Limma ihop aluminium (i bensin)

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
-95 triumph tiger
Ena klacken som håller i flottörnålen är av och jag funderar på om det finns lim eller kemisk metall som tål bensin?

918c5cb169ee07080845d8751ad30aa8.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är ej ren aluminium det är någon blandning i förgasare. Har prövar att tig svetsa just det du visar och nej det går ej.

Mordern bensin med etanol löser upp iprincip alla epoxy lim 2k lim även JB weld o liknande har stora bekymmer att överleva i Mordern bensin.

Köp ny förgasare för i slutet så har du lagt ut mer tid o pengar än en begagnad förgasare på en mc skrot.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Håller med "Moddlaren", men är det stört omöjligt att hitta reservdelar så kanske det går att sätta in en "lösbit". Om "stolpen" där klacken satt är solid så kan man pröva att fräsa den plan. Gänga ett hål M3? i stolpen, svarva en mässingsbit med gänga i ena änden och motsvarande klacken i andra.
Skruva dit, linjera upp hålet och låsa med ett försiktigt körnslag.
Det borde vara noll belastning på klacken så den håller troligen länge (hur gick den sönder? tappad i golvet?)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Lödning är enda sättet att få det att hålla i längden. Problemet är att med "vanligt" hårdlod för alu så riskerar du att smälta det lilla örat innan den stora delen är varm nog. Det går att göra men kräver en del skicklighet.
Jag skulle kört Meltolit 230Al som är ett mjuklod för alu och smälter vid så pass låg temp att du kan använda lödkolv. Inte lika hållbart som att hårdlöda men det spelar ingen roll i detta fall.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man kan TIGa den även om det är fulalu. Kolla the fabrication på YouTube. Han har ganska många bra videos med sånt.
Men man åker på att bearbeta delen sen. Typ fräsa bort överflöd och eventuellt borra om hålet.

Så bättre begagnad är enklare.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man kan TIGa den även om det är fulalu. Kolla the fabrication på YouTube. Han har ganska många bra videos med sånt.
Men man åker på att bearbeta delen sen. Typ fräsa bort överflöd och eventuellt borra om hålet.

Så bättre begagnad är enklare.
Jag undrar hur många videos han påbörjat och smält sönder grejerna innan han lagt upp något - svetsa alu är minst sagt spännande, ibland går det - ibland går det... åt h-e. Så skall man försöka laga med TIG så är det bra att ha en eller två extra förgasare att testa på. Just gjutna men även pressgjutna prylar kan ställa till det

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Har liknande fel på en reservförgasaren, en tidigare ägare löste problemet med att borra ett litet hål (troligen 1mm) i stolpen en liten bit under och sedan en bit ståltråd som en ögla.

Äh, gick ner i garaget och tog en bild istället för att försöka förklara
20220608_090223.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag undrar hur många videos han påbörjat och smält sönder grejerna innan han lagt upp något - svetsa alu är minst sagt spännande, ibland går det - ibland går det... åt h-e. Så skall man försöka laga med TIG så är det bra att ha en eller två extra förgasare att testa på. Just gjutna men även pressgjutna prylar kan ställa till det
Enkelt är det inte, men teknikerna fungerar ju med godtagbart resultat i flesta fall. Men är det spännande legeringar i alut så brukar det kunna skita sig snabbt vad man än gör. Var inte han förresten svetslärare i grunden?
Men svetsreparation i det här fallet är vara dumt och för dyrt.
Du ska ha svets, kunskap och tur.
Billigare med ny/begagnad del eller uppgradera hela förgasaren när man ändå håller på.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har liknande fel på en reservförgasaren, en tidigare ägare löste problemet med att borra ett litet hål (troligen 1mm) i stolpen en liten bit under och sedan en bit ståltråd som en ögla.
Tänkte på något liknande om "klacken" är homogen vilket verkar vara fallet, då kan man ju skruva dit en metallbit med passande hål....

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tänkte på något liknande om "klacken" är homogen vilket verkar vara fallet, då kan man ju skruva dit en metallbit med passande hål....
Precis. Det viktigaste är att "lagerläget" mot förgasarhuset är intakt, så att flottören hamnar i rätt mot flottörnålen. Pinnen ska ju inte rotera och pinnen styrs i sidled av flottörhuset.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag skulle ha testat JB Weld innan jag köpte nya grejer, men det kommer ju fortfarande krävas en del jobb.
JB mjuknar av den nya bensinen tyvärr jag har testat några gången när jag byggt om förgasare. Finns dock bättre än JB som en del som portar använder o den tål etanol/metanol/nitro men kostar därefter oso.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Som tidigare skrivits här, Braigasen reparerat brutna flottörstolpar. Tycker absolut du ska höra med honom.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bara jag som tror på mjuklödning?

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
är ju absolut ingen belastning, borra naja o se glad ut ,kan själv :smasha

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...