Mjuka upp gamla förgasargummin, hur?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Måste få på förgasargummi på förgasarhalsarna efter renovering men de är gamla och hårda som tusan, så behöver mjuka upp dem något. Dvs, de är väl inte av gummi utan någon sorts plast, men ändå.

Har provat att koka dem och det hjälper lite, en kort stund, men inte tillräckligt för att det går att få på gummina. Hittade ett tips på advrider.com där någon menade att man skulle lägga dem i ett bad av thinner och vintergrönolja, detta skulle vara någon slags mirakelkur. Har letat efter vintergrönolja här i Sverige verkar bara finnas i hälsokostbutiker för typ 100 spänn per milliliter. Någon som vet var man kan hitta detta till rimligt pris alternativt vad man annars kan göra för att mjuka upp gamla "gummin"?
 
Om dom bara ska vara mjuka den tid det tar att trä på dom så hade jag provat med värmepistol. Hur man gör dom mjuka en längre tid undrar jag med om det nu går
 
Om dom bara ska vara mjuka den tid det tar att trä på dom så hade jag provat med värmepistol. Hur man gör dom mjuka en längre tid undrar jag med om det nu går

De är lite bökiga, så de hinner kallna innan jag fått på båda (dvs två förgasare i ena ände till större rör i andra, via y-formad mellandel). Här är tråden från advrider där resultatet påstås hålla länge (som i mer än flera månader): http://advrider.com/index.php?threads/soften-hard-rubber.865303/
 
Smörj gärna med silikonolja eller silikonfett. Det sugs in i gummi med tiden och om inte annat så glider gummina lättare. Och så mycket värme som tidigare sagts.
 
Jag brukar använda startspray som glidmedel till handtag, slangar, insugsgummin etc etc
 
Startspray här med. Fördelen är att det inte blir kladdigt och att det sitter som berg efteråt.
 
Tack för alla tips!
Har prövat att koka dem i vatten, har prövat glycerol och t-sprit och har även prövat att värma dem med varmluftspicka. Glycerolen gjorde inte ett skit, men kanske var jag otålig då en garagepolare använde samma blandning och menade att hans gummidetaljer blev mjuka och fina. Att värma dem gjorde dem visserligen mjuka men de var ändå "omöjliga" att få på, då de var för trånga, trots rikligt tillskott av startgas. Lösningen som till sist funkade var att värma med varmluftspickan, och medan se fortfarande var mjuka trycka i två pluggar som var lite större än förgasarnas flänsar. När gummit sedan svalnade stelnade det i expanderat läge och gled på hur fint som helst*. Önskar jag känt till det för typ 5 förgasardemontage sedan...


* Jaja :gnissla
 
Glycerol som säljs i sverige funkar inte längre. det innehåller vatten

Har själv den från apoteket som jag brukar låta gummidelar bada i emellanåt. Ser ut att vara 15% vatten i den.
Går dock att hitta renare varianter(99%) om man googlar.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top