Recent content by ething

  1. ething

    Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    På 90-talet var din position optimal. Numer rekommenderas handtag vara ca. 15 grader under horisontallinjen. Jag skulle absolut inte vinkla styret mer framåt, det kommer göra dig svagare i handlederna, kombinerat med att du redan har ett högt styre. Och glöm idiotin med styrhöjare. Den enklaste...
  2. ething

    Rasslande efter premiärturen

    Blir det någon skillnad om du drar in kopplingen? Inte ovanligt med kopplingskorg som rasslar lite på tomgång. Försvinner det när du drar in kopplingen har du svaret där.
  3. ething

    Nya Yamaha R9

    Min Motardidol Ola Andersson tävlade i Motard som 70+ innan han gick över till bara asfalt, så lite längre får du allt vara aktiv innan jag köper tillbaks den :)
  4. ething

    Nya Yamaha R9

    Du har ju en maxxad 1098S, det blir inte bättre. Ångrar lite den affären, men grattis!
  5. ething

    Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    Hur lyckas du få en växelpedal att skava mot drevet? Då är något riktigt fel. På all form av offroad skall växelspaken optimeras för stående (ca. 1-2 cm ovanför fotpinnen), då kan du alltid växla oavsett position. Även bromspedal justeras (obs. inte böjs) något ovanför fotpinnen. Faller foten...
  6. ething

    Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    MTB är ett väldigt brett begrepp idag, lite som att tala om motorcykelracing och involvera allt från MotoGP till Supercross. På 90-talet var det landsvägsramar med lite bredare däck och smala styren. Absolut inte optimalt, men ingen visste bättre. Dagens cyklar är långt mer diversiferade och...
  7. ething

    Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    Jag har tyvärr svårt att lära om mig så det är oftast två fingrar, men fortsätt nöta. Det enklaste tipset är att flytta in kopplingshandtaget så långt du kan. Du skall inte kunna nå det med mer än två fingrar, då ökar utväxlingen och det blir lättare med ett finger. Funkar bra på allt utom...
  8. ething

    Mekanik mot Trafik

    Denna "Gösta" ledde Sm i Superbike med stor marginal anno 200x, en highsider på Anderstorp avslutade den säsongen i förtid.
  9. ething

    Stark Varg & frågor kring endurohoj

    Om grusväg är primärt fokus är något större än 250 att rekommendera.
  10. ething

    Stark Varg & frågor kring endurohoj

    Det är lite både och. "Alla" känner någon vars 250 4T fullständigt exploderat, konstigt nog har ingen upplevt det själv... Det är mycket skrönor, men det är tävlingsmaskiner som kräver regelbundet underhåll. Har du ingen preferens på märke så spelar saker som vilka handlare du har nära och vad...
  11. ething

    Vilken extrahoj..?

    Redan ombyggd med catch tank. Se det som en feature :D
  12. ething

    Vilken extrahoj..?

    Jag tror du får läsa på lite. Husa 650 är den brutalaste gatmotard som byggts. Skrapa fotpinnar och sluka kurvor är det enda den är bra på...
  13. ething

    Vilken extrahoj..?

    Är det praktisk och förnuftig (=inte sporthoj) eller något kul. Som Husa 650-ägare så kan jag intyga att få saker ger som mycket leende i hjälmen under 150. Dessutom reggad på 5 Kw, vilket kanske avviker en del från sanningen. Skall han övningsköra är den lätthanterad och "inget" går sönder när...
  14. ething

    Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    Det du beskriver går "alla" igenom som inte fick börja innan de kunde gå. Det känns otroligt obehagligt att stå upp och låta benen göra jobbet. Instinktivt vill man sätta sig och vara närmare marken... Fortsätt så kommer du snart komma till nivån där du inser fördelarna med att stå upp. Gällande...
  15. ething

    Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    Allt är relativt. James Stewart bytte ram efter varje racehelg när han körde Kawazaki på 90-talet. Hans mekaniker hade aldrig sett något liknande och var rädd halva första säsongen för han hade aldrig sett något köra så hårt. En snabb elitförare känner absolut skillnad på en ny cykel och en som...
Top