Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
R9an kommer jag aldrig acceptera av etiska och moraliska skälTja, du kan ju kika på den nya bespottade familje-racern R9 som trots ”bara” 117 hk är snabbare än R6-or i de race den ställt upp i hittills.
Så frågan är förstås vad du menar med ”bäst” - om det är i verkligheten eller på papperet/vid korvkiosken?
Och vad är en ”prestandamodell” - är det en racereplika eller är det en snabb hoj whatsoever?
Viktigt att komma ihåg: Det är föraren som är snabb (eller möjligen solbrillorna).
Mvh
Är inte kalenderbitare på R1 specifikt utan konstaterar att samtliga varianter är fina maskiner och att Yamaha absolut klarar av att konstruera maskiner i världsklass.
Hörrö, deras snöskotrar är det inget fel på.
Högsta möjliga kvalitet. Klassiker nästan allihop. Det var mattorna det var fel på.
Man jag vet inte om så många moderna nakenhojar som inte ser ut som skit. Ärligt talat.
Mvh
Ja, mattorna och skidorna var för små för vikten på en yamaha.![]()
Dessutom manipulerade de alla vågar i hela världen så att de visade att deras snöskotrar vägde ungefär lika mycket som andras…
Skämt åsido; det var nog så att deras utvecklingsavdelning koncentrerade sig på amerikanska leder. Den svenska generalagenten ställde ju t.o.m. krav på att 2008 års modeller skulle få 44mm mattor i Sverige istället för de vanliga 32mm ripsaw. Yamaha bara: Nej, vi gör inga ändringar. (Först 2012 fick de riktiga mattor och då blev alla ”förvånade” över att de fungerade i snön). Och skidorna blev bra ungefär samtidigt.
Konstaterade förresten igår att första komponenten gett upp på min Nytro X-ride efter tio år och knappt 600 mil. En amerikansk stötdämpare som jag inte ens vet om den kan renoveras. Fox Float 2. Du kan ju sånt? Går de att fixa?
![]()
Mvh![]()
Dessutom manipulerade de alla vågar i hela världen så att de visade att deras snöskotrar vägde ungefär lika mycket som andras…![]()
Haha, Affe! Han minns man ju från snowrider-forumet. Körde en apex mtx med marklund-turbo vill jag minnas? Han kanske tom jobbade där ett tag?
2T vs 4T, härliga tider!![]()
En TDM måste vara en underbar semesterhoj, iaf för solokörning. Har bara provkört nån mil men blev förvånad över att kåpan faktiskt gav ett visst vindskydd. Och att den gick i över 200!Svårslagen snubbe.
Det vore intressant att höra vilken marschfart han brukade hålla på olika hojar och underlag.
En slimmad R1a, lågt kåpglas, med ett berg av packning. Andra rutor som vindskydd. Reservdäck fastspända utan vindtunneltester.
Tankvolym, soppaförbrukning, räckvidd beroende på marschfart. Tankväska som avlastning av överkropp. Reservsoppa.
En vanlig marschfart för mig med packning är 130-135. Att köra fortare är inte effektivt i längden. Tätare tankstopp och jobbigare.
Vad jag läst här tidigare här så verkar folk inte toura med högre marschfart än så. Om vi pratar lite längre dagsetapper 70-80-90 mil. ”Såå långt” alternativt ”120+ är en dagsetapp”. Jag menar normal touring utan måsten som färjor, hotellincheckningar eller IB. Eller Iron Butt wannabes.
Om en dagsetapp är 70 mil eller 50 mil så är ofta en stor del motorväg. Säkert en deletapp mellan två tankningar endast motorväg. 110-120 på skyltarna. Vad marschar du/ni då?
Nakenhojar körs väl sällan några längre sträckor i 220 eller ens 160?
Fem sporthojspolare, en med nakenhoj. Han släpper alltid av först när det ska bombas. Kommer sist, kronisk nackspärr. Kör med skumgummikrage som grannen i Beck. Är singel.
Hör man om sportiga killar som plussar för att kåpan är så skön i 320 att man aldrig vill slå av?
”Sedan jag bytte till Hayabusan för fem år sedan har mina nackproblem försvunnit helt.”
View attachment 513603
Ett kåpglas som funkar för mina behov. Original!
189 cm gubbe. Iofs bytt till Biltemas crosstyre som är lite lägre och bättre vinklat än originalstyret. Aluminium och utan styrändsvikter. Har inga vibrationer. Sparar 850 gram.
Inte testad i vindtunnel men man ser ju harmonin.
En kompis körde en exakt likadan hoj med ungefär samma packning från norra Tyskland, via Rödby Puttgarden och bron, till Stockholm. 135 mil. Han började iofs i normalt touringtempo sa han. Han skulle bara till Västkusten, sa han. Blev kyligt. Äh va fan tänkte han. Jag siktar på Stockholm, sa han. Det började skymma, delvis avstängda körfält och trafik leddes över på motsatt körbana.
Trafiken minskade. Marschfarten ökades till 160. Det går fortare då. Helljuset är ingen höjdare på TDM men här gick det visst att åka långa sträckor med helljus på. Dumt att köra så fort, sa jag.
En TDM måste vara en underbar semesterhoj, iaf för solokörning. Har bara provkört nån mil men blev förvånad över att kåpan faktiskt gav ett visst vindskydd. Och att den gick i över 200!
Apropå marschfarter så måste jag erkänna att jag satt och högfartsmös på R6:an i 160-180. Hade rullat av nattfärjan i Rostock och hade nu nittio mil att beta av innan målet i Wels. Ja, det är kul på Autobahn när det bara sker en gång per år. En gång kom en stor BMW och körde om i en jäkla fart och jag hakade på. I över 250 gav jag upp, hade ju faktiskt ett par mjuka GIVI att tänka på. Vid fem satt jag och tuggade på årets första wienerschnitsel.
Men undrar jag varför Yamaha aldrig kom ut en riktig muskelhoj under eran 81-83?
CB 900, GSX 1100 och ett helt drös med Kawa 750-1000-1100, men ingen Yamaha.
XJR1300 kom tjugo år för sent.
En TDM måste vara en underbar semesterhoj, iaf för solokörning. Har bara provkört nån mil men blev förvånad över att kåpan faktiskt gav ett visst vindskydd. Och att den gick i över 200!
Apropå marschfarter så måste jag erkänna att jag satt och högfartsmös på R6:an i 160-180. Hade rullat av nattfärjan i Rostock och hade nu nittio mil att beta av innan målet i Wels. Ja, det är kul på Autobahn när det bara sker en gång per år. En gång kom en stor BMW och körde om i en jäkla fart och jag hakade på. I över 250 gav jag upp, hade ju faktiskt ett par mjuka GIVI att tänka på. Vid fem satt jag och tuggade på årets första wienerschnitsel.
Men undrar jag varför Yamaha aldrig kom ut en riktig muskelhoj under eran 81-83?
CB 900, GSX 1100 och ett helt drös med Kawa 750-1000-1100, men ingen Yamaha.
XJR1300 kom tjugo år för sent.
Får skapa en hel tråd där jag angriper R9an, kan döpa den till "Varför, Yamaha?"Det var en skoj ”provkörning”. Som så ofta när J är inblandad så vet man ju inte riktigt om vederbörande suttit på hojen i verkligheten eller om det är en fantasi utifrån broschyren och pressreleasen…
Men effekt är inte allt (är min poäng) när det gäller hastighet. Som jämförelse är dagens WRC-rallybilar mycket snabbare än 1980-talets Grupp B- åkdon trots halva effekten (jag tror det tog tre år innan hastighetsrekorden slogs efter att Grupp B förbjöds).
Om det nu är fart man är ute efter och inte impa-på-småtjejerna-vid-korvkiosken-faktorn.
Självklart kunde Yamaha få ut betydligt mer effekt ur 900-motorn men det finns sannolikt många orsaker till att de inte gör det.
Är inte kalenderbitare på R1 specifikt utan konstaterar att samtliga varianter är fina maskiner och att Yamaha absolut klarar av att konstruera maskiner i världsklass.
Mvh
Men såldes det nån annan än den svart-guldiga 1100:an i Sverige? Men visst, tycker absolut att Midnight Special är nåt att spara på om man hittar en! För något år sen låg det en med extremt få mil (var det 160?) på Blocket. Skulle ha nypt den...View attachment 513669
En Superbike, tävlade i Castrol 6-hrs i Australien med viss framgång. Vann några race. Superbike-klassen i Sverige första året åtminstone. 95 hästar och toppfart 217. Samma som TDM900 fö.
Att ligga och gasa 170-190 gjorde vi första året med min z750-4, det var -82. Roligt!
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |