Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

Det finns DL1000 V-Strom på blocket för under 40k. En mycket duglig hoj som blir ännu bättre med lite fjädringsuppdatering.
 
Jag har fastnat för Dr 800. Men det verkar ju vara många som är skeptiska..
Kapar kanske tråden lite, men vill gärna höra lite om invändningarna.
 
XT660R tycker jag stämmer bra in på din kravlista. Den saknar ju i.of.s. lite "manlighet", men det finns ju gott om tillbehör för att råda bot på det. Det borde inte heller vara några problem att hitta en inom din budgetram.
 
Vi hade byns största dyngstack när jag var liten. :tummenupp

Jag har spanat in BMW 650 Dakar och G 650 X Challenge.
Vad vet du om dem ? Bra hojjar ?

/Peter

Jag körde från Korea hem till Stockholm på min Dakar. Skitbra hoj för ändamålet. Det är ingen räser, men för såna här hojjar är det tillförlitlighet som gäller framför effekt.

Bra komfort, tillförlitlig, lättmekad och bensinsnål.
Kikade på KTM 640 Adv också, men BMW vann på tillförlitligheten och komforten.
 
Jag har spanat in BMW 650 Dakar och G 650 X Challenge.
Vad vet du om dem ? Bra hojjar ?

/Peter

Fördelen är ju att det kan finnas ABS på dessa.
Var nära att köpa en 650 Dakar. Men blev inget.
Ingen vidare höjdareffekt i dessa.
Men hojen är populär bland tjejer i alla fall:D

Sitter väl Rotax motorer på dom har jag för mig.
Om du ska kolla på 650 så ta dig en koll på framgaffel!
Infästningen till hjulaxeln brukar folk dra sönder.

Mest för pengarna är nog Africa Twin!
Köp en med ett par korvlådor på! Sedan blir du tuffast i stan (Nästan i alla fall).


På Africa twin ska man kolla på främre drevet så att inte splinsen på utgåendeaxeln är slitna. Då får du byta utgåendeaxeln. Kostar väl inte så extremt mycket om du gör det själv. Men är en hel del arbete bakom det.

Man ska ENBART köra med Hondas original främre drev på en affe. Annars finns risken för ovanstående.
 
Last edited:
Lägger min röst på Africa twin.
Köpte min första hoj 2007, det var en AT och den är kvar i min ägo, då de enda värdiga ersättarna i mina ögon är KTM 990 Adventure och BMW GS1200 Adventure.
 
DR800 är en rätt kul hoj faktiskt, men ska man ha passagerare är den för slö enligt mig. Ensam duger den utmärkt och har en ok konfort.
Inga passagerare, skall någon med får de ha eget hojkort.
Priserna på DR800: är låga ser jag.

XT660R tycker jag stämmer bra in på din kravlista. Den saknar ju i.of.s. lite "manlighet"
För lika min XT600:a.
Klassar 660:an som en 600:a, lite större än så får den allt vara.



Annars verkar det vara många vettiga röster för Africa Twinen.
Många bra tips att kolla på också.

Triumph Tiger då?
 
Jag skulle definitivt vilja säga att du ska ha någon modell med twin, och ingen stånka. Och för de pengarna finns det inte en massa alternativ. T.ex. Africa Twin som en del har nämnt. Eller Transalp, men den är nog ingen höjdare om man vill ha med sig passagerare. Annars så börjar V-Strom 650 och 1000 att komma ner mot de pengarna (och KLV1000) och det finns en del godis till V-Strom på Touratech om man är intresserad av sånt, V-Strom klarar inte skogskörning men grus är inga problem. Kanske Aprilia Capo Nord (känner inte till något om de). Eller Triumph Tiger (men där är jag kanske en aning tveksam). Honda Varadero tycker jag kanske är klumpig i överkant.



Själv så är jag också sugen på Nordkap till nästa år. Men då med någon lagom "olämplig" hoj. Jag är så trött på att se tyskar som varje sommar passerar stan på sina nya och orepade R1200GS Adventure med en massa prylar från senaste Touratechkatalogen på väg mot det stora äventyret Nordkap och midnattssolen. Är det verkligen så dålig framkomlighet så man behöver en hoj utrustad för att kunna korsa Sahara för att kunna ta sig upp till Nordkap?
 
Jag skulle definitivt vilja säga att du ska ha någon modell med twin, och ingen stånka. Och för de pengarna finns det inte en massa alternativ. T.ex. Africa Twin som en del har nämnt. Eller Transalp, men den är nog ingen höjdare om man vill ha med sig passagerare. Annars så börjar V-Strom 650 och 1000 att komma ner mot de pengarna (och KLV1000) och det finns en del godis till V-Strom på Touratech om man är intresserad av sånt, V-Strom klarar inte skogskörning men grus är inga problem. Kanske Aprilia Capo Nord (känner inte till något om de). Eller Triumph Tiger (men där är jag kanske en aning tveksam). Honda Varadero tycker jag kanske är klumpig i överkant.
V-strom 650 är för liten.

En V-strom 1000 skulle kosta mig 1300:- halvförs/helår.
En Africa Twin -00 skulle kosta 1100:- halvförs/helår
:D

Är inte ute efter ren skogshoj, tanken är 60% asfalt resterande 40 % grus/skogsväg.

Aprilia Capo Nord lät intressant. Har den Aprilias/Rotax 998 cc motor i nedtrimmat format ?
 
Jag är lite förvånad över att ingen har nämnt Hondas Transalp? Visserligen inte lika "manlig" som affen, men säkerligen prisvärd, driftsäker och relativt vanlig i jämförelse (lättare att hitta ett bra objekt).

Edit; såg nu att Transalpen näms ovan. Tror hur som helst att den är OK för ensamåkning på grus och skogsvägar. Finns mååånga på blocket.
 
Jag är lite förvånad över att ingen har nämnt Hondas Transalp? Visserligen inte lika "manlig" som affen, men säkerligen prisvärd, driftsäker och relativt vanlig i jämförelse (lättare att hitta ett bra objekt).

Edit; såg nu att Transalpen näms ovan. Tror hur som helst att den är OK för ensamåkning på grus och skogsvägar. Finns mååånga på blocket.
Transalpen, F650GS och XT660R är alla underbara hojar. Har kört dem allihopa vid något tillfälle.
De är dock inte det jag är ute efter denna gång. Det skall vara något större ifall det skall vara av intresse.
 
Själv så är jag också sugen på Nordkap till nästa år. Men då med någon lagom "olämplig" hoj. Jag är så trött på att se tyskar som varje sommar passerar stan på sina nya och orepade R1200GS Adventure med en massa prylar från senaste Touratechkatalogen på väg mot det stora äventyret Nordkap och midnattssolen. Är det verkligen så dålig framkomlighet så man behöver en hoj utrustad för att kunna korsa Sahara för att kunna ta sig upp till Nordkap?
Amen på det!
Nästan som att köra vätternrundan på en guldvinge...
 
Intressant tråd, efter min korta vistelse uppe i Norrland förra veckan funderade jag på om man inte skulle köpt en liten grus/asfalt hoj som kan stå där uppe. Lär inte bli många mil per år. Men vilka mil det skulle kunna bli. Vore trevligt att hitta något som inte kostar så mycket. Innan jag köpte en egen motorcykel brukade jag låna en BMW F 650. Väldigt trevlig motorcykel även om det inte var något effektmonster. Vad skiljer en en standard sådan från Dakar modellen? En 1100- 1200 cc är väl betydligt mindre behändig än en 650 inte sant?
 
Varaderon är fortfarande inget annat än en touringhoj med upprätt sittställning. 17" aluminiumhjul? Kom igen!

Det finns bara ett val inom budget. Afrikan.

Slut. Frågor? Framåt!
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top