150 amp AC/DC TIG, hur tjock aluminium går det att svetsa?

30 amp per mm är ganska ca ungefär.

Det där är lite sanning med modifikation. På vanlig sketen svartplåt stämmer det rätt bra men aluminium äter oerhört mycket värme så beroende på storleken på det som ska svetsas så måste svetsen orka med att köra med hög ström (max i detta fall) under en längre tid för att kunna bygga upp en hygglig smälta plus att dra ihop materialet.

I manualen till svetsen finns ofta siffror på hur mycket den orkar hur länge, ofta handlar det bara om kanske en minut på max ström innan den klipper automatiskt för att inte bränna upp sig själv och en minut är i många fall inte länge eftersom aluminium som sagt äter mycket värme. Svetsar jag nån detalj i 3mm aluplåt så är det inte ovanligt att jag kör upp mot och över 120A i strömstyrka.

Ska du ge dig på att svetsa i något med mer än 5mm godstjocklek så bör du förvärma ordentligt med gas för att kompensera så att inte svetsen arbetar ihjäl sig.

Tittar du på en helt ny svets och har råd och möjlighet så tycker jag helt klart du ska köpa en 200A svets. Då får du betydligt bättre möjligheter att svetsa just aluminium samt att den klarar av högre ström under längre tid.

Last edited:
Jag räknar som ovanstående (Viktor L) med ungefär 40A/mm tjocklek som grundinställning med alu. Sen får man modifiera efter omständigheterna... Man får försöka tänka vad som händer när aluminium leder värme ~7 ggr bättre än stål.

Fotpedal är ett jävla plus! Då jag inte har en just nu så saknar jag det grymt, då speciellt med alu. I stål kvittar det lite för mig, men i aluminium skulle det vara jävligt smutt att kunna backa av på strömmen medan man kör och hålla smältan i schack när styckena börjar bli "heat-soakade".

Har en 3-fas på 375A och en 1-fas på 150A och naturligtvis är det bra med effekt :-), är dock förvånad över vad man kan svetsa med den lilla bara man planerar lite och har gasolen framme för att kunna förvärma och även underhålla om man har bitar som leder bort mycket. Håller helt med Falco, utan fotpedal är det ett h-e att jobba med aluminium. För mig är det mer värdefullt än 50A till på lilla svetsen.

Jag räknar som ovanstående (Viktor L) med ungefär 40A/mm tjocklek som grundinställning med alu. Sen får man modifiera efter omständigheterna... Man får försöka tänka vad som händer när aluminium leder värme ~7 ggr bättre än stål.

Fotpedal är ett jävla plus! Då jag inte har en just nu så saknar jag det grymt, då speciellt med alu. I stål kvittar det lite för mig, men i aluminium skulle det vara jävligt smutt att kunna backa av på strömmen medan man kör och hålla smältan i schack när styckena börjar bli "heat-soakade".

Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt att säga att fotpedal är ett krav när man svetsar aluminium.
Det blir sällan snygga fogar och bra inbränning att köra utan.
I stål fungerar det bra utan, men när man väl lärt sig använda fotpedal så kan man nästan inte köra utan efteråt. :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick