Tja, det var väl det sista isolerade området där folk uppenbarligen levde i tron att man bromsar bättre utan ABS än med…Vilket test... Abs på löst underlag på ett par tvåhjuliga lastbilar. Detta förändrar ju ALLT!
För några år sedan var jag på en bankörning med BMW där vi körde likadana hojar som den du har. Instruktörerna uppmanade oss att testa bl.a. kurv-ABS till max. Efter detta blev jag så övertygad att jag uppgraderade min egen hoj (S1000R) till kurv-ABS. Gick att lösa med en mjukvaruuppdatering eftersom gyro och annan hårdvara som behövdes redan fanns.I upprätt läge håller jag med och övar varje vår så känslan sitter. Men hur övar man i en kurva? Vill ogärna lära mig var gränsen går genom att lägga hojen i ett dike…
För några år sedan var jag på en bankörning med BMW där vi körde likadana hojar som den du har. Instruktörerna uppmanade oss att testa bl.a. kurv-ABS till max. Efter detta blev jag så övertygad att jag uppgraderade min egen hoj (S1000R) till kurv-ABS. Gick att lösa med en mjukvaruuppdatering eftersom gyro och annan hårdvara som behövdes redan fanns.
För mig som inte läser mer än menyer på tyska, framgår det vilken hastighet Ducatin har när den passerar punkten där BMWn stannar? Om det är en tredjedel av sträckan kvar gissar jag att hastigheten åtminstone är 2/3 av ursprunget.Tja, det var väl det sista isolerade området där folk uppenbarligen levde i tron att man bromsar bättre utan ABS än med…
Helt förutom det faktum att den stora meningen med ABS inte är kortare bromssträcka utan att man bibehåller stabiliteten under inbromsning.
På en MC är det ännu viktigare än på en bil.
En annan sak. Nu när jag funderat lite mer på resultatet så är min egen hypotes att skillnaden mellan BMW och Ducati inte har med elektronik (de har troligen samma i grunden men olika trimmat för resp hoj) att göra utan med Teleleverchassit. Eftersom man med detta har i stort sett fullt arbetande fjädring även under maximal inbromsning så kan framhjulet följa underlaget på ett betydligt bättre vis = bättre grepp. Att bromsa med en Teleleverhoj är någonting helt annat än med en vanlig gaffel, det är nog den största fördelen med det chassit.
Det går förstås att räkna fram exakt utifrån kurvorna men min gissning är ca 60 km/h om det är de 20 sista metrarna. Så din gissning är minst lika bra som min.För mig som inte läser mer än menyer på tyska, framgår det vilken hastighet Ducatin har när den passerar punkten där BMWn stannar? Om det är en tredjedel av sträckan kvar gissar jag att hastigheten åtminstone är 2/3 av ursprunget.
Detta var något som kallades BMW Test Camp Almeria. BMW körde detta under ett par år i samarbete med BikePromotion. Man tog sig ner med flyg till Mojacar i södra Spanien. Sen fanns det olika paket där man kunde välja bland annat offroadkörning, landsvägskörning i bergen och bankörning (på Almeriabanan). De hade hela modellutbudet tillgängligt så man kunde testa ordentligt (på bana var det förstås S1000RR). Det hela var extremt välorganiserat med guider, bra instruktörer (tidigare racingföraren och testföraren vid utvecklingen av S1000RR Jürgen Fuchs var huvudinstruktör på bana), fullt försäkrat (även på banan), massage i pauserna, proffsfotografer utplacerade överallt osv. Väldigt prisvärt dessutom. Kostade ungefär som när jag själv flugit ner till Spanien och hyrt hoj för körning på landsväg, men då ingick så enormt mycket mer.En sån kurs vore bra, så man slipper öva på sin egen hoj. Var finner man dessa?
Detta var något som kallades BMW Test Camp Almeria. BMW körde detta under ett par år i samarbete med BikePromotion. Man tog sig ner med flyg till Mojacar i södra Spanien. Sen fanns det olika paket där man kunde välja bland annat offroadkörning, landsvägskörning i bergen och bankörning (på Almeriabanan). De hade hela modellutbudet tillgängligt så man kunde testa ordentligt (på bana var det förstås S1000RR). Det hela var extremt välorganiserat med guider, bra instruktörer (tidigare racingföraren och testföraren vid utvecklingen av S1000RR Jürgen Fuchs var huvudinstruktör på bana), fullt försäkrat (även på banan), massage i pauserna, proffsfotografer utplacerade överallt osv. Väldigt prisvärt dessutom. Kostade ungefär som när jag själv flugit ner till Spanien och hyrt hoj för körning på landsväg, men då ingick så enormt mycket mer.
Hojarna var förstås i perfekt skick med nya däck varje morgon man kom till banan.
View attachment 508231
BMW slutade tyvärr med detta, men vet att BikePromotion körde vidare med den delen som var på bana efter det. Oklart om detta fortfarande görs.
Men egentligen borde det funka att öva på detta på vilken bandag som helst, så länge man inte har andra bakom. Efter att jag varit på Test Camp Almeria och uppgraderat till kurv-ABS på egna hojen testade jag en del "i smyg" på SMC:s kurser. Fick väl en och annan kommentar ang. det idiotiska att bromsa mitt i kurvan
För mig är Telelever otänkbart eftersom det tar bort vägkänslan så jag blir illamående.Det går förstås att räkna fram exakt utifrån kurvorna men min gissning är ca 60 km/h om det är de 20 sista metrarna. Så din gissning är minst lika bra som min.
Och bland annat därför tycker jag om Telelever, trots de (få) nackdelar som också finns.
Detta verkar vara det nya upplägget som har ersatt Test Camp. Men som tidigare körs det under vinterhalvåret.Tack, det där får jag leta fram till sommaren
Testarna konstaterar bara att BMW stannade 20 meter tidigare. Med tanke på att bägge hojar sannolikt har BOSCH-s stora elektronikpaket vad gäller ABS, TC osv samt offroad-ABS så kan jag då inte direkt peka ut några andra orsaker. Telelever i olika generationer upplevs väldigt olika, den tar inte bort vägkänslan tycker jag, som växlar mellan Telelever och vanlig gaffel på mina hojar. Däremot upplevs den definitivt lite annorlunda i gränslandet mellan grepp och icke grepp.För mig är Telelever otänkbart eftersom det tar bort vägkänslan så jag blir illamående.
Fast det är väl din tolkning och inte testarnas att det är det som gör skillnaden?
Detta verkar vara det nya upplägget som har ersatt Test Camp. Men som tidigare körs det under vinterhalvåret.
Tyvärr bara på tyska. De tröttnade väl på att en massa svenskar fick nys om upplägget och invaderade stället
Det stod något om Laguna Seca också, borde väl vara betydligt närmare för dig. Fast när jag letar verkar de inte ha organiserat något på den banan på många år. Visserligen lär det finnas diverse andra kurs- och bandagsarrangörer, men det unika (och attraktiva) med just det här upplägget är att man kör på försäkrade lånehojar och inte på egen hoj.Ganska vettiga priser ändå
…och nuförtiden, efter mycket tjat, så övar vi på både broms i kurva och trailbrake på SMC kursernaDetta var något som kallades BMW Test Camp Almeria. BMW körde detta under ett par år i samarbete med BikePromotion. Man tog sig ner med flyg till Mojacar i södra Spanien. Sen fanns det olika paket där man kunde välja bland annat offroadkörning, landsvägskörning i bergen och bankörning (på Almeriabanan). De hade hela modellutbudet tillgängligt så man kunde testa ordentligt (på bana var det förstås S1000RR). Det hela var extremt välorganiserat med guider, bra instruktörer (tidigare racingföraren och testföraren vid utvecklingen av S1000RR Jürgen Fuchs var huvudinstruktör på bana), fullt försäkrat (även på banan), massage i pauserna, proffsfotografer utplacerade överallt osv. Väldigt prisvärt dessutom. Kostade ungefär som när jag själv flugit ner till Spanien och hyrt hoj för körning på landsväg, men då ingick så enormt mycket mer.
Hojarna var förstås i perfekt skick med nya däck varje morgon man kom till banan.
View attachment 508231
BMW slutade tyvärr med detta, men vet att BikePromotion körde vidare med den delen som var på bana efter det. Oklart om detta fortfarande görs.
Men egentligen borde det funka att öva på detta på vilken bandag som helst, så länge man inte har andra bakom. Efter att jag varit på Test Camp Almeria och uppgraderat till kurv-ABS på egna hojen testade jag en del "i smyg" på SMC:s kurser. Fick väl en och annan kommentar ang. det idiotiska att bromsa mitt i kurvan
Kul att utvecklingen går framåt även hos SMC!…och nuförtiden, efter mycket tjat, så övar vi på både broms i kurva och trailbrake på SMC kurserna
Visst kan det upplevas som trögt men det är en stor organisation, vi har ögonen på oss, vi måste ha försäkringsbolagen med oss och varje förändring måste ha ett tydligt syfte, därför tar förändringar tid.Kul att utvecklingen går framåt även hos SMC!
Haha, nu får du det att låta som att något så enkelt som att bestämma vad som skall serveras till lunch på kursdagarna kan motivera ett enormt komplicerat projekt som kräver en rigorös process och obligatorisk förankring på två efterföljande årsmötenVisst kan det upplevas som trögt men det är en stor organisation, vi har ögonen på oss, vi måste ha försäkringsbolagen med oss och varje förändring måste ha ett tydligt syfte, därför tar förändringar tid.
Vi är dessutom certifierade av tyska DVR som utfärdar kvalitetsbevis för hela EU och inom den övriga världen finns det många tankar, synpunkter och andra sätt att köra hoj på så vad vi lär ut måste det finnas mycket torra fötter bakom, vilket påverkar tiden.
Å andra sidan kan vem som helst från SMC stå och prata med vem som helst om hur man kör hoj och lär ut hojkörning och veta att det finns en orsak och ett syfte med precis allt vi gör. Det finns inget ”tyckande” utan allting är väl grundlagt.
Hur många andra gör tex en ABS test på det sättet vi gjorde det?
Jag är dock den första att både veta och stå bakom att det finns fler sätt att köra hoj på. Senast i somras var vi i Österrike och jobbade med KTM Advanced Training School och vi hade olika syn på hur man panikbromsar en motorcykel och när jag testade deras variant så var den inte fel, bara något annorlunda.
Om vi bara tar t ex trailbrake så finns det många åsikter. Bara för att det finns 800 videos och lika många youtubers så innebär det inte att det är hela sanningen. Sen att jag själv kört trailbrake både på asfalt och grus i 30 år innebär det ju inte att det är rätt för alla.
Det finns 100 olika sätt att köra hoj på och vi har bara upptäckt 25 av dem än så länge
Du anar inte vilket problem det är med luncherna, och var bajamajorna skall placeras. Det är ett EU-projekt bara detHaha, nu får du det att låta som att något så enkelt som att bestämma vad som skall serveras till lunch på kursdagarna kan motivera ett enormt komplicerat projekt som kräver en rigorös process och obligatorisk förankring på två efterföljande årsmöten
Nä, det var skämtsamt menat. Är imponerad av SMC:s arbete i denna och många andra frågor.
Både han och jag bor i Malmö så det låter ju lovande. Han är dessutom skåning så han kanske tom kan förstå vad ni säger.Absolut! Alla instruktörer och distrikt är har inte kommit lika långt dock, detta blev officiellt förra säsongen. Men kommer du till Skåne är det fullt implementerat!
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |