Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

Varaderon, KLV 1000 och V-strom är endast touringhojar i mina ögon, dessutom inget snygga ur mina ögon sett... "måste" vara ekerhjul dessutom :)

...vi pratade väl håriga hojar med lite machoimage?

V-Stromen skulle kunna vara intressant.
SV1000 motorn i, dvs. riktigt trevlig.
Men är den körbar offroad ens?

Fetare däck och lite skydd här och där går ju att fixa, men är den körbar på grus/skogsvägar?

För grusvägar är nog DL650 ett bättre val. Men den har snikigare gaffel tror jag jämfört med DL1000 som har cartridge. Jag har kört både R12GS och DL1000 och föredrar lätt DL1000 mest tack vare motor/växellåda.

Yamaha XTZ 750 finns ju också. Har ingen personlig erfarenhet av någon av dess hojar men hade två kompisar med varsin XRV vs XTZ som alltid jämförde petitesser mellan sina val av hoj.

Intressant tråd, efter min korta vistelse uppe i Norrland förra veckan funderade jag på om man inte skulle köpt en liten grus/asfalt hoj som kan stå där uppe. Lär inte bli många mil per år. Men vilka mil det skulle kunna bli. Vore trevligt att hitta något som inte kostar så mycket. Innan jag köpte en egen motorcykel brukade jag låna en BMW F 650. Väldigt trevlig motorcykel även om det inte var något effektmonster. Vad skiljer en en standard sådan från Dakar modellen? En 1100- 1200 cc är väl betydligt mindre behändig än en 650 inte sant?

Dakar har längre fjädringsväg, hasplåt (?), högre ruta och ekerfälgar.
Säkert mer smågrejjer, minns inte riktigt.

Varaderon är fortfarande inget annat än en touringhoj med upprätt sittställning. 17" aluminiumhjul? Kom igen!

Det finns bara ett val inom budget. Afrikan.

Slut. Frågor? Framåt!

Glöm inte Cagivas Elefant. Det är en grym hoj, men den är ovanlig och hur är det med tillförlitligheten egentligen?

Last edited:
Själv har jag en XTZ750 Super Tenere och är helnöjd med den.

Mycket snack om AT här men jag skulle personligen inte vilja ha en sådan. ST:n är ju både starkare, snyggare, billigare och bekvämare samt lika pålitlig.

Jag kom precis hem från Murmansk med min nu och körde som mest 100mil/dag delvis på halvtaskiga Ryska vägar och jag kände ingen träsmak alls.

Växellådorna är inget vanligt problem på ST. Visst dom är klonkiga men krånglar sällan. Motorn överlag är känd för att vara skottsäker men det vanligaste som strular är laddningsregulatorn (på tidiga årsmodeller) och emulsionsrören i förgasarna måste bytas vid 3-4000mil då bränsleförbrukningen börjar öka. Sen så kan ramen gå av vid övre motorfästet om man kör mycket offroad med tung last men det går ju att förstärka om så skulle vara fallet.

Se till att montera stålomspunna bromsslangar fram och progressiva fjädrar till framgaffeln om du köper en ST.

Sen kan du ju även slänga i en TDM850 motor som jag gjort om du vill ha ännu mer krut.

Här har du ett bra forum om du själv vill skapa dig en bild av hojen http://www.super-tenere.net/index.php/forum

Glöm inte Cagivas Elefant. Det är en grym hoj, men den är ovanlig och hur är det med tillförlitligheten egentligen?
Tillförlitligheten är nog inget gigantiskt problem. Men man riskerar ju att stå med något litet skitfel halvvägs mellan Kiruna och Alta och med 100mil till närmaste reservdel.

samt lika pålitlig...

Sen så kan ramen gå av..

Hur går detta ihop?:confused::confused:
Låter ju bra om ramen går sönder.

Hursomhelst så kan vi nog diskutera ihjäl oss vilken hoj som är bäst.

En del gillar DR. Andra ST, men dom flesta väljer AT :tungan
Varför välja kopior när du kan få originalet?

Vah?!? Klanka på Varadero?!? :)

Tycker jag fick till min iallafall med lite lullull på, så det blev en riktig blygrisäventyrare av den...och att det var Affefärger på den gjorde ju inte saken sämre..

060117b12.jpg

Själv så är jag också sugen på Nordkap till nästa år. Men då med någon lagom "olämplig" hoj. Jag är så trött på att se tyskar som varje sommar passerar stan på sina nya och orepade R1200GS Adventure med en massa prylar från senaste Touratechkatalogen på väg mot det stora äventyret Nordkap och midnattssolen. Är det verkligen så dålig framkomlighet så man behöver en hoj utrustad för att kunna korsa Sahara för att kunna ta sig upp till Nordkap?

Inte bara tyskar. Kom hem från Nordkap i måndags. På tillbakavägen från udden(skulle till campingen) mötte jag ett gäng på drygt 10 hojar av modellen BMW. Dom körde ganska hårt och bl a hade en blåa utrycknigsljus på.

Nåja, morgon och hemåt, tog en sväng till Honingsvåg.
Hittade gängets hojar utanför ett hotell. Rysk BMW klubb på tur. Fick lite gåshud av Sheriffhojen, kul :)

110801b49.jpg

110801b50.jpg

Dom flesta var 1200LT och dom flrsta var också motivlackade. Några av dom
110801b51.jpg

Vah?!? Klanka på Varadero?!? :)

Tycker jag fick till min iallafall med lite lullull på, så det blev en riktig blygrisäventyrare av den...och att det var Affefärger på den gjorde ju inte saken sämre..

060117b12.jpg

:krama Jodå, den var fin, såg riktigt bra ut, fast om man välter med den i terrängen (läs grusväg) måste man beställa bärgare för att få upp den :tungan

Dakar har längre fjädringsväg, hasplåt (?), högre ruta och ekerfälgar.
Säkert mer smågrejjer, minns inte riktigt.

Tack för svaret. Får söka lite information via google. Jag tittade som hastigast på blocket och såg att det fanns en hel del tillsalu. Många med förvånansvärt få mil på mätaren. Att den har längre fjädringsväg innebär det att den är högre än en som är standard? Som jag kommer ihåg den jag brukade låna satt man rätt högt.

Hur går detta ihop?:confused::confused:
Låter ju bra om ramen går sönder.

Jo men detta är inget problem på normala hojar utan bara på exemplar som verkligen har körts som offroadhojar eller jorden runt med mycket packning på dåliga vägar.

Inget att bry sig om om du hittar ett fint exemplar och endast ska använda den till landsväg och grusväg.

Däremot bör man kolla så att främre drevet inte är svetsat på axeln. Det förekommer nämligen att muttern gängar upp sig och förstör gängorna om man inte är noga med att använda ny låsbricka och låsvätska när man monterar drevet.

Tack för svaret. Får söka lite information via google. Jag tittade som hastigast på blocket och såg att det fanns en hel del tillsalu. Många med förvånansvärt få mil på mätaren. Att den har längre fjädringsväg innebär det att den är högre än en som är standard? Som jag kommer ihåg den jag brukade låna satt man rätt högt.

Yes, den är högre.

Lägger helt klart min röst för BMW R 1200 GS
En mycket bekväm och driftsäker hoj, där du slipper träsmak.
Bara å tuta å köra.
Var nyligen på en drygt 400milstripp i Norge där jag sista dan körde hem till gbg, en resa på cirkus 90 mil, inga problem+ att du slipper kladdet med kedjeolja;)

Jag körde Transalp för några år sedan.. iofs årsmod 08 som fortfarande kostar ett par kronor begagnade.
Men den körde jag på allt mellan asfalt och skogsstigar utan några större problem. Finns mycket lull lull att kitta den med också.
Upplevde den dock som lite slö och de var mest därför jag sålde den.

KTMen som jag äger nu funkar till grusvägar, men jag tror inte att den gärna utforskar stigar. (990 SMT). I övrigt en riktigt kompetent touringhoj med buspotential för dom som gillar sånt ;)

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick