Effektmätning/drivmoment: Kedja vs. Kardan - Effekt på vevaxeln eller effekt på hjulet?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En fråga på det...
Är Verkningsgraden lika oavsett moment som överförs? Och varvtal?
Jag kan tänka mig att en bil har lite mer överdimentionerad konstruktion vs MC.
Nej. Exempelvis om varvtalet är 1rpm och du föra över 1hp genom en axel med 10 lagringar så har du väldigt nära 1hp i andra änden. Samma effekt men 30.000rpm för given axel så är förlusterna mycket högre. Verkningsgraden är en fingervisning efter applikationen för beräkningsunderlag och är applicerbar både på mc och bil då applikationen och varvtalen är snarlika.

Personligen tror jag du kan göra den än mer effektivt på mc då det inte är samma vridmoment som behöver transporteras till bakhjulet.


Edit:


Där kan man se lite olika slutväxlar till mc. Ingen extern oljekylare, låg volym ej heller några kylflänsar. Förutsätter att designen är gjord med premisserna att oljan aldrig skall värmas till över 100 grader. Det är inte så många kw värmeförluster mao.

Den har 31/11 kuggar vad jag förstår så typ 3:1 i utväxling. Ganska lika vad som sitter på den bil.
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top