Läste det. Då tog jag licens helt i onödan. Aldrig i livet att jag startar R600.
Varför?
Läste det. Då tog jag licens helt i onödan. Aldrig i livet att jag startar R600.
Väldigt spritt fält, jag lyckades att inte komma sist i R1000 i mitt enda race (ärligt kändes det mer som en bandag där jag inte riktigt ville tränga mig om en rakt-fram-gasare). R600 kör dessutom på mönstrade däck. Vad finns det att vara orolig för, blir man varvad är det av de tre-fyra första, eller 10. Men de bryr sig knappast.Läste det. Då tog jag licens helt i onödan. Aldrig i livet att jag startar R600.
Väldigt spritt fält, jag lyckades att inte komma sist i R1000 i mitt enda race. R600 kör dessutom på mönstrade däck. Vad finns det att vara orolig för, blir man varvad är det av de tre-fyra första, eller 10. Men de bryr sig knappast.
Varför inte köra SMC KM isället för Speedster då? "Tyvärr" finns där R-förare som är med då det är träningstillfälle men atmosfären är mycket mer avslappnad än SM-depån. Så klart. Licensen är aldrig i onödan...
Som en sidonotering (helt utan personlig anknytning till TS eller andra svar) kan jag konstatera att många vill "prova på racing" men vågar inte riktigt utan vill ha nåt slags kuddkrig istället. Så, Speedster hände som svar på det. Kul! I två säsonger. Sen slutade folk dyka upp trots stora ord. Så nu läggs det ner och då gnäller man för man vill inte ställa upp i en annan klass som även den är lite "nybörjare" (rookie = nybörjare). Lite typiskt svenskt...
Att det saknas instegsklasser som t ex Storbritannien är en helt annan sak, så är det. Men underlaget är jäkligt klent också. Väldig få i Sverige kan t ex tänka sig köra en tokbillig 500 twin-racing ett par säsongen vilket vi sett bevis på.
Säger lite som Yoda: Do. Or do not. There is not try. Ha kul, eller inte. Men skyll inte på omgivningen.
Ni hypar upp Rookie-klassen och det är er förlust tråkigt nog.
Rookie kommer bli mer ROOKIE. Alltså för nybörjare. Och om alla ni som hade tänkt köra ställer upp och kör, så kommer ni få tävla mot varandra. Rookie blir nya Speedster. Same same men annat namn. Ju fler som ställer upp och inte kör elit-tider, desto mindre attraktivt kommer det att vara för de snabba att stanna kvar i ROOKIE aka Speedster cup.
Det kommer dessutom bli mer fokus på att försöka flytta upp folk. Topp 10 samt alla över 60 poäng kommer uppmanas att flytta upp till elit.
Angående 750 vara eller icke vara så är det en ickefråga. Jag är snabbare på en 600 än en 1300. Om någon får för sig att påpeka att 1300 inte var en riktig sporthoj så hävdar jag att det är större skillnad på en sporthoj från 2000 och en från 2016 än mellan mina hojar. Ska man då inte ställa upp för att man inte har senaste årsmodellen? En 750 har ju ett 600-chassie och kan utan problem hävda sig i R1000.
Kan jag köra 1,09 med en 600 med trasig katalysator så borde jag nog kunna vara snabbare med en trimmad 600 eller en 750. Och hur många literhojar kör inte långsammare än 1,09?
Jag tar mig själv som exempel bara och jag vill med detta inte säga att jag är snabb på något sätt utan jag vill visa på att det inte handlar om motoreffekten (bortsett från Anderstorp vill jag skriva men kan man köra ER6-hojar mot 1000cc sporthojar och komma före så finns det inget försvar.
Satsar ni inte på att gå all in för att vinna så borde ni rimligtvis gå all in för att ha skitkul. Och det kommer alla att få ju! Så köööör!! Satsar ni på att vinna så måste ni definitivt köra ändå så ställ upp!!
Minst snabba R600 föraren körde 1,20 i år på gelleråsen. Och det fanns inga problem alls.
Låt inte vintermörkret förstöra alla fantastiska sommartävlingar. Det kommer bli bra!![]()
Du missade fullkomligt min poäng.
Rookie har sedan länge blivit förstört för att locka nya aspiranter, på grund av att folk lökar kvar.
Speedster kom som en frisk fläkt på den punkten.
Rookie har fortfarande kvar den stämpeln, och faktiskt den egenskapen. Tiderna i rookie måste ner till nånstans runt 1:15-1:20 på gåsen för att det ska bli vad Speedster var första året. Lyckas de med det i år så kanske klassen kan göra återtåg som instegsklass om ett år eller två. När bilden av hastigheten där har försvunnit.
Sedan, jag sa att jag inte behöver mer handikapp. Vad du kör på skiter jag fullkomligt i, jag vet redan att det går att köra en ER6:a på SSP-tider. Det är vad jag kör på som spelar roll, och jag behöver som sagt inte mer handikapp mot alla andra på banan.
Jag kommer själv att köra SEC Sprint (Eller fruskostklassen) istället för Rookie.
Men det är ju så redan. En förare hade 1,20 som sitt snabbaste varv i R600. Lägg därtill på speedsterförarnas tider så kommer det finnas varvtider för alla att matcha. Samtidigt som de snabbaste flyttas upp.
Poängen som jag vill få fram är att det inte nödvändigtvis är ett handikapp med en mindre och lättare hoj.
Jag hoppas fler ställer upp i SEC Sprint. Det känns som att den klassen föll mellan stolarna förra året när den kanske borde ha promotats mer för att locka till sig fler förare.
Jo, och sedan behöver imagen som Rookie har tvättas bort. Egentligen har jag inget personligt problem med att vara långsammast på bananen, jag menar, jag var det ju i Speedster. Men, det som hindrar folk från att köra Rookie, utifrån vad folk sagt till mig på bandagar och annat, är att de har en bild av att det går för fort, och att de hört folk beklaga sig över de långsamma. Det var för övrigt samma sak som folks a om Speedster i år, och vad som gjorde att det fanns för lite folk i startfältet i Speedster.
Det var sprint-klassen (ERF Sprint) som faktiskt fick mig sugen på att köra RR från början, Speedster körde jag mest för att ERF lades ner, och SEC inte fanns än (och hade speedster inte startats var målet Rookie). Det öppna reglementet är ju lite extra skoj. Nästan så man måste bygga en turbohoj att tävla med bara för att man får.![]()
Egentligen borde alla hjälpas åt med att förändra synen på Rookie kanske för att det återigen ska bli instegsserien som den är. Det är ju dock knaprigt när man har antingen nybörjarserie eller elit att välja på. Folk kommer alltid att ramla mellan stolarna på det sättet. Underlag saknades ju dock under detta år för att försvara existensen av 2x3 olika klasser. 2015 när Speedster var en cup så behövdes det nästan ytterligare en klass!
Och det är där en del av problemet ligger tror jag. Varför tävla mer än en gång om man inte ens får vara med i en serie där totalpoängen räknas? Jag hade hellre sett att Speedster behöll sin Cup-status med risken att någon enstaka stannade kvar i Speedster än att döda hela halva klassen genom att göra den till något som inte riktigt räknas på samma sätt.
Men nu är gamla Rookie nya Speedster och jag är övertygad om att bara vi hjälps åt och promotar det här så kommer det bli en instegsserie igen på riktigt. Säger någon att Rookie är för snabbt nu så kan man hönisa till att det bakre ledet ligger mellan 1,15-1,20 på sina allra snabbaste varv och att det definitivt finns utrymme för att köra kring dessa tider utan problem. Deras farhågor bör ju inte förstärkas eller få medhåll. Och de snabbaste kommer bli uppmanade att faktiskt klassa upp sig under säsongens gång, vilket inte riktigt har favorit fallet tidigare.
Ja exakt, en helt fri klass kan ju bli hur häftigt som helst ju!
Läste det. Då tog jag licens helt i onödan. Aldrig i livet att jag startar R600.
Vad är sec sprint?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Vad är sec sprint?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Fan, det här vart surt, men kanske ger rookie 1000 en chans, men en twin på 125 hk är inte direkt optimalt.
Eller satsa på långlopp istället...
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Kortlopp på endurance-helgerna.![]()
Läste det. Då tog jag licens helt i onödan. Aldrig i livet att jag startar R600.
Ja, vi får se, bokar ett nummer i vart fall!SEC är Svenska EnduranceCupen och sprint är 15 min-racet som går innan och efter långloppet.
En twin på 125hk funkar alldeles UTMÄRKT. Se bara på Björn Nordgren som körde en 990 SMR i Rookie 1000 och placerar sig runt plats 10-12. En SV1000 lät inte vara sämre på något
Doh. Pucktvåa![]()
Ja, vi får se, bokar ett nummer i vart fall!
Blir kanske bara träning i år, har inte kört mycket de senaste åren, och inte alls med SV:n
Skickat från min D6503 via Tapatalk
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |