Lite måste det ju påverkas tänker jag, man går ju trots allt från en enhetlig väv till en uppdelad sådan... Men för ändamålet blir det kanske försumbart, eller förhoppningsvis tillräckligt bra
Värmen under härdning har jag faktiskt tänkt på, så pluggen är utskriven av ASA vilket ska vara extra värmetåligt (ska klara upp till nästan 100 grader utan att ta skada) och långsiktigt hållbart material. ABS är ju annars ett väldigt vanligt materialval för prylar som faktiskt ska användas, brukar kallas "slagtålig plast" i dagligt tal. ASA ska vara typ en förbättrad variant av ABS som tål både värme, UV-strålning och belastningar bättre.
Men på tal om värme, du som bevisligen kan en del om sånt här kanske kan hjälpa mig reda ut ett par frågetecken? När ni tillverkade fiskespön, då gissar jag att ni använde autoklaver för att kontrollera temperaturerna? Vilka temperaturer pratar vi om och när ska de appliceras? Jag har nämligen hört att man kan "härda" epoxilaminat genom att värmebehandla, vilket ska leda till både ökad hållfasthet, styrka och värmetålighet. Hittade bland annat detta när jag letade runt lite:
Hur lång tid tar det egentligen för epoxiprodukter att härda? | International
www.international-yachtpaint.com
"Det tar upp till en månad för epoxiprodukter att härda i rumstemperatur. Även efter denna tid finns det risk att ytan inte är fullt uthärdad. Tillför man värme ökar chansen för full uthärdning, normalt rekommenderas 40°C under 16 timmar. Efterhärdning jämnar också ut härdningen mellan ytor som härdat under olika tider under året. Efterhärdning vid högre temperatur hjälper inte alltid till att förbättra härdningen på rumstempererade härdande epoxiprodukter, det beror på hur de är formulerade. Oftast blir de dock hårdare när värme används för bättre crosslink mellan bads och härdare."
Om nu plasten jag skrivit ut pluggen av tål upp till ca 100 grader, skulle det då kunna vara en bra idé att värmebehandla hela alltet upp till någonstans under 100grader? Kommer det ge något eller är temperaturen för låg?

Är det bättre att applicera värme medan epoxin härdar eller ska värmehärdningen ske efter att den exotermiska reaktionen avstannat, eller är det rentav allra bäst med bägge delar? Funderar på om man skulle ta och hänga in stocken torkskåpet på max temp, borde väl kunna komma upp i sisådär en 70 grader dvs klar säkerhetsmarginal för plastens skull. Men frågan är om det ens ger något eller bara är slöseri med tid? Och om det ger något, är det bättre att härda med värme eller låta det härda först och sen applicera värmen? Finns det risk att tillförd värme och exotermisk reaktionsvärme adderas och når över de 100 grader som plasten tål, eller blir det inte varmare än vilket som nu är det högsta gradtalet av de två?
Värme under skytte är jag inte jätteorolig för, finns ju gott om bössor med laminat-/fiberstockar som funkar utan problem och alla dessa lär väl nyttja någon slags epoxiharts eller motsvarande så där tror jag inte att det ska strula. Men det beror ju såklart på hur intensivt man skjuter... Å andra sidan, om det vore ett vanligt problem som uppstår vid normalt skytte så skulle ju alla bösstilverkare behöva gå ut med varningar kring hur många skott i snabb följd deras laminatstockar håller för och det har jag nog aldrig hört talas om att någon gör...
Limmet behöver egentligen bara hålla under själva lamineringen, sen sitter ju allting ordentligt fast och inkapslat av epoxi så om limmet släpper efter att lamineringen är färdig tror jag inte märks. Ingenting kommer ju kunna flytta sig från sin fastlimmade position ändå... Och jag täcker inte hela stocken i lim utan lägger bara en liten klick eller sträng här och där medan jag fäster kolfiberväven vid stocken, så den absoluta majoriteten av fasthållning/sammanfogning kommer i slutändan utgöras av epoxi och inte lim
Rutinerad skytt, imponerande
Men jo, pipan kan absolut bli varm vid skytte i rask takt. När jag sköt högviltprovet var jag en av de sista ut, dvs bössan var ganska väl använd vid det laget. Detta tänkte ju dock inte jag på, så när provledaren meddelade att jag kunde ta vapnet och genomföra vapenkontroll så tog jag ett stadigt tag runt pipan...
Det kan det absolut...