Hejira SOS racer

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Har en massa projekt på gång och påbörjade ett Nico Bakker projekt som tyvärr får vänta då jag är inbiten Classic racing fantast och därmed tog licens förra året. Har snurrat runt på en FZR1000 och det är en tung och bångstyrig maskin att kränga runt på bana. Jag började fundera lite om det fanns något lättare alternativ och började kika lite vad jag hade i mina gömmor. Då tyckte min polare att jag skulle bygga något av det intressanta Hejira chassit jag hade kommit över året tidigare och jag tänkte varför inte.
Sedan började man fundera vilken klass man skulle kunna åka i och vilken motor som kunde vara lämplig. Länge var jag inne på att bygga en tvåtaktsracer och jag hade en encylindrig Rotax 250 liggandes i delar och tänkte sätta i den. Men efter att försökt få tag i delar och packningar insåg att det var ganska besvärligt så jag gav upp tanken efter tag.
Men efter lite research och historia kring ramen så var den ju egentligen byggd för encylindrig stånkamotor (Rotax) för SOS-klassen och då var det givet att det skulle bli en sådan. Sagt och gjort så hittade min snälla kompis en Yamaha SZR 660 motor med elhärva och allt som jag fick ta. Givet att det blir den som skall i. Tyvärr kommer den gå i Supermono-klassen som är ganska moderna hojar, men man får väl slåss som underdog. Lite bilder på första mockup. Test med Rotax motor och Yamaha fälgar.
 

Bifogat

  • IMG_0582.png
    IMG_0582.png
    4.6 MB · Visningar: 56
  • IMG_0581.png
    IMG_0581.png
    4.5 MB · Visningar: 56

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Efter mycket efterforskning hittade jag rätt lagerbanor och lager för svinginfästningen. Jag kommer att testa originaldämparen Hejira för bakfjädringen.
 

Bifogat

  • IMG_1086.png
    IMG_1086.png
    3.9 MB · Visningar: 21
  • IMG_1087.png
    IMG_1087.png
    3.7 MB · Visningar: 18
  • IMG_1088.png
    IMG_1088.png
    4 MB · Visningar: 21
  • IMG_1089.png
    IMG_1089.png
    3.6 MB · Visningar: 21

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kul projekt!
Detta vill man ju följa.
 

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Valet av gaffelkronor och framgaffel var inte så lätt då styrhuvudet är ganska kort. Dagens gaffelkronor har en mittstänger som är förhållandevis långa vilket gör att de inte riktigt passar det mindre styrhuvudet på Hejira ramen. Men när jag röjde lite bland mina delar hittade jag en uppsättning som skulle kunna passa.
Valet föll på ett par gamla styrkronor från mitt gamla Rickmanbygge som blev över och famgaffelben av märket Betor som är lite av rariteter. Hittade lämpliga lager och lagerbanor som ”fyllde” upp det lilla glapp/längd på mittstången på Rickmankronorna.
Blev faktiskt riktigt bra och 38 mm innerben räcker gott och väl till detta lätta bygge.
 

Bifogat

  • IMG_1090.png
    IMG_1090.png
    4.5 MB · Visningar: 22
  • IMG_1091.png
    IMG_1091.png
    3.3 MB · Visningar: 22

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Stencoolt! Jag har inte varit någon jätteentusiast men någon gång på 90-talet var jag på racing i Anderstorp och kommer ihåg bygg-glädjen med en massa skumma ramar som var väldigt vältriangulerade.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ett strålande initiativ att bygga ihop en classic-supermono PingPong! Välkommen in i stånka-gänget i sommar och glöm inte att bli medlem i Nordic Supermono Association (NSA) om du har lust. En trevlig förening som verkar för stånkornas främjande på racerbanan och som arrangerar cupen i samband med MCHK-tävlingarna. Mer info finns på föreningens facebooksida. (y)/BG
 

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Ett strålande initiativ att bygga ihop en classic-supermono PingPong! Välkommen in i stånka-gänget i sommar och glöm inte att bli medlem i Nordic Supermono Association (NSA) om du har lust. En trevlig förening som verkar för stånkornas främjande på racerbanan och som arrangerar cupen i samband med MCHK-tävlingarna. Mer info finns på föreningens facebooksida. (y)/BG
Tackar! Ja det är verkligen inspirerande och det ska bli spännande att ta ut den på banan. Ska kolla upp NSA. Tack för tipset!
 

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Stencoolt! Jag har inte varit någon jätteentusiast men någon gång på 90-talet var jag på racing i Anderstorp och kommer ihåg bygg-glädjen med en massa skumma ramar som var väldigt vältriangulerade.
Byggandet är en stor del av tjusningen, men stora glädjen är att prova lösningarna och ev. förbättra tider på banan. Sen är det som du säger att det finns en hel del fräna chassin från olika delar i Europa som gör det hela mycket intressant i Classic racing enligt mig. Jag är lite av en ram-fetischist😂 Denna ram är ganska ovanlig vilket gör den intressantare. Det är inte så många som känner till ”Hejira Racing Development” och under glansperioden tog de fram en komplett ram i kolfiber.
 

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Här kommer några gamla tidningsurklipp som beskriver Hejira:n på den tiden då det tävlades i SOS-serien. T.o.m Kent Andersson tävlade med en Hejira -cykel ett tag.
 

Bifogat

  • IMG_0568.png
    IMG_0568.png
    2.7 MB · Visningar: 47
  • IMG_0569.png
    IMG_0569.png
    2.8 MB · Visningar: 47

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Aah, jag köper allt i artiklarna, bums, givet att priserna gäller idag ;-)
 

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
- En undran..olika längd på insugen?
Hur påverkar det bränslematningen/förbränningen egentligen?
Väldigt enkelt förklarat. Långa insugsrör, högre gashastighet på lägre varv => bättre vridmoment på lägre varv. Korta insugrör => högre toppeffekt, sämre vridmoment låga varv.
Sedan spelar kompression, förgasare, avgassystem, tändning utväxling, typ av bana givetvis in också.
Läste artikeln noggrannare och det var visst olika längd på insugen i monterat läge. Trodde först de experimenterade med olika insug/längd för olika banor.
Men olika längd skall väl fungera och jag kan tänka mig att de jobbar olika på olika varvtal så att de kompletterar varandra så man får ett jämnare register. Kan tänka mig att det tog tid att bestycka rätt.
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Var inte gökens motor av Apfelbeck(?) typ? Asså, in och utblås låg som i ett kors i toppen?
Planterade inte Kent den i betong muren på Knutstorp med?, tror han slog sej rätt jävla illa i samband med det?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Väldigt enkelt förklarat. Långa insugsrör, högre gashastighet på lägre varv => bättre vridmoment på lägre varv. Korta insugrör => högre toppeffekt, sämre vridmoment låga varv.
Sedan spelar kompression, förgasare, avgassystem, tändning utväxling, typ av bana givetvis in också.
Läste artikeln noggrannare och det var visst olika längd på insugen i monterat läge. Trodde först de experimenterade med olika insug/längd för olika banor.
Men olika längd skall väl fungera och jag kan tänka mig att de jobbar olika på olika varvtal så att de kompletterar varandra så man får ett jämnare register. Kan tänka mig att det tog tid att bestycka rätt.
- Ja jag vet hur längden på dem inverkar på flödet, men undrar hur det fungerar in i en o samma motorer. Tänker att man behöver kompensera med munstycksbestyckningen för att få optimal effekt av två olika bränslemassor samtidigt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
- Ja jag vet hur längden på dem inverkar på flödet, men undrar hur det fungerar in i en o samma motorer. Tänker att man behöver kompensera med munstycksbestyckningen för att få optimal effekt av två olika bränslemassor samtidigt.
I nåt av dom förra avsnitten av Cycle World podcast så pratar dom om att det var nån motor man fick bestycka 2-3 ans förgasare annorlunda på grund av vibrationer. Olika längd på insugsrör kan ju ha liknande effekt.
 

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Valet av tank har ni nog listat ut och det blev en från Yamaha TZR125 som passade hyffsat mot ramen. Det var ganska enkelt att tillverka och svetsa dit lämpliga fästen. Fick lov att byta den tank jag köpte mot dotterns tank. Hon håller på att bygga en Yamaha TZR125 racer för bana och hon ville ha de klassiska färgerna vit-blå-röd så vi bytte tank med varandra. Fick överta hennes blåa, men slutligen kommer den inte vara blå!
 

Bifogat

  • IMG_1094.png
    IMG_1094.png
    3.6 MB · Visningar: 19
  • IMG_1095.png
    IMG_1095.png
    4.8 MB · Visningar: 18
  • IMG_1093.png
    IMG_1093.png
    5.1 MB · Visningar: 21
  • IMG_1092.png
    IMG_1092.png
    5 MB · Visningar: 21

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Eftersom det är ett budgetbygge blev det ett par fälgar från Honda CBR125R (finns mycket på begagnatmarknaden) som både storlek och design-mässigt passar bra till detta bygge. Får tacka Grandell som plockade fram dessa.
Nu ville jag också gå upp några dimensioner på hjulaxlarna då jag tycker 12 mm i diameter är lite klent. Sagt och gjort svarvades axlar i 15 mm diameter i rostfritt samt muttrar och bussningar till innanmätet i fälgarna. Fick leta lite för att hitta lämpliga hjullager också.
Fälgarna lackades i guldfärg samma som på min Rickman.
Återstår att centrera hjulen och svarva distanser. Men först ska jag fixa motorfästena och svetsa dessa. Måste få motor (utgående drev) och bakhjul att linjera så optimalt som går först.
 

Bifogat

  • IMG_1113.png
    IMG_1113.png
    4.9 MB · Visningar: 20
  • IMG_1115.png
    IMG_1115.png
    3 MB · Visningar: 17
  • IMG_1116.png
    IMG_1116.png
    3 MB · Visningar: 16
  • IMG_1117.png
    IMG_1117.png
    6 MB · Visningar: 16
  • IMG_1114.png
    IMG_1114.png
    6.2 MB · Visningar: 16
  • IMG_1118.png
    IMG_1118.png
    5.1 MB · Visningar: 15
  • IMG_1119.png
    IMG_1119.png
    4.8 MB · Visningar: 19
  • IMG_1120.png
    IMG_1120.png
    4.4 MB · Visningar: 20

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Liten uppdatering! Motorfästena är utskurna/tillslipade och fastsvetsade efter att motorplacering har optimerats mot bakhjulet (drevet). Fick placera motorn så långt som möjligt åt höger bakifrån sett. Hade en pinnbult till grenröret att ta hänsyn till.
 

Bifogat

  • IMG_1107.png
    IMG_1107.png
    3.5 MB · Visningar: 13
  • IMG_1106.png
    IMG_1106.png
    3.2 MB · Visningar: 12
  • IMG_1105.png
    IMG_1105.png
    3.2 MB · Visningar: 11
  • IMG_1109.png
    IMG_1109.png
    3.8 MB · Visningar: 12
  • IMG_1108.png
    IMG_1108.png
    4.2 MB · Visningar: 13
  • IMG_1110.png
    IMG_1110.png
    4.6 MB · Visningar: 12
Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Top