Biltemas litiumbatterier

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kabla igång det gröna Biltemabatteriet för andra våren i rad efter att det återigen stått inkopplat över vintern. Efter en tur på 15 km lös allt starkt och fint utan motorn igång och startmotorn svarvar runt som den ska, still going strong efter 2 säsonger och lika många djupurladdningar. Tror jag använt startkablar någon gång däremellan också men då var det inte helt dött.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ja, det låter som jag har gjort hittills, fast med vanligt gelbatteri. Ingen laddning under vintern och brukar ändå orka dra runt startmotorn och få igång snurran ;-)
Men vid vilken lufttemperatur 'brukar' du vanligen starta motorn?
/H
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Absolut, den erfarenheten har jag också av bly men med larm drar den ur batteriet på en vecka om än kanske lite längre med just det konventionella.

I garaget är det 15 grader året om vilket naturligtvis fungerar bra. När den sover ute önskar man att snittemperaturen ska vara lite högre men ja, spannet mellan 10-20 grader fungerar normalt. Den har även tuffat igång efter frostnatt men jag räknar nog inte med några större mirakel vid 5 grader och nedåt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Mer än -10 grader, vilken temperatur var det ?
Och hur länge hade batteriet varit i den temperaturen, några minuter eller över natten ?
Batteri: Fabrikat ? Modell ?
Hoj: Fabrikat ? Modell ?

T.ex. Hojkul ! inlägg #6 och # 15. Det skiljer bara två dagar mellan dom !

KTM EXC 300.
Original batteri.

-12/13 på natten och - 8ish vid start.

Hojen stod i bilen över natten.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Köpte det största jag fick i batterifacket. Väger inte ett skit.

Funkar utmärkt! Bytte förra året. Stått oladdad och var lite "segt" när jag tog ut hojen i mars. Värmde det lite med helljusen i några minuter och hojen startade fint!

Vettigt pris också!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det OT att nämna Biltemas Gel-batterier?
I så fall kan jag slå ett slag för dem. Har haft mitt ståendes i 0-gradigt garage under vintern utan underhållsladdning, o det drog igång hojen utan problem.
Inte bara bra, utan extremt litet och lätt dessutom.

Pris..under 500 SEK.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag pysslat en hel del med Litiumbatterier då jag tävlat med RC-bilar. LiPo batterier används primärt i RC-bilar då de kan lämna högre effekt och tål att laddas hårdare. De är dock brandfarliga, tex. om man punkterar det. LiFePo4 är dock mycket mer brandsäkra så man behöver inte oroa sig för det. Det är klart att kortsluter du ett batteri så kan det börja brinna men det gäller ju även blybatterier.

Litiumbatterier mår bäst av att ha ca 50% laddning när de inte skall användas på länge. Man märkte rätt tydlig skillnad på detta om man inte lämnade batterierna halvladdade mellan körningar. dvs. de tog slut snabbare om man lämnade de full-laddade. Det som verkligen tog livet av batterier var över eller urladdades för mkt. minimum för en LiFePo4 cell är 2.8V. Vilket i ett mc/bil batteri borde ge minimum 11.2 volt. Går batteriet under detta ger det upp väldigt fort. På RC-bilar har man low voltage cut off. Dvs bilarna stängs av om spänningen sjunker under ett inställd värde.

Ger någon av cellerna i batteriet ger upp kan man också få problem. Därför brukar man balanseringsladda litiumbatterier så varje cell blir full-laddad och att man inte bara mäter på den sammanslagna spänningen vid laddning.

Ett LiFePo4 batteri för MC eller Bil borde bestå av 4 celler då max spänning per cell är 3.6 volt för LiFePo4 vilket ger 14.4 volt. Skulle en cell i batteriet börja må dåligt och har svårt att nå 3.6 volt och man laddar det på huvudpolerna endast kan alltså de övriga friska cellerna överladdas. För att ha en korrekt laddning i MC eller Bil skulle jag helst se att att de kunde balanseringsladda.

EDIT: förtydligade lite...
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej igen,

Har fått strul med mitt eget batteri och funtar på ett litiumbatteri. Ni som bytt har ni kört på samma kapacitet som orginal? Mitt har 11.2 Ah.

Hörde för övrigt att dessa litiumbatterier har inbyggd balansering.

/ Dan
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, lite konstigt det där. Man får ett mindre batteri inkl distanser, trots att man köper ett modelanpassat.

Varför då inte klämma in mer kapacitet och behålla originalstorlek? De som vill ha ett mindre custom kan väl köpa det
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, lite konstigt det där. Man får ett mindre batteri inkl distanser, trots att man köper ett modelanpassat.

Varför då inte klämma in mer kapacitet och behålla originalstorlek? De som vill ha ett mindre custom kan väl köpa det
Jo fast jag köpte ett som motsvarar 12Ah (8Ah original) och det är fortfarande löjligt mycket tomrum i "lådan".
Tycker nog inte jag behöver eller vill betala för mer överkapacitet.

Storleken på lådan är nog mest för att batteriet ska spännas fast ordentligt och att polerna sitter där de ska.

Så snart Li ion håller kvalitet som OEM kan jag tänka mej (om det inte redan finns) det kommer mindre formfaktorer som standard på fordonsbatterier, det skulle säkert hojtillverkarna gilla både för vikt och minskat utrymme :tummenupp
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Jag har goda erfarenheter av de Biltema-LiFe jag provat.
F.n. är det Shido-batterier med inbyggd balanseringselektronik som de säljer.
Tyvärr har ju Biltema en vana att byta leverantör utan förvarning, så nästa år kan det vara nå't helt annat de säljer.

Jag jämförde utseende och det är fortfarande Shidobatterier med Biltema-branding och Shido verkar ju vara en helt okej tillverkare. Mitt originalbatteri från 2018 tog slut i somras och nu när en Yuasaklump kostar runt 2000 spänn får det bli test av Litium för 1066 istället.

Det verkar vara viktigt att tänka på att ett litiumbatteri inte får laddas ur mycket när det sitter i hojen eftersom det då kommer att dra så hög laddström att generatorn kan paja pga överhettning. Men det bör väl inte bli något problem.

Kanske man bör montera in en DC/DC-laddare mellan elsystem och batteri för att vara på den säkra sidan och kunna ladda telefoner och surfplattor vid stillestånd utan att sedan behöva bekymra sig om strömrusning på 100A när man drar iväg. Fast det borde BMS:en ta hand om tycker jag....

Edit: jag hittade en FAQ för Shidobatterier. Det stod en del matnyttigt i den.

 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Biltema Gel-batteriet som satt i Hondan hade dött. Tänkte först köpa ett Yuasa, men så kom jag ihåg att jag läst gott här om biltemas LifePo4-batterier.

"Ska vara samma som Shido" hette det. En djupgrävning i datablad och jämförelser av bilder visade att det fortfarande stämde.

Men bara 4Ah istället för 9.1Ah? Enligt internet får LifePo4 ut runt 80% av angivna amperetimmar medan ett blybatteri får ut 50%. Men även med det inräknat lät 4Ah lågt. Shido tillverkar förvisso ett batteri med 6Ah (LTZ10S HP) men det kostar 3615kr, ouch.

Sen såg jag ett 5Ah-batteri i biltemas sortiment. Ah, LTZ14S, fel storlek. Men när jag tittade närmre var det samma yttermått, samma polplacering och terminaler. Ett sådant köpte jag.

Passade även på att köpa biltemas intelligenta laddare med display. Tyvärr var den inte intelligent nog att visa var i laddprogrammet den befinner sig, men laddat blir det.

Jämförelse av batterier:
1150kr Yuasa YTZ10S AGM 3.2kg 190CCA, 9.1Ah, 50% = 4.55Ah
1350kr Biltema LTZ14S LifePo4 1.0kg 290CCA 5Ah, 80% = 4Ah
1100kr Biltema LTZ10S LifePo4 0.9kg 240CCA 4Ah, 80% = 3.2Ah
450kr Biltema YTZ10S Gel 2.9kg 190CCA 8.6Ah 50% = 4.3Ah

En sak är säker, Biltemas Gel-batteri är mycket batteri för pengarna. Mitt höll i tre år och med tanke på att det står i kallgarage och inte får någon underhållsladdning, samt utsatts för några djupurladdningar så tycker jag det är ganska bra.

Får se hur länge LifePo4-batteriet håller.

Jag jämförde utseende och det är fortfarande Shidobatterier med Biltema-branding och Shido verkar ju vara en helt okej tillverkare.
Ja, även specifikationerna är identiska. Jag jämförde vikt, CCA osv från Biltema och Shidos datablad.

Mitt originalbatteri från 2018 tog slut i somras och nu när en Yuasaklump kostar runt 2000 spänn får det bli test av Litium för 1066 istället.
Låter som du handlar Yuasa på fel ställe(?). Om det är till Tracern så ska den ha YTZ10S.
Ett Yuasa YTZ10S kostar 1127kr inkl. frakt från amazon. Gillar man inte Amazon går det att handla för runt 1400kr + frakt från carpimoto.

För mig som inte hade någon LifePo4-kompatibel laddare tillkom det ytterligare 330kr för laddare och kablage. Totalpris blev således 1680kr för biltema istället för 1150kr för Yuasa :crash
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har haft tre Biltema Litium.

Det första var trasigt från butik och fick bytas in mot ett nytt.
Det andra fick kortslutning under färd efter ett tags användning och höll på att elda upp motorcykeln, när batteriet svalnat ner kom jag på att jag hade en FLIR och tog denna bild. alltså batteriet måste varit över 100 grader när det var som varmast.
Det tredje köpte jag för att under pandemin när det var batteribrist så var det det enda som snabbt gick att få tag på en solig MC dag. Det batteriet använder jag nu i MCn.

När det andra batteriet gick sönder så lärde jag mig att lita inte på ett litiumbatteri. När batteriet kallnat så jag ställde jag det på träbron till garaget, efter ett par dagar när jag skulle flytta batteriet ser jag att det ändrat form, någon gång har alltså blivit stekhett igen och börjat smälta, det hade kunnat bränna ner mitt garage.

1681360830838.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
LiPo är vanliga i radiostyrda fordon (vet inte om kemin är densamma i bilbatterier)- men det finns väl en anledning till följande rekommendationer som är väldigt tydliga i hobbykretsar
1 Ta alltid ur batteriet när det inte används
2 Om batteriet inte skall användas under längre tid - ladda det till lagringsspänning (inte mer, inte mindre)
3 När batteriet inte används - förvara det i brandsäker låda/påse
Kanske är LiPo lite overkill för de flesta hojar?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Biltema Gel-batteriet som satt i Hondan hade dött. Tänkte först köpa ett Yuasa, men så kom jag ihåg att jag läst gott här om biltemas LifePo4-batterier.

"Ska vara samma som Shido" hette det. En djupgrävning i datablad och jämförelser av bilder visade att det fortfarande stämde.

Men bara 4Ah istället för 9.1Ah? Enligt internet får LifePo4 ut runt 80% av angivna amperetimmar medan ett blybatteri får ut 50%. Men även med det inräknat lät 4Ah lågt. Shido tillverkar förvisso ett batteri med 6Ah (LTZ10S HP) men det kostar 3615kr, ouch.

Sen såg jag ett 5Ah-batteri i biltemas sortiment. Ah, LTZ14S, fel storlek. Men när jag tittade närmre var det samma yttermått, samma polplacering och terminaler. Ett sådant köpte jag.

Passade även på att köpa biltemas intelligenta laddare med display. Tyvärr var den inte intelligent nog att visa var i laddprogrammet den befinner sig, men laddat blir det.

Jämförelse av batterier:
1150kr Yuasa YTZ10S AGM 3.2kg 190CCA, 9.1Ah, 50% = 4.55Ah
1350kr Biltema LTZ14S LifePo4 1.0kg 290CCA 5Ah, 80% = 4Ah
1100kr Biltema LTZ10S LifePo4 0.9kg 240CCA 4Ah, 80% = 3.2Ah
450kr Biltema YTZ10S Gel 2.9kg 190CCA 8.6Ah 50% = 4.3Ah

En sak är säker, Biltemas Gel-batteri är mycket batteri för pengarna. Mitt höll i tre år och med tanke på att det står i kallgarage och inte får någon underhållsladdning, samt utsatts för några djupurladdningar så tycker jag det är ganska bra.

Får se hur länge LifePo4-batteriet håller.


Ja, även specifikationerna är identiska. Jag jämförde vikt, CCA osv från Biltema och Shidos datablad.


Låter som du handlar Yuasa på fel ställe(?). Om det är till Tracern så ska den ha YTZ10S.
Ett Yuasa YTZ10S kostar 1127kr inkl. frakt från amazon. Gillar man inte Amazon går det att handla för runt 1400kr + frakt från carpimoto.

För mig som inte hade någon LifePo4-kompatibel laddare tillkom det ytterligare 330kr för laddare och kablage. Totalpris blev således 1680kr för biltema istället för 1150kr för Yuasa :crash
Jag hade lpo4 i min aprilia. Också väldigt mycket färre ah men batteriet vägde inget jämfört med orginal. Just vikten är den stora fördelen. I övrigt så är ett agm svårslaget. Jag bytte till agm då vilospänningen på lpo4 var för hög så värmehandtagen stängde aldrig av sig själva om jag glömde dem på. Eftersom jag inte är någon rallykalle så spelar vikten mindre roll.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
LiPo är vanliga i radiostyrda fordon (vet inte om kemin är densamma i bilbatterier)- men det finns väl en anledning till följande rekommendationer som är väldigt tydliga i hobbykretsar
1 Ta alltid ur batteriet när det inte används
2 Om batteriet inte skall användas under längre tid - ladda det till lagringsspänning (inte mer, inte mindre)
3 När batteriet inte används - förvara det i brandsäker låda/påse
Kanske är LiPo lite overkill för de flesta hojar?
De batterierna lever generellt ett mycket hårdare liv och har inte alltid samma elektronik som övervakar. Du laddar varje cell individuellt och även om det finns skydd mot överladdning så är de inte lika avancerade. Du cyklar också det batteriet mycket hårdare och har du krypström så dödar du batteriet om du lämnar det inkopplat.

Däremot känner ingen av oss skillnad på vikten när vi kör, men det är bra skryt bland vännerna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
LiPo har en olämplig cellspänning för 12V-system.
Det var inte tillräcklig info för att jag skulle fatta..... menar du att de LiFePo4 som säljs som mc-batterier är olämpliga eller menar du att det är skillnad på LiPo o LiFePo4? Som jag sa så är jag inte helt hemma på batterikemi, mitt inlägg var mer en kommentar om det som nämnts i tråden om varma batterier.
Det är väl inte helt orimligt att billiga(Biltema) batterier har sämre övervakningssystem än dyrare (ex. BMW o Ducati) batterier (mer som en kommentar till ething's inlägg)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top