ABS offroad

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Alla bromssystem förutsätter att man lär sig använda det. Här måste man öva och i situationen ovan skulle nog precis alla motorcyklister försöka med plan A, dvs bromsa på vanligt vis.

Kurv-ABS räddar dig i ett antal fall när det redan gått fel, dock självklart inte i alla.

I upprätt läge håller jag med och övar varje vår så känslan sitter. Men hur övar man i en kurva? Vill ogärna lära mig var gränsen går genom att lägga hojen i ett dike…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I upprätt läge håller jag med och övar varje vår så känslan sitter. Men hur övar man i en kurva? Vill ogärna lära mig var gränsen går genom att lägga hojen i ett dike…

Det är bara att våga testa. Mjukt och försiktigt i början, sen ökar man bromstrycket tills man inser att det faktiskt fungerar.. :)


 

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Ang ABS på 690.. på min 690 -23 finns 3 lägen för abs. Helt av, bara fram eller helt på. Funkar hur bra som helst. 98% av tiden är den inställd på bara fram..Ibland när det är lite frostigt och halt på vägen slår jag på full ABS. Ett knapptryck på styret. Ser inte problemet med moderna system.. vilket läge är det som saknas? På min gamla bmw är det sämre, bara av eller på, men jag antar att det utvecklats även på dem?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ang ABS på 690.. på min 690 -23 finns 3 lägen för abs. Helt av, bara fram eller helt på. Funkar hur bra som helst. 98% av tiden är den inställd på bara fram..Ibland när det är lite frostigt och halt på vägen slår jag på full ABS. Ett knapptryck på styret. Ser inte problemet med moderna system.. vilket läge är det som saknas? På min gamla bmw är det sämre, bara av eller på, men jag antar att det utvecklats även på dem?
Ja elektronik tillhör det som utvecklats mest de sista tio åren. Jag har haft många generationer av BMW ABS, de två senaste (åm 2015/2023) med offroad-ABS och även mellan dem är det stor skillnad.
Min första ABS-hoj, R1100RS, hade ett icke avstängningsbart system som var långsamt och gav låååång bromssträcka på grus. Men stabil.
Andra var servobromssystemet på R1200ST med automatisk fördelning mellan fram- och bakhjul.
Effektiv men gick inte att koppla ur så inte idealt för grus.
R1200gsa 2015 hade offroad-ABS. magiskt tyckte jag då, två offroadlägen där det ena var för nabbdäck och ingen ABS på bakhjulet.
R1250GSA 2023 har ytterligare vassare elektronik som bygger på datorn som kom i S1000RR med flera gyron osv.

Som jag förstått det så har ”de stora” ungefär samma funktionalitet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är bara att våga testa. Mjukt och försiktigt i början, sen ökar man bromstrycket tills man inser att det faktiskt fungerar.. :)


Alltså, jag fattar verkligen inte hur kurv-ABS funkar, och då är jag ändå inte helt tekniskt tappad. Dvs, jag fattar principen, att genom att förflytta bromstryck mellan fram och bak så kan IMU:n ändra balansen på hojen för att undvika att framhjulet överbelastas.

Men exemplen i videon ovan är inte helt självklara tycker jag. I första klippet (utan ABS) så ser det ut som att föraren självmant klotar hojen. I andra exemplet, med konventionell ABS, så rätar föraren medvetet upp hojen mitt i kurvan och kör rakt fram. I tredje exemplet kör han bara på med fortsatt nedlägg. Får lite känslan att han hade kunnat stanna alla tre hojarna inne på körbanan, men med olika bromssträcka som resultat.

Alltså, i korthet, vad är det kurv-ABSen verkligen gör?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, men dom problemen var ju för att det handlade om en lånehoj och begränsat med tid, eller hur?

Jag har upplevt liknade problem med hyrbilar... :crash


Nå, allvar: 2008 är en eon av tid inom området. Utvecklingen har gått framåt, systemen har blivit bättre - mycket bättre.

Faktiskt så bra att gamla sanningar inte gäller längre. Man kan gå på brutalt hårt med broms i kurva med ett bra kurva ABS.

Tvärt emot all tidigare inhamrad information. Tvärt emot instinkt, förnuft och vilja att överleva.

Ett bra kurv-ABS är ohyggligt mycket bättre än vad förarna vet.

Så vem är hjälpt av det?
Kanske den idiot som utan erfarenhet och respekt kommer in fel i en kurva och i sin "panik" gör "fel" och smäller på all broms han eller hon har. Kanske. Kanske får denna dödspilot elektrisk hjälp där och då. Men hjälper det nästa gång när grundförståelsen saknas?

Och var är utbildningen för att kunna utnyttja kurvABS?

Var sitter spärren för dessa två väsenskilda sätt att köra hoj?

Kör du kurvABS på en hoj utan systemet dör du direCkt.

Kör du traditionellt på en hoj med systemet har du ingen nytta av det.

Det är så stor skillnad i inställning till körningen att det borde synas i körkortet!

Är du utbildad på ABS-hoj så skall det stå med som villkor på körkortet.
Matteo Rizzi har ju lovat att det är DUBBELT så farligt att köra utan ABS.

Och, har du fått lära dig att det är safe att smälla på bromsarna mitt i en böj med kurvABS så är det ju självfallet en sådan maskin du skall vara begränsad till i fortsättningen. Allt annat är ju vansinne!

Nå, förlåt, Chronic - jag citerade dig, men det var bara tänkt som en skojsig oneliner. Hjärtat ville annorlunda.

Mycket har hänt med ABS de senaste 15 åren, men jag tycker fortfarande lika illa om systemet - och ändå sämre om hur det tvingats på oss.
Kanske bör nämna att det var April typ, grusigt & nån isfläck. Ibland gick det helt enkelt inte att få stopp på hojen helt enkelt, bara klickade i bromsarna
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske bör nämna att det var April typ, grusigt & nån isfläck. Ibland gick det helt enkelt inte att få stopp på hojen helt enkelt, bara klickade i bromsarna
Minns den läskiga känslan med R100RS-ens bakbroms på grus. Klick…..klick…..klick….klick men ingen bromseffekt att tala om.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, men dom problemen var ju för att det handlade om en lånehoj och begränsat med tid, eller hur?

Jag har upplevt liknade problem med hyrbilar... :crash


Nå, allvar: 2008 är en eon av tid inom området. Utvecklingen har gått framåt, systemen har blivit bättre - mycket bättre.

Faktiskt så bra att gamla sanningar inte gäller längre. Man kan gå på brutalt hårt med broms i kurva med ett bra kurva ABS.

Tvärt emot all tidigare inhamrad information. Tvärt emot instinkt, förnuft och vilja att överleva.

Ett bra kurv-ABS är ohyggligt mycket bättre än vad förarna vet.

Så vem är hjälpt av det?
Kanske den idiot som utan erfarenhet och respekt kommer in fel i en kurva och i sin "panik" gör "fel" och smäller på all broms han eller hon har. Kanske. Kanske får denna dödspilot elektrisk hjälp där och då. Men hjälper det nästa gång när grundförståelsen saknas?

Och var är utbildningen för att kunna utnyttja kurvABS?

Var sitter spärren för dessa två väsenskilda sätt att köra hoj?

Kör du kurvABS på en hoj utan systemet dör du direCkt.

Kör du traditionellt på en hoj med systemet har du ingen nytta av det.

Det är så stor skillnad i inställning till körningen att det borde synas i körkortet!

Är du utbildad på ABS-hoj så skall det stå med som villkor på körkortet.
Matteo Rizzi har ju lovat att det är DUBBELT så farligt att köra utan ABS.

Och, har du fått lära dig att det är safe att smälla på bromsarna mitt i en böj med kurvABS så är det ju självfallet en sådan maskin du skall vara begränsad till i fortsättningen. Allt annat är ju vansinne!

Nå, förlåt, Chronic - jag citerade dig, men det var bara tänkt som en skojsig oneliner. Hjärtat ville annorlunda.

Mycket har hänt med ABS de senaste 15 åren, men jag tycker fortfarande lika illa om systemet - och ändå sämre om hur det tvingats på oss.
Ja, det är märkligt det där. Har en polare som inte vill försöka lära sig att trail brake:a med motiveringen att han inte har kurv-ABS på sin hoj. Jag har försökt förklara för honom att han därför skulle ha ÄNNU större nytta av trail braking då bra bromsteknik skulle ge honom åtminstone en del av den säkerhet som kurv-ABS men det går liksom inte inte in. Inte så att han kör långsamt annars, han brassar hårdare än mig på gatan, men just där går det inte in.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jo, men det är tyskar.
Dom har fan ingen aning om eller någon känsla för grus.

Vem bromsar ens till stillastående i skogen?

När Continental slog på stora trumman för några år sedan och basunerade ut att Columbi ägg var tryggt parkerat och att man nu lika tryggt kunde bromsa på grus med deras fantastiska ABS-system - så visade det sig att man öst ut lite bärlager på asfalten här och lagt putssand på ett annat ställe. Så jävla värdelöst.

View attachment 508160
View attachment 508161

Tyskar är 100 % diskvalificerade från att ha någon uppfattning alls när det kommer till grusvägskörning
Dang! Jag kommer ikapp dem på min gamla snuthoj med slätdäck och häpnar över vinglandet.
Gryffe-GSar, galet mycket packning och dessa förbannade TKC 80. Dom kör så långsamt att man ser vad dom kör på för däck.

Och ändå håller dom på att köra i diket, gena i blinda vänsterkurvor och näst intill tippa omkull inåt i högerböjarna.
När jag inte vill bli inblandad i deras skit blåser jag förbi dem. Dom har ingen aning.


Jag har. Jag hade dessutom ABS på min gamla dinosaurie som jag hade då, men inte kör jag så den börjar reglera och tramsa sig.

Likförbannat kräver dom med den lägsta nivån, sämsta förståelsen och noll möjlighet att utvecklas att JAG skall ha tvingande ABS.


Sicken fars!


Edit:

God Jul, förresten!:hej
Skott avlossade!! 🤣 🎄
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja, det är märkligt det där. Har en polare som inte vill försöka lära sig att trail brake:a med motiveringen att han inte har kurv-ABS på sin hoj. Jag har försökt förklara för honom att han därför skulle ha ÄNNU större nytta av trail braking då bra bromsteknik skulle ge honom åtminstone en del av den säkerhet som kurv-ABS men det går liksom inte inte in. Inte så att han kör långsamt annars, han brassar hårdare än mig på gatan, men just där går det inte in.
Precis! Det är rätt svårt att aktivera ABS i en kurva vid torrt väglag vill jag påstå. Det ska till ganska mycket broms, oftast mer än gemene man vågar bromsa i en kurva.

Vi får äntligen lära ut trail braking (planeringsbroms på SMC-språk) på våra kurser. Ta med polaren på kurs så kanske vi kan få honom att testa?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Precis! Det är rätt svårt att aktivera ABS i en kurva vid torrt väglag vill jag påstå. Det ska till ganska mycket broms, oftast mer än gemene man vågar bromsa i en kurva.

Vi får äntligen lära ut trail braking (planeringsbroms på SMC-språk) på våra kurser. Ta med polaren på kurs så kanske vi kan få honom att testa?
Ja, det borde jag faktiskt. Är det BKK-kurs vi snackar om då?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har skrivit om det förut och det är ett kärt ämne. För några år sedan testade vi det här med ABS på grus och för det tänkte jag precis som Notrightrider om ABS, att det var i mångt och mycket crap och att jag helst stängde av skiten.
Efter en hel dags testade med två likadana hojar, förutom däcken, så var Anders och jag som körde helt omvända när det gäller grus och ABS, eller ABS överhuvudtaget. Hela testet leddes vetenskapligt av just Matteo Rizzi som Notright pratar om här uppe. Det är för övrigt en supertrevlig och väldigt kunnig snubbe och han vet vad han han snackar om.

Det enda som störde honom var när jag bromsade ut ABS systemet med ett par meter men det ska i sanningens namn sägas vara ett extremt undantagsfall, samma plats, samma hoj och många gångers bromsande. Vi fick kortare bromssträcka och mer manövermöjligheter i 99 av 100 fall och efter den testen så kör jag alltid med ABS på grus, antingen med ABS både bak och fram eller bara fram om jag ska busa och sladda.
Och ja, det finns undantag men på de flesta seriösa hojarna på marknaden så kan man välja "Offroadmode", eller "Happymode", som stänger av ABS bak men inte fram. Det är dock inte alltid det bästa läget upptäckte vi.

Läs testet här:


Rapporten finns här:

Hoppades på att du skulle hoppa in och berätta detta, var väldigt intressant och enormt väl underbyggt test.

Väl värt att betona, detta gjordes alltså inte genom några bromsningar och så drogs slutsatsen på två minuter. Utan här nöttes det i timmar, om och om igen. Mättes och dokumenterades.

Så långt ifrån tyckande man kan komma, dessutom med en testare som helst ville visa att han är bättre på att bromsa utan ABS. 😊
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Nej det gör dom inte inte i den omfattning man vill -att diskutera med dig är som vanligt omöjligt för du har rätt alla andra fel .
varken 690/701 890adventure eller tenere 700 går att låsa upp hjulet på som jag vill med abs på bak .
Provat dom så jag vet och det finns donglar som kopplar bort abs av en anledning -inte att den funkar som man vill
God jul 🎅
Sen får jag väl lägga till att jag räknar grus som löst underlag inte asfalt med grus på
Varken Yamahas gruswannabe eller ktm har ju en abs som tillåter upplåsning så länge som man vill iallafall och ingen av dom fanns varken med abs eller överhuvudtaget 2004
Det var ju konstigt? Offroad-läge på min 790 innebär 0 abs-verkan bak.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hoppades på att du skulle hoppa in och berätta detta, var väldigt intressant och enormt väl underbyggt test.

Väl värt att betona, detta gjordes alltså inte genom några bromsningar och så drogs slutsatsen på två minuter. Utan här nöttes det i timmar, om och om igen. Mättes och dokumenterades.

Så långt ifrån tyckande man kan komma, dessutom med en testare som helst ville visa att han är bättre på att bromsa utan ABS. 😊
...och lyckades också efter ganska många försök :)

Vi hade gyro, accelerometer och 10 Hz GPS på hojarna. Sen tog vi in all denna data i ett analysprogram där vi kunde plotta graferna. Två identiska hojar förutom däcken där den ena hade "adventuredäck" dvs gatdäck med lite mer och djupare mönster samt lite mer nabbade däck. Det intressanta var att skillnaden i däck bara var ca 1 meter stoppsträcka på grus från 50 km/h.

Jag har även testat att bromsa ut en 790 Adventure med grusdäck när jag själv satt på en 790 Duke med sportdäck. Det var ett väldigt hårt grusunderlag men vi var ändå förvånade över resultatet. Hade det varit ett något lösare grusunderlag så hade adventuren stannat snabbare än mig.

Min poäng är att det ALLTID "beror på". Det finns ingen sanning, inget svart eller vitt när det gäller hojkörning, det är såååå många parametrar som påverkar, även på ett känt underlag som asfalt. På grus blir det ytterligare 2000 parametrar som påverkar. Och vad är "grusväg" för något? Löst, hårt, sand, jord, kallt, varm, blött eller torrt? Det är helt olika friktion och med olika däck och förare så blir det oändligt med skillnader.

Det enda som är viktigt, det enda som faktiskt gör en ohygglig skillnad, är föraren och förarens erfarenhet och kunskap. Det finns inga genvägar, bara 10 000 timmar med bromsträning... :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är justerbar kurv-ABS på min nya hoj o jag har ingen aning om hur jag skulle kunna ställa in lämplig nivå på den i kurvor utan att köra omkull ett antal gånger för att se när den verkar optimalt.

Shit vilken lång mening det blev ovan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är justerbar kurv-ABS på min nya hoj o jag har ingen aning om hur jag skulle kunna ställa in lämplig nivå på den i kurvor utan att köra omkull ett antal gånger för att se när den verkar optimalt.

Shit vilken lång mening det blev ovan.
Det brukar finnas ett ”Road” - håll dig till det så är det lugnt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top