Jobbapolare skaffar F skatt och hyr ut sig själv till firman

floodi

Sporthojsnörd
Snackade lite i går med en arbetskollega , han ska tydligen skaffa F skatt och sen hyra ut sig själv
till firman jag jobbar på , han sitter väldigt säkert på jobbet osv , han har det bra där han är

Men vad tjänar man på att göra som han har tänkt göra ?
Han vill vara kvar på jobbet men hyra ut sig till firman istället för att vara anställd.

Hade förstått det om han hade tänkt hyra ut sig till nått annat företag också.

Någon som är insatt ?

Mer lön, mindre skatt och mer makt över sin egna tillvaro så länge han är säker på att uppdragen strömmar in..

Chefen kommer ju inte ta in honom för mer i timmen än vad en annan anställd har kan jag ju inte tänka mig . på vilket sätt blir det då mer pengar ?

Istället för att skatta bort en massa kan han ju köpa saker via sitt företag. Så pengar som han som anställd hade betalat till Anders Borg kan han nu istället köpa en Laptop, skrivare, projektor, verktyg o.s.v. för,,

Det du förlorar i anställningstrygghet skall du vinna i lön annars är det inte värt det. skriver man inga långa avtal med arbetsgivaren kan man ju få sluta på dagen och A-kassa kan du glömma så det skall vara rätt mycket extra i månaden.

Ja man vinner lite genom att få välja hur pengarna skall beskattas själv men reglerna säger ju fortfarande att privat konsumtion inte får dras i företaget. Hur rymligt samvete och dos av tur man sen har är en annan fråga.

till firman jag jobbar på , han sitter väldigt säkert på jobbet osv , han har det bra där han är

Men vad tjänar man på att göra som han har tänkt göra ?
Han vill vara kvar på jobbet men hyra ut sig till firman istället för att vara anställd.

Hade förstått det om han hade tänkt hyra ut sig till nått annat företag också.

Någon som är insatt ?

Nej han sitter inte säker. Helt plötsligt kan han få sparken över dagen. Ingen är oersättlig.
När han börjar hyra ut sig till andra bolag, då kan man ju anta inom samma branch så konkurerar han med sitt gamla bolag på ett eller annat sätt.
Det lilla din kollega kan tjäna mer ger han upp i trygghet. Å andra sidan är han grym på det han gör så kan han vara självsäker och veta att han har full styrning på det han gör idag åt er, så kan han tjäna på det.
Konsulting är ju trots allt ganska modernt. Du går som anställd men driver eget.

Han behöver ju ha fler uppdragsgivare än en enda annars kommer Skatteverket och rycker F-skatten för honom.
En tid klarar han sig men förr eller senare får han problem.

Han behöver ju ha fler uppdragsgivare än en enda annars kommer Skatteverket och rycker F-skatten för honom.

Visst är det så, men det verkar vara väldigt olika hur lång tid det är acceptabelt att jobba åt endast en firma.
Vi har haft F-skattare i åratal utan att nån verkar ha brytt sig.
Visst kan dom ha haft andra, små åtaganden under samma tid, men det tvivlar jag på.

Då skulle ju var och varannan advokat ha problem, samt 95% utav alla i dator svängen.

Hmm, det här får du gärna backa upp med lite hårda fakta för det kände jag inte till alls. Ser faktiskt inte varför man måste ha flera kunder som företagare?

Hmm, det här får du gärna backa upp med lite hårda fakta för det kände jag inte till alls. Ser faktiskt inte varför man måste ha flera kunder som företagare?

Finns mer om det på skatteverket, men det handlar om att man inte får jobba som enskild företagare med enbart en uppdragsgivare på obestämd tid då detta anses vara förtäckt anställning.
Men det är tydligen svårt för skatteverket att fälla på just den punkten, men jag kan tänka mig att det kan bli en av många om man har osis.

Finns mer om det på skatteverket, men det handlar om att man inte får jobba som enskild företagare med enbart en uppdragsgivare på obestämd tid då detta anses vara förtäckt anställning.
Men det är tydligen svårt för skatteverket att fälla på just den punkten, men jag kan tänka mig att det kan bli en av många om man har osis.

Jag tror det är en gammal regel. Har inte gjort en enorm sökning på skatteverkets hemsida, men hittade följande (det fetade är ju glasklart, det räcker med en uppdragsgivare):

"Fr.o.m. den 1 januari 2009 blev det lättare att få F‑skattsedel
Det räcker med att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla F‑skattkravet. De nya reglerna innebär också att en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare kan bedömas som självständig näringsidkare och därmed tilldelas F-skattsedel."

Jag tror det är en gammal regel. Har inte gjort en enorm sökning på skatteverkets hemsida, men hittade följande (det fetade är ju glasklart, det räcker med en uppdragsgivare):

"Fr.o.m. den 1 januari 2009 blev det lättare att få F‑skattsedel
Det räcker med att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla F‑skattkravet. De nya reglerna innebär också att en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare kan bedömas som självständig näringsidkare och därmed tilldelas F-skattsedel."

Det verkar vara nytt. Va bra då.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...