Biltemas litiumbatterier

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Är det nån som kör med Biltemas Litiumbatterier och kan dela med sig av lite erfarenheter?
 
Har bara haft Biltema Gel, men Biltema Lithium är inte slående billiga så jag köpte ett JMT, 800-900 kr gav jag inkl frakt från ebay (uk)
 
Har kört Biltemas lifepo på R1an sen mitten av förra säsongen och det har funkat klart över förväntan hittills.
Så mycket bättre snurr än de halvtråkiga Yuasa jag kört med tidigare :tummenupp

Gick upp en "storlek" i Ah mot rekommenderat då inbyggnadsmått är samma och vikt endast 1hg mer.
 
Last edited:
hbman: Bra tips. Pundet måste ha legat lågt då du beställde . Om nu de här billigare litiumbatterierna är ok så finns det väl ingen anledning att inte byta teknik. Det som tar emot är väl att man behöver byta laddare då man nu har flera "normala" .
 
Last edited:
Köpte ett Biltema lithiumbatteri för nån månad sedan - och det fungerar än så länge varken bättre eller sämre än det gelbatteri från samma företag som var monterat i hojen tidigare.
Vissa säger att det ger en 'jäkla snurr' med lithiumbatteriet, men det är ingen som helst skillnad för min hoj (KTM 990 SMt).
/H
 
Jag har goda erfarenheter av de Biltema-LiFe jag provat.
F.n. är det Shido-batterier med inbyggd balanseringselektronik som de säljer.
Tyvärr har ju Biltema en vana att byta leverantör utan förvarning, så nästa år kan det vara nå't helt annat de säljer.
 
Jag köpte Biltemas litiumbatteri förra våren till min R1:a och den startade som vanligt vid premiärturen detta året.
Har inte varit några problem med det än så länge :)
 
hbman: Bra tips. Pundet måste ha legat lågt då du beställde . Om nu de här billigare litiumbatterierna är ok så finns det väl ingen anledning att inte byta teknik. Det som tar emot är väl att man behöver byta laddare då man nu har flera "normala" .

Det var lite över ett år sedan. BikeAholics tror jag de hette eller om det är leverantören....vet ej

Tycker de hade bra pris då, jämfört med de andra
 
Biltema på Husaberg 650 & CBR600RR. Husans batteri dog i vintras, två år gammalt, fick ett nytt på garantin utan snack.
 
Har haft ett i tre säsonger utan problem. Underhållsladdar med vanlig "fullladdare" någon gång under vintern så det inte dyker för lågt i spänning. Klarar iaf dra runt en högkompad 90° 900 twin utan mankemang.
 
Jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda Biltema Litiumbatteri.
Varje gång batteriet behöver laddas ska det tas bort från fordonet.
Ett evigt skruvande som jag ser det. Ifall man har en hoj som drar lite ström när den står.
Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning.
från sida 2 under LADDNING
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-177_man.pdf

eller vad sägs om den här ?
Avbryt laddning om batteriet blir för varmt för att vidröra. Låt det svalna innan laddningen återupptas.

Ska man sitta med batteriet i knäet under laddning? Så man märker om batteriet blir varmt ?
Tacka vet jag blybatteri, bara ansluta en MC smartladdare och glömma laddningen.
Nästa dag är hojen klar att köra.
 
Last edited:
Det är ju lite lustigt då det följer med en laddkabel för fastmontage med deras dedikerade lifepo4 laddare.

Jag har laddat på plats så länge jag haft det i rettan.

Kanske dumt men jag utgår från att originalregulatorn är betydligt brutalare än vad laddaren är.
 
Jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda Biltema Lituimbatteri.
Varje gång batteriet behöver laddas ska det tas bort från fordonet.
Ett evigt skruvande som jag ser det. Ifall man har en hoj som drar lite ström när den står.

från sida 2 under LADDNING
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-177_man.pdf

eller vad sägs om den här ?


Ska man sitta med batteriet i knäet under laddning? Så man märker om batteriet blir varmt ?
Tacka vet jag blybatteri, bara ansluta en MC smartladdare och glömma laddningen.
Nästa dag är hojen klar att köra.
Om du måste ladda hojen varje dag så är det något som inte är speciellt krytt!
 
Om du måste ladda hojen varje dag så är det något som inte är speciellt krytt!

Du kan vara lugn.
Men jag brukar ladda batteriet sådär varannan vecka under vintern. Och det känns bra att inte behöva plocka batteriet ur hojen för laddning....

Och tanken att batteriet ska börja brinna, kan börja brinna, känns inte bra för mig.
Ett stort problem med litiumjonbatterier är att elektrolyten, alltså ämnet mellan polerna i batteriet, är flytande och lättantändlig. När batteriet åldras kan små träd av kristaller byggas upp mellan elektroderna, och hetta upp eller kortsluta batteriet så att det börja brinna.

från https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/john-goodenough-skapade-batteriet-i-all-barbar-elektronik/
Problemet är ju inte batteriet som brinner, problemet är allt som kommer börja brinna i garaget, alla hojarna osv.
Googla tex på
bärbar dator startade branden

Har själv praktisk erfarenhet från jobbet. En kollegas bärbara dator börjar ryka där den sitter i dockningsstationen.
Bara att lyfta ut datorn ur dockningsstionen och bära ut den på gården där röken så småningom upphörde.
Blev elektronikåtervinningen för den datorn.
 
Last edited:
Köpte ett 5Ah Biltema litium . Verkar funka fint i MT-01'an .
 
Återkommer härmed beträffande Biltema's LitiumIon-batteri som jag köpte för ett tag sedan.
Natten mellan fre-lör stod hojen utomhus och lufttemperaturen lör morgon var ca. 6-7°.
Displayen visade "SOFT" och det var knappt att motorn gick runt och startade!
Fick info. på KCS-gruppen (FB) att ett litiumbatteri mår bäst mellan 15°-25°. Det bör ju Biltema ge info. om i sin manual eller produktbeskrivning, eller hur? Jag menar, vi bor i Sverige där det inte sällan är kallare än 15° i luften...
Om Feltema säljer gelbatteri med rätt yttermått kanske jag lämnar tillbaka litiumskräpet och köper ett sådant.
/H
 
Återkommer härmed beträffande Biltema's LitiumIon-batteri som jag köpte för ett tag sedan.
Natten mellan fre-lör stod hojen utomhus och lufttemperaturen lör morgon var ca. 6-7°.
Displayen visade "SOFT" och det var knappt att motorn gick runt och startade!
Fick info. på KCS-gruppen (FB) att ett litiumbatteri mår bäst mellan 15°-25°. Det bör ju Biltema ge info. om i sin manual eller produktbeskrivning, eller hur? Jag menar, vi bor i Sverige där det inte sällan är kallare än 15° i luften...
Om Feltema säljer gelbatteri med rätt yttermått kanske jag lämnar tillbaka litiumskräpet och köper ett sådant.
/H

Och det gör Biltema:
Starten påverkas när omgivningstemperaturen är lägre än 5 C
Sida 3 i manualen långt ner till vänster.
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-177_man.pdf

Det knep jag hört är att vänta med starten några minuter medan hojen står med tänt ljus. För att värma upp batteriet.
 
Last edited:
Återkommer härmed beträffande Biltema's LitiumIon-batteri som jag köpte för ett tag sedan.
Natten mellan fre-lör stod hojen utomhus och lufttemperaturen lör morgon var ca. 6-7°.
Displayen visade "SOFT" och det var knappt att motorn gick runt och startade!
Fick info. på KCS-gruppen (FB) att ett litiumbatteri mår bäst mellan 15°-25°. Det bör ju Biltema ge info. om i sin manual eller produktbeskrivning, eller hur? Jag menar, vi bor i Sverige där det inte sällan är kallare än 15° i luften...
Om Feltema säljer gelbatteri med rätt yttermått kanske jag lämnar tillbaka litiumskräpet och köper ett sådant.
/H

Kör starten en 10sekunder sen väntar du ett tag, en 10sek eller så, därefter kör du igen.

Detta funkar för mig och är enligt instruktion för batteritypen vid lägre temperatur.
 
Jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda Biltema Lituimbatteri.
Varje gång batteriet behöver laddas ska det tas bort från fordonet...
Batteriet behöver sällan laddas (självurladdningen är cirka 1% per månad).
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top