Blocketannonsörer *suck*

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Verkar vara lite vilda västen med folk som lägger ut annonser på Blocket m.fl. siter. Många ggr har man ringt på annonser när man varit seriöst intresserad av en vara och de slutat med att man fått ringa 10-talet ggr på en dag utan att nån svara och ingen som återkommer på de meddelande man lämnar. Då är ju frågan hur seriös säljaren är när dom inte svara på telefon.

Sen finns de ju de som BARA lämnar ut mailadress och sen om de verkar ok så kan dom skicka telefonnummer... Så då har man inget alternativ när de gäller kontakt metod. Svara dom inte då så... Inte så mycket att göra om man inte har ett fullständigt namn och en ort eller liknande så man med lite detektivarbete han få fram andra kontaktuppgifter.

Så känns som de är kvittar hur man kontaktar en del för inte fan får man kontakt med vissa i alla fall... :va

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Det som retar mig mest är alla bytesförslag (som alltid är via mail), trots att man uttryckligen undanbett sig dessa i annonsen.. Många har väldigt svårt för att fatta detta, därför uppger jag inte mailadress längre.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jag blir smått irriterad över att alla bilar på blocket.se som jag blir intresserad av visar sig till 90% vara till salu av mer eller mindre privatpersoner som livnär sig på, alternativt har som extraknäck att köpa&sälja bilar.

Vart gör alla helt vanliga medelsvensson av sina gamla bilar? (kikar på 10k-30k klassen)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag blir smått irriterad över att alla bilar på blocket.se som jag blir intresserad av visar sig till 90% vara till salu av mer eller mindre privatpersoner som livnär sig på, alternativt har som extraknäck att köpa&sälja bilar.

Vart gör alla helt vanliga medelsvensson av sina gamla bilar? (kikar på 10k-30k klassen)

Kanske för att Sensson inte längre köper bilar kontant. Allt köps numera på med lån och bilhandlarna fixar lån samt betalar bra i inbyte för den gamla bilen. Det är ju lätt betala bra i inbyte när man fläskat på prislappen på försäljningsobjektet.

Och dom sista svensson som fortfarande handlar kontant har tröttnat på alla bilnasare som ändå begär lika mycket som firmorna så dom går också till en handlare.

Det är vad jag tycker mig spanat in. Tror dessutom att folk börjat skrota ner inte allt för dåliga bilar istället för att sälja. Folk är ju dessutom inte helt obefogat rädda att bli lurade. Men det blir nog annat så småningom för det blir allt svårare att låna pengar nu.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Kanske för att Sensson inte längre köper bilar kontant. Allt köps numera på med lån och bilhandlarna fixar lån samt betalar bra i inbyte för den gamla bilen. Det är ju lätt betala bra i inbyte när man fläskat på prislappen på försäljningsobjektet.

Och dom sista svensson som fortfarande handlar kontant har tröttnat på alla bilnasare som ändå begär lika mycket som firmorna så dom går också till en handlare.

Det är vad jag tycker mig spanat in. Tror dessutom att folk börjat skrota ner inte allt för dåliga bilar istället för att sälja. Folk är ju dessutom inte helt obefogat rädda att bli lurade. Men det blir nog annat så småningom för det blir allt svårare att låna pengar nu.

Men det märkliga jag upptäckt är att s.k vanliga svensson som ska sälja sina bilar ofta vill ha mer betalt än dessa "privata" handlare (för samma skick på bilden i alla fall).

Antar att du har rätt om skrotningen och det är de bilar som "privata" handlarna lägger beslag på. Byter någon framskärm och bromsbackar, spacklar upp, kn**l-polerar upp lacken och kränger sedan.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men det märkliga jag upptäckt är att s.k vanliga svensson som ska sälja sina bilar ofta vill ha mer betalt än dessa "privata" handlare (för samma skick på bilden i alla fall).

Det är väl så att dom som inte är vana att spana in annonser tror att genomsnitspriset på blocket är vad deras prylar är värda. Det krävs ju en extra tanke för att inse att det är dom billigaste på blocket som faktist blir sålda.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det är väl så att dom som inte är vana att spana in annonser tror att genomsnitspriset på blocket är vad deras prylar är värda. Det krävs ju en extra tanke för att inse att det är dom billigaste på blocket som faktist blir sålda.

Sant, och sen vill de inte pruta heller när man väl har fått tag på något som är intressant nog värd att överväga ett köp.

Att hitta en som faktiskt inte har börjat rosta sönder, fortfarande har lagliga däck, inte kräver ett kamremsbyte eller andra dyra reparationer på direkten är ju grymt svårt att hitta under 30k.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
får skrapa med foten och erkänna att jag till liten del är en sån, har massa gammalt bil junk på blocket för nån hundring styck, och har väll inte varigt allt för snabb med att skicka bilder när folk frågat, dock undrar jag lite vad för nytta en bild på en kabelhärva gör när jag redan skrivit exakt vilken härva till vilken bil/motor det är. Eller bild på ett par tändspolar som jag skrivit ut bosch numret på. Markera texten höger klicka och välj sök i google om du vill ha en bild gubb runk..

Sålde en king cab idag till en kollega för 5000 trotts att dem ligger ute för runt 8-9000 för likvärdiga på blocket, jag orkar helt enkelt inte med alla idioter (oftast araber, tror hälften av dem som rösta på sd hade försökt sälja en billig bil på blocket månaden innan valet) som ringer mitt i natten ställer 75000 korkade frågor som redan står i annonsen, för att sen bjuda 50% av priset.:huvet

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Köpte min hoj via mail.
Brukar oftast maila eller sms:a pga att det är sent på dygnet.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
får skrapa med foten och erkänna att jag till liten del är en sån, har massa gammalt bil junk på blocket för nån hundring styck, och har väll inte varigt allt för snabb med att skicka bilder när folk frågat, dock undrar jag lite vad för nytta en bild på en kabelhärva gör när jag redan skrivit exakt vilken härva till vilken bil/motor det är. Eller bild på ett par tändspolar som jag skrivit ut bosch numret på. Markera texten höger klicka och välj sök i google om du vill ha en bild gubb runk..

För att en oroväckande stor andel inte har en jävla aning om vad de säljer men ändå hävdar att de har koll. Jag kräver alltid bilder efter att ha fått fel prylar några gånger, bl a en styrdämpare som säljaren var bombsäker på var till min hoj. Får hem den och nä, det var ju helt jävla fel. Hade jag fått se en bild innan hade jag sluppit hela historien.

Vi ska väl dessutom inte ens tala om ebay, där fullkomligt vimlar det av rena felaktigheter gällande vilka prylar som passar till vilka modeller.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Dagens blocket uppföljning ang bilköp:

En skoda årsmod -99 till salu. hyffsat låga mil och bra pris för årsmodellen, ser fin ut på bilden. Edvin heter han. måste vara en gammal gubbe.

Ok, vv ger endast 3 ägare. :tummenupp Men vänta nu, "avställd från i oktober", har inte gubben kört på vintern? jösses den bilen kan vara ett riktigt rostfri exemplar, ett riktigt fynd! :tummenupp

Ok googlar nummret, Hmm, ett utländsk namn kommer upp, googlar lite till, jaha en bil&plåtverkstad. Varför blir jag inte förvånad. :tummenner

Jag bara VÄGRAR att köpa bil från bil&plåtfirmor och svarta "privata" bilförsäljare. :mad:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Ang. Bil så har Svensson slutat sälja billiga bilar p.g.a de fina nya kulturerna vi fått in. Jag har full respekt för att en man som växt upp i en helt annan kultur inte naturligt gör affärer på samma sätt som jag men efter att ha sålt en billig bil i somras och lagt timmar (dygn?) på att svara på dumma frågor för att sedan få stänga av telefonen i ett par dagar för alla utskällningar för att någon annan fick köpa bilen än just dem så lär jag inte göra om det...

Jag kan bara konstatera att allt tjat om respekt verkar vara en ganska enkelriktad process.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag köper o säljer mycket genom mail, de senaste, förgasare insug för 4 papp. såna pengar så är de nästan alltid mail som gäller, handlar de om ett dyrare fordon el nåt man verkligen vill ha där jag senare måste träffa säljarn ringer jag alltid.

de värsta är dom som mailar och frågar om den är kvar, varvid man svarar ja och sen hör man inge mer.
antingen frågar man nåt om saken eller ringer o frågar om den är kvar för att sen åka o kika på saken.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ang. Bil så har Svensson slutat sälja billiga bilar p.g.a de fina nya kulturerna vi fått in. Jag har full respekt för att en man som växt upp i en helt annan kultur inte naturligt gör affärer på samma sätt som jag men efter att ha sålt en billig bil i somras och lagt timmar (dygn?) på att svara på dumma frågor för att sedan få stänga av telefonen i ett par dagar för alla utskällningar för att någon annan fick köpa bilen än just dem så lär jag inte göra om det...

Jag kan bara konstatera att allt tjat om respekt verkar vara en ganska enkelriktad process.

Det var helt klart lättare att köpa bil för 10-15 år sedan. Men det är helt ok om privata seriösa försäljare kör med enbart mail eller med kontantnummer (dolt nummer) så kan de välja vilka de vill svara på. Det är mest alla de som utger sig för att vara privatpersoner men som lever på att sälja bilar svart som jag retar mig på.

Samtidigt så har jag kikat på ett antal bilar där det är unga svenska killar som säljer och det är ingen hit det heller. Slutkörda rostburkar där de i flera fall inte har haft olja i motorn som syns på oljestickan... :dummer

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Jag lägger hellre utgångspriset i överkant än i underkant. Lägger man sig i underkant är det risk att man får så mycket svar att annonsen är omöjlig att ha kvar.

Är priset för högt sänker man efter ett tag. Jag brukar aldrig ha brått med mina affärer.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli