Effektmätning/drivmoment: Kedja vs. Kardan - Effekt på vevaxeln eller effekt på hjulet?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En fråga på det...
Är Verkningsgraden lika oavsett moment som överförs? Och varvtal?
Jag kan tänka mig att en bil har lite mer överdimentionerad konstruktion vs MC.
Nej. Exempelvis om varvtalet är 1rpm och du föra över 1hp genom en axel med 10 lagringar så har du väldigt nära 1hp i andra änden. Samma effekt men 30.000rpm för given axel så är förlusterna mycket högre. Verkningsgraden är en fingervisning efter applikationen för beräkningsunderlag och är applicerbar både på mc och bil då applikationen och varvtalen är snarlika.

Personligen tror jag du kan göra den än mer effektivt på mc då det inte är samma vridmoment som behöver transporteras till bakhjulet.


Edit:


Där kan man se lite olika slutväxlar till mc. Ingen extern oljekylare, låg volym ej heller några kylflänsar. Förutsätter att designen är gjord med premisserna att oljan aldrig skall värmas till över 100 grader. Det är inte så många kw värmeförluster mao.

Den har 31/11 kuggar vad jag förstår så typ 3:1 i utväxling. Ganska lika vad som sitter på den bil.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top