Tips på smörjmedel.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Tja!

Vill ha era bästa smörjtips på de rörliga delarna som inte innefattar motorn. Kommer ju att serva våra cyklar själv och man är ju nybörjare på den fronten. Kikat lite i servicescheman och där stör det bara att "smörj". Men med vad? Antar att det lär skilja lite iaf från service på bilar då mycket av motorcykeln är mer utsatt för väder o vind.

Även andra braiga mektips hade vart kul.

/D

Bästa mektipset är att skaffa Kawasakis Service manual. Det brukar gå att hitta såna till dom flesta hojar på nätet för nedladdning.
I den står säkert svaret på din fråga.

Bästa mektipset är att skaffa Kawasakis Service manual. Det brukar gå att hitta såna till dom flesta hojar på nätet för nedladdning.
I den står säkert svaret på din fråga.

Den har jag för båda våra cyklar. Var nog mest ute efter andra tips. Sitter säkert några riktiga rävar med kunskaper som inte står i servicemanualen.

Typ favvo-smörj till ditten o det här fungerar till datten. På det deceniumet jag har hållt på med bilar har jag ju lärt mej hur mycket "tjuv-knep". Måste ju vara likadant med motorcyklar.

Den har jag för båda våra cyklar. Var nog mest ute efter andra tips. Sitter säkert några riktiga rävar med kunskaper som inte står i servicemanualen.

Typ favvo-smörj till ditten o det här fungerar till datten. På det deceniumet jag har hållt på med bilar har jag ju lärt mej hur mycket "tjuv-knep". Måste ju vara likadant med motorcyklar.

Överlag, smörjmedel som är till för just det man vill smörja upp. Lagerfett till utsatta lager och så vidare. Överlag är det inte sådär hemskt mycket smörjande på hojar, om man inte kör en gammal sliten maskin, men då brukar övrigt mek ändå bli mer än smörjandet. :hihi

Jag använder inte så förfärligt många medel:

556/Wd40 kräver väl ingen instruktion om man skruvar något förr.
Kedjespray till kedjan
Brake cleaner för rengöring av det mesta.
Universalfett för svinglager och dyl
Metallfri pasta (istället för kopparpasta) där man vill undvika att saker kärvar fast.
Motorolja för montering av motordelar.

Jag använder inte så förfärligt många medel:

556/Wd40 kräver väl ingen instruktion om man skruvar något förr.
Kedjespray till kedjan
Brake cleaner för rengöring av det mesta.
Universalfett för svinglager och dyl
Metallfri pasta (istället för kopparpasta) där man vill undvika att saker kärvar fast.
Motorolja för montering av motordelar.

Okej. Varför metallfri pasta?

Älskar Biltemas Marinfett till alla rörliga delar som kan tänkas utsättas för yttervärlden. (Lager, leder, tätningar m.m.).
Väldigt kladdigt och lite svårhanterligt, men tål vatten exceptionellt bra och rostskyddar bra utöver själva smörjandet.
Givetvis inte i applikationer som kräver specifika egenskaper då, som splinesen på en BMW, men det bör stå i v-handbok.

Enkel regel...
Sitter det fast, men skall röra sig - WD40
Rör det sig, men skall sitta fast - Silvertejp

Resten är proffsmek

Älskar Biltemas Marinfett till alla rörliga delar som kan tänkas utsättas för yttervärlden. (Lager, leder, tätningar m.m.).
Väldigt kladdigt och lite svårhanterligt, men tål vatten exceptionellt bra och rostskyddar bra utöver själva smörjandet.
Givetvis inte i applikationer som kräver specifika egenskaper då, som splinesen på en BMW, men det bör stå i v-handbok.

Swedol har ett marinfett som jag anser vara snäppet bättre. Har ganska länge kört det i batterimaskiner o kommit fram till det.

Agrol produkter, Entrepenadfett, Kedjespray, WD40 är det du behöver. Tvättat med lyfotogen.

Låt bli Bilemas skit.

Avfettningshinken är viktig.
Jag köpte någon hink med avdelare i på BT som är tänkt att användas när man tvättar bilen, fyll vatten i botten tills det nästan når upp till kanten på avdelaren och sedan en dunk fotogen på det.

Släng i alla skitiga och kladdiga delar du skruvar loss, efter en kvart är det bara att fiska upp dem och torka torrt. Fotogenen ser för jävlig ut men får den bara stå ett tag så sjunker smutsen ned i vattnet och stannar kvar där och fotogenet blir klart igen och kan användas nästan hur länge som helst.

Senaste gången jag bytte i hinken tog jag kallavfettning, den bildade emulsion med vattnet så det blir rostfläckar om grejerna får ligga för länge. Avrådes bestämt.

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick