Varför Yamaha?

Tja, du kan ju kika på den nya bespottade familje-racern R9 som trots ”bara” 117 hk är snabbare än R6-or i de race den ställt upp i hittills. :)

Så frågan är förstås vad du menar med ”bäst” - om det är i verkligheten eller på papperet/vid korvkiosken?

Och vad är en ”prestandamodell” - är det en racereplika eller är det en snabb hoj whatsoever?

Viktigt att komma ihåg: Det är föraren som är snabb (eller möjligen solbrillorna).

Mvh
R9an kommer jag aldrig acceptera av etiska och moraliska skäl :mattias Hade den hetat MT-09 SF hade det varit en annan femma :) Jag tror säkert att det rent objektivt är en bra hoj, säger ingenting om det :tummenupp

Här snackar nån banräv om att r6an är snabbare, kan tänka mig att det varierar lite, men att ha 50% mer volym utan att spöa skiten ur en 600ing både i vrid och häst är enligt mig patetiskt :smasha Men vi båda vet varför Yamaha inte gett r9an mer power än de har, CP3 motorn klarar nog betydligt mer än vad den klämmer ur sig i r9/mt09 :hojsmilie

Finns det några 600 kubikare som är bättre än yamahas R6 08/09 tycker du? Alltså alla märken :unsure:

Vilken årsmodell av R1an är bäst enligt dig? Hört lite sådär tveksamma opinioner angående tidiga crossplane versioner :va

Kan erkänna att denna hoj recension bidrog kraftigt till mitt inköp av 07/08 :hihi Har inte skrattat så mycket av en hoj recension någonsin, helt underbart :rofl

Det var en skoj ”provkörning”. Som så ofta när J är inblandad så vet man ju inte riktigt om vederbörande suttit på hojen i verkligheten eller om det är en fantasi utifrån broschyren och pressreleasen… ;)

Men effekt är inte allt (är min poäng) när det gäller hastighet. Som jämförelse är dagens WRC-rallybilar mycket snabbare än 1980-talets Grupp B- åkdon trots halva effekten (jag tror det tog tre år innan hastighetsrekorden slogs efter att Grupp B förbjöds).

Om det nu är fart man är ute efter och inte impa-på-småtjejerna-vid-korvkiosken-faktorn. :)
Självklart kunde Yamaha få ut betydligt mer effekt ur 900-motorn men det finns sannolikt många orsaker till att de inte gör det.

Är inte kalenderbitare på R1 specifikt utan konstaterar att samtliga varianter är fina maskiner och att Yamaha absolut klarar av att konstruera maskiner i världsklass.

Mvh

Är inte kalenderbitare på R1 specifikt utan konstaterar att samtliga varianter är fina maskiner och att Yamaha absolut klarar av att konstruera maskiner i världsklass.

Det finns många saker att säga om olika R1 och en sak som ofta poppar upp är en synnerligen obefogad kritik mot crossplane-konceptet, ofta torgförd av troll.

Konceptet ger en kraftigt minskad tröghetsmomentpulsation vilket obönhörligen leder till en mer lättkontrollerad motor, oavsett om man menar för datakillen som programmerar traction control eller för förarens högerhand. Utan Yamaha och mer specifikt Masao Furusawa hade inte MotoGP varit på samma nivå idag, för crossplane och dess effekt blev verkligen en ögonöppnare för hela industrin, även för de tillverkare som aldrig hade en egen crossplanemotor.

För den som köper sin hoj för att impa på fjortisarna vid korvkiosken råder heller ingen tvekan om att sista generationen crossplane är den R1’a som producerar mest effekt. Min egen 2015 sparkade ur sig 189 hk på bakhjulet efter sedvanlig modifiering med luft, buller och flashning. 2006’an - sista femventilaren - i exakt samma bänk orkade inte med mer än 163 hk. Trots Termignoni-systemet rakt ur fabrikshojen och trots betydligt mindre komplikationer med mappningen.

Det är just detta som är den uppenbara fördelen med alla R1 fram till och med 2006. Ingen ride-by-wire. Inga O2-sensorer. Ingen idiotisk återkoppling till insprutningen. Bara plugga AIS-slangen, på med en Power Commandern och mappa om för glatta livet. Billigt och bra.

Sedan ska man komma ihåg att chassit faktiskt har utvecklats under hela resans gång. Det finns inget som är sämre med vare sig bromsar eller fjädring ju nyare modell man betraktar. Och samma sak med ram och svingarm, ofta negligerat av toppfartstroll som aldrig svänger och framförallt aldrig ligger på gränsen av den så kallade greppcirkeln. Även om den senaste av alla R1’or nog är lite styvare än optimalt för racing så är den ett vekt och fladdrigt pinnstaket i jämförelse med den helt sinnessjukt överstyva första generationen R1…Nittio- och tvåtusentalets strategi med överjävligt styva ramar är verkligen inget för den som vill ha bättre grepp mitt i sväng vid 60 grader banking…

Ja, mattorna och skidorna var för små för vikten på en yamaha.

Dessutom manipulerade de alla vågar i hela världen så att de visade att deras snöskotrar vägde ungefär lika mycket som andras… ;)

Skämt åsido; det var nog så att deras utvecklingsavdelning koncentrerade sig på amerikanska leder. Den svenska generalagenten ställde ju t.o.m. krav på att 2008 års modeller skulle få 44mm mattor i Sverige istället för de vanliga 32mm ripsaw. Yamaha bara: Nej, vi gör inga ändringar. (Först 2012 fick de riktiga mattor och då blev alla ”förvånade” över att de fungerade i snön). Och skidorna blev bra ungefär samtidigt.
Konstaterade förresten igår att första komponenten gett upp på min Nytro X-ride efter tio år och knappt 600 mil. En amerikansk stötdämpare som jag inte ens vet om den kan renoveras. Fox Float 2. Du kan ju sånt? Går de att fixa?

9932db08b95ca4da2919afb009d332fe.jpg

Mvh
b7aaf2165ccc4a003cd45f4c5173c358.jpg

Dessutom manipulerade de alla vågar i hela världen så att de visade att deras snöskotrar vägde ungefär lika mycket som andras… ;)

Skämt åsido; det var nog så att deras utvecklingsavdelning koncentrerade sig på amerikanska leder. Den svenska generalagenten ställde ju t.o.m. krav på att 2008 års modeller skulle få 44mm mattor i Sverige istället för de vanliga 32mm ripsaw. Yamaha bara: Nej, vi gör inga ändringar. (Först 2012 fick de riktiga mattor och då blev alla ”förvånade” över att de fungerade i snön). Och skidorna blev bra ungefär samtidigt.
Konstaterade förresten igår att första komponenten gett upp på min Nytro X-ride efter tio år och knappt 600 mil. En amerikansk stötdämpare som jag inte ens vet om den kan renoveras. Fox Float 2. Du kan ju sånt? Går de att fixa?

9932db08b95ca4da2919afb009d332fe.jpg

Mvh
b7aaf2165ccc4a003cd45f4c5173c358.jpg

Ja, den går bra att serva och dom där luftdämparna brukar behöva servas ofta. Tätningarna får dålig smörjning och nöts ut fort. Så på dom där bör man alltid byta tätningarna och dom är dyrare än jobbet.

Dom som kör fox float är helt enkelt mina bästa kunder så jag försöker att alltid ha hemma tätningar till dom. Men ibland är det tomt även på grossistens lager.

Jag har blivit beskylld för samma sak för 2011 byggde jag en lätt customiserad Nytro MTX som vägde exakt lika mycket som dåtidens lössnökung Polaris RMK. Det krävde en del kreativitet, en helt specialbyggd boggi och både pengar och tid. Men den vägde i slutändan exakt lika mycket (eller lite) som den flånkans nya Polarisen smygvägd hos Polarishandlaren. Bara för något år sedan postade jag en bild på den nitton kilo tunga boggin ståendes på vågen på ett amerikanskt snöskoterforum. Samma respons. Omöjligt. Helt omöjligt. Bilden är manipulerad. Boggin ur nutidens lössnökung Summit Expert väger ju tjugotvå kilo…

Även Yamahas snöskotrar och framförallt deras tillbakagång på snöskotermarknaden diskuteras flitigt av diverse troll. Många vill beskylla deras satsning på fyrtakt, men detta är lite väl enkelt om man läser nutidens försäljningsstatistik dominerad av BRP’s fyrtaktsmodeller. Min åsikt är att Yamahas debackel berodde mycket mer på att man höll fast vid överdimensionerade och krångligt konstruerade chassien när kunderna uppenbarligen ville ha något annat. Det går liksom inte att sälja en Honda till en kund som liksom redan har bestämt att han vill ha en KTM…

Om du inte hittar någon annan till att serva din Fox så kan du kolla om Alf Sundström i Boden fortfarande håller på (070-2406159).

Den globala snöskotermarknaden var åtminstone kring 2010-2012 (då jag själv var lite uppdaterad) kring 100.000 maskiner sammanlagt i alla segment. För en tillverkare som Yamaha en ytte-pytte marginalprodukt vars utvecklingskostnader knappast räknas hem. Lösningen blir att göra en ny generation var 10-e år och använda mellantiden till finslipning.

För garagefirmor (i jämförelse) som ffa Arctic Cat men kanske också Polaris och i viss mån även BRP är 10.000 maskiner väldigt mycket och de kanske också har örat närmare marken. Och bojkottar press som skriver negativt om dem… (”FAKE news!”)

Att Yamaha skulle vara särskilt ”tunga” handlar nog mer om att de aldrig gjort en ultralätt lössnöskoter utan marknadsfört fyrtakts hybridskotrar i lössnösegmentet. Jämförde för tio år sedan Nytro X-ride med SkiDoo 800 Freeride och de väger på kilot lika mycket. Min gamla Venture 700 vägde lika mycket som motsvarande SkiDoo Grand Touring 600. Osv.

Men som sagt urkassa mattor original och överdimensionerade chassin. Men otroligt fina motorer!

Skall kolla med Affe, tack! Visste inte att han höll på med sådant fortfarande…

Mvh

Haha, Affe! Han minns man ju från snowrider-forumet. Körde en apex mtx med marklund-turbo vill jag minnas? Han kanske tom jobbade där ett tag?
2T vs 4T, härliga tider! :D

Att poängtera att just Yamaha är så väldigt bra tycker jag är som att skriva att Felix ketchup är så väldigt bra och troligen bättre än andra. Visst är Felix ketchup bra, men man kan ju på objektiva grunder säga samma sak om Heintz, Ica, Johnny´s, Mutti, med flera, med flera. Och man kan säkert skriva jättemycket och initierat om Felix ketchup – för att bevisa vad? Och vad lär man sig av det?

Last edited:
Tråden handlar om en Yamaha-körande persons perspektiv. Inte en officiell hållning från Sporthoj-håll.

Personligen tycker jag Yamaha varit det mest lekfulla japanska märket genom årtiondena, det som tagit ut svängarna mest. Övriga länders motorcyklar intresserar mig ytterst lite och sällan.

Svårslagen snubbe.
Det vore intressant att höra vilken marschfart han brukade hålla på olika hojar och underlag.
En slimmad R1a, lågt kåpglas, med ett berg av packning. Andra rutor som vindskydd. Reservdäck fastspända utan vindtunneltester.

Tankvolym, soppaförbrukning, räckvidd beroende på marschfart. Tankväska som avlastning av överkropp. Reservsoppa.

En vanlig marschfart för mig med packning är 130-135. Att köra fortare är inte effektivt i längden. Tätare tankstopp och jobbigare.

Vad jag läst här tidigare här så verkar folk inte toura med högre marschfart än så. Om vi pratar lite längre dagsetapper 70-80-90 mil. ”Såå långt” alternativt ”120+ är en dagsetapp”. Jag menar normal touring utan måsten som färjor, hotellincheckningar eller IB. Eller Iron Butt wannabes. 😉

Om en dagsetapp är 70 mil eller 50 mil så är ofta en stor del motorväg. Säkert en deletapp mellan två tankningar endast motorväg. 110-120 på skyltarna. Vad marschar du/ni då?

Nakenhojar körs väl sällan några längre sträckor i 220 eller ens 160?

Fem sporthojspolare, en med nakenhoj. Han släpper alltid av först när det ska bombas. Kommer sist, kronisk nackspärr. Kör med skumgummikrage som grannen i Beck. Är singel.

Hör man om sportiga killar som plussar för att kåpan är så skön i 320 att man aldrig vill slå av?
”Sedan jag bytte till Hayabusan för fem år sedan har mina nackproblem försvunnit helt.”

View attachment 513603
Ett kåpglas som funkar för mina behov. Original!
189 cm gubbe. Iofs bytt till Biltemas crosstyre som är lite lägre och bättre vinklat än originalstyret. Aluminium och utan styrändsvikter. Har inga vibrationer. Sparar 850 gram.
Inte testad i vindtunnel men man ser ju harmonin. ❤️

En kompis körde en exakt likadan hoj med ungefär samma packning från norra Tyskland, via Rödby Puttgarden och bron, till Stockholm. 135 mil. Han började iofs i normalt touringtempo sa han. Han skulle bara till Västkusten, sa han. Blev kyligt. Äh va fan tänkte han. Jag siktar på Stockholm, sa han. Det började skymma, delvis avstängda körfält och trafik leddes över på motsatt körbana.

Trafiken minskade. Marschfarten ökades till 160. Det går fortare då. Helljuset är ingen höjdare på TDM men här gick det visst att åka långa sträckor med helljus på. Dumt att köra så fort, sa jag.
En TDM måste vara en underbar semesterhoj, iaf för solokörning. Har bara provkört nån mil men blev förvånad över att kåpan faktiskt gav ett visst vindskydd. Och att den gick i över 200!

Apropå marschfarter så måste jag erkänna att jag satt och högfartsmös på R6:an i 160-180. Hade rullat av nattfärjan i Rostock och hade nu nittio mil att beta av innan målet i Wels. Ja, det är kul på Autobahn när det bara sker en gång per år. En gång kom en stor BMW och körde om i en jäkla fart och jag hakade på. I över 250 gav jag upp, hade ju faktiskt ett par mjuka GIVI att tänka på. Vid fem satt jag och tuggade på årets första wienerschnitsel.

Men undrar jag varför Yamaha aldrig kom ut en riktig muskelhoj under eran 81-83?
CB 900, GSX 1100 och ett helt drös med Kawa 750-1000-1100, men ingen Yamaha.
XJR1300 kom tjugo år för sent.

En TDM måste vara en underbar semesterhoj, iaf för solokörning. Har bara provkört nån mil men blev förvånad över att kåpan faktiskt gav ett visst vindskydd. Och att den gick i över 200!

Apropå marschfarter så måste jag erkänna att jag satt och högfartsmös på R6:an i 160-180. Hade rullat av nattfärjan i Rostock och hade nu nittio mil att beta av innan målet i Wels. Ja, det är kul på Autobahn när det bara sker en gång per år. En gång kom en stor BMW och körde om i en jäkla fart och jag hakade på. I över 250 gav jag upp, hade ju faktiskt ett par mjuka GIVI att tänka på. Vid fem satt jag och tuggade på årets första wienerschnitsel.

Men undrar jag varför Yamaha aldrig kom ut en riktig muskelhoj under eran 81-83?

De hade ju Midnight Special… :yes

Och XJ650 Turbo. (Och XJ750 Seca) :fakta

Skämt åsido; tänkte de att de var liksom nöjda med RD350 och XZ550 som var början på det nya? Har alltid undrat över samma sak.

Mvh

IMG_1602.png
En Superbike, tävlade i Castrol 6-hrs i Australien med viss framgång. Vann några race. Superbike-klassen i Sverige första året åtminstone. 95 hästar och toppfart 217. Samma som TDM900 fö.

Att ligga och gasa 170-190 gjorde vi första året med min z750-4, det var -82. Roligt!

Det var en skoj ”provkörning”. Som så ofta när J är inblandad så vet man ju inte riktigt om vederbörande suttit på hojen i verkligheten eller om det är en fantasi utifrån broschyren och pressreleasen… ;)

Men effekt är inte allt (är min poäng) när det gäller hastighet. Som jämförelse är dagens WRC-rallybilar mycket snabbare än 1980-talets Grupp B- åkdon trots halva effekten (jag tror det tog tre år innan hastighetsrekorden slogs efter att Grupp B förbjöds).

Om det nu är fart man är ute efter och inte impa-på-småtjejerna-vid-korvkiosken-faktorn. :)
Självklart kunde Yamaha få ut betydligt mer effekt ur 900-motorn men det finns sannolikt många orsaker till att de inte gör det.

Mvh
Får skapa en hel tråd där jag angriper R9an, kan döpa den till "Varför, Yamaha?" :hihi

Kan garantera dig att miggens körning inte imponerar på någon :rofl Miggen vinglar mest runt som en förvirrad berusad katt bland massa insekter och vilt på landsvägar mitt ute i ingenstans :hej Men fort ska det gå! Inte alltid men, ibland... :brinnerup

Grupp B :hjarta Grupp B var bäst ingenting är snabbare ingenting är bättre bring back group B!! :4skrika

Håller med det du säger, den enda invändningen jag kan ha gällande att våra maskiner idag är snabbare använder jag nog V10 för att belysa, du vet den som fortfarande har ban rekordet i Bahrain? ;) Jag skulle tex verkligen vilja se vad gamla V10 bilarna hade kunnat prestera om de fick köra samma däck som idag, jag kan dra det här argumentet till WRC mm, alltså att däck/broms/stötdämpning blivit betydligt bättre med åren, men som sagt, Bahrain och slicks för mitt argument åt mig :tummenupp Ja du kan kontra detta med tanknings-regler, ban ändringar och dylikt, men här snackar vi record speed baby :hojsmilie

View attachment 513669
En Superbike, tävlade i Castrol 6-hrs i Australien med viss framgång. Vann några race. Superbike-klassen i Sverige första året åtminstone. 95 hästar och toppfart 217. Samma som TDM900 fö.

Att ligga och gasa 170-190 gjorde vi första året med min z750-4, det var -82. Roligt!
Men såldes det nån annan än den svart-guldiga 1100:an i Sverige? Men visst, tycker absolut att Midnight Special är nåt att spara på om man hittar en! För något år sen låg det en med extremt få mil (var det 160?) på Blocket. Skulle ha nypt den...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick