ABS offroad

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har tidigare talats en del om ABS på lösa underlag. Förr big no no, i takt med den tekniska utvecklingen alltmer yes och med de senaste offroad-ABS systemen får man nog säga att frågan är överspelad.

I senaste MOTORRAD testades 1300GSA mot Multistrada V4 och ett moment var bromsning på grus.
IMG_1350.png

Från 100 km/h till stopp skiljer det alltså 20 meter mellan Ducati och BMW; en del kan sannolikt tillskrivas Telelevergaffeln men främst är det nog ABS-systemet som kalibrerats bra för löst underlag.

Sedan tidigare vet vi att däck har mindre betydelse och att en skicklig förare KAN få kortare bromssträcka utan ABS på känt underlag efter ett antal bromsningar men ABS är förstås överlägset i verkligheten. Första inbromsningen på okänt underlag innebär kanske 95-98% av max möjliga inbromsning. Varje gång.

Jag tyckte att det var ett intressant moment. I övrigt tyckte de om bägge hojarna, BMW vann men med liten marginal. 151 resp 165 i bromsbänken, dvs mer än uppgivet för BMW och mindre för Ducati. Ordnung muss sein!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror att det är ett stort "det beror på" om det är bra eller dåligt. Det är inte bara att man ska stanna så snabbt som möjligt som gäller. Ibland kan det vara praktiskt att kunna låsa hjul för att justera riktningen eller attackvinkeln.
Det kryddas sen av programmeringen och just det underlag man råkar befinna sig på.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Fram tycker jag alltid det har funkat bra på grus, men bak har det varit helt oanvändbart på dom grusmoppar jag haft, 701 enduro och Africa twin.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja för blysänken är det garanterat bra , provat tenere 700 och där gick ABS i både fram och bak fast man hade stängt av bak vid varje stopp så var den på igen och vill man ställa ut bakänden med bromsen blir det väldigt snabbt irriterande faktiskt - för aktiv körning vill jag kunna stänga av bak även om du skulle få kortare bromssträcka med abs så får du inte effekten du vill tvinga fram
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Läs artikeln först. :)
Det är ju låst bakhjul man vill åt ibland det hjälper ingen artikel emot 😀
Håller med doolar att det är en ny 🍿 tråd , för seriöst åkande brett på grus vill du kunna låsa upp hjulet bak ibland för att få riktningen dit du vill ut ur en kurva
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Läs artikeln först. :)


Jo, men det är tyskar.
Dom har fan ingen aning om eller någon känsla för grus.

Vem bromsar ens till stillastående i skogen?

När Continental slog på stora trumman för några år sedan och basunerade ut att Columbi ägg var tryggt parkerat och att man nu lika tryggt kunde bromsa på grus med deras fantastiska ABS-system - så visade det sig att man öst ut lite bärlager på asfalten här och lagt putssand på ett annat ställe. Så jävla värdelöst.

continental-ag-so-much-more-than-rubber.jpg
Screenshot_20241223-225052_Samsung Internet.jpg

Tyskar är 100 % diskvalificerade från att ha någon uppfattning alls när det kommer till grusvägskörning
Dang! Jag kommer ikapp dem på min gamla snuthoj med slätdäck och häpnar över vinglandet.
Gryffe-GSar, galet mycket packning och dessa förbannade TKC 80. Dom kör så långsamt att man ser vad dom kör på för däck.

Och ändå håller dom på att köra i diket, gena i blinda vänsterkurvor och näst intill tippa omkull inåt i högerböjarna.
När jag inte vill bli inblandad i deras skit blåser jag förbi dem. Dom har ingen aning.


Jag har. Jag hade dessutom ABS på min gamla dinosaurie som jag hade då, men inte kör jag så den börjar reglera och tramsa sig.

Likförbannat kräver dom med den lägsta nivån, sämsta förståelsen och noll möjlighet att utvecklas att JAG skall ha tvingande ABS.


Sicken fars!


Edit:

God Jul, förresten!:hej
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Runt 2008 fick jag låna en sån här från BMW i Solna en hel helg. Safe to say jag var nere i många diken för det gick liksom inte att stanna ordentligt, hade den ABS? Då vill jag INTE ha det jämt
 

Bifogat

  • IMG_1553.png
    IMG_1553.png
    1.8 MB · Visningar: 8

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju låst bakhjul man vill åt ibland det hjälper ingen artikel emot 😀
Håller med doolar att det är en ny 🍿 tråd , för seriöst åkande brett på grus vill du kunna låsa upp hjulet bak ibland för att få riktningen dit du vill ut ur en kurva
Och som sagt - ALLA kompetenta offroad-ABS system tillåter bakhjulslåsning… Så har det funkat sedan åtminstone 2004. Men det betyder inte i sig att alla system bromsar lika bra ens idag, vilket är själva poängen med inlägget och det är det som framgår i artikeln.

25% kortare bromssträcka rakt fram skojar man inte bort.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, men det är tyskar.
Dom har fan ingen aning om eller någon känsla för grus.

Vem bromsar ens till stillastående i skogen?

När Continental slog på stora trumman för några år sedan och basunerade ut att Columbi ägg var tryggt parkerat och att man nu lika tryggt kunde bromsa på grus med deras fantastiska ABS-system - så visade det sig att man öst ut lite bärlager på asfalten här och lagt putssand på ett annat ställe. Så jävla värdelöst.

View attachment 508160
View attachment 508161

Tyskar är 100 % diskvalificerade från att ha någon uppfattning alls när det kommer till grusvägskörning
Dang! Jag kommer ikapp dem på min gamla snuthoj med slätdäck och häpnar över vinglandet.
Gryffe-GSar, galet mycket packning och dessa förbannade TKC 80. Dom kör så långsamt att man ser vad dom kör på för däck.

Och ändå håller dom på att köra i diket, gena i blinda vänsterkurvor och näst intill tippa omkull inåt i högerböjarna.
När jag inte vill bli inblandad i deras skit blåser jag förbi dem. Dom har ingen aning.


Jag har. Jag hade dessutom ABS på min gamla dinosaurie som jag hade då, men inte kör jag så den börjar reglera och tramsa sig.

Likförbannat kräver dom med den lägsta nivån, sämsta förståelsen och noll möjlighet att utvecklas att JAG skall ha tvingande ABS.


Sicken fars!


Edit:

God Jul, förresten!:hej
Jaja, du får väl skaffa en riktig hoj då, där du kan stänga av ABS. Men poängen är att en rookie bromsar bättre än du, första gången på underlaget.
Vem bromsar till noll på grus? Ja alla, i samma lägen som man bromsar till noll på asfalt dvs för att undvika en kollision tex med älg eller uppdykande hinder.

Man kan göra det enkelt för sig och säga att jag aldrig behöver bromsa för jag planerar min körning. Det kan stämma, och det under väldigt många säsonger.

Tills man behövde det, och polisens utredare efteråt konstaterar att den förolyckade bromsade omkull sig eller inte alls eller slutade bromsa 14 meter innan kollisionsögonblicket, då hastigheten fortfarande beräknades till 45 km/h…
Så ser nämligen verkligheten ut.

Systemen blir bättre hela tiden. Ett bra system får däng av det hittills kanske bästa systemet med 20 meter från 100 till 0 på grus. Det är utveckling.

Jag kör normalt ca hälften av mina årliga mil på grus, byte av körprogram går numer undermedvetet när jag byter underlag. Har aldrig upplevt offroad-ABS som ett problem på grus.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Runt 2008 fick jag låna en sån här från BMW i Solna en hel helg. Safe to say jag var nere i många diken för det gick liksom inte att stanna ordentligt, hade den ABS? Då vill jag INTE ha det jämt


Ja, men dom problemen var ju för att det handlade om en lånehoj och begränsat med tid, eller hur?

Jag har upplevt liknade problem med hyrbilar... :crash


Nå, allvar: 2008 är en eon av tid inom området. Utvecklingen har gått framåt, systemen har blivit bättre - mycket bättre.

Faktiskt så bra att gamla sanningar inte gäller längre. Man kan gå på brutalt hårt med broms i kurva med ett bra kurva ABS.

Tvärt emot all tidigare inhamrad information. Tvärt emot instinkt, förnuft och vilja att överleva.

Ett bra kurv-ABS är ohyggligt mycket bättre än vad förarna vet.

Så vem är hjälpt av det?
Kanske den idiot som utan erfarenhet och respekt kommer in fel i en kurva och i sin "panik" gör "fel" och smäller på all broms han eller hon har. Kanske. Kanske får denna dödspilot elektrisk hjälp där och då. Men hjälper det nästa gång när grundförståelsen saknas?

Och var är utbildningen för att kunna utnyttja kurvABS?

Var sitter spärren för dessa två väsenskilda sätt att köra hoj?

Kör du kurvABS på en hoj utan systemet dör du direCkt.

Kör du traditionellt på en hoj med systemet har du ingen nytta av det.

Det är så stor skillnad i inställning till körningen att det borde synas i körkortet!

Är du utbildad på ABS-hoj så skall det stå med som villkor på körkortet.
Matteo Rizzi har ju lovat att det är DUBBELT så farligt att köra utan ABS.

Och, har du fått lära dig att det är safe att smälla på bromsarna mitt i en böj med kurvABS så är det ju självfallet en sådan maskin du skall vara begränsad till i fortsättningen. Allt annat är ju vansinne!

Nå, förlåt, Chronic - jag citerade dig, men det var bara tänkt som en skojsig oneliner. Hjärtat ville annorlunda.

Mycket har hänt med ABS de senaste 15 åren, men jag tycker fortfarande lika illa om systemet - och ändå sämre om hur det tvingats på oss.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jaja, du får väl skaffa en riktig hoj då, där du kan stänga av ABS. Men poängen är att en rookie bromsar bättre än du, första gången på underlaget.
Vem bromsar till noll på grus? Ja alla, i samma lägen som man bromsar till noll på asfalt dvs för att undvika en kollision tex med älg eller uppdykande hinder.

Man kan göra det enkelt för sig och säga att jag aldrig behöver bromsa för jag planerar min körning. Det kan stämma, och det under väldigt många säsonger.

Tills man behövde det, och polisens utredare efteråt konstaterar att den förolyckade bromsade omkull sig eller inte alls eller slutade bromsa 14 meter innan kollisionsögonblicket, då hastigheten fortfarande beräknades till 45 km/h…
Så ser nämligen verkligheten ut.

Systemen blir bättre hela tiden. Ett bra system får däng av det hittills kanske bästa systemet med 20 meter från 100 till 0 på grus. Det är utveckling.

Jag kör normalt ca hälften av mina årliga mil på grus, byte av körprogram går numer undermedvetet när jag byter underlag. Har aldrig upplevt offroad-ABS som ett problem på grus.

Jag har riktiga hojar - kliniskt fria från ABS. Jag har även hojar med ABS.
Som funkar. Dom är från Japan.
Jag skickade iväg alla trasiga BMW förra våren.

Jag kan acceptera och fördra ABS på gata för att jag blir tvungen till det, och jag tycker ändå sämre om kombinerade bromsar - ville jag haft bilbromsar hade jag köpt bil Goddamnit!

I skogen är det meningslöst.
Ojämnheter som jag ser framför mig och undermedvetet kalkylerar med kommer som en TOTAL överraskning och systemet räknar järnet hur det skall hantera situationen. Hur snabbt det än räknar så är tillfället över innan det hinner åstadkomma något och en ny situation måste beräknas.

Tvättbräden, stalp, potthål - min erfarenhet säger vad jag skall göra, och när ABS-jävla-hojen bara studsar på topparna och går obromsad rakt fram så tackar jag för mig.

Jag är övertygad att du har rätt i att en rookie på en offroadABS-hoj kan få stopp snabbare än jag i en bromsövning typ sand på asfalt - men det skiter jag i.
Jag är fortfarande snabbare än han i skogen och har inga problem att stanna i tid när det behövs.

Tycker han att det är värdefullt med elektronisk handledare i sin körning så får han tycka det och betala för det.
Men jag vill inte tvingas ha det på mina hojar, thank you very much.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Och som sagt - ALLA kompetenta offroad-ABS system tillåter bakhjulslåsning… Så har det funkat sedan åtminstone 2004. Men det betyder inte i sig att alla system bromsar lika bra ens idag, vilket är själva poängen med inlägget och det är det som framgår i artikeln.

25% kortare bromssträcka rakt fram skojar man inte bort.
Nej det gör dom inte inte i den omfattning man vill -att diskutera med dig är som vanligt omöjligt för du har rätt alla andra fel .
varken 690/701 890adventure eller tenere 700 går att låsa upp hjulet på som jag vill med abs på bak .
Provat dom så jag vet och det finns donglar som kopplar bort abs av en anledning -inte att den funkar som man vill
God jul 🎅
Sen får jag väl lägga till att jag räknar grus som löst underlag inte asfalt med grus på
Varken Yamahas gruswannabe eller ktm har ju en abs som tillåter upplåsning så länge som man vill iallafall och ingen av dom fanns varken med abs eller överhuvudtaget 2004
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ett bra kurv-ABS är ohyggligt mycket bättre än vad förarna vet.

….

Kör du traditionellt på en hoj med systemet har du ingen nytta av det.

Det där är en intressant tanke och jag tillhör den gruppen som inte är bra på att använda kurv-ABS. Har man lärt sig köra på förhistoriska hojar tar det emot att klämma ihop frambromsen i en kurva - framförallt på löst underlag.

Gör jag fel? Kör en 2019 S1000RR med kurv-ABS. Klarar den ut att jag bromsar 100% fram om jag får möte mitt i en kurva på grusväg? Eller bör jag modulera bromsen och försöka styra undan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej det gör dom inte inte i den omfattning man vill -att diskutera med dig är som vanligt omöjligt för du har rätt alla andra fel .
varken 690/701 890adventure eller tenere 700 går att låsa upp hjulet på som jag vill med abs på bak .
Provat dom så jag vet och det finns donglar som kopplar bort abs av en anledning -inte att den funkar som man vill
God jul 🎅
Sen får jag väl lägga till att jag räknar grus som löst underlag inte asfalt med grus på
Varken Yamahas gruswannabe eller ktm har ju en abs som tillåter upplåsning så länge som man vill iallafall och ingen av dom fanns varken med abs eller överhuvudtaget 2004
Förutom att jag säkert uttrycker mig på ett felaktigt och irriterande vis är det sannolikt för att du inte läser det jag skriver i inlägget eller länkarna som är utgångspunkten och därmed svarar på något helt annat. Klart du har ”fel” då, eftersom det är en helt annan diskussion som du säkert har ”rätt” i. En annan gång har jag missförstått och har därmed fel. Inte särskilt konstigt och ingen prestige i det.

Offroad-ABS innebär att systemet är gjort för att användas på lösa underlag med nabbdäck. Tillåter åtminstone i något läge att bakhjulet låses och till och med kortare framhjulslåsningar för att bygga vall framför däcket och därmed ökad friktion.

Har ALLA äventyrshojar Offroad-ABS? Nej, det verkar vara förbehållet rätt dyra fullsizehojar med stora elektronikpaketet redan på plats. I bästa fall finns avstängningsbar ABS på bakhjulet, oftast . Bättre men inte bra.

Hela poängen är att systemen idag är fruktansvärt bra - poängen är INTE att du eller någon annan måste ha det på era skogshojar. Men gamla sanningar gäller inte längre. :)

Grus på asfalt är snarare som snö/is; dvs friktionen minskar rejält. Löst underlag med nabbdäck är en helt annan sport vad gäller bromsning. Ned i underlaget och jobba kvar där, samtidigt som stabiliteten måste bibehållas.

Om man inte provat att bromsa maximalt på löst underlag med en modern tjockhoj försedd med Offroad-ABS så skall man prova det. BMW, KTM från kanske 2014, Ducati och Triumph efter ca 2018-20 (tror jag).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är en intressant tanke och jag tillhör den gruppen som inte är bra på att använda kurv-ABS. Har man lärt sig köra på förhistoriska hojar tar det emot att klämma ihop frambromsen i en kurva - framförallt på löst underlag.

Gör jag fel? Kör en 2019 S1000RR med kurv-ABS. Klarar den ut att jag bromsar 100% fram om jag får möte mitt i en kurva på grusväg? Eller bör jag modulera bromsen och försöka styra undan?
Alla bromssystem förutsätter att man lär sig använda det. Här måste man öva och i situationen ovan skulle nog precis alla motorcyklister försöka med plan A, dvs bromsa på vanligt vis.

Kurv-ABS räddar dig i ett antal fall när det redan gått fel, dock självklart inte i alla.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har skrivit om det förut och det är ett kärt ämne. För några år sedan testade vi det här med ABS på grus och för det tänkte jag precis som Notrightrider om ABS, att det var i mångt och mycket crap och att jag helst stängde av skiten.
Efter en hel dags testade med två likadana hojar, förutom däcken, så var Anders och jag som körde helt omvända när det gäller grus och ABS, eller ABS överhuvudtaget. Hela testet leddes vetenskapligt av just Matteo Rizzi som Notright pratar om här uppe. Det är för övrigt en supertrevlig och väldigt kunnig snubbe och han vet vad han han snackar om.

Det enda som störde honom var när jag bromsade ut ABS systemet med ett par meter men det ska i sanningens namn sägas vara ett extremt undantagsfall, samma plats, samma hoj och många gångers bromsande. Vi fick kortare bromssträcka och mer manövermöjligheter i 99 av 100 fall och efter den testen så kör jag alltid med ABS på grus, antingen med ABS både bak och fram eller bara fram om jag ska busa och sladda.
Och ja, det finns undantag men på de flesta seriösa hojarna på marknaden så kan man välja "Offroadmode", eller "Happymode", som stänger av ABS bak men inte fram. Det är dock inte alltid det bästa läget upptäckte vi.

Läs testet här:


Rapporten finns här:

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej det gör dom inte inte i den omfattning man vill -att diskutera med dig är som vanligt omöjligt för du har rätt alla andra fel .
varken 690/701 890adventure eller tenere 700 går att låsa upp hjulet på som jag vill med abs på bak .
Provat dom så jag vet och det finns donglar som kopplar bort abs av en anledning -inte att den funkar som man vill
God jul 🎅
Sen får jag väl lägga till att jag räknar grus som löst underlag inte asfalt med grus på
Varken Yamahas gruswannabe eller ktm har ju en abs som tillåter upplåsning så länge som man vill iallafall och ingen av dom fanns varken med abs eller överhuvudtaget 2004
Nej, du kan inte låsa upp bakhjulet med ABS påslaget bak, det är ju själva poängen. Du måste antingen stänga av ABS helt eller välja "Offroadmode" eller "EnduriPRO" eller "Happymode" eller vad nu inställningen heter på just den hojen. Fungerar utmärkt på alla hojarna du räknat upp. Gamla Tenere 700 kunde bara stänga av ABS helt, samma sak gäller 690/701 om du inte har en dongle som tillför funktionen ABS bara fram. 790/890 har alla programmerbar ABS där du kan välja Offroadmode som då både slår av ABS bak men också programmerar om ABS:en fram för grusunderlag.

På asfalt i ROAD-mode tillåts ingen låsning alls, systemet släpper bromstrycket strax innan 20% slip och går ner till ca 10% slip (15% slip är det optimala).
På gus i Offroadmode så låser bakhjulet helt och framhjulet tillåts låsa i korta stötar. Det är för att det optimala är att bygga en liten grusvall framför däcken som då framhjulet får rulla över innan det låser för en ny grusvall. Bak blir det en stor grusvall som bakdäcket då inte ska rulla över. Därför är det viktigt att låsa bakhjulet ordentligt. Många gör misstaget att de försöker modulera bakhjulet så det inte låser (De flesta vågar inte låsa helt utan håller på att släppa hela tiden) men det förlänger bara bromssträckan.

För utbildning på det här så går man SMC:S gruskurser. Vi pratar om och övar MYCKET broms på grus, både med och utan ABS.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top