Biltemas litiumbatterier

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mäh....4Ah ???
Det är ju sjukt liten kapacitet.
Nej, gå på originalet, finns väl ingen nackdel med det? :va
Visst är det Yuasa YTX24HL-BS?
Min uträkning är följande:

Antal min att hänga på startmotorn = (60min / (15A max kräm startmotor / 4ah kapacitet)) = 16min.

Min hoj har bara ledlysen och bensinpump som drar saft så jag tycker man är ganska safe med 4ah.

Eller är jag ute och cyklar?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag köpte en i år efter hjälp från forumet och batteriet funkar jättebra. Hade 9Ah tidigare i min Honda CB/CM400T men gick på en 2Ah. Batteriet känns stark vid start och blir lätt fullt efter en åktur. Den är bortkopplad och inomhus i vinter och jag tror inte den kommer att behövas underhållsladdas. Bekvämt att bara kunna trycka på en knapp på batteriet för att se laddstatus.
Så sjukt smidigt med knapp/display för visad spänning på batteriet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Mitt Landport Litium från "danska Biltema",Thansen.se fungerar fett bra och är ännu mindre men kommer med självhäftande skumplattor som man kan applicera på batteriets alla sidor.


Det är så litet att de valt att ha M5-skruv på polerna. Så jag fick använda brickor först och det var onödigt pilligt när man tenderade att tappa brickorna.

Satte senare dit sådana här insex med integrerad bricka M5 12mm. Mycket lättare att montera kablarna.

Bra snurr på startmotorn! 280 CCA
Lite dyrare, men man slipper Biltemaloggan : )

Ingen inbyggd spänningindikator dock, men dubbla poler. Mitt tips är att limma fast ett av de röda täcklocken med en liten klick silikon om du inte använder den ena pluspolen.
 

Bifogat

  • Screenshot_20241115_003838_eBay.jpg
    Screenshot_20241115_003838_eBay.jpg
    76.5 KB · Visningar: 8
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ur ett blydyrebatteri av normaltyp kan man ta ut ca 50% av kapaciteten. Ur ett Litium kan du ta ut nästan 100% .
gel och AGM ligger där mellan.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ur ett blydyrebatteri av normaltyp kan man ta ut ca 50% av kapaciteten. Ur ett Litium kan du ta ut nästan 100% .
gel och AGM ligger där mellan.
Bra info! Många fattar inte det där inkl mig själv.
Försökte förklara för någon men kom inte på vad jag skulle säga. 🤣
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Bra info! Många fattar inte det där inkl mig själv.
Försökte förklara för någon men kom inte på vad jag skulle säga. 🤣
Håller med! Mycket bra info. Jag tänkte tom när jag skrev, "Vad var fördelen med litium nu igen..." Har ett nytt AGM Batteri på 6AH som sitter i nu som jag ska köra med i sommar sen. Men detta måste ju underhållsladdas på vintern och jag är på och mäter det titt som tätt hela tiden.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mitt Landport Litium från "danska Biltema",Thansen.se fungerar fett bra och är ännu mindre men kommer med självhäftande skumplattor som man kan applicera på batteriets alla sidor.


Det är så litet att de valt att ha M5-skruv på polerna. Så jag fick använda brickor först och det var onödigt pilligt när man tenderade att tappa brickorna.

Satte senare dit sådana här insex med integrerad bricka M5 12mm. Mycket lättare att montera kablarna.

Bra snurr på startmotorn! 280 CCA
Lite dyrare, men man slipper Biltemaloggan : )

Ingen inbyggd spänningindikator dock, men dubbla poler. Mitt tips är att limma fast ett av de röda täcklocken med en liten klick silikon om du inte använder den ena pluspolen.
Sitter det på busan? Fasen vad cool batteri. Sjukt litet och smidigt med grym kräm i ju.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Va? :va
Kan du utveckla resonemanget?
Undefär så här har jag förstått det hela:
Ett bly-syra mår inte bra av att laddas ur för djupt. Det havererar snabbare ju djupare det laddas ut. Tål färre cykler om man utnyttjar det fullt ut (100% -> 0% -> 100%.
Kör man det istället 100% -> 50% -> 100% lever det betydligt längre.

Ett batteri med modernare kemi, typ AGM (bly/syra med glasfibermattor) klarar det lite mindre dåligt.

Och ett Lithium-batteri klarar djupa urladdnings-cykler ännu lite bättre.

En djungel det där, särskilt om man ser det från ett "lagringsbatteri-perpektiv".
För startbatterier gäller ofta lite andra krav.
Och på motorfordon med förbränningsmotor är kravet ofta relaterat till momentan-kapacitet (startström), då är det ofta tunnare plattor -> tål djupurladdning ännu sämre.

För den som vill gräva djupare rekommenderas sökningar på uttryck som:
Discharge curve
Depth of discharge
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Relaterat: @Comeback tipsade i nån tråd om en litium-laddare från BT som kostar ett par hundringar, om du nu väljer att köra lithium till Viagran. Jag skaffade en tilll mitt Yuasa i MT-09an och den sköter underhållsladdningen utmärkt.

Går ju för övrigt att hävda att några kilo hit eller dit på en glidare inte spelar nån roll, men då har man ju inte fattat vad poängen är.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Sitter det på busan? Fasen vad cool batteri. Sjukt litet och smidigt med grym kräm i ju.
Japp!
Och nu har jag nyligen uppdaterat med ny begagnad Mosfet Laddningsregulator som ger jämn och bra spänning (FH020BA) och gjort mig en adapterplatta.

Men nu har jag börjat sjuka mig riktigt om jag ska byta till en serie/open regulator istället bara för att jag gillar tanken att de skonar generatorn, speciellt när lasten minskar. Samt ev sätta i tidsenliga LED på halv och helljus.

Den som heter SH775BA ska tydligen enligt källa ge 0,5 volt lägre utspänning (14,2v) än SH775AA vilket är perfekt för Litiumbatteri.
Sen hur säkra de uppgifterna är vet jag inte men man kan hålla tummarna.

Projekthojar blir aldrig klara 🤣👍
 

Bifogat

  • 20241114_041310.jpg
    20241114_041310.jpg
    2 MB · Visningar: 8
  • 20241114_041025.jpg
    20241114_041025.jpg
    1.8 MB · Visningar: 7

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Japp!
Och nu har jag nyligen uppdaterat med ny begagnad Mosfet Laddningsregulator som ger jämn och bra spänning (FH020BA) och gjort mig en adapterplatta.

Men nu har jag börjat sjuka mig riktigt om jag ska byta till en serie/open regulator istället bara för att jag gillar tanken att de skonar generatorn, speciellt när lasten minskar. Samt ev sätta i tidsenliga LED på halv och helljus.

Den som heter SH775BA ska tydligen enligt källa ge 0,5 volt lägre utspänning (14,2v) än SH775AA vilket är perfekt för Litiumbatteri.
Sen hur säkra de uppgifterna är vet jag inte men man kan hålla tummarna.

Projekthojar blir aldrig klara 🤣👍
Fan vad härlig nördig läsning. Känner igen mig. Grymt!!!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Undefär så här har jag förstått det hela:
Ett bly-syra mår inte bra av att laddas ur för djupt. Det havererar snabbare ju djupare det laddas ut. Tål färre cykler om man utnyttjar det fullt ut (100% -> 0% -> 100%.
Kör man det istället 100% -> 50% -> 100% lever det betydligt längre.

Ett batteri med modernare kemi, typ AGM (bly/syra med glasfibermattor) klarar det lite mindre dåligt.

Och ett Lithium-batteri klarar djupa urladdnings-cykler ännu lite bättre.

En djungel det där, särskilt om man ser det från ett "lagringsbatteri-perpektiv".
För startbatterier gäller ofta lite andra krav.
Och på motorfordon med förbränningsmotor är kravet ofta relaterat till momentan-kapacitet (startström), då är det ofta tunnare plattor -> tål djupurladdning ännu sämre.

För den som vill gräva djupare rekommenderas sökningar på uttryck som:
Discharge curve
Depth of discharge
Jag håller med om dina tankar.
Det var mest funderingen kring att man inte kan använda ett bly/syra batteri ner till mer än 50%.
Visst, där någonstans bör man ladda det för att undvika sulfatering, men det går ju fortfarande att plocka ur mer kapacitet.

Personligen ser jag egentligen inga stora nackdelar med att byta till ett litiumbatteri, förutom att det inte funkar i kyla, och om man är priskänslig kan även den parametern väga in (i vissa fall).
Litiumbatteriet har låg självurladdning, och man kan välja en mindre kapacitet på grund av dess egenskaper, och så är det ju alltid fränt med ny teknik, det är ju trots allt en hobby.
Jag har till exempel Öhlinsdämpare, men kan inte säga att jag maxade originalet.....men det är fränt.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Är på resa o hinner inte läsa så mycket.
Tudor har ett dokument som beskriver förhållandet angiven mot uttagbar energi.
Men i princip är det som jag skrev ovan.
Som husbilsägare bekymmer man sig om två saker, vikt och tillgänglig energi.
Jag har 2 x 100Ah GEL då Lithium var ohemult dyrt för 10 år sedan. När de ger sig blir det LiFePo4 även om det anstränger pensionen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med om dina tankar.
Det var mest funderingen kring att man inte kan använda ett bly/syra batteri ner till mer än 50%.
Visst, där någonstans bör man ladda det för att undvika sulfatering, men det går ju fortfarande att plocka ur mer kapacitet.

Personligen ser jag egentligen inga stora nackdelar med att byta till ett litiumbatteri, förutom att det inte funkar i kyla, och om man är priskänslig kan även den parametern väga in (i vissa fall).
Litiumbatteriet har låg självurladdning, och man kan välja en mindre kapacitet på grund av dess egenskaper, och så är det ju alltid fränt med ny teknik, det är ju trots allt en hobby.
Jag har till exempel Öhlinsdämpare, men kan inte säga att jag maxade originalet.....men det är fränt.
Du får ju också lägre och lägre spänning ju mer kapacitet du tar ut ur ett blybatteri, vilket gör hojen mer och mer svårstartad. Konceptet är ju trots allt att såna batterier ska vara fulladdade hela tiden. Litiumbatterier har betydligt mycket mer linjär spänning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är på resa o hinner inte läsa så mycket.
Tudor har ett dokument som beskriver förhållandet angiven mot uttagbar energi.
Men i princip är det som jag skrev ovan.
Som husbilsägare bekymmer man sig om två saker, vikt och tillgänglig energi.
Jag har 2 x 100Ah GEL då Lithium var ohemult dyrt för 10 år sedan. När de ger sig blir det LiFePo4 även om det anstränger pensionen.
Ja, bra tanke.
Och priserna har börjat att närma sig....lönsamhet....eller i alla fall nästan.
När jag kollade förra året på batterier till vår reservkraftanläggning så var det lite drygt dubbla priset på litium.
Men kalkylen bygger också på att man räknar med att man kan välja mindre storlek på litiumbatterierna, eftersom dom har bättre förmåga att nyttja hella "innehållet".
Bra startförmåga och låg självurladdning var också några positiva parametrar.
Men då kommer man till antaler kronor, och då blir det svårt för ekonomerna.
Men i en husbil skulle det vara perfekt tänker jag, för där får du en rejäl viktminskning också (vilket var ointressant för reservkraften), och du kan även få en ökad kapacitet på samma volym.
Det man bör tänka på är att dom är katastrofala när det kommer till kyla, men det kanske inte är något problem i en husbil?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du får ju också lägre och lägre spänning ju mer kapacitet du tar ut ur ett blybatteri, vilket gör hojen mer och mer svårstartad. Konceptet är ju trots allt att såna batterier ska vara fulladdade hela tiden. Litiumbatterier har betydligt mycket mer linjär spänning.
Mycket intressant. Jag märker absolut på snurren om batteriet är lite kasst laddat på mitt AGM.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Mycket intressant. Jag märker absolut på snurren om batteriet är lite kasst laddat på mitt AGM.
Att du också kan kompensera kulmagen som du har odlat fram under sena grillkvällar är ju också positivt.
Frågan är bara vad du ska göra nästa år, då du redan har litium, men ännu större kulmage? :krama
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Att du också kan kompensera kulmagen som du har odlat fram under sena grillkvällar är ju också positivt.
Frågan är bara vad du ska göra nästa år, då du redan har litium, men ännu större kulmage? :krama
Haha tyvärr. Optimerat kroppsvikten inför sommaren också. Ner 2st litiumbatterier detta år i kilo. 😀
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Min uträkning är följande:

Antal min att hänga på startmotorn = (60min / (15A max kräm startmotor / 4ah kapacitet)) = 16min.

Min hoj har bara ledlysen och bensinpump som drar saft så jag tycker man är ganska safe med 4ah.

Eller är jag ute och cyklar?
Drar en Virago 1100 starter så lite som 15A? När du har luskat ut hur många A den faktiskt drar så kollar du så ditt tilltänkta batteri har minst lika många CCA som startern drar.


Edit: Inte lätt hitta hur många ampere den faktiskt drar men den här snubben kanske har koll?
Att spänningen går ner till 10-11 V när startern snurrar stämmer bra med mina erfarenheter av bilar. Det batteriet du fiskar efter ser ut att ha 230 CCA så det borde gå men några 16 minuter lär det inte räcka till varför man nu skulle behöva det :)

1731706313431.png

https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/16m93z8
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top