Nej. Exempelvis om varvtalet är 1rpm och du föra över 1hp genom en axel med 10 lagringar så har du väldigt nära 1hp i andra änden. Samma effekt men 30.000rpm för given axel så är förlusterna mycket högre. Verkningsgraden är en fingervisning efter applikationen för beräkningsunderlag och är applicerbar både på mc och bil då applikationen och varvtalen är snarlika.En fråga på det...
Är Verkningsgraden lika oavsett moment som överförs? Och varvtal?
Jag kan tänka mig att en bil har lite mer överdimentionerad konstruktion vs MC.
Personligen tror jag du kan göra den än mer effektivt på mc då det inte är samma vridmoment som behöver transporteras till bakhjulet.
Edit:
Begagnad BMW R 1150 R (R1150R) Kardan
Baboon är webbutiken för begagnade motorcykeldelar. Se vårt utbud av Kardan för din BMW R 1150 R (R1150R) online.
www.boonstraparts.com
Där kan man se lite olika slutväxlar till mc. Ingen extern oljekylare, låg volym ej heller några kylflänsar. Förutsätter att designen är gjord med premisserna att oljan aldrig skall värmas till över 100 grader. Det är inte så många kw värmeförluster mao.
Den har 31/11 kuggar vad jag förstår så typ 3:1 i utväxling. Ganska lika vad som sitter på den bil.
Last edited: