Slagondrayer
Ny medlem
- Gick med
- 7 Jun 2022
- Hoj
- 2001, Kawasaki Vulcan 800
Precis så är det. Jag vill verkligen köra DENNA hojen.TS hoj var ju ganska custom och jag antar att denne vill ha det så.
Precis så är det. Jag vill verkligen köra DENNA hojen.TS hoj var ju ganska custom och jag antar att denne vill ha det så.
Det var det jag befarade. Vi får se hur jag gör.Japp det är rätt men finns en motor donator då står man med ett motor löst lik. Köpa en annan hoj o åka på medans man letar lös motor gör ju att man kan köra samtidigt o när man hittat lös motor kan sälja åk moppen o få tillbaka pengar.
Att sälja ett motor löst lik är hopplöst.
Jag har lite funderingar kring just detta. Har försökt vrida motorn så att den ska stå i ”top dead center” men jag kan inte/vågar inte vrida längre än till det som syns på bilden. Det går enkelt att vrida den fram tills detta läge. Då vrider jag motsols.Ja de är ebay priser och jag har nog gissat skapligt rätt. runt 12k i delar kan du räkna med och då måste vevstaken/vevaxeln ha klart sig och de tror jag inte. En beg vevaxel är svårhittad och kostar säkert 5000kr om du hittar en. Ny vevstake + renovering på firma kostar ca 5k. En beg motor på på skrot eller privat samt ebay kostar runt 8-18k troligast runt 10-12k så köp gärna en hel motor.
Men innan du gör någ mer vill du/vi veta om kamkedjan hoppat några kugg. Men då gäller de att de går vrida motorn tills kolven är i "rätt toppläge" dvs i kompfasens toppläge där man kollar att kammar står rätt. Rätt toppläge ser du när alla ventiler är stängda.
De bör finnas infrästa streck på kamdrevet som ska linjera med toppens packningsyta. De kan ev va streck som ska peka rakt upp också, Kolla youtube hur man ställer in kammen.
Det duger för att jämföra med kamaxeln om du är i synk. Skulle den vara så osynkad att du bankar ventiler så är den way off.Jag har lite funderingar kring just detta. Har försökt vrida motorn så att den ska stå i ”top dead center” men jag kan inte/vågar inte vrida längre än till det som syns på bilden. Det går enkelt att vrida den fram tills detta läge. Då vrider jag motsols.
EDIT: försökte dra lite med liiiite med självförtroende och fick runt den till TDC. TF märket och märkningen på kugghjulet är dock inte i synk, innebär det att kedjan då har hoppat några kugg? Bifogar bilder.Det duger för att jämföra med kamaxeln om du är i synk. Skulle den vara så osynkad att du bankar ventiler så är den way off.
edit/tillägg: riv toppen nu. Är nyfiken!
Yes, det är rejält ur synk.EDIT: försökte dra lite med liiiite med självförtroende och fick runt den till TDC. TF märket och märkningen på kugghjulet är dock inte i synk, innebär det att kedjan då har hoppat några kugg? Bifogar bilder.
Kommer inte hinna göra mer än såhär idag. Och för att riva toppen behöver jag väl plocka ut motorn för att komma åt ordentligt eller det går bra att göra när den sitter på hojen? Vad säger dessa bilderna er?
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |