Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men du, jag blir lite nyfiken bara. Vad är den avdragna bulten till? Vad håller den fast?
Uppdatering!
Efter alla grymma tips från er alla så laddade jag upp med lite verktyg (inte exakt dessa, men liknade):
https://www.brider.se/verktyg/verkt...MIuquB7Liz4QIV1MAYCh3yUQZeEAQYASABEgI6OvD_BwE
och
https://verktygsboden.se/skruvutdra...MIuquB7Liz4QIV1MAYCh3yUQZeEAQYAiABEgLW3fD_BwE
Skruven som satt fast var M6, gängorna var tidigare ganska dåliga.
Sen började jobbet:
1. Märke i mitten med en körnare
2. Började borra lite lätt med ett 3mm borr(vanligt)
3. Testade sedan att använda båda skruvutdragarverktygen, utan framgång. Skruven var för mjuk, den gav sig hela tiden. Insåg ganska snabbt att detta kommer bli svårt.
4. Fortsatte sedan med att borra helt igenom skruven med 3mm.
5. Borrade sedan med ett 5mm borr. Resterna av skruven släppte då också så gängorna igen blev synliga
6. Tanken var att gänga om gängan, men lyckligtvis så var den ganska intakt. Så den fungerade bra.
Backup planen var också att använda helicoil om gängning också skulle skita sig. Men nu slapp jag allt det där!
Så allt är lugnt igen *pust*, utan någon större skada skedd.
Mycket imponerad över ert engagemang. Jättemånga bra tips, StepByStep instruktioner, länkar m.m.
Kul att se att så många vill bidra med sina kunskaper, så galet uppskattat!
Lär inte bli sista gången jag ropar på lite hjälp, så på återseende.
Uppdatering!
En del bortklippt...
Efter alla grymma tips från er alla så laddade jag upp med lite verktyg (inte exakt dessa, men liknade):
https://www.brider.se/verktyg/verkt...MIuquB7Liz4QIV1MAYCh3yUQZeEAQYASABEgI6OvD_BwE
och
https://verktygsboden.se/skruvutdra...MIuquB7Liz4QIV1MAYCh3yUQZeEAQYAiABEgLW3fD_BwE
En del bortklippt...
Så allt är lugnt igen *pust*, utan någon större skada skedd.
Mycket imponerad över ert engagemang. Jättemånga bra tips, StepByStep instruktioner, länkar m.m.
Kul att se att så många vill bidra med sina kunskaper, så galet uppskattat!
Lär inte bli sista gången jag ropar på lite hjälp, så på återseende.
Ett råd i all välmening. Då hunnit använda grispittarna från Verktygsboden kan du ju inte returnera dem, släng dem istället. De gör ingen glad.![]()
Eller hade jag tur ? Bra kvalite på den här Biltemaproduikten ?
Du hör tydligen till de som haft tur och det fungerat med "grispittar".Jag har en sådan här sats.
https://www.biltema.se/verktyg/hand...gverktygskruvutdragarsats-55-delar-2000018650
Använt en av grispittarna en gång.
Det funkade precis som tänkt. Jag fick ut skruven som satt fast.
Så vad är problemet ?
Tummen mitt i handen ?
Glömt gänglossare (typ olja + aceton), att låta gånglossaren få tid att verka och som 3e punkt insikt i hur mycket man kan ta i ?
Grispittarna kanske borde säljas med max vridmoment för varje storlek ?
Eller hade jag tur ? Bra kvalite på den här Biltemaproduikten ?
Använt en av grispittarna en gång.
Det funkade precis som tänkt. Jag fick ut skruven som satt fast.
Så vad är problemet ?
-Välkommen till kundtjänst, vad har du ställt till med?Tummen mitt i handen ?
Glömt gänglossare (typ olja + aceton), att låta gånglossaren få tid att verka och som 3e punkt insikt i hur mycket man kan ta i ?
*Klick* -Jaha, nä det det var 3 1/2 Nm så då får väl skrufan sitta kvar då.Grispittarna kanske borde säljas med max vridmoment för varje storlek ?
Ingen kommentarEller hade jag tur ? Bra kvalite på den här Biltemaproduikten ?
Du hör tydligen till de som haft tur och det fungerat med "grispittar".
Anedkdotiskt så går det inte så bra för de flesta.
Det finns som nämnts i tråden flera gånger mycket bättre verktyg från alla de stora verktygsföretagen.
På jobbet tidigare så använde vi alltid RIDGIDs skruvutdragare. De som ser ut som/påminner om brotschar. Funkar finfint om man gjort sitt förarbete.
Men man får ju använda vilka verkyg man vill. Det går ju kanske att lära sig en och annan sak om man väljer att göra som man själv vill.
En del bortklippt...
Ganska onödigt att lägga ner en massa jobb när man ibland bara behöver trycka fingret mot den avbrutna skruven och vrida runt![]()
Du hade turoch ett lätt objekt
Biltema och kvalitet varierar över tid beroende på tillverkare/inköpare/inpris.......
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning