Ja, men dom problemen var ju för att det handlade om en lånehoj och begränsat med tid, eller hur?
Jag har upplevt liknade problem med hyrbilar...
Nå, allvar: 2008 är en eon av tid inom området. Utvecklingen har gått framåt, systemen har blivit bättre - mycket bättre.
Faktiskt så bra att gamla sanningar inte gäller längre. Man kan gå på brutalt hårt med broms i kurva med ett bra kurva ABS.
Tvärt emot all tidigare inhamrad information. Tvärt emot instinkt, förnuft och vilja att överleva.
Ett bra kurv-ABS är ohyggligt mycket bättre än vad förarna vet.
Så vem är hjälpt av det?
Kanske den idiot som utan erfarenhet och respekt kommer in fel i en kurva och i sin "panik" gör "fel" och smäller på all broms han eller hon har. Kanske. Kanske får denna dödspilot elektrisk hjälp där och då. Men hjälper det nästa gång när grundförståelsen saknas?
Och var är utbildningen för att kunna utnyttja kurvABS?
Var sitter spärren för dessa två väsenskilda sätt att köra hoj?
Kör du kurvABS på en hoj utan systemet dör du direCkt.
Kör du traditionellt på en hoj med systemet har du ingen nytta av det.
Det är så stor skillnad i inställning till körningen att det borde synas i körkortet!
Är du utbildad på ABS-hoj så skall det stå med som villkor på körkortet.
Matteo Rizzi har ju lovat att det är DUBBELT så farligt att köra utan ABS.
Och, har du fått lära dig att det är safe att smälla på bromsarna mitt i en böj med kurvABS så är det ju självfallet en sådan maskin du skall vara begränsad till i fortsättningen. Allt annat är ju vansinne!
Nå, förlåt, Chronic - jag citerade dig, men det var bara tänkt som en skojsig oneliner. Hjärtat ville annorlunda.
Mycket har hänt med ABS de senaste 15 åren, men jag tycker fortfarande lika illa om systemet - och ändå sämre om hur det tvingats på oss.