Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan


?‍♂️
Jag vet inte riktigt, har hört skräckhistorier om igensatta förgasare och annat så... Jag är rent allmänt lite skeptisk till magiska medel som man bara häller någonstans och så löser det alla ens problem, på nåt sätt känns det lite för bra för att kunna vara sant... Men jag vet inte, tanktätning kanske är beprövat och inget att undvika? :va
 
Jag hade gjort en lös Dome i toppen med ett bättre utseende och högre komp, till att börja med. Är ju inte så svårt med luftkyld.
Fan ska du sätta idéer i huvet på en för? :hihi Nu blev jag ju sugen på att experimentera med kompression och förbränningsrumsutseende också... Några begagnade toppar har jag dock inte hittat, men själv är ju bäste dräng som det heter...

Sa jag att det här med att överkonstruera och överkomplicera lösningar på problem är något av en paradgren för mig? :va

Med en löst formulerad och antagligen illa genomtänkt plan gick jag till att börja med ut i garaget och tog en mängd bilder och mätningar på topplocket:
20220828_154533.JPG20220828_154300.JPG20220828_154507.JPG20220828_154232.JPG
20220819_220811.JPG

Därefter satte jag mig vid datorn och började konvertera mina bilder och mätningar till en 3D-modell. Amatör som jag är så tog det alldeles för lång tid innan jag fick till något som verkade någorlunda verklighetstroget, men trägen vinner heter det ju också...

3D-topp 2.jpg3D-topp 3.jpg3D-topp 1.jpg

Nu ska skrivaren få jobba över natten, alltid lika spännande med långtidsutskrifter... Ska man hitta en fin modell eller en hög med trassel när man vaknar? Håll tummarna!
 
Last edited:
Det tog lite tid att få igång utskriften, min egen skrivare har tydligen gått och dött (misstänker att en lägesgivare har gett upp, så den kan inte orientera sig ordentligt) så jag blev tvungen att använda sambons istället. Inte riktigt van vid den maskinen så det tog lite tid att få den att göra som jag vill, initialt ville den inte lägga ner en bra grund mot byggplattan så alltihop lossnade upprepade gånger. Tror jag höll på att mixtra med inställningar fram till klockan sex imorse då den äntligen bestämde sig för att samarbeta, sedan dess jobbar den på bra:
20220829_152635.JPG20220829_152639.JPG
 
Det finns inget moppetopplock med rätt bultcirkel du kan börja på?

När jag sålde moppedelar var det en som köpte några toppar av mig som han skulle modifiera till någon minicross, jag minns inte till vilken moppe det var, men enligt honom så var moppetopparna bara mindre urfrästa toppar till en större motor, så det fanns gott om gods att arbeta med för att göra korrekta klämspalter till crossen han höll på med
 
Det tog lite tid att få igång utskriften, min egen skrivare har tydligen gått och dött (misstänker att en lägesgivare har gett upp, så den kan inte orientera sig ordentligt) så jag blev tvungen att använda sambons istället. Inte riktigt van vid den maskinen så det tog lite tid att få den att göra som jag vill, initialt ville den inte lägga ner en bra grund mot byggplattan så alltihop lossnade upprepade gånger. Tror jag höll på att mixtra med inställningar fram till klockan sex imorse då den äntligen bestämde sig för att samarbeta, sedan dess jobbar den på bra:
Nu är jag totalt lost - vad skall du göra med den utskrivna toppen - enlighten me, please!!
Att du skall mixtra med förbränningsrummet är klart, men var kommer plasttoppen in i det hela?
 
Nu är jag totalt lost - vad skall du göra med den utskrivna toppen - enlighten me, please!!
Att du skall mixtra med förbränningsrummet är klart, men var kommer plasttoppen in i det hela?

Antagligen bara som prototyp för att mäta upp volym och klämspalt med
 
Antagligen bara som prototyp för att mäta upp volym och klämspalt med
Då behövs knappast kylflänsar och "utsidan" - hade för mig att man satte en plexiglasskiva mot förbränningsrummet och sedan fyllde med mätrör via tändstifthålet. Mäter man inte klämspalten med "typ" modellera (mellan kolv o förbränningsrum?)
Nu är jag ganska kass på både trimning o tvåtakt, så se mitt inlägg som frågor
 
Det finns inget moppetopplock med rätt bultcirkel du kan börja på?

När jag sålde moppedelar var det en som köpte några toppar av mig som han skulle modifiera till någon minicross, jag minns inte till vilken moppe det var, men enligt honom så var moppetopparna bara mindre urfrästa toppar till en större motor, så det fanns gott om gods att arbeta med för att göra korrekta klämspalter till crossen han höll på med
Hade ju i och för sig kunnat vara en idé, men jag har googlat och inte lyckats hitta någon bra metod för att hitta topplock med rätt bultdelning ifrån andra modeller... Å andra sidan är jag inte helt säker på vad jag har för bultdelning på min egen motor, har inte kunnat hitta några fastställda siffror i manualer eller instruktioner och beroende på om jag mäter själva cylinderbultarna, den gamla packningen eller den befintliga toppen så får jag varierande resultat... Jag tror mig dock ha lyckats mäta mig fram till vad som är nära nog vad det ska vara, och det är de nuffrorna jag använt för att skapa den här modellen.
 
Last edited:
Nu är jag totalt lost - vad skall du göra med den utskrivna toppen - enlighten me, please!!
Att du skall mixtra med förbränningsrummet är klart, men var kommer plasttoppen in i det hela?
Det är en plugg, ett positiv att gjuta av :) Jag ska först prova en helt enkel gjutsandsform, man lägger pluggen i en form och pressar gjutsand över och runt den så att det blir kompakt, slätt och fint, därefter avlägsnar man pluggen och häller smält aluminium i hålet för att (förhoppningsvis) få ut en likadan topp fast av aluminium istället. Blir det inte bra så gjuter jag in pluggen i gips och smälter ur plasten i ässjan för att skapa ett gipsnegativ istället som jag sedan kan hälla den smälta metallen i. Fördelen med att använda gjutsand är att pluggen inte går till spillo utan kan återanvändas, ifall jag får för mig att göra fler topplock, men en gipsgjutning tenderar att bli en mer exakt avbildning :)

Antagligen bara som prototyp för att mäta upp volym och klämspalt med
Bra gissning men nej :)

Då behövs knappast kylflänsar och "utsidan" - hade för mig att man satte en plexiglasskiva mot förbränningsrummet och sedan fyllde med mätrör via tändstifthålet. Mäter man inte klämspalten med "typ" modellera (mellan kolv o förbränningsrum?)
Nu är jag ganska kass på både trimning o tvåtakt, så se mitt inlägg som frågor
Korrekt, då hade det räckt att tillverka en enklare platta på valfritt sätt.

Jag skulle tro att det du pratar om handlar om att mäta förbränningsrummets volym. Om man tar av toppen, lägger en genomskinlig skiva med ett hål i och häller i en känd mängd vätska så vet man hur stort hålrummet dvs förbränningsrummet är när vätskan fyllt ut tomrummet under skivan. Lödtenn brukar funka bra till att mäta squish, men något squishband är jag inte säker på att jag har över huvud taget i den befintliga toppen. Det är inte alla tvåtaktstoppar som har det utan vissa har bara enkla kupolformade förbränningsrum som går hela vägen ut till cylinderloppets kanter. Det är däremot en topp med squishband jag tänker tillverka med hjälp av den här gjutpluggen, och jag kommer även ha kontroll över hur stort själva förbränningsrummet blir och vilken form det får i övrig så att jag kan välja ett lagom kompressionsförhållande. Förhoppningsvis kan Kombinationen av squishband, högre komp och ett uniformt förbränningsrum med centrerat tändstift ge en hyfsad prestandaökning, och jag slipper våldföra mig på originaltoppen :)
 
Last edited:
Utskriften färdig, blev i princip helt perfekt! :banana Nu väntar jag bara på att få hem gjutsand, sen blir det till att försöka gjuta en topp :)

20220830_011600.JPG20220830_011613.JPG20220830_011555.JPG
 
Hur mycket draft-angle har du på flänsarna?

Dom ser alldelens för raka ut för att släppa ur sanden, men talkar du ordentligt kanske det funkar?
 
Hur mycket draft-angle har du på flänsarna?

Dom ser alldelens för raka ut för att släppa ur sanden, men talkar du ordentligt kanske det funkar?
De är 4mm nedtill och 2mm uptill, och 50mm långa. Jag hoppas att detta ska vara tillräckligt, de är åtminstone synbart koniska och jag har försökt att hålla mig till att så få väggar som möjligt i modellen ska vara raka just för att det ska släppa lätt ur gjutsanden. Vi får väl se om jag lyckats med detta eller om det blir tillbaka till ritbordet... PLA är iallafall inte dyrt, det tar bara en jävla tid att skriva ut med sambons skrivare... Min egen deltaskrivare är typ 4-5 ggr så snabb som hennes linjärmackapär, när den fungerar vill säga... Hennes maskin skriver dock väldigt fint får jag säga, lagerlinjerna är knappt kännbara så den skriver väldigt slätt och precist. Men denna utskriften tog å andra sidan sisådär 20 timmar... :gnissla
 
Det är en plugg, ett positiv att gjuta av :) Jag ska först prova en helt enkel gjutsandsform, man lägger pluggen i en form och pressar gjutsand över och runt den så att det blir kompakt, slätt och fint, därefter avlägsnar man pluggen och häller smält aluminium i hålet för att (förhoppningsvis) få ut en likadan topp fast av aluminium istället. Blir det inte bra så gjuter jag in pluggen i gips och smälter ur plasten i ässjan för att skapa ett gipsnegativ istället som jag sedan kan hälla den smälta metallen i. Fördelen med att använda gjutsand är att pluggen inte går till spillo utan kan återanvändas, ifall jag får för mig att göra fler topplock, men en gipsgjutning tenderar att bli en mer exakt avbildning :)
Aha - faktum är att den enda användningen jag såg för en utskriven plasttopp var att ha den som plugg för gjutning, men det lät för avancerat för en minibike (och över huvud taget tämligen avancerat)
Att du inte använder bef. topp som plugg - är det för att gjutningen skall sakna förbränningsrum och att du istället skall bearbeta fram det??
Och för att plastpluggen släpper lättare ur gjutsanden?
 
Hade ju i och för sig kunnat vara en idé, men jag har googlat och inte lyckats hitta någon bra metod för att hitta topplock med rätt bultdelning ifrån andra modeller... Å andra sidan är jag inte helt säker på vad jag har för bultdelning på min egen motor, har inte kunnat hitta några fastställda siffror i manualer eller instruktioner och beroende på om jag mäter själva cylinderbultarna, den gamla packningen eller den befintliga toppen så får jag varierande resultat... Jag tror mig dock ha lyckats mäta mig fram till vad som är nära nog vad det ska vara, och det är de nuffrorna jag använt för att skapa den här modellen.

Man kan köpa några packningar och mäta så hittar man nog något som är tillräckligt nära.

Eller så mäter du din egen bultcirkel och frågar i någon moppegrupp på Facebook.
 
Om en lätt renovering innebär att gjuta en egen ny topp då undrar jag hur en stor renovering är??

Intressant med gjutning, kul att följa detta. Jag skulle velat ha ett gjutet aluminiuminsug på kompressor Hondan.
Just den biten kanske inte riktigt räknas in in den lättare delen av renoveringen... :hihi Vad jag menade med det var mest att jag hoppades att det inte skulle vara alltför mycket som krävdes för att få ut lillhojen på vägarna igen, men det visade ju sig att det var lite mer jobb än förväntat. Läckande tank, blåst toppackning, elfel etc... När det nu fanns att göra kan man ju alltid skaffa sig ännu mer jobb och gjuta en topp eller två :hihi
 
Aha - faktum är att den enda användningen jag såg för en utskriven plasttopp var att ha den som plugg för gjutning, men det lät för avancerat för en minibike (och över huvud taget tämligen avancerat)
Att du inte använder bef. topp som plugg - är det för att gjutningen skall sakna förbränningsrum och att du istället skall bearbeta fram det??
Och för att plastpluggen släpper lättare ur gjutsanden?
Jag hade egentligen inte tänkt ge mig på något sådant, men sen var det ju någon som tvunget skulle plantera idéer i huvudet på mig och när jag väl fått en idé som verkar kul är det svårt att slå den ur hågen... :gnissla Just det där med att tvåtaktstoppar är tämligen enkla att pyssla med fick mig att tänka att "Ja, det är ju bara en solid klump alu. Såpass enkla är de ju faktiskt", och på den vägen är det :hihi Men sen är det ju också så att jag har grejerna till det sen gammalt. Hade jag aldrig pysslat med vare sig 3D-skrivning eller metallgjutning så hade jag ju knappast gett mig på att hux flux gjuta en topp och sen införskaffa nödvändig utrustning och kunskap för det. Däremot om man redan har allt det där liggandes så kan man ju lika gärna använda det till något :)

Ja, lite både och. Jag funderade på att gjuta av den befintliga men jag kom fram till att det antagligen skulle bli enklare att rita upp och skriva ut en plastmodell. Den gamla hade jag behövt "maskera" förbränningsrum, tändstiftshål, bulthål och så vidare på, och jag var inte riktigt säker på hur det skulle låta sig göras så att det blev bra/snyggt. Jag vill ju inte göra någon permanent åverkan på den, så all dylik maskering skulle ju både behöva hålla för avgjutning och sen gå lätt att ta bort. Och sen är ju gjutningen på den befintliga toppen ganska så "rough around the edges", bokstavligen. Det underlättar ju inte direkt heller för avgjutningen... Och sen var det ju lite grejer jag ville ändra, så att ha tändstiften centralt monterat istället för vinklat som det är på originaltoppen. Framförallt det kändes lättare att åstadkomma med en egendesignad topp, istället för att försöka sig på någon fullösning med originalet.

Jag hoppas att den någorlunda släta och uniformt skulpterade plastpluggen ska gå lätt att gjuta av iallafall. Den tiden jag la på att designa och skriva ut den hade jag ju annars behövt lägga på att maskera och justera den befintliga toppen för avgjutning, och sen återställa den. I mitt huvud kändes det som att det var lika bra att 3D-skriva den, men det krävdes ju som vanligt lite mer tid och möda än planerat... :gnissla
 
Man kan köpa några packningar och mäta så hittar man nog något som är tillräckligt nära.

Eller så mäter du din egen bultcirkel och frågar i någon moppegrupp på Facebook.
Jo, jag tror att de mätningar jag lyckats prestera ska vara bra nog att utgå från i topptillverkningen. Nog inte många halvmilimetrar som kan diffa.

Ställa frågan i en moppegrupp hade man ju däremot kunnat göra, om man tänkt tanken... :gnissla Samma sak med expansionskammaren, som påtalat. Men så var det ju det här med att överkonstruera och överkomplicera lösningar på problem... Är man van att tänka utanför lådan kan det ibland vara svårt att tänka inuti den... :hihi Och framförallt, "kan fälv!" :mattias :rofl
 
Jo, jag tror att de mätningar jag lyckats prestera ska vara bra nog att utgå från i topptillverkningen. Nog inte många halvmilimetrar som kan diffa.

Ställa frågan i en moppegrupp hade man ju däremot kunnat göra, om man tänkt tanken... :gnissla Samma sak med expansionskammaren, som påtalat. Men så var det ju det här med att överkonstruera och överkomplicera lösningar på problem... Är man van att tänka utanför lådan kan det ibland vara svårt att tänka inuti den... :hihi Och framförallt, "kan fälv!" :mattias :rofl

Ja, jag syftade på om du skulle söka efter efter någon mopedtopp som passade.

Fast köpa prylar ger ju inte samma glädje som att tillverka.
 
Ja, jag syftade på om du skulle söka efter efter någon mopedtopp som passade.

Fast köpa prylar ger ju inte samma glädje som att tillverka.
Om det man tillverkar blir bra så är det absolut så. Om inte kanske man står där och ångrar bittert att man inte bara köpte nåt... :gnissla Men vi ser, nu har jag kommit såhär långt så nu är det definitivt lika bra att testa. Blir det skit av det så får jag tänka om :tummenupp
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top