Hastigheter och mognad

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Med åren har jag börjat inse att jag måste ha varit ganska vårdslös i trafiken som ung. Jag åkte regelbundet mellan Hällefors och Stockholm i början av 90-talet och brukade klocka tiden från Volvo i Hällefors till Hjulstakorset. Som snabbast tog det 2h 8min. Idag är det drygt 24 mil och motorväg stora delar av vägen. Det var det inte då. Fordonet var en BMW 318 -76 med en 2,2-litersmaskin från Motor Nord så det gick att göra omkörningar. Det var säkert över 150 hk...

En tidigare övning jag roade mig med var att jag bestämde mig för att det skulle gå att passera infarten till den lokala folkparken i nordlig riktning med "mätaren ut" på min Amazon. Även om den inte var i orört originalskick var det fortfarande en Amazon.
krok.PNG

I lite mer modern tid, 2004, fick jag för mig att det borde gå att få framhjulen att spinna över Quiddelbacher Höhe på min årsgamla Honda Civic TypeR. Till slut gick det, men i högern efter hade jag lite väl hög fart så bakänden kom farande. Det var lite väl pulshöjande så resten av varvet gick i promenadtempo.

Det här är väl inte de enda händelserna jag minns, men de indikerar någon form av leklust.

Numera är det sällan jag kör mycket över det skyltarna påbjuder och jag antar att det har med mognad att göra.
 
Diskussionsområdet du rör dig nära är enligt mig betydligt mer komplicerat än något som kan kokas ner till enbart ”mognad”. Har ”mognad” något med saken att göra överhuvudtaget? Absolut, inget snack om saken. Men varför man väljer att köra ”för fort” varierar nog ganska kraftigt från individ till individ.

Jag tror de flesta som hänger på ett sånt här forum har haft upplevelser såsom du beskriver i din Type R, alltså ögonblick där man verkligen känner att nu kan det gå käpprätt åt helvete, och man har inte jättemycket att säga till om i stunden. Det är lite som att liemannen blottar sitt fula tryne runt hörnet eller krönet, men beauty is in the eye of the beholder som man brukar säga :hihi

En knarklangare som försöker fly polisen med flera kilo narkotika i bilen bland massa andra trafikanter har jag inga större sympatier för :dummer

En gubbe som nyss fått besked om bukspottkörtelcancer och varvar ur sin hoj på en tom landsväg för att få känna sig levande innan tiden oavsett, oundvikligen tar slut, kör så dinosaurieblodet ryker tycker jag! :tummenupp

Och vill man köra enligt skyltad hastighet för all del gör det, men gör det inte enbart för att skylten säger att du ska göra det, gör det i så fall för att du tycker hastigheten känns rimlig och säker i förhållande till omständigheterna :)
 
Det här är väl inte de enda händelserna jag minns, men de indikerar någon form av leklust.

Numera är det sällan jag kör mycket över det skyltarna påbjuder och jag antar att det har med mognad att göra.
Mognad i den bemärkelse att du provat tänja gränserna och haft kul, och nu har du lagt den erfarenheten bakom dig. Om du INTE hade gjort det då, hade du förmodligen gjort det senare.

Jag har prövat gränserna för dom bilar jag haft och har, och på alla mina hojar utom min XJ900, den var uppe i 200 ganska fort på motorvägen och det var den enda hojen som skrämde mig lite.

Man gillar sina leksaker, helt enkelt. Ung, mogen, gammal, så länge man har kul och inte skadar andra.
 
Mognad i den bemärkelse att du provat tänja gränserna och haft kul, och nu har du lagt den erfarenheten bakom dig. Om du INTE hade gjort det då, hade du förmodligen gjort det senare.

Jag har prövat gränserna för dom bilar jag haft och har, och på alla mina hojar utom min XJ900, den var uppe i 200 ganska fort på motorvägen och det var den enda hojen som skrämde mig lite.

Man gillar sina leksaker, helt enkelt. Ung, mogen, gammal, så länge man har kul och inte skadar andra.
Jag slutade köra mycket för fort efter att jag hade en BMW M5. Den var inte kul att köra långsamt med.
En kompis tyckte att vi skulle köra ett "dragrace" på Nynäsvägen. Han hade en Volvo med någon justerad turbomaskin i. Tyvärr glömde vi bestämma hur långt vi skulle köra så jag höll i tills jag inte såg honom i backspegeln längre. Då pekade min hastighetsmätare lite över 270 km/h.
Det kändes i efterhand som något som gör sig bäst som ett minne och inget jag behöver upprepa.
 
Kör alltid klart fortare med både bil å motorcykel.. Farten har sin tjusning som ska njutas..

Mogen, näe.. :hihi ;)
 
Körde 62 mil Perstorp-Borlänge på 3:37 en natt.
Fullt skaft hela vägen med en V70 2.5T utom genom Jönköping och Ludvika.

Köpte med flit en S80 D5 för att inte köra ihjäl mig...

Nu kör jag ibland 100 på 110 för att spara batteri (om det inte är någon bakom). :rodnar
 
Jag har aldrig maxat någon av mina maskiner, förutom min gamla Husqvarna 250 -74.
När jag nått hastigheter som får mig att börja tänka kedjebrott och punktering, slår jag av.
 
Elbil, eller som för mig, en hybrid har dragit ner på farten. Kör nästan aldrig om på motorväg numera - i övrigt kanske +20-30% utom kring bostäder.
Med hoj går det bra mycket fortare, med förbehåll för bostäder.
 
När jag var 18 och körde genom Europa första gången var det gasen i botten på dåvarande flickvännens brors Audi 100CC. 204 på mätaren. Det var det länge dessutom, 80 liters tank. ”-Skall vi stanna och käka? Njää, det är bara 30 mil kvar till München, vi käkar där…”

Det var kul tills tjejen behövde kissa och jag svängde in på en raststätte. Fyrhjulssladd och i ögonvrån ser jag hur folk kastar sig åt sidorna och plötsligt är jag ute på andra sidan - DÅ går det typ 130… Close call och en minnesbeta för livet att hastighetsmätaren finns där av en anledning.

Lärde mig vid samma tillfälle att regn i Alperna efter 2 mån torka innebär att de första minuterna innebär så dåligt väggrepp att bilen bara spinner på 1-2-3-4-5-ans växel.


Mvh
 
Senaste fordon jag kollade toppfarten på var en Peugeot Speedfight 2 och det finns foto på i en annan tråd.
Innan dess var det min VW e-up! som var spärrad vid 135 km/h.
 
Senaste fordon jag kollade toppfarten på var en Peugeot Speedfight 2 och det finns foto på i en annan tråd.
Innan dess var det min VW e-up! som var spärrad vid 135 km/h.
Vi som även tittar till (och kanske bidrar ibland) i scootertråden testar toppfarten lite oftare. Min mc-scooter kan göra 90! Om det är lite nerförsbacke eller medvind, eller helst både och... Men det känns som att det går undan ordentligt! :hojsmilie
 
Med åren har jag börjat inse att jag måste ha varit ganska vårdslös i trafiken som ung. Jag åkte regelbundet mellan Hällefors och Stockholm i början av 90-talet och brukade klocka tiden från Volvo i Hällefors till Hjulstakorset. Som snabbast tog det 2h 8min. Idag är det drygt 24 mil och motorväg stora delar av vägen. Det var det inte då. Fordonet var en BMW 318 -76 med en 2,2-litersmaskin från Motor Nord så det gick att göra omkörningar. Det var säkert över 150 hk...

En tidigare övning jag roade mig med var att jag bestämde mig för att det skulle gå att passera infarten till den lokala folkparken i nordlig riktning med "mätaren ut" på min Amazon. Även om den inte var i orört originalskick var det fortfarande en Amazon.
View attachment 511981

I lite mer modern tid, 2004, fick jag för mig att det borde gå att få framhjulen att spinna över Quiddelbacher Höhe på min årsgamla Honda Civic TypeR. Till slut gick det, men i högern efter hade jag lite väl hög fart så bakänden kom farande. Det var lite väl pulshöjande så resten av varvet gick i promenadtempo.

Det här är väl inte de enda händelserna jag minns, men de indikerar någon form av leklust.

Numera är det sällan jag kör mycket över det skyltarna påbjuder och jag antar att det har med mognad att göra.
Läste lite slarvigt först och läste "från Volvo i Hällefors till Hjulsjökorset" och förvånades av din tid. ;)
Bor han i Hällefors fortfarande? Far min var därifrån, kusin bor kvar, så mitt ena ben har rötter i Hällförs.
 
Vi som även tittar till (och kanske bidrar ibland) i scootertråden testar toppfarten lite oftare. Min mc-scooter kan göra 90! Om det är lite nerförsbacke eller medvind, eller helst både och... Men det känns som att det går undan ordentligt! :hojsmilie
Glöm inte hemlängtan, de är en viktig faktor oxå för fartökningen.. ;)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top