Det har tidigare talats en del om ABS på lösa underlag. Förr big no no, i takt med den tekniska utvecklingen alltmer yes och med de senaste offroad-ABS systemen får man nog säga att frågan är överspelad.
I senaste MOTORRAD testades 1300GSA mot Multistrada V4 och ett moment var bromsning på grus.
Från 100 km/h till stopp skiljer det alltså 20 meter mellan Ducati och BMW; en del kan sannolikt tillskrivas Telelevergaffeln men främst är det nog ABS-systemet som kalibrerats bra för löst underlag.
Sedan tidigare vet vi att däck har mindre betydelse och att en skicklig förare KAN få kortare bromssträcka utan ABS på känt underlag efter ett antal bromsningar men ABS är förstås överlägset i verkligheten. Första inbromsningen på okänt underlag innebär kanske 95-98% av max möjliga inbromsning. Varje gång.
Jag tyckte att det var ett intressant moment. I övrigt tyckte de om bägge hojarna, BMW vann men med liten marginal. 151 resp 165 i bromsbänken, dvs mer än uppgivet för BMW och mindre för Ducati. Ordnung muss sein!
I senaste MOTORRAD testades 1300GSA mot Multistrada V4 och ett moment var bromsning på grus.
Från 100 km/h till stopp skiljer det alltså 20 meter mellan Ducati och BMW; en del kan sannolikt tillskrivas Telelevergaffeln men främst är det nog ABS-systemet som kalibrerats bra för löst underlag.
Sedan tidigare vet vi att däck har mindre betydelse och att en skicklig förare KAN få kortare bromssträcka utan ABS på känt underlag efter ett antal bromsningar men ABS är förstås överlägset i verkligheten. Första inbromsningen på okänt underlag innebär kanske 95-98% av max möjliga inbromsning. Varje gång.
Jag tyckte att det var ett intressant moment. I övrigt tyckte de om bägge hojarna, BMW vann men med liten marginal. 151 resp 165 i bromsbänken, dvs mer än uppgivet för BMW och mindre för Ducati. Ordnung muss sein!