Svårslagen snubbe.
Det vore intressant att höra vilken marschfart han brukade hålla på olika hojar och underlag.
En slimmad R1a, lågt kåpglas, med ett berg av packning. Andra rutor som vindskydd. Reservdäck fastspända utan vindtunneltester.
Tankvolym, soppaförbrukning, räckvidd beroende på marschfart. Tankväska som avlastning av överkropp. Reservsoppa.
En vanlig marschfart för mig med packning är 130-135. Att köra fortare är inte effektivt i längden. Tätare tankstopp och jobbigare.
Vad jag läst här tidigare här så verkar folk inte toura med högre marschfart än så. Om vi pratar lite längre dagsetapper 70-80-90 mil. ”Såå långt” alternativt ”120+ är en dagsetapp”. Jag menar normal touring utan måsten som färjor, hotellincheckningar eller IB. Eller Iron Butt wannabes.
Om en dagsetapp är 70 mil eller 50 mil så är ofta en stor del motorväg. Säkert en deletapp mellan två tankningar endast motorväg. 110-120 på skyltarna. Vad marschar du/ni då?
Nakenhojar körs väl sällan några längre sträckor i 220 eller ens 160?
Fem sporthojspolare, en med nakenhoj. Han släpper alltid av först när det ska bombas. Kommer sist, kronisk nackspärr. Kör med skumgummikrage som grannen i Beck. Är singel.
Hör man om sportiga killar som plussar för att kåpan är så skön i 320 att man aldrig vill slå av?
”Sedan jag bytte till Hayabusan för fem år sedan har mina nackproblem försvunnit helt.”
View attachment 513603
Ett kåpglas som funkar för mina behov. Original!
189 cm gubbe. Iofs bytt till Biltemas crosstyre som är lite lägre och bättre vinklat än originalstyret. Aluminium och utan styrändsvikter. Har inga vibrationer. Sparar 850 gram.
Inte testad i vindtunnel men man ser ju harmonin.
En kompis körde en exakt likadan hoj med ungefär samma packning från norra Tyskland, via Rödby Puttgarden och bron, till Stockholm. 135 mil. Han började iofs i normalt touringtempo sa han. Han skulle bara till Västkusten, sa han. Blev kyligt. Äh va fan tänkte han. Jag siktar på Stockholm, sa han. Det började skymma, delvis avstängda körfält och trafik leddes över på motsatt körbana.
Trafiken minskade. Marschfarten ökades till 160. Det går fortare då. Helljuset är ingen höjdare på TDM men här gick det visst att åka långa sträckor med helljus på. Dumt att köra så fort, sa jag.