Limma ihop aluminium (i bensin)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det borde ju funka då det inte är någon belastning på den och det tål soppan.
Fast bonnalösningen med bOrRa och najja har ju sin charm med ?
Ja, jag hade själv definitivt najjat, det är ju helt enligt Sovjetisk praxis att laga allt med slägga och ståltråd.
Ska jag ge andra råd så siktar jag dock på att det ska göras ordentligt.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag brukar borra in en stålpinne i varje ände på den avbrutna stolpen. Borra med så stor borr som är möjligt vs godstjockleken, och borra så djupt de går. Kapa sedan borren i lämplig längd och ha den som armeringspinne. Limma med Biltemas epoxy för den tål etanol och bensin . Men i detta fall duger det med JB weld också för de gör inget att de mjuknar en aning. JB weld klarar 5% etanol rel bra så jag plastportar fortfarande med JB weld om motorn ska gå på 98 okt med 5% etanol. Nya 95 okt med 10% etanol har jag ingen koll på hur mjukt de blir.
De går ju även ersätta hela stolpen med en gängstång som man drar in i botten på förgasaren.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Lödning är enda sättet att få det att hålla i längden. Problemet är att med "vanligt" hårdlod för alu så riskerar du att smälta det lilla örat innan den stora delen är varm nog. Det går att göra men kräver en del skicklighet.
Jag skulle kört Meltolit 230Al som är ett mjuklod för alu och smälter vid så pass låg temp att du kan använda lödkolv. Inte lika hållbart som att hårdlöda men det spelar ingen roll i detta fall.
Man kan faktiskt använda vanligt blylod på alu.

Man smetar på lite motorolja på ytan o drar våtslip på ytan för o bryta oxidsiktet.

Oljan skyddsr mot återoxidering o man löder genom oljan

Man måste dock ha lite kräm i lödkolven , alu transporterar bort värmen som en teleporteringsmaskin....

RikardORMZ

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Hoj
Honda CBR 929RR
Hejsan lånar tråden lite och har upptäckt att mitt spjällhus har en sprucken kant till gummit som sitter till ena spjället. min fråga är ifall det går att limma med typ JB weld, ganska svårt att svetsa just där och få till det bra. Läser dom andra kommentarerna om att ny modern bensin mjukar upp limmet, men det är ju inte riktigt någon bensin där som ska vara i det området. Vad tror ni folket?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hejsan lånar tråden lite och har upptäckt att mitt spjällhus har en sprucken kant till gummit som sitter till ena spjället. min fråga är ifall det går att limma med typ JB weld, ganska svårt att svetsa just där och få till det bra. Läser dom andra kommentarerna om att ny modern bensin mjukar upp limmet, men det är ju inte riktigt någon bensin där som ska vara i det området. Vad tror ni folket?
Bild?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag skulle nog prova med en lämplig epoxy - JB Weld kan vara vettigt (inte använt det själv). Tvätta med avfettning, borsta med en finare rostfri borste, kolla att delarna passar mot varandra och tvätta sedan med aceton (oljefri - Biltema, Jula eller Byggmax) innan limning.
Vad jag kan se så kommer biten inte att följa med in i motorn om den lossar så det är bara att prova.
En liten överkurs har du här - https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink/
än är vintern inte över så du har tid att prova dig fram. :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag limmade fast en vattenpumpsimpeller på stålaxeln med det här limmet. Sitter ju minst sagt utsatt och det höll länge, eller kanske fortfarande. Men jag limmade också ihop ett alulock till en topp tillfälligt och det höll inte alls. Gör man allt rätt ( härdar av vatten/fukt ) så är det bra som fan.

Bifogat

• IMG_1908.png
    IMG_1908.png
    1.2 MB · Visningar: 10
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli