Biltema Gel-batteriet som satt i Hondan hade dött. Tänkte först köpa ett Yuasa, men så kom jag ihåg att jag läst gott här om biltemas LifePo4-batterier.
"Ska vara samma som Shido" hette det. En djupgrävning i datablad och jämförelser av bilder visade att det fortfarande stämde.
Men bara 4Ah istället för 9.1Ah? Enligt internet får LifePo4 ut runt 80% av angivna amperetimmar medan ett blybatteri får ut 50%. Men även med det inräknat lät 4Ah lågt. Shido tillverkar förvisso ett batteri med 6Ah (LTZ10S HP) men det kostar 3615kr, ouch.
Sen såg jag ett 5Ah-batteri i biltemas sortiment. Ah, LTZ14S, fel storlek. Men när jag tittade närmre var det samma yttermått, samma polplacering och terminaler. Ett sådant köpte jag.
Passade även på att köpa biltemas intelligenta laddare med display. Tyvärr var den inte intelligent nog att visa var i laddprogrammet den befinner sig, men laddat blir det.
Jämförelse av batterier:
1150kr Yuasa YTZ10S AGM 3.2kg 190CCA, 9.1Ah, 50% =
4.55Ah
1350kr Biltema LTZ14S LifePo4 1.0kg
290CCA 5Ah, 80% = 4Ah
1100kr Biltema LTZ10S LifePo4 0.9kg 240CCA 4Ah, 80% = 3.2Ah
450kr Biltema YTZ10S Gel 2.9kg 190CCA 8.6Ah 50% = 4.3Ah
En sak är säker, Biltemas Gel-batteri är mycket batteri för pengarna. Mitt höll i tre år och med tanke på att det står i kallgarage och inte får någon underhållsladdning, samt utsatts för några djupurladdningar så tycker jag det är ganska bra.
Får se hur länge LifePo4-batteriet håller.
Ja, även specifikationerna är identiska. Jag jämförde vikt, CCA osv från Biltema och Shidos datablad.
Låter som du handlar Yuasa på fel ställe(?). Om det är till Tracern så ska den ha YTZ10S.
Ett Yuasa YTZ10S kostar
1127kr inkl. frakt från amazon. Gillar man inte Amazon går det att handla för
runt 1400kr + frakt från carpimoto.
För mig som inte hade någon LifePo4-kompatibel laddare tillkom det ytterligare 330kr för laddare och kablage. Totalpris blev således 1680kr för biltema istället för 1150kr för Yuasa