Effektmätning/drivmoment: Kedja vs. Kardan - Effekt på vevaxeln eller effekt på hjulet?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det behöver ju inte vara rätt bara för att många upprepar ungefär samma sak (60-70% av republikanerna tror att USAs president fuskat sig in i Vita Huset)

- men det jag hittar verkar ganska samstämmigt dvs att kardan på en motorcykel tappar ca 25%.
Det går inte att ha förluster i storleksordningen 30% i kardan för då skulle oljan börja koka i
vinkelväxeln vid bakhjulet. Vinkelväxelkåpan skulle var brännskadevarm när man stannar hojen.

För att hänga på din utvikning....
Det är ganska lustigt att Trumps påståenden om valfusk anses bara vara
uttalanden från en dålig förlorare här i Sverige
men när samma röstningsmaskiner används i Venezuela
så finns det misstankar om fusk i "PK"-media

Slutsatsen blir att i Venezuela har man kompetensen att fuska, kompetensen saknas i USA.
Hur ska det gå för USA .......

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det går inte att ha förluster i storleksordningen 30% i kardan för då skulle oljan börja koka i
vinkelväxeln vid bakhjulet. Vinkelväxelkåpan skulle var brännskadevarm när man stannar hojen.

För att hänga på din utvikning....
Det är ganska lustigt att Trumps påståenden om valfusk anses bara vara
uttalanden från en dålig förlorare här i Sverige
men när samma röstningsmaskiner används i Venezuela
så finns det misstankar om fusk i "PK"-media

Slutsatsen blir att i Venezuela har man kompetensen att fuska, kompetensen saknas i USA.
Hur ska det gå för USA .......
Det där med röstningen är väl ändå inte samma sak.
Trump menade att röstmaskinerna var fifflade med vilket det inte har hittats något stöd för då ingen har kunnat konstatera att någon enda röstmaskin var "fifflad med".
I Venezuela så pratas det om röstfusk men såvitt jag vet har ingen sagt att problemet är röstmaskinerna.
Möjligheterna till fusk med röstning är inte begränsad till bara maskinerna som sådana.

Personligen så är jag ganska övertygad om att det inte är några oegentligheter med röstmaskinerna i vare sig USA eller Venezuela. Åtminstone inte med mjukvaran i sig som levererats av leverantören.
I USA:s fall så har det gjort otaliga utredningar av vilka ingen enda har kunnat styrka någon misstanke.
I fallet venezuela så är det inte direkt i toppen av länder med låg korruption. Så det skulle inte förvåna mig om det förekommer fusk i valet där men jag tror inte att man fifflat med maskinerna som sådana för det skulle utan tvivel upptäckas. Däremot är det möjligt att man fifflat med andra saker som falska röstsedlar eller ID:n för att få in "rätt" röster. Men huruvida så faktiskt är fallet vågar jag inte uttala mig om.

Men jag har inget som helst tvivel att det amerikanska valet var korrekt sett till rösträkningen. Det mest besvärande är att någon enda person tyckte att det var en bra idé att rösta på pajasen trump. Än mindre nästan hälften av de röstande amerikanerna. Men å andra sidan . En del av dom ansåg att det nog var en bra idé att klä sig i buffelskinn och storma kongressen så man ska nog inte dra för höga växlar på det.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och så blev den här tråden förstörd också.

För att återgå, en extremt välskött kedja är bättre än en kardan oavsett vevaxelriktning.
Men, en normalskött kedja närmar sig kardanen, och en dåligt vårdad kedja är riktigt nära kardanen eller t o m sämre.
Du får verkligen vara oförsiktig för att förändra kardanens förluster.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Och så blev den här tråden förstörd också.

För att återgå, en extremt välskött kedja är bättre än en kardan oavsett vevaxelriktning.
Men, en normalskött kedja närmar sig kardanen, och en dåligt vårdad kedja är riktigt nära kardanen eller t o m sämre.
Du får verkligen vara oförsiktig för att förändra kardanens förluster.

Nu blir detta förvisso ett litet sidospår också men huvudämnet för tråden verkar ju redan vara klarlagt. Hur som, vad kan man tänka sig klarar sig längst? En kedja som man aldrig smörjer eller tvättar, eller en kardan som man aldrig smörjer? Gissar att konsekvenserna blir lite mer brutala när väl kardanen ger upp i alla fall...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nu blir detta förvisso ett litet sidospår också men huvudämnet för tråden verkar ju redan vara klarlagt. Hur som, vad kan man tänka sig klarar sig längst? En kedja som man aldrig smörjer eller tvättar, eller en kardan som man aldrig smörjer? Gissar att konsekvenserna blir lite mer brutala när väl kardanen ger upp i alla fall...
Smörjer man kardanen? Oljan finns ju i vinkelväxeln. Skulle den gå torrt torde den hålla kortare tid än en osmord kedja.

Konsekvenserna för att inte smörja vinkelväxeln borde vara betydligt mindre än med kedja. Antingen låter det rassel rassel rassel sen har du ingen drivning eller så låter det rassel och så låser sig bakhjulet. Om en kedja bestämmer sig för att gå av har man i bästa fall ingen drivning, i näst bästa fall ett låst bakhjul och i sämsta fall en sönderslagen hoj eller ben.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där med röstningen är väl ändå inte samma sak.
Trump menade att röstmaskinerna var fifflade med vilket det inte har hittats något stöd för då ingen har kunnat konstatera att någon enda röstmaskin var "fifflad med".
I Venezuela så pratas det om röstfusk men såvitt jag vet har ingen sagt att problemet är röstmaskinerna.
Möjligheterna till fusk med röstning är inte begränsad till bara maskinerna som sådana.

Personligen så är jag ganska övertygad om att det inte är några oegentligheter med röstmaskinerna i vare sig USA eller Venezuela. Åtminstone inte med mjukvaran i sig som levererats av leverantören.
I USA:s fall så har det gjort otaliga utredningar av vilka ingen enda har kunnat styrka någon misstanke.
I fallet venezuela så är det inte direkt i toppen av länder med låg korruption. Så det skulle inte förvåna mig om det förekommer fusk i valet där men jag tror inte att man fifflat med maskinerna som sådana för det skulle utan tvivel upptäckas. Däremot är det möjligt att man fifflat med andra saker som falska röstsedlar eller ID:n för att få in "rätt" röster. Men huruvida så faktiskt är fallet vågar jag inte uttala mig om.

Men jag har inget som helst tvivel att det amerikanska valet var korrekt sett till rösträkningen. Det mest besvärande är att någon enda person tyckte att det var en bra idé att rösta på pajasen trump. Än mindre nästan hälften av de röstande amerikanerna. Men å andra sidan . En del av dom ansåg att det nog var en bra idé att klä sig i buffelskinn och storma kongressen så man ska nog inte dra för höga växlar på det.
Någon:
Those who cast the votes decide nothing
those who count the votes decide everything.

På ett utmärkt sätt illustrerat i Örebro Sverige :"354 av de underskrifter som tidigare underkänts borde godkännas, kom revisionsbyrån fram till."
och det borde väl inte vara någon skillnad på Sverige , USA eller Venezuela ?

Den som räknar rösterna bestämmer allt. (kontrollerar röstmaskinerna tex .)

Se tex på FHM i Sverige , nu i dagarna presenterat dubbelt så många smittade och döda som verkligheten, Skratt !

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Någon:
Those who cast the votes decide nothing
those who count the votes decide everything.

På ett utmärkt sätt illustrerat i Örebro Sverige :"354 av de underskrifter som tidigare underkänts borde godkännas, kom revisionsbyrån fram till."
och det borde väl inte vara någon skillnad på Sverige , USA eller Venezuela ?

Den som räknar rösterna bestämmer allt. (kontrollerar röstmaskinerna tex .)

Se tex på FHM i Sverige , nu i dagarna presenterat dubbelt så många smittade och döda som verkligheten, Skratt !
Skönt att du reder ut skillnaden i effektförlust mellan kardan och kedja...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja. en av sakerna som man då kanske bör fundera över är det faktum att en kedja som inte får underhåll kommer att haverera långt innan kardanen ens kommit i närheten av sitt rekommenderade serviceintervall. Jämförelsen är lite som att jämföra en modern motor med 4 liter olja som cirkulerar med en motor utan oljetråg där du måste gå runt och pytsa olja i 100 olika smörjnipplar varje 50 timmar maskinen varit igång. Ingen skulle missa fördelen med oljebadet där. Det är ungefär samma förhållande mellan kedja och kardan. Kedjan bör få smörjning minst var 100:e mil medans kardanen kan gå flera tusen mil innan man bör byta oljan.
Ska man jämföra underhållet så kräver en kardan underhåll i form av byta av olja mer sällan än vad en kedja kräver utbyte av hela drivpaketet. En kardan är betydligt med fri från krav på underhåll. Den är närmast att betrakta som underhållsfri då den behöver mindre underhåll än motorn på hojen medan en kedja kräver underhåll åtminstone 10 ggr mellan oljebyten i motorn på hojen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nja. en av sakerna som man då kanske bör fundera över är det faktum att en kedja som inte får underhåll kommer att haverera långt innan kardanen ens kommit i närheten av sitt rekommenderade serviceintervall. Jämförelsen är lite som att jämföra en modern motor med 4 liter olja som cirkulerar med en motor utan oljetråg där du måste gå runt och pytsa olja i 100 olika smörjnipplar varje 50 timmar maskinen varit igång. Ingen skulle missa fördelen med oljebadet där. Det är ungefär samma förhållande mellan kedja och kardan. Kedjan bör få smörjning minst var 100:e mil medans kardanen kan gå flera tusen mil innan man bör byta oljan.
Ska man jämföra underhållet så kräver en kardan underhåll i form av byta av olja mer sällan än vad en kedja kräver utbyte av hela drivpaketet. En kardan är betydligt med fri från krav på underhåll. Den är närmast att betrakta som underhållsfri då den behöver mindre underhåll än motorn på hojen medan en kedja kräver underhåll åtminstone 10 ggr mellan oljebyten i motorn på hojen.

Jag tackar för detta utförliga svar. Jag är förstås med dig till 100%, dummare är jag inte. Det var mer en teoretisk spekulation, baserat på att någon här på forumet gjorde ett test för att se hur långt en kedja klara sig utan smörjning (drygt 2000 mil). Blev därför bara nyfiken på vad som hänt om man gjort samma sak med en kardan, dvs kört den torrt från start och sett hur långt man kommer. Gissar att ingen är speciellt sugen på att testa det dock…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var mer en teoretisk spekulation, baserat på att någon här på forumet gjorde ett test för att se hur långt en kedja klara sig utan smörjning (drygt 2000 mil).
Har någon verkligen testat det? Fränt.
Kan inte ha låtit speciellt bra dock.

En kardan hade nog inte hållit 50mil

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tackar för detta utförliga svar. Jag är förstås med dig till 100%, dummare är jag inte. Det var mer en teoretisk spekulation, baserat på att någon här på forumet gjorde ett test för att se hur långt en kedja klara sig utan smörjning (drygt 2000 mil). Blev därför bara nyfiken på vad som hänt om man gjort samma sak med en kardan, dvs kört den torrt från start och sett hur långt man kommer. Gissar att ingen är speciellt sugen på att testa det dock…
Jag förstår din tanke. Men för att åstadkomma det så skulle man behöva tömma kardantunneln på olja för att den ska gå torrt vilket innebär att man aktivt skulle behöva sabotera kardanen för att den ska haverera lika snabbt eller snabbare än en kedja.

I praktiken så är den mest rättvisa jämförelsen nog att jämföra de två alternativen om man avstår från att ge underhåll. Dvs om du hämtar ut en hoj med kedja och en med kardan och sedan ger fan i att underhålla de två alternativen. Då kommer kedjan beroende på användningsfall att haverera inom 2000 mil (troligen mindre) medan kardanen troligen kommer att gå i minst 10 000 mil innan du ens hör missljud från den även om serviceboken säger att du bör byta olja i den efter.
Om du jämför så skall en kedja ha underhåll i form av smörjning och eventuellt rengöring varje 100 mil medans en kardan skall ha underhåll varje 5000 mil i form av byte av oljan och kontroll av oljenivå.

Det betyder att innan kardanen ens kommit till tidpunkten när du bör byta oljan så har du behövt byta drivpaket minst 2 ggr om du inte underhållit den väldigt noggrannt.

Så en kedja kan hålla i närmare 2000 mil utan underhåll innan den havererar totalt.
En kardan klarar sig minst 5000 mil innan det rekommenderade intervallet vilket betyder att i normalfallet så lär den nog klara säkert 15 000 mil innan den havererar även om man helt ger fan i att underhålla.

Så då är frågan. Vill du helst få en kedja som krävar ihop totalt och kanske slår hål på motorblock mm efter ca 2000 mil eller vill du ha en kardan som havererar efter 15 000 mil utan underhåll i form av att kuggarna är slitna så den börjar hoppa över kugg och därmed inte driver som den skall. Jag vet vad jag skulle välja även om min nuvarande hoj har kedja.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har stött på skurna nållager i kardanknutar på bilar några gånger, det är inte kul.
Det berodde nog på att ingen orkade trycka fett i smörjnipplarna på knutkorsen, det finns väl inte ens idag.
Men jag skulle tro att på en kardan på en hoj utan olja så sticker nog en drivknuträtt snart. Eller att det skär i splinesen.

Delicato

Gick med
12 Sep 2008
Hoj
999s -03
Ang verkningsgrad. Den är nog inte 1 mellan däck och mätrulle. Hur stor är den? Den kan delas upp i varvtal och moment. Tex ett slicks med bra fäste ger en hög verkningsgrad map varvtal och lägre map moment, och vv med ett bakelitdäck.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vissa BMW ja, min BMW har både tvärställd motor och kardan :tungan
Stämmer så klart. BMW har ju inte bara boxermotor som är längsmonterad i sortimentet. Dom har ju även ett antal rad4 som är tvärställda och då har dom såklart 2 vinkelväxlar för att det ska fungera.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har stött på skurna nållager i kardanknutar på bilar några gånger, det är inte kul.
Det berodde nog på att ingen orkade trycka fett i smörjnipplarna på knutkorsen, det finns väl inte ens idag.
Men jag skulle tro att på en kardan på en hoj utan olja så sticker nog en drivknuträtt snart. Eller att det skär i splinesen.
Ja. en kardan som går helt utan olja lär även den haverera ganska fort eftersom det trots allt är rörliga delar. Dock så är ju kardan på motorcyklar generellt sett gjord så att den ligger i ett oljebad i kardantunneln vilket innebär att för att den ska gå torr så ska du antingen med flit tömma kardantunneln och sedan köra alternativt köra en längre tid med läckage från kardantunneln utan att göra något åt det. Jag tror helt ärligt att kardaner på bilar är betydligt mer utsatta och känsliga eftersom dom oftast hänger i luften och bara har en damask med fett i på några väl valda ställen. En damask som allt som oftast spricker efter några tusen mil och därefter släpper ut fettet och ersätter det med saltsörja om man har otur.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
En diff i en bakaxel på en (medel)bil sägs ligga runt 0.96 i verkningsgrad beroende lite på pinionplacering. Över 0.99 per lagring. Varför tror ni att en slutväxel på en motorcykel är så ineffektiv eller vart tror ni effekten försvinner?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
En diff i en bakaxel på en (medel)bil sägs ligga runt 0.96 i verkningsgrad beroende lite på pinionplacering. Över 0.99 per lagring. Varför tror ni att en slutväxel på en motorcykel är så ineffektiv eller vart tror ni effekten försvinner?
En fråga på det...
Är Verkningsgraden lika oavsett moment som överförs? Och varvtal?
Jag kan tänka mig att en bil har lite mer överdimentionerad konstruktion vs MC.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...