Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Min spontana tanke i det läget du är nu lägg in en aluminiumförstärkning i botten på stocken som passar och går att få dit bara för att få upp styvheten där och sen pelarbäddar du mekanismen i stocken med aluminiumpelare. Har du nån bättre bild på blocket? Vilken tillgång till att få fräst fram ett exakt likadant block med 100% passform? Kom ihåg att du ska ha riktigt bra spänningslös anliggning mot stocken vilket i detta fall är aluminiumblocket, skruvarna ska bara hålla mekanismen nedåt mot blocket och ska ligga helt fritt i hålen i stocken.
Jag tänkte göra kolfiberförstärkningar i stocken som efterliknar originalets infästningspunkter, alublocket sitter fastskruvat rakt i stocken med ihåliga gängstavar och genom dessa skruvas mekanismen fast underifrån. Min tanke var att göra genomgående kolfiberrör nedifrån och upp genom stocken och sedan skruva fast blocket genom dessa med samma typ av ihåliga gängstavar, eventuellt med någon bricka eller platta underst vid behov. Vad tror du om det?

Såhär ser blocket och dess infästningar ut (bättre bilder än såhär får jag inte om jag inte plockar ut det vilket vi ju redan diskuterat och kommit fram till att det nog är dumt):
20250423_163420.jpg20250423_163443.jpg20250423_163458.jpg
 
Last edited:
Såhär ungefär tänker jag mig att det ska se ut när det är klart:

Skiss.png

De inringade områdena har jag tänkt förstärka med genomgående kolfiberrör så att det finns en förstärkning som tar upp de åtdragande krafterna uppifrån och ned när man skruvar ihop allting, så att inte plastpluggen själv behöver ta hela den belastningen.

Såhär ser plastpluggen ut invändigt:

Skärmbild 2025-04-23 165209.png

De svarta boxarna är ju redan kolfiberförstärkta väggar, men de genomgående hålen finns där under och det är deras väggar (inringade i rött) som också ska kolfiberförstärkas för att ta upp de komprimerande krafterna när blocket skruvas fast.

Hoppas att det på något slags halvtydligt sätt illustrerar hur jag menar :)

Obs: Det invändiga förstärkningsrutnätet är här vänt 90 grader för att bättre synas på bilden, i verkligheten är dess orientering lodrät istället.
 
Last edited:
Hur ser lådan ut på undersidan och var sitter rekylklacken på lådan? Det finns inget uttag för rekylklacken i aluminiumblocket ligger den mot framkanten av detta? Hur många lådskruvar har du på bössan är det fem skruvar?

Skulle vara kul att se lite mer av lådan? Funderar på om det inte skulle gå att pelarbädda sam vilka möjligheter det finns att tillverka ett aluminiumblock som passar efter lådan. Best resultatet och precision tror jag man skulle få med ett block som är lite glappt mot lådan på någon mm som sen plasta för 100 % anliggning mellan stock och låda.
 
Hur ser lådan ut på undersidan och var sitter rekylklacken på lådan? Det finns inget uttag för rekylklacken i aluminiumblocket ligger den mot framkanten av detta? Hur många lådskruvar har du på bössan är det fem skruvar?

Skulle vara kul att se lite mer av lådan? Funderar på om det inte skulle gå att pelarbädda sam vilka möjligheter det finns att tillverka ett aluminiumblock som passar efter lådan. Best resultatet och precision tror jag man skulle få med ett block som är lite glappt mot lådan på någon mm som sen plasta för 100 % anliggning mellan stock och låda.

Låda vet jag knappt ens om jag skulle kalla det, det är en enskotts cylinderrepeter så det enda som sitter bakom pipan är ett rör som slutstycket rör sig i. Rekylklacken sitter mellan cylindern och pipan och dess plats är mycket riktigt i den lilla skåran mellan alublocket och stocken, dvs rakt mot blocket. Och ja, fem skruvar :tummenupp Kan ta någon bild nästa gång jag är i vapenskåpet.
 
Låda vet jag knappt ens om jag skulle kalla det, det är en enskotts cylinderrepeter så det enda som sitter bakom pipan är ett rör som slutstycket rör sig i. Rekylklacken sitter mellan cylindern och pipan och dess plats är mycket riktigt i den lilla skåran mellan alublocket och stocken, dvs rakt mot blocket. Och ja, fem skruvar :tummenupp Kan ta någon bild nästa gång jag är i vapenskåpet.

Lådan är vad man brukar kalla det pipan sitter gängad i alltså "röret" som slutstycket går i. Ta en bild på undersidan av det hela så ska jag se om jag blir klokare på detta men då du har fem lådskruvar så måste dessa ligga mot exakt lika för att inte få spänningar. I "normala" system brukar man oftast bara ha två lådskruvar vilket väl i och för sig inte är mindre risk för spänningar men med fem skruvar måste man se till att inte lådan kan böja sig.

Jag skulle nog bädda systemet har en inbäddad bössa och det är en Tikka T1x, pelarbäddade för några veckor sen en Anschutz 22:a.
 
Lådan är vad man brukar kalla det pipan sitter gängad i alltså "röret" som slutstycket går i. Ta en bild på undersidan av det hela så ska jag se om jag blir klokare på detta men då du har fem lådskruvar så måste dessa ligga mot exakt lika för att inte få spänningar. I "normala" system brukar man oftast bara ha två lådskruvar vilket väl i och för sig inte är mindre risk för spänningar men med fem skruvar måste man se till att inte lådan kan böja sig.

Jag skulle nog bädda systemet har en inbäddad bössa och det är en Tikka T1x, pelarbäddade för några veckor sen en Anschutz 22:a.
Ska fixa bilder :tummenupp

Jag tänker att det är därför de har satt det där alublocket i stocken. Inte jättestor chans att något rör sig om de två sitter ihop stabilt liksom... Lådans undersida är helt rak och ligger med närapå sugpassning i blocket. Sen kanske man kan göra anläggningen dem emellan ännu bättre, det är då det som innebär att "bädda" eller?
 
Nu har jag slipat bort en massa överflöd från stocken... Inte helt nöjd, hade blivit ett gäng luftbubblor och ojämnheter som gjorde att jag nådde slutet på kolfibern innan jag ens nådde plasten när jag slipade. Så nu är den fläckvis naken igen...

Å andra sidan kanske det blir bättre när jag nu lägger fler lager, förhoppningsvis blir det helt tätt och slätt denna gången och eftersom det finns laminat kvar på majoriteten av stocken så lär den ju bara bli starkare, även om den just nu är svagare än den kanske var innan jag började slipa.

När jag var i princip klar med slipandet lyckades jag välta ner en burk 5-56 från arbetsbänken som givetvis landade med sidan före på något vasst varpå det gick hål i burken och både jag och stocken blev fullständigt duschade :mad: Snabbt som fan in och tvätta rent med sprit och diskmedel för att bli av med den feta oljiga ytan, annars lär det bli svårt att få ny väv/epoxi att fästa... Sen blev det torkskåpet igen för att förhoppningsvis bli av med allt vatten... Hoppas inte att alltför mycket absorberas in i den exponerade fibern bara... :mad: :huvet

20250423_223139.jpg20250423_223151.jpg20250423_223158.jpg20250423_223213.jpg20250423_223226.jpg20250423_223233.jpg
 
Ska fixa bilder :tummenupp

Jag tänker att det är därför de har satt det där alublocket i stocken. Inte jättestor chans att något rör sig om de två sitter ihop stabilt liksom... Lådans undersida är helt rak och ligger med närapå sugpassning i blocket. Sen kanske man kan göra anläggningen dem emellan ännu bättre, det är då det som innebär att "bädda" eller?

Anledningen till blocket är säkert att få stocken styv så lådan inte ska böja sig och man ska få spänningar. Bädningen innebär att man lägger epoxyn mellan lådan och stocken så man gjuter av lådan i stocken och på så sätt får 100% passning mellan de olika delarna. Man brukar använda släppmedel eller flytande hårdvax till bilar som släppmedel på lådan så man sen kan dela på stocken och lådan.

Såg en kille som gjorde en kåpa till en hoj och ha gjorde mallar för kolfiberbitarna med maskeringstejp, tejpade och sen ritade han var han skulle ha kanten och sen klippe han ut kolfiberbitarna. Kanske kunde det vara nåt att göra om man håller på med ett sånt här projekt.

Hoppas det löser sig för dig med 5-56 problemet
 
Anledningen till blocket är säkert att få stocken styv så lådan inte ska böja sig och man ska få spänningar. Bädningen innebär att man lägger epoxyn mellan lådan och stocken så man gjuter av lådan i stocken och på så sätt får 100% passning mellan de olika delarna. Man brukar använda släppmedel eller flytande hårdvax till bilar som släppmedel på lådan så man sen kan dela på stocken och lådan.

Såg en kille som gjorde en kåpa till en hoj och ha gjorde mallar för kolfiberbitarna med maskeringstejp, tejpade och sen ritade han var han skulle ha kanten och sen klippe han ut kolfiberbitarna. Kanske kunde det vara nåt att göra om man håller på med ett sånt här projekt.

Hoppas det löser sig för dig med 5-56 problemet
Såhär ser lådan ut undertill:
20250424_001608.jpg20250424_001619.jpg

Och såhär ser stocken ut efter ytterligare ett lager kolfiber:
20250424_021001.jpg20250424_021010.jpg20250424_030130.jpg20250424_030145.jpg20250424_033758.jpg20250424_033806.jpg20250424_033815.jpg
20250424_033809.jpg

Detta lagret försökte jag göra så fint som möjligt med långa sammanhängande sektioner av kolfiber och minimalt antal synliga skarvar. Förhoppningsvis gör det dels att jag inte behöver utföra så mycket efterarbete som slip etc, och eventuellt kanske det till och med ser såpass ok ut att man slipper lacka över coolfibern när den väl är färdig :banana. :yoparty
 
Såhär ser lådan ut undertill:
View attachment 513882View attachment 513883

Och såhär ser stocken ut efter ytterligare ett lager kolfiber:
View attachment 513884View attachment 513885View attachment 513886View attachment 513887View attachment 513888View attachment 513889View attachment 513891
View attachment 513892

Detta lagret försökte jag göra så fint som möjligt med långa sammanhängande sektioner av kolfiber och minimalt antal synliga skarvar. Förhoppningsvis gör det dels att jag inte behöver utföra så mycket efterarbete som slip etc, och eventuellt kanske det till och med ser såpass ok ut att man slipper lacka över coolfibern när den väl är färdig :banana. :yoparty

Kan du få tag på ett block eller låta tillverka ett nytt? Jag skulle inte ta loss det som sitter i original stocken för det är väl utöver skruvarna också vara limmat. Just då du har så många skruvar så måste du ha ett block eller liknade som är helt rakt som man kan dra skruvarna stumt mot.

OM jag inte kan få tillverkat ett block som passar mot lådan exakt för inte finnas minsta lilla glapp tror jag att jag skulle ha radien på blockets fräsning ca 1 mm större än radien lådan så blocket bottnar mot undersidan av lådan där skruvarna sitter men att det blir en liten glipa på ca 0.5 mm på kanten av lådan. Sen skulle jag plasta mellanrumet på sidorna för att få 100% kontakt mellan stocken och lådan. då ligger undersidan vid skruvförbandet direkt mot aluminiumblocket och man får ända exakt passform med hjälp av plasten på sidorna.
 
Kan du få tag på ett block eller låta tillverka ett nytt? Jag skulle inte ta loss det som sitter i original stocken för det är väl utöver skruvarna också vara limmat. Just då du har så många skruvar så måste du ha ett block eller liknade som är helt rakt som man kan dra skruvarna stumt mot.

OM jag inte kan få tillverkat ett block som passar mot lådan exakt för inte finnas minsta lilla glapp tror jag att jag skulle ha radien på blockets fräsning ca 1 mm större än radien lådan så blocket bottnar mot undersidan av lådan där skruvarna sitter men att det blir en liten glipa på ca 0.5 mm på kanten av lådan. Sen skulle jag plasta mellanrumet på sidorna för att få 100% kontakt mellan stocken och lådan. då ligger undersidan vid skruvförbandet direkt mot aluminiumblocket och man får ända exakt passform med hjälp av plasten på sidorna.
Förstår hur du menar, jag ska kolla på det så får jag se vad som blir lättast/bäst :) Stocken är oavsett vad inte riktigt färdigplastad ännu, det kommer tillkomma lite i botten av "brunnen" där aluminiumblocket ska sitta och min tanke var att lägga sista epoxin där då jag kan dra ihop allting med hjälp av skruvarna så att blocket får en helt platt och presspassad anliggningsyta nedtill också. Har jag då inte kunnat få till en tillfredsställande passform på blockets ovansida så är det ju bara att lägga lite plast där också i samband med det tänker jaga :tummenupp
 
Förstår hur du menar, jag ska kolla på det så får jag se vad som blir lättast/bäst :) Stocken är oavsett vad inte riktigt färdigplastad ännu, det kommer tillkomma lite i botten av "brunnen" där aluminiumblocket ska sitta och min tanke var att lägga sista epoxin där då jag kan dra ihop allting med hjälp av skruvarna så att blocket får en helt platt och presspassad anliggningsyta nedtill också. Har jag då inte kunnat få till en tillfredsställande passform på blockets ovansida så är det ju bara att lägga lite plast där också i samband med det tänker jaga :tummenupp

Jag tror faktisk att jag bara skulle plasta fast blocket i stocken med styrpinnar i skruvhålet och låta det härda fast helt spänningslöst i stocken, sen skulle jag ta bort styrpinnarna och säkra det med skruvarna. Jag skulle alltså göra efter samma princip med aluminiumblock som då jag platsar en mekanism bortsett från släppmedel då blocket inte ska kunna lossas utan sitta fast så bra som möjligt i stocken.
 
Jag tror faktisk att jag bara skulle plasta fast blocket i stocken med styrpinnar i skruvhålet och låta det härda fast helt spänningslöst i stocken, sen skulle jag ta bort styrpinnarna och säkra det med skruvarna. Jag skulle alltså göra efter samma princip med aluminiumblock som då jag platsar en mekanism bortsett från släppmedel då blocket inte ska kunna lossas utan sitta fast så bra som möjligt i stocken.
Jag funderar... Skulle man inte kunna "gjuta" ett block av kolfiber genom att stapla epoxidränkta remsor på varandra och sen pressa ihop dem direkt mot lådan så att det formas precis som vid själva bäddningen. Sen skulle man ju bara behöva efterbehandla blocket lite så att det är rakt och platt och får plats i stocken innan man limmar det på plats med mer epoxi och kolfiber, men själva anläggningsytan mot lådan borde ju bli nästan perfekt direkt... Eller, vad tror du om det?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top