Imponerande, mina underben var inte bygda för RSV4Funkar fint med mina 193 cm![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Imponerande, mina underben var inte bygda för RSV4Funkar fint med mina 193 cm![]()
Kan ha samma jeans som min fru, hon är 172 cm. Så långa ben har jag nog inte.Imponerande, mina underben var inte bygda för RSV4![]()
Funkade bra för mig på 192 cm med, men jag började ju med en 250 ninja, den var på tok för liten.Funkar fint med mina 193 cm![]()
Om jag inte har skaffat nån förrän jag skriver in mig på skola så gör kag nog det, men det är som sagt om ett år, nästa sommar. Har inte köpt någon utrustning än.Jo, jag tror det.
Fråga på körskolan, de kanske har en uppfattning när det gäller körskoleelever och folk som kör upp för tung hoj direkt.
Fast dom jobbar i varselväst, kör enligt regelboken och tar betalt för att andra ska göra detsamma. Mest för att de ska klara uppkörningen men också för att eleverna ska överleva. Så de är ju lite yrkesskadade.
Du får ett svar från någon som känner dig betydligt bättre än vi gör. Kanske att du är mogen för 150 hästar direkt.
Ska du köpa hoj för att övningsköra med så är nog inte en sporthoj förstavalet för alla. Folk har olika uppfattningar om huruvida man ska köpa motorcykel innan man fått körkortet i sin hand.
Det finns både hojar och utrustning på blocket som säljs av folk som inte ”har tid” eller att ”det inte var för mig”.
Att övningsköra privat är bra för ekonomin och självförtroendet. Har du en handledare?
En plats för att ställa upp konorna?
Upprätt körställning som du skrev, det är en bra idé.
När man har köpt sin första hoj, anpassad efter ens nivå och behov så kan man byta upp sig. Nähä?
Har du redan köpt sportigt skinnställ med puckel och assnabba stövlar? Eller allvädersställ? Något annat passande?
Har du kollat försäkringspremier för dina objekt gällande din ort och för din ålder?
Endast trafik, halv eller helförsäkring, anställningsbar eller året runt. Betala för 3-4-5 månader eller alla?
Budget för övriga kostnader? Service, däck, kedja och drev. Byta själv? Garage eller p-plats.
Det finns snabba gröna sporthojar som är kända för sina läckande topplockspackningar. Kan vara billiga i inköp men sen?
Jag hade en kompis som tog körkort för tung. Bara moppe erfarenhet innan, 15-20 år tidigare. Vi övningskörde lite. Han köpte en 107-hästars 750. Smällde och fick åka helikopter. Bilistens fel. Gjorde ont ändå. Lättare skador, hojen skrot.
Köpte en 145 hästars sporthoj och har klarat sig bra sedan dess. Helikopterresan kanske gav honom en tankeställare. Kanske hans dotter också.
Bara neggigt svar?
Du är 24, pluggar, saknar hojkort och frågar om att köpa sporthoj. Ja allt går, kan vara bra att kolla upp lite och fundera lite innan. Man kan skippa det också.
Jag har en klasskompis som kör en SV650S, får ta och testa sitta på den för att se, får lite blandade åsikter.SV650S är en kanonfin hoj. men med tanke på den längd skulle jag stryka den direkt. Jag är 185cm (75kg) och jag tyckte den var för liten (brant knävinkel) och då är jag rätt övertygad om att den inte är lämplig.
Kör nu en F800S (en mognare och större SV650). Prisvärd och med rätt bra mellanregister.
Men denna sidan tipsar jag om: https://cycle-ergo.com/
Där kan du skriva in dina mått och kolla hur det passar.
Men ska du ha sporthoj så bör en Honda VTR vara bra. Lire mer upprätt rekommenderar jag KTM Superduke 990 (KTM950/990SM / SMT. Triumph 1050 modeller ST / Speed triple. Suzuki Bandit 1200/1250 mm. Rekommenderar även samma som ovanstående talare "Kawasaki Z1000SX eller GSX1000F".
Lycka till med letandet.
Det är helt okej hojar, men gamla hojar behöver mer kärlek än nyare så du får tänka på det med. Det blir mer stillestånd för att något har slitits ut. Det är inget problem i sig, men något värt att tänka på. Och delar till vanliga modeller brukar vara billiga och lätta att få tag på.Vad tror ni om en VFR750F från början/mitten på 90-talet?
Verkar vara upprätt sittposition, inte nån extrem effekt, verkar ska vara pålitliga, och sen blir både inköp och försäkring billigt då de är äldre än 30 år gamla. Det jag är lite tveksam över är väl förgasare, risk att det blir lite mek med det?
Vad tror ni?
Tänkte att försäkringen skulle vara dyrare med den, men det var faktiskt fortfarande väldigt billigt, bara dryga hundringen i månaden. Verkar som att den även har lägre vrid än VFR750 under 6000 varv, vilket nästan kan vara en fördel om det är ens första hoj. Verkar lovande.Om VFR750 är intressant kan du ju kika på VFR800 99-01 (tror jag det är), de har insprutning och har bra rykte generellt.
Jo V4 är ju häftigt. Vad jag kan läsa mig till ska väl VFR:er inte dra mer än dryga halvlitern milen?Jag sålde min VFR750 till en övningskörare. Han tog ju kortet på den, så något bra var det ju.
Jäkla trevlig maskin och ibland kan jag ångra att jag skickade bort den, men that's life.
V4r är ju något speciellt, men just den här drog något väldeliga med bensin.
Så en VFR är ju ett klockrent val att börja köra på, även om just lågfarten är svårare än en upprätt sittställning, men å andra sidan så är det ju bara att öva så sitter den till slut.
Får väl helt enkelt lägga lite tid på övandet om det är svårt. Går väl att hyra mer lättmanövrerad cykel för den, men är det en VFR jag ska köra så är det ju högst lämpligt att jag är bra på att hantera den också.Jag tror fan inte jag skulle fixa lågfarten med min 800. Styrutslaget är inte optimalt för det och max höger gör gashanteringen klart utmanande.
Jag vet att vi haft den diskussionen tidigare och konstaterat att jag är kass så... hey!
Tror du att en VFR för 25 tusen från 90-talet eller tidigt 00-tal kommer kräva så mycket mer arbete än en lika billig hoj från 2008? Mitt intryck är att det nog nästan är det smartare valet om man vill hålla sig till den budgeten och inte hittar något superfynd, då den nyare hojen lär ha högre miltal för samma peng?Tänk på att om du köper en hoj från början av -90 talet bara för att hitta billig försäkring så får du en 30 år gammal motorcykel. Du kan ha tur att den funkar jättebra men kan även få mycket som krånglar och är slitet och kräver underhåll och reparationer. Är du inte duktig på att felsöka och skruva så kan det bli dyrt att hela tiden lämna in på verkstad. Sånt kan döda intresset ganska snabbt.
Köper du en motorcykel för 20-30 tusen känns det inte nödvändigt med en helförsäkring för kanske 6-7 tusen.
Har själv ofta kört med halvförsäkring.
Mille-chassiet är rätt hyfsat än idag. Förutsatt att fjädring och alla lager etc är i skick förstås på en gammal hoj. Den mesta utveckling som skett som gör moderna hojar bättre är däck och elektronik, mer än chassie. Fjädringen har blivit bättre framförallt mer flersidig, men även den räcker till gått för de allra flesta, om den är servad.En RSV Mille från 99 får du för 25 med lite prut. Den har komfort, charm, passar långa förare och ett chassi som var bland de bästa när det begav sig.
Eller en Tuono.En RSV Mille från 99 får du för 25 med lite prut. Den har komfort, charm, passar långa förare och ett chassi som var bland de bästa när det begav sig.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |