Hur tillräckliga är skydden?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
En "anses"-fråga när det gäller skyddsutrustning för hojkörningen.

Vilken variant tror/vet du är bäst säkerhetsmässigt av de här?

I den setup jag har just nu:
En AAA-klassad skinnjacka med L2-skydd och kevlarbyxor med L1-skydd i höfter och knän.
Skor med förstärkningar i tå och anklar. Handskar med knog- och ledförstärkning.

Jämfört med den som ligger i skåpet som alternativ - Alpinestars Tech5 med L1-skydds kevlarjacka och övrigt likt ovan.
 
En skyddsprodukt med högre klassning skall ju ha bättre skydd. Sen måste ju smällen träffa skydden också. Jag har spelat hockey och haft bra skydd. När pucken träffar bredvid skydden gör det ont.
 
En skyddsprodukt med högre klassning skall ju ha bättre skydd. Sen måste ju smällen träffa skydden också. Jag har spelat hockey och haft bra skydd. När pucken träffar bredvid skydden gör det ont.
- Airbagvästen har en hög klassning gissar jag. Hur skydden sedan sitter beror till stor del på hur man är kroppsligt konfigurerad förstås, och hur fast skydden sitter på plats i fickorna.
 
En "anses"-fråga när det gäller skyddsutrustning för hojkörningen.

Vilken variant tror/vet du är bäst säkerhetsmässigt av de här?

I den setup jag har just nu:
En AAA-klassad skinnjacka med L2-skydd och kevlarbyxor med L1-skydd i höfter och knän.
Skor med förstärkningar i tå och anklar. Handskar med knog- och ledförstärkning.

Jämfört med den som ligger i skåpet som alternativ - Alpinestars Tech5 med L1-skydds kevlarjacka och övrigt likt ovan.
Med tech5 menar du airbag västen?

A-AAA klassningen är ett sammanställt värde av tre olika tester (nöt alltså hur lång tid det tar innan sliter hål/riv hur mycket kraft som behövs innan rivs isär och penetration hur mycket kraft det behövs för ett vasst föremål gå igenom plagget) stoppar du i L1 el L2 skydd så ändras inte klassningen på plagget.

Det bästa hade varit AAA-klassad plagg med airbagväst! Då får du det slitstarkaste plagget och med västen det bästa slagskyddet.

Det du får är bättre slagskydd men sämre slitstyrka den setupen.

När man testar skydden så slår man med ett hårt föremål med en viss kraft och så får man fram hur mycket kraft skyddet dämpar! (armbågs-/axel-/knä-/höft- och ryggskydd) så ger en airbagväst lika mycket slagdämpning som om du lägger 18 st L1 skydd och 9 st L2 på varandra!
 
Med tech5 menar du airbag västen?

A-AAA klassningen är ett sammanställt värde av tre olika tester (nöt alltså hur lång tid det tar innan sliter hål/riv hur mycket kraft som behövs innan rivs isär och penetration hur mycket kraft det behövs för ett vasst föremål gå igenom plagget) stoppar du i L1 el L2 skydd så ändras inte klassningen på plagget.

Det bästa hade varit AAA-klassad plagg med airbagväst! Då får du det slitstarkaste plagget och med västen det bästa slagskyddet.

Det du får är bättre slagskydd men sämre slitstyrka den setupen.

När man testar skydden så slår man med ett hårt föremål med en viss kraft och så får man fram hur mycket kraft skyddet dämpar! (armbågs-/axel-/knä-/höft- och ryggskydd) så ger en airbagväst lika mycket slagdämpning som om du lägger 18 st L1 skydd och 9 st L2 på varandra!
- Då kanske de båda setup:erna är någorlunda likvärdiga?
Ena kitet AAA-jacka med L2-skydd och det andra med Tech 5-väst under jacka med L1-skydd.
 
Kevlarbyxor och ”mc-skor” är ganska värdelösa ur skyddsfunktion, lite bättre än ingenting men inte bra om man kraschar…
Satsa på bra stövlar, handskar m bra skydd 👍
 
Kevlarbyxor och ”mc-skor” är ganska värdelösa ur skyddsfunktion, lite bättre än ingenting men inte bra om man kraschar…
Satsa på bra stövlar, handskar m bra skydd 👍
- Brallorna har ju skydd förstås, så de är ju inte bara "tomma" kevlarjeans.
Stövlar är inte aktuellt, men bra handskar har jag.
 
Airbag med ett bra kompletterande skyddspaket är ju bäst.
L2 halverar överförd energi jämfört med L1.
AAA kan vara bra nog d v s uppfyller kraven med nöd och näppe eller så är det ett känguruskinn med get och haj och borde haft AAAAA om det funnits men nu också har AAA.
Halvarson/Lindstarnd har jeans AAA L2 om jag minns rätt, fanns inte i min längd så jag köpte andra.
Titta på RST, prisvärda prylar.
Min nya favoritjacka på sommaren
 
Last edited:
Olyckor är slumpmässiga, du är aldrig 100% på att skydden hjälper.
En högre klassning är säkert bättre. Viktigare är att skyddet sitter kvar där det ska under olyckan. Byxor som sitter löst, med skyddet fast i byxan, hjälper antagligen inte jättemycket.
 
- Menar du att alla skydd är dåliga, eller just att det nu sitter L1-skydd i dem?
Är enda alternativet helt skinnställ med L2-skydd då, enligt dig?
Nej , jag menar inte att allt är skit .
Men förlita dig inte bara på olika klassningar .
Använd gärna din fantasi och fundera på hur de olika skydden skulle funka vid en eventuell olycka.
Ibland kör jag med skinnställ ibland med textilställ , men jag är medveten att det är olika skyddsnivå.
Jag skulle aldrig slarva med stövlarna …
Hade jag gjort det då skulle jag antagligen inte ha någon vänster fot, tack vare bra race-stövlar kunde de spika ihop foten hjälpligt.
Bra grejor är inte billiga men behöver inte vara löjligt dyra
 
- Då kanske de båda setup:erna är någorlunda likvärdiga?
Ena kitet AAA-jacka med L2-skydd och det andra med Tech 5-väst under jacka med L1-skydd.
Nej, du har ett bättre skydd airbag alternativet. Det finns en anledning till varför alla i moto GP, WSBK, moto 2 m.fl kör med airbag idag.

Det finns nog ingen som har blivit påkörd, eller kraschat som önskat att dem hade mindre skydd på sig.

Men dessa setups blir lite som att jämföra äpplen och päron!
Det finns inget bättre skydd mot slag för bröstet,rygg,axlar, revben eller ja hela överkroppen än en airbag. Du ka köpa till L2 armbågsskydd till till jackan.

Sen kommer nästa del och det är det du har över airbagen, ska ett plagg få AAA i just nötningstestet ska det klara av av att nötas i 4 sekunder, AA i 2 sek och A i 1 sek.

Det tar ca 6 sekunder från 110-0
 
Airbag med ett bra kompletterande skyddspaket är ju bäst.
L2 halverar överförd energi jämfört med L1.
AAA kan vara bra nog d v s uppfyller kraven med nöd och näppe eller så är det ett känguruskinn med get och haj och borde haft AAAAA om det funnits men nu också har AAA.
Halvarson/Lindstarnd har jeans AAA L2 om jag minns rätt, fanns inte i min längd så jag köpte andra.
Titta på RST, prisvärda prylar.
Min nya favoritjacka på sommaren
Det finns högre klassifisering än AAA den heter EN 13595-1 el -2 vi har jeans som har den klassificeringen.
 
Nej, du har ett bättre skydd airbag alternativet. Det finns en anledning till varför alla i moto GP, WSBK, moto 2 m.fl kör med airbag idag.

Det finns nog ingen som har blivit påkörd, eller kraschat som önskat att dem hade mindre skydd på sig.

Men dessa setups blir lite som att jämföra äpplen och päron!
Det finns inget bättre skydd mot slag för bröstet,rygg,axlar, revben eller ja hela överkroppen än en airbag. Du ka köpa till L2 armbågsskydd till till jackan.

Sen kommer nästa del och det är det du har över airbagen, ska ett plagg få AAA i just nötningstestet ska det klara av av att nötas i 4 sekunder, AA i 2 sek och A i 1 sek.

Det tar ca 6 sekunder från 110-0
Sedan är det nog bra med ett heltäckande ställ med krockkuddar, så att hela kroppen styvas upp och inte kan böjas lite hur som helst.
Men, efter att ha ramlat av asfalten i ganska sansat tempo med alla skydd utom just läderpyjamas och luftpåsar och ha brutit ryggen ändå så tror jag nog att många överskattar eller missförstår vad skydden kan skydda mot.
Nuförtiden kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie och skyddsjacka, har ramlat omkull i det med, och det har funkat det med.
Det handlar nästan helt om hur man landar, och så länge man har kläder som inte gnuggas hål på ett ögonblick så brukar det lösa sig någorlunda.
 
Sedan är det nog bra med ett heltäckande ställ med krockkuddar, så att hela kroppen styvas upp och inte kan böjas lite hur som helst.
Men, efter att ha ramlat av asfalten i ganska sansat tempo med alla skydd utom just läderpyjamas och luftpåsar och ha brutit ryggen ändå så tror jag nog att många överskattar eller missförstår vad skydden kan skydda mot.
Nuförtiden kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie och skyddsjacka, har ramlat omkull i det med, och det har funkat det med.
Det handlar nästan helt om hur man landar, och så länge man har kläder som inte gnuggas hål på ett ögonblick så brukar det lösa sig någorlunda.
I min garderob har jag 3 kompletta uppsättningar casual: kevlarjeans, kevlarcollage mc skor. sport/race: känguru helställ, sport stövlar. Touring/kallt vår/höst: textil ställ, touring stövlar anpassas efter tänkt körning väder och temperatur fördagen under dessa har jag alltid tech air 10 el 5.

Nej, det är aldrig fel att ha ett helställ med airbag, men det finns inga garantier att man kommer klara sig ifrån vissa skador om man har ditten eller datten på sig men man kan säga att man har gjort allt man kan om man har sin utrustning i gott skick, sitter som den ska, använder den för det den är avsedd att användas till.

Ska man primärt köra på motorväg/Landsväg för att ta sig till jobbet satsa då på plagg som är AA eller högre, eller om du primärt kör i stan då kan du gå för plagg med A för då är inte just slitstyrka i plagget avgörande.

Men som du säger så handlar det mycket om olyckssituationen, ett träd, en frontalkrock eller ett vajerräcke finns det inte några skydd som skyddar tillräckligt om du inte har stor dos tur, men en low side, High side ut på en åker eller dike kommer man med största sannolikhet klara sig hyfsat om man håller hastighetsgränserna.
 
Nej, du har ett bättre skydd airbag alternativet. Det finns en anledning till varför alla i moto GP, WSBK, moto 2 m.fl kör med airbag idag.

Det finns nog ingen som har blivit påkörd, eller kraschat som önskat att dem hade mindre skydd på sig.

Men dessa setups blir lite som att jämföra äpplen och päron!
Det finns inget bättre skydd mot slag för bröstet,rygg,axlar, revben eller ja hela överkroppen än en airbag. Du ka köpa till L2 armbågsskydd till till jackan.

Sen kommer nästa del och det är det du har över airbagen, ska ett plagg få AAA i just nötningstestet ska det klara av av att nötas i 4 sekunder, AA i 2 sek och A i 1 sek.

Det tar ca 6 sekunder från 110-0
- Tackar, det var lite detta jag for efter.
Det är en Halvarsson-jacka med L2-skydd i ena setupen, men tyvärr för tight för airbagen under den.
 
Sedan är det nog bra med ett heltäckande ställ med krockkuddar, så att hela kroppen styvas upp och inte kan böjas lite hur som helst.
Men, efter att ha ramlat av asfalten i ganska sansat tempo med alla skydd utom just läderpyjamas och luftpåsar och ha brutit ryggen ändå så tror jag nog att många överskattar eller missförstår vad skydden kan skydda mot.
Nuförtiden kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie och skyddsjacka, har ramlat omkull i det med, och det har funkat det med.
Det handlar nästan helt om hur man landar, och så länge man har kläder som inte gnuggas hål på ett ögonblick så brukar det lösa sig någorlunda.
Landar du här
1744388086912.png

så är det dina egna armar och händer som hindrar att du bryter nacken och då blir det skador på tex händerna som tex Jorge Martin har just nu.

För egen del fick jag som dom sade på ortopeden i Mölndal några timmar efter röntgen "Multipla frakturer på båda händerna och höger arm."
Det är alltså bättre att landa på tex rygg eller mage eller med benen först. Tror jag.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top