Bästa banken? Funderar på att byta

mmmm sanningshalten i det där är nog inte helt okänd då det troligtvis inte är sant alls...

Handelsbanken är den bank som har bäst kapitalbas, minst sunkiga lån, minst suspekta bonusprogram och minst antal skandaler kring ersättningar. Kort sagt de framstår som att de inte leker med sina kunders pengar på samma sätt som resten.

Sen har jag ändå Swedbank därför att jag flyttade efter när min rådgivare bytte bolag. Dessutom har de bra internetbank.

Kör Länsförsäkringar Sthlm.

Se till att bli guldkund där, brukar krävas att man har bostadslånen, lönekontot och någon form av sparande där.
Då får man bättre ränta samt 15% rabatt på försäkringspremier.

Tidigare hade jag Swedbank som var en riktig skitbank. Jag ansåg att de gav mig en dålig ränta, handläggaren skulle kolla med sin chef om de kunde "göra något".. ansåg fortf. att räntan var för dålig bytte bank, och vips så kunde de tydligen sänka räntan ytterligare.. Tackade för mig och kommer aldrig bli kund där igen :tummenupp

Handelsbanken är den bank som har bäst kapitalbas, minst sunkiga lån, minst suspekta bonusprogram och minst antal skandaler kring ersättningar. Kort sagt de framstår som att de inte leker med sina kunders pengar på samma sätt som resten.

Sen har jag ändå Swedbank därför att jag flyttade efter när min rådgivare bytte bolag. Dessutom har de bra internetbank.

Jobbar själv på bank och SHB är en stabil bank MEN deras "bra" kapitalbas beror delvis på att de klassar sina bolånestockar som lägre risk än andra banker.

Som fler har sagt. Personliga kontakten är den viktigaste faktorn och se till att förhandla om räntorna. Själv jagar kanske inte det bästa priset alltid, utan servicen är också viktigt. Det gäller inte bara då det gäller att välja bank.

Jag har kört Swedbank som ovetande yngre och jag kan säga att jag har varit nöjd med mitt nuvarande "erbjudande". imed att de ändrar detta pga ålder så hamnar man i en annan sits där man inser att swedbank har gjort nytta av ovetande oinsatta tonåringar för att få fast dessa i deras nät.
Som en ytterligare passiv medlem i deras nät så spelar egentligen bara årskostnaden någon roll. Jag investerar endast igenom andra ådror så att säga.

Tilllägg:
Kommer att byta bank inom kort när det passar mig personligen. * (Att ställa banker imot varandra kan man tjäna lite på).

Last edited:

Dom får vara hur bra dom vill men att dom gick upp till riksgälden med ett kontoutdrag på 100 000 000 000 SEK är ju inte riktigt sant... det fungerar inte riktigt på det sättet. Sen är det som sagt ovan, dom klassar sina bolån på olika sätt, hanterar goodwill på olika sätt samt avsaknaden av skandaler beror på att allt hålls internt. Faktiskt så är deras bonusprogram ett av dom "bästa" på marknaden, men det är ganska tyst om det.

Har haft SEB sen -87 och alltid varit nöjd hela tiden. Hade PK-banken senare namnbyte till Nordbanken innan och då stämde aldrig mitt konto, det försvann pengar och det dök upp pengar utan förklaring, ibland flera hundra kunde dyka upp utan att jag ens skulle ha nåt extra betalt. Så jag bytte till SEB och har haft konton som stämt till krona och öre sen dess. Hade ett bolån hos SEB för några år som också funkade perfa. Har dock aldrig provat SHB eller annan bank, har helt enkelt inte haft anledning att byta eller prova nån annan bank.

Gubben har Swedbank, krångligare system för att betala har jag nog aldrig sett förr. Ska man skicka en peng till någon så är man tvungen att spara mottagarkontot som kontakt. Det blir en hel radda med konton sen! På SEB behöver man inte regga varenda j*... konto för att kunna skicka en (1) betalning som man vet inte kommer betalas till i fortsättningen.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick