Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

De "äkta" äventyrshojarna:

Cagiva Elefant 900, -92
72 hästar / 225 kg våtvikt
-Ducati motor
-Reservdelar i allmänhet
-Brist på eftermarknadsdelar
-Tillförlitlighet
-Ganska gammal hoj
+Ducati motor
+Rå framtoning
+Äkta äventyrshoj

Honda XRV750 Africa Twin, -00
60 hästar / 208 torrvikt
-Lite hästar
+Tillförlitlighet
+Utseende
+Tillgängligheten på tillbehör
+Äkta äventyrhoj

Suzuki DR800, -98
50 hästar / 201 kg torrvikt
-Enstånka
-Lite hästar
-Lite väl gammal kanske
+Utseendet är bra
+Låg vikt
+Billig

Yamaha XTZ750 Super Tenere, -94
70 hästar / 240 kg våtvikt
-Lite gammal
-Hållbarhet..?
+Trevlig motor
+Äkta äventyrhoj


Av dessa så är det väl bara Africa Twinnen som kvalificerar sig hos mig.
 
Inte "äkta" äventyrshojar

Honda Xl1000 Varadero, -00
94 hästar / 220 kg torrvikt
-Stor och tung
-Hög tyngdpunkt
-Inte mycket off-road
+Komfortabel
+Trevlig motor


Triumph Tiger 900, -00
87 hästar / 215 kg torrvikt
-Tung
+Trevlig motor
+Ekerfälgar
+Helt ok komfort


Suzuki V-Strom DL1000 / Kawasaki KLV1000, -04
98 hästar / 205 kg torrvikt
-Inte direkt off-road
-Aluminiumfälgar
+Motor
+Chassi
+komfort
+Körbarhet

Aprilia Capo Nord, -03
98 hästar / 215 kg torrvikt
-Tung
+Motorn
+Ekerfälgar
 
@Wiseguy: Instämmer helt i dina inlägg ovan om vad som är och inte är en "riktig" äventyrshoj. Vill bara tillägga att om det värsta du ska köra är knagglig grusväg så duger hojarna i ditt #2 bra även de.

Tiger är tveksam om inte den platsar i kategori ett istället? Tycker de gamla är riktigt coola.

2008-triumph-tiger-1050-15_460x0w.jpg
 
St

Jag köpte en Super Tenere i våras och har kört 800 mil i sommar bla en 500-mila sväng till Ukraina. Helnöjd med cykeln. Att ligga i 130-140 på stalpiga och spåriga Polska skitvägar var inga problem alls.
Körde cirka 30 mil varje dag i två veckor utan att tröttna på den eller få ont i röven.
Liten nackdel är törstig förbrukning (mellan 0,64 och 0, 73 var vanligt) men det kanske går att få bukt med som någon nämnde. Dock är tanken på 26 liter så man kan ju köra 35 mil utan problem.

Har tagit ut den en del i endurospåret och det funkar fint det med :tummenupp
Kraftigare hasplåt så kan man börja våga ladda lite över stenarna.
 
Du glömde en del där va? :rolleyes:

De "äkta" äventyrshojarna:

Cagiva Elefant 900, -92
72 hästar / 225 kg våtvikt
-Ducati motor
-Reservdelar i allmänhet
-Brist på eftermarknadsdelar
-Tillförlitlighet
-Ganska gammal hoj
+Ducati motor
+Rå framtoning
+Äkta äventyrshoj

Honda XRV750 Africa Twin, -00
60 hästar / 208 torrvikt
-Lite hästar
+Tillförlitlighet
+Utseende
+Tillgängligheten på tillbehör
+Äkta äventyrhoj

Suzuki DR800, -98
50 hästar / 201 kg torrvikt
-Enstånka
-Lite hästar
-Lite väl gammal kanske
+Utseendet är bra
+Låg vikt
+Billig

Yamaha XTZ750 Super Tenere, -94
70 hästar / 240 kg våtvikt
-Lite gammal
-Hållbarhet..?
+Trevlig motor
+Äkta äventyrhoj


Av dessa så är det väl bara Africa Twinnen som kvalificerar sig hos mig.
 
Du glömde en del där va? :rolleyes:
Om du tänker på KTM så har jag inte hittat en enda 950 Adventure i närheten av den penningen som jag haft i åtanke.
Samma sak med BMW.
Visst det finns mindre modeller 640/650 men dessa är ju inte av modellen Large eller XLarge.

Triumph Tiger, bör man inte leta efter den med 955i motorn ?
Den kom väl i den lite rundare Tigern.
 
De "äkta" äventyrshojarna:

Yamaha XTZ750 Super Tenere, -94
70 hästar / 240 kg våtvikt
-Lite gammal
-Hållbarhet..?
+Trevlig motor
+Äkta äventyrhoj

Av nån anledning så florerar det många felaktiga uppgifter om ST:ns vikt på nätet. Enligt instruktionsboken så väger den 197kg torr och enligt fabriksrephandboken 226kg våt.

Ändra hållbarheten till ett + för den är som jag tidigare skrivit känd för att vara ovanligt tillförlitlig.
 
Suzuki DR800, -98
50 hästar / 201 kg torrvikt
-Enstånka
-Lite hästar
-Lite väl gammal kanske
+Utseendet är bra
+Låg vikt
+Billig

Känner att jag måste ge dig en örfil så du vaknar till!

DR800 ser ut som en feldesignad snöskoter som någon fick grava aggressioner mot i en mörk gränd och spöa skiten ur den med ett härdat järnrör.
För övrigt har jag för mig att torrvikten är någonstans på dryga 195 kilo. Den väger dryga 220 med all juice i.

Fördelar med DR800:
-Den blir inte fulare av att vurpas.
-Den är billig.
-Brudarna tycker synd om dig och kanske ser dig som ett "stackars-kn**l".

Men det är en trevlig hoj. Synd att du inte bor närmare. Då hade du fått låna min för att göra en utvärdering.
 
Hur är det att skjutsa på AT:n?
Blir det trångt ifall man har väskor och toppbox på?
Vad är det för marschfart på den?
Är den inte rätt slö? alltså tänkte med full packning och två på, när man ska köra motorväg, omkörningar osv...
Är det stor skillnad på årsmodellerna och vilken årsmodell är att föredra?

Många frågor men jag är själv väldigt intresserad av en AT men vet ej om man skall sälja husqvarnan och köpa en AT!?
 
...
DR800 ser ut som en feldesignad snöskoter som någon fick grava aggressioner mot i en mörk gränd och spöa skiten ur den med ett härdat järnrör.
För övrigt har jag för mig att torrvikten är någonstans på dryga 195 kilo. Den väger dryga 220 med all juice i.
Tycker faktiskt utseende tär ganska ok. Påminner lite om gamla tiders Katana, det är iofs det enda som är positivt men ändå.

Sen vad det gäller vikten så tog jag den från www.bikez.com.
Kan även hända att det skiljer lite per årsmodell när det gäller olika hojar.
 
Tycker faktiskt utseende tär ganska ok. Påminner lite om gamla tiders Katana, det är iofs det enda som är positivt men ändå.

Sen vad det gäller vikten så tog jag den från www.bikez.com.
Kan även hända att det skiljer lite per årsmodell när det gäller olika hojar.

Den startade mig veterligen trenden med "näbb" på äventyrshojar. Det får man ju ge den lite cred för iaf. :)

Iofs ska inte den här typen av hojar visas upp framför korvkiosken utan köras, hårt. Då är utseendet av ringa betydelse.'

Vikten varierar väldigt på Dr. Big ja, jag vet faktiskt inte vilket som stämmer hundra heller. Har dock för mig att torrvikten är 192 i min manual. Sen så hänger man ju på massa bröte som centralstöd, bågar och aluväskor så man kan nog runda till jämna 250. :D
 
Ta alla uppgifter därifrån med en näve salt. Finns en hel del som inte stämmer på den sidan. Även helt uppenbara fel som att max vridmoment ligger vid ett högre varvtal än maxeffekten... (kommer inte ihåg vilken hoj jag såg det på)
Så är det väl med alla ställen om det så är Bike/AlltomMC/osv med deras kataloger t.ex.
Till och med tillverkarna verkar ju ha svårt att skriva rätt vikt på sina egna hojar ibland.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top