Fälgproblem

hansenn

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2009
Hoj
Cagiva mito
Tjenare skulle behöva lite Hjälp.

sålde crossen för en månad sen. nu köpte kompisen en cross medans jag sitter här med en sporthoj. nu vill jag sätta på 10 tums fiddy fälgar på min aprilia. det finns på 24 mx men problemet är att det inte finns ngra dubb däck. jag måste ha det för att kunna kö på isen med han. värkar skit kul med sporthoj på is ju!!!=D vill ha hjälp nu!!!!!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gör egna spikdäck, sök efter "speedweekend orsa" för tips och ideer......

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har lösningen

Jag ville köra på is förra året och även vägar så jag trotsade allt jobbigt folk som sa det inte gick att få till crossdäck med dubb på min cbr 600f.

Länk till tråden jag hade om det, finna även bilder och info där om vad jag använde mig av för däck och dubb.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234729

Själv kommer jag mosa igenom många snöiga oxh isiga vägar i vinter med dom sulorna på hojen, va så jäkla kul att komma på ställa i kurvorna och sen kunna trycka upp den på bakhjulet på en isig vit vinterväg. :D
Stilla då mitt hojbegär på vintern.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
mer hjälp tack 10 tums dubbdäck plz

Du kommer inte kunna köra med 10tumare, ok det går att rulla men lekfaktor kommer va noll då det kommer bli oslabilt om du nu lyckas klämma på ett par.
Varför slänger du inte på crossdäck på befintliga fälgar som jag gjorde så du får en kul maskin som är tusen gånger mer stabil än dom jäkla skottkärrehjulen du vill ha

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Klart du får, Jag har ju det på min på vintern.
Du får gå ner på storleken men behålla tummen på däcket.
Så jäkla tight är det inte mellan gaffel och däck, Det går men man får lyfta bort framskärmen förstås

Läs min tråd så har du nummer till en som hjälper dig sätta ihop däck till din hoj för dina önskemål.

Killen i Gävle som gjorde mina är helt underbar att ha att göra med så det är mitt tips.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Man kommer mycket längre med ödmjukhet än kaxighet om man vill ha hjälp, lyssna på de som kört is som säger att 10" fälgar blir skit, om du inte tänkt lyssna på svaren du får varför ens göra en tråd?

Du kan ju gå ner i profil på däcket om det verkligen blir sååå tight, men låter konstigt, kanske behöver du en kedja som är 1 länk längre så du kan ha bakhjulet justerat till bakersta läget? du måste ju ha det så långt fram dte bara går nu om det är så tight till svingen

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
okeej ah får vell höra med ngn då blir nog bra tillslut

Håller ed klubba skippa kaxigheten, du verkar inte ha så bra koll på saker så då lönar det sig att va artig när du frågar så får du bra svar och kan lära dig saker.
Jag har en bra dag i dag där av att jag hjälper dig men ändra om attityden pojk.

Jag gissar att du tror det blir för tight på sidorna på svingern vilket det i många fall blir när man kör långa isdubb på sporthoj, dock skrev jag skrev faktiskt lösningen på det. Gå ner i profil bara så komemr det passa.

Vet inte precis hur tight du har det framåt i svingen men tror knappast du får problem där då jag aldrig haft det eller nån anna heller som jag sett fixat isdäck.

Är ju rätt många med mig som har gjort isdäck och skall du enbart köra is så är det bästa att dubba ett gatdäck.

Finns massa trådar om det och orkar du inte dubba själv kan du lämna in för dubbning.

hansenn

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2009
Hoj
Cagiva mito
tack grabbar! vill kö hoj i vinter för det är fan ingen säsongs grej =)) !!

men så jag ska ha kvar dom fälgarna jag har nu och bara köpa ett par enduro däck eller dom e vell för smala eller ??=)) har jag för mig

Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
tack grabbar! vill kö hoj i vinter för det är fan ingen säsongs grej =)) !!

men så jag ska ha kvar dom fälgarna jag har nu och bara köpa ett par enduro däck eller dom e vell för smala eller ??=)) har jag för mig

Skall du bara ha dom på is så lär du göra lite special om du skall få nått fäste.
Men absolut behåll fälgarna men du fixar däck med annan profil så att dom får plats.
Alltså smalare däck men att dom ändå passar på dina fälgar då tummen är samma som på dom.

Du måste anpassa dubben efter vad du skall ha dom till .
Du säger vilket användningsområde så tar han fram däcken åt dig du behöver.

Är du fattig så köper du ett par däck med hård kärna och så borrar du en jävla massa hål och dubbar i med skruvar som du vässat och sen låser med mutter så lägger du i en slang så håller det prima (ett tag i alla fall)

Mina däck betlade jag drygt ca 3500 kr för och det är billigt så tycker du borde ringa honom. crossdäck som verkar tåla det mesta av stryk som jag ger dem och dubben sitter kvar bra i dom.

Så mitt tips är att ringa killen som har Dubbex i Gävle och säga vilken maskin du har och vart du vill använda den så löser han problemet åt dig ;)

Underbar kille att ha att göra med.

hansenn

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2009
Hoj
Cagiva mito
men måste väll ha en jävligt tjock slang då eller för annars så sliter väll bult huvudet hål i slangen eller täjpar man på insidan oxå??

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award