Bygga hus i prefab - betong

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Vet att det finns en massa händigt folk, byggare mfl här på forumet.

Jag skall bygga hus. Eller rättare sagt, jag har anlitat ett företag som skall bygga ett hus till mig.

Från början var vi inne på ett trähus, men sen blev det trähus med putsad fasad. Efter lite research konstaterade jag att detta nog är ganska meningslöst. Liksom ingen vits med att putsa ett trähus annat än av kosmetiska orsaker. Dessutom litar jag inte helt på puts-systemen. Det måste ju spricka med tiden eftersom stommen (trä) lever.

Började kika på att mura upp kåken i leca, men det känns inte speciellt nytänkande, dessutom svårt att mura vintertid.

Då föddes tanken på att beställa kåken i färdiga betongelement som bara lyfts ner på plattan, precis så som man bygger "stora" kåkar (P-hus, stora kontorsfastigheter osv)

Någon som har erfarenhet av villabygge på det här sättet? Finns det några direkta nackdelar förutom att det kanske blir en liten aning dyrare?

Vad för sorts hus? Prefab-element har man ju använt "länge", men det verkar inte vara speciellt vanligt vid villabygge.
Finns säkert en massa fallgropar som jag helst undviker :)

Mindre rum, fler bärande väggar o en kostnadsfråga?
Det är bara en snabb gissning till varför det kan va ovanligt, men jag har ingen aning.

Betong element är låååångt ifrån ekonomiskt försvarbart att bygga små hus med!
Anlita en firma som platsgjuter isf :fakta
Det mest ekonomiska är att bygga med lättbetong, ytongblock som du även kan bygga med på vintern.

Vad för sorts hus? Prefab-element har man ju använt "länge", men det verkar inte vara speciellt vanligt vid villabygge.
Finns säkert en massa fallgropar som jag helst undviker :)

En och en halvplans villa 160 m^2. Gavlar o långsidor betongelement med ingjuten dekorsten ( :70-talet)
Gavelspetsar och längsgående hjärtvägg i trä. Tak med 90 grader nockvinkel i konstruerat i trä
Garaget ligger dikt an 45 m^2 med väggar i samma typ av element och platt tak.

Billigt att värma upp och enkelt att underhålla är min uppfattning efter 6 år.

Kanske skall tillägga att firman ligger i byn och 7 hus byggdes samtidigt. :viktigt

Betong element är låååångt ifrån ekonomiskt försvarbart att bygga små hus med!
Anlita en firma som platsgjuter isf :fakta
Det mest ekonomiska är att bygga med lättbetong, ytongblock som du även kan bygga med på vintern.

Det var min uppfattning också, men nu efter att ha undersökt priser så verkar det faktiskt inte skilja så mycket.
Vi vill ha ett putsat hus, så allt i trä går bort. Återstår block eller prefab och prismässigt verkar de ligga ganska lika.

Det som däremot skiljer är hur man drar el/va osv. Gör man bjälklaget i håldäck så blir det lite kinkigare med genomföringar för vatten/avlopp etc. Alla andra typer av kanaler gjuts in i väggblocken från början, så man vill inte missa något....

Att rummen skulle bli mindre håller jag inte med om. Håldäcksbjälklag kan ju vara fribärande en bra bit över 10 meter.

Jag jobbar på ett företag som tillverkar både väggar och bjälklagskonstruktioner i prefabricerad betong.
Det är mycket ovanligt att vi tar in 'små' objekt då det oftast är olönsamt för kunden att bygga smått.

Vanligast är större bostads/kontorsbyggnader.
Har du några frågor så är det bara att skriva dem här så skall jag försöka svara så gott jag kan.

Många har ju en missuppfattning om vad ett trähus kontra stenhus är till exempel. Om de bärande konstruktionerna är av trä så är det ett trähus. Om det är uppbyggt med sten så är det ett stenhus, betong ett betonghus etc.
Du kan ju utan problem putsa ett trähus, det är ju inte så att du putsar på en träfasad utan man bygger en trästomme, dvs ett regelverk med bärande konstruktion och sedan klär man detta med material för ändamålet.
Ska du ha ett putsat hus så blir det sannolikt utegipsskivor, läkt och sedan putsisolering som du nätar och sedan sprutar putsen på. Då har du inget puts som påverkas av ett levande material som trä.

Att bygga ett betonghus med färdiga element kan OMÖJLIGT vara likvärdigt i pris som ovanstående utan det blir garanterat dyrare för annars skulle det byggas mer av den varan. Misstänker jag, har dock inte tillräckligt på fötterna att sätta pengar på det.

Mura med Lecablock/sten är ju inget direkt problem, det går fort som fasen, det är ekonomiskt försvarbart och det är väldigt lite underhåll på det. Det har ju dock några nackdelar och en av dem har du redan påpekat även om det inte är hela sanningen. Du kan utan problem hyra ett gjuttält och mata det med en dieselkanon medan det ska muras.
För fan, det finns ju idioter som putsar fasader mitt i vintern och det är betydligt känsligare för frostsprängningar än murbruk.
Det du gör är ju att mura upp väggar och sedan kan du givetvis beställa färdiga betongelement om du nu ska envisas med att ha det istället för träbjälklag som normala människor :gnissla

Grannen ute vid sommarstugan murar upp hela sitt hus i Leca, dock bara en våning och sedan med sedvanligt sadeltak med trätakstolar ståendes på hammarband/syll i trä. Han vill ha ett underhållsfritt hus som passar att stå precis vid vattnet och då är det ju helt rätt. Skulle jag bygga det däremot så skulle jag ändå göra det i trä och sedan putsa skivor men det är för att jag är bättre på att putsa än vad jag är på att mura även om inget av det är raketforskning...

edit/ Om du ska putsa på isolerskivor (skalmursskivor) så har jag en pall över som jag vill bli av med :D
skalmursskiva.jpg

Last edited:
Ingen bra ide. inte ens stora hus byggs med ytterväggar i betong i normalfallet. Bara ev. källarplan. betongväggar/prefab används som bärande innerväggar, som fasad används oftast en icke bärande lättvägg med stål eller träreglar, med stålpelare i. Bjälklag av betong. Betongväggar har mest nackdelar. Tungt, kräver ofta mer isolering och dyrt. leca isolerar bra och är billigare. Men jag hade valt en traditionell regelstomme mdd valfritt ytskikt.

Träkåk.- Finjas fasadputs. Grannkåken har nog stått i 20år med sånt och är till synes opåverkad.

Jo, men om du bygger en träkåk och sen vill ha den putsad blir det ytterligare 250-400k beroende på kåkens storlek. Då är vi nästan uppe i samma pris som vad en sten/betong-kåk kostar enligt de siffror jag fått.

Ingen bra ide. inte ens stora hus byggs med ytterväggar i betong i normalfallet. Bara ev. källarplan. betongväggar/prefab används som bärande innerväggar, som fasad används oftast en icke bärande lättvägg med stål eller träreglar, med stålpelare i. Bjälklag av betong. Betongväggar har mest nackdelar. Tungt, kräver ofta mer isolering och dyrt. leca isolerar bra och är billigare. Men jag hade valt en traditionell regelstomme mdd valfritt ytskikt.

Jag kanske inte var tydlig, väggarna är i betong, sen 15-20 cm cellplast som isolering och därefter betong igen. Thats it.

Det är en bärande/isolerande konstruktion. Man kan i princip tapetsera direkt på innerväggen, till skillnad från om du murar upp då du måste putsa även insidan alternativt regla upp och gipsa.

Jag jobbar på ett företag som tillverkar både väggar och bjälklagskonstruktioner i prefabricerad betong.
Det är mycket ovanligt att vi tar in 'små' objekt då det oftast är olönsamt för kunden att bygga smått.

Vanligast är större bostads/kontorsbyggnader.
Har du några frågor så är det bara att skriva dem här så skall jag försöka svara så gott jag kan.

Kanon, tack! Det kommer dyka upp fler frågor i takt med att jag läser in mig på ämnet!
Sporthoj är fantastiskt ibland!

Sandwich element!

O du kan glömma o bygga en kåk med det :)
Finns 1000 anledningar why!:fakta

Jag kanske inte var tydlig, väggarna är i betong, sen 15-20 cm cellplast som isolering och därefter betong igen. Thats it.

Det är en bärande/isolerande konstruktion. Man kan i princip tapetsera direkt på innerväggen, till skillnad från om du murar upp då du måste putsa även insidan alternativt regla upp och gipsa.

Ok, det är precis de 1000 anledningarna jag vill höra. Finns företag som håller på med det nämligen.

Främsta anledningen att använda prefabricerade sandwichelement med förinstallerade eldosor och ursparningar är att det går snabbt att montera, väggarna blir efter igjutning bärande, värmetröga och har en yta som går snabbt att färdigställa för tapetsering/målning. Dessutom är de betydligt lättare att transportera än helgjutna väggar.

Några anledningar till att inte bygga enstaka hus/villor med det är som jag tidigare skrev är att det blir dyrt såvida man inte bygger ett större hus där tidsvinsten blir så stor att det blir billigare än att platsgjuta.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick