ABS offroad

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vilket test... Abs på löst underlag på ett par tvåhjuliga lastbilar. Detta förändrar ju ALLT! 🤪
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilket test... Abs på löst underlag på ett par tvåhjuliga lastbilar. Detta förändrar ju ALLT! 🤪
Tja, det var väl det sista isolerade området där folk uppenbarligen levde i tron att man bromsar bättre utan ABS än med…

Helt förutom det faktum att den stora meningen med ABS inte är kortare bromssträcka utan att man bibehåller stabiliteten under inbromsning.
På en MC är det ännu viktigare än på en bil.


En annan sak. Nu när jag funderat lite mer på resultatet så är min egen hypotes att skillnaden mellan BMW och Ducati inte har med elektronik (de har troligen samma i grunden men olika trimmat för resp hoj) att göra utan med Teleleverchassit. Eftersom man med detta har i stort sett fullt arbetande fjädring även under maximal inbromsning så kan framhjulet följa underlaget på ett betydligt bättre vis = bättre grepp. Att bromsa med en Teleleverhoj är någonting helt annat än med en vanlig gaffel, det är nog den största fördelen med det chassit.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I upprätt läge håller jag med och övar varje vår så känslan sitter. Men hur övar man i en kurva? Vill ogärna lära mig var gränsen går genom att lägga hojen i ett dike…
För några år sedan var jag på en bankörning med BMW där vi körde likadana hojar som den du har. Instruktörerna uppmanade oss att testa bl.a. kurv-ABS till max. Efter detta blev jag så övertygad att jag uppgraderade min egen hoj (S1000R) till kurv-ABS. Gick att lösa med en mjukvaruuppdatering eftersom gyro och annan hårdvara som behövdes redan fanns.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För några år sedan var jag på en bankörning med BMW där vi körde likadana hojar som den du har. Instruktörerna uppmanade oss att testa bl.a. kurv-ABS till max. Efter detta blev jag så övertygad att jag uppgraderade min egen hoj (S1000R) till kurv-ABS. Gick att lösa med en mjukvaruuppdatering eftersom gyro och annan hårdvara som behövdes redan fanns.

En sån kurs vore bra, så man slipper öva på sin egen hoj. Var finner man dessa?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tja, det var väl det sista isolerade området där folk uppenbarligen levde i tron att man bromsar bättre utan ABS än med…

Helt förutom det faktum att den stora meningen med ABS inte är kortare bromssträcka utan att man bibehåller stabiliteten under inbromsning.
På en MC är det ännu viktigare än på en bil.


En annan sak. Nu när jag funderat lite mer på resultatet så är min egen hypotes att skillnaden mellan BMW och Ducati inte har med elektronik (de har troligen samma i grunden men olika trimmat för resp hoj) att göra utan med Teleleverchassit. Eftersom man med detta har i stort sett fullt arbetande fjädring även under maximal inbromsning så kan framhjulet följa underlaget på ett betydligt bättre vis = bättre grepp. Att bromsa med en Teleleverhoj är någonting helt annat än med en vanlig gaffel, det är nog den största fördelen med det chassit.
För mig som inte läser mer än menyer på tyska, framgår det vilken hastighet Ducatin har när den passerar punkten där BMWn stannar? Om det är en tredjedel av sträckan kvar gissar jag att hastigheten åtminstone är 2/3 av ursprunget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För mig som inte läser mer än menyer på tyska, framgår det vilken hastighet Ducatin har när den passerar punkten där BMWn stannar? Om det är en tredjedel av sträckan kvar gissar jag att hastigheten åtminstone är 2/3 av ursprunget.
Det går förstås att räkna fram exakt utifrån kurvorna men min gissning är ca 60 km/h om det är de 20 sista metrarna. Så din gissning är minst lika bra som min.

Och bland annat därför tycker jag om Telelever, trots de (få) nackdelar som också finns.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
En sån kurs vore bra, så man slipper öva på sin egen hoj. Var finner man dessa?
Detta var något som kallades BMW Test Camp Almeria. BMW körde detta under ett par år i samarbete med BikePromotion. Man tog sig ner med flyg till Mojacar i södra Spanien. Sen fanns det olika paket där man kunde välja bland annat offroadkörning, landsvägskörning i bergen och bankörning (på Almeriabanan). De hade hela modellutbudet tillgängligt så man kunde testa ordentligt (på bana var det förstås S1000RR). Det hela var extremt välorganiserat med guider, bra instruktörer (tidigare racingföraren och testföraren vid utvecklingen av S1000RR Jürgen Fuchs var huvudinstruktör på bana), fullt försäkrat (även på banan), massage i pauserna, proffsfotografer utplacerade överallt osv. Väldigt prisvärt dessutom. Kostade ungefär som när jag själv flugit ner till Spanien och hyrt hoj för körning på landsväg, men då ingick så enormt mycket mer.

Hojarna var förstås i perfekt skick med nya däck varje morgon man kom till banan.

1 (1).jpeg

BMW slutade tyvärr med detta, men vet att BikePromotion körde vidare med den delen som var på bana efter det. Oklart om detta fortfarande görs.

Men egentligen borde det funka att öva på detta på vilken bandag som helst, så länge man inte har andra bakom. Efter att jag varit på Test Camp Almeria och uppgraderat till kurv-ABS på egna hojen testade jag en del "i smyg" på SMC:s kurser. Fick väl en och annan kommentar ang. det idiotiska att bromsa mitt i kurvan 😅
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Detta var något som kallades BMW Test Camp Almeria. BMW körde detta under ett par år i samarbete med BikePromotion. Man tog sig ner med flyg till Mojacar i södra Spanien. Sen fanns det olika paket där man kunde välja bland annat offroadkörning, landsvägskörning i bergen och bankörning (på Almeriabanan). De hade hela modellutbudet tillgängligt så man kunde testa ordentligt (på bana var det förstås S1000RR). Det hela var extremt välorganiserat med guider, bra instruktörer (tidigare racingföraren och testföraren vid utvecklingen av S1000RR Jürgen Fuchs var huvudinstruktör på bana), fullt försäkrat (även på banan), massage i pauserna, proffsfotografer utplacerade överallt osv. Väldigt prisvärt dessutom. Kostade ungefär som när jag själv flugit ner till Spanien och hyrt hoj för körning på landsväg, men då ingick så enormt mycket mer.

Hojarna var förstås i perfekt skick med nya däck varje morgon man kom till banan.

View attachment 508231

BMW slutade tyvärr med detta, men vet att BikePromotion körde vidare med den delen som var på bana efter det. Oklart om detta fortfarande görs.

Men egentligen borde det funka att öva på detta på vilken bandag som helst, så länge man inte har andra bakom. Efter att jag varit på Test Camp Almeria och uppgraderat till kurv-ABS på egna hojen testade jag en del "i smyg" på SMC:s kurser. Fick väl en och annan kommentar ang. det idiotiska att bromsa mitt i kurvan

Tack, det där får jag leta fram till sommaren
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det går förstås att räkna fram exakt utifrån kurvorna men min gissning är ca 60 km/h om det är de 20 sista metrarna. Så din gissning är minst lika bra som min.

Och bland annat därför tycker jag om Telelever, trots de (få) nackdelar som också finns.
För mig är Telelever otänkbart eftersom det tar bort vägkänslan så jag blir illamående.
Fast det är väl din tolkning och inte testarnas att det är det som gör skillnaden?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För mig är Telelever otänkbart eftersom det tar bort vägkänslan så jag blir illamående.
Fast det är väl din tolkning och inte testarnas att det är det som gör skillnaden?
Testarna konstaterar bara att BMW stannade 20 meter tidigare. Med tanke på att bägge hojar sannolikt har BOSCH-s stora elektronikpaket vad gäller ABS, TC osv samt offroad-ABS så kan jag då inte direkt peka ut några andra orsaker. Telelever i olika generationer upplevs väldigt olika, den tar inte bort vägkänslan tycker jag, som växlar mellan Telelever och vanlig gaffel på mina hojar. Däremot upplevs den definitivt lite annorlunda i gränslandet mellan grepp och icke grepp.

Och jag kan säga att en Teleleverhoj normalt bromsar fruktansvärt effektivt. Någonstans på YouTube finns en film där en HP2Sport kör på bana och bromsar betydligt senare än övriga hojar inför kurvorna; trots betydligt lägre effekt höll den ungefär jämna steg. Jag skall nu när du säger det göra en jämförelse i sommar; en god vän har precis köpt en ny KTM 1290 SA och den har samma elektronikgeneration som min hoj. Återkommer med hyfsat vetenskapligt utförda tester! (Olika förare på olika hojar, flera inbromsningar från samma hastighet med samma hoj osv).
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ganska vettiga priser ändå
Det stod något om Laguna Seca också, borde väl vara betydligt närmare för dig. Fast när jag letar verkar de inte ha organiserat något på den banan på många år. Visserligen lär det finnas diverse andra kurs- och bandagsarrangörer, men det unika (och attraktiva) med just det här upplägget är att man kör på försäkrade lånehojar och inte på egen hoj.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Detta var något som kallades BMW Test Camp Almeria. BMW körde detta under ett par år i samarbete med BikePromotion. Man tog sig ner med flyg till Mojacar i södra Spanien. Sen fanns det olika paket där man kunde välja bland annat offroadkörning, landsvägskörning i bergen och bankörning (på Almeriabanan). De hade hela modellutbudet tillgängligt så man kunde testa ordentligt (på bana var det förstås S1000RR). Det hela var extremt välorganiserat med guider, bra instruktörer (tidigare racingföraren och testföraren vid utvecklingen av S1000RR Jürgen Fuchs var huvudinstruktör på bana), fullt försäkrat (även på banan), massage i pauserna, proffsfotografer utplacerade överallt osv. Väldigt prisvärt dessutom. Kostade ungefär som när jag själv flugit ner till Spanien och hyrt hoj för körning på landsväg, men då ingick så enormt mycket mer.

Hojarna var förstås i perfekt skick med nya däck varje morgon man kom till banan.

View attachment 508231

BMW slutade tyvärr med detta, men vet att BikePromotion körde vidare med den delen som var på bana efter det. Oklart om detta fortfarande görs.

Men egentligen borde det funka att öva på detta på vilken bandag som helst, så länge man inte har andra bakom. Efter att jag varit på Test Camp Almeria och uppgraderat till kurv-ABS på egna hojen testade jag en del "i smyg" på SMC:s kurser. Fick väl en och annan kommentar ang. det idiotiska att bromsa mitt i kurvan 😅
…och nuförtiden, efter mycket tjat, så övar vi på både broms i kurva och trailbrake på SMC kurserna😊👍
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kul att utvecklingen går framåt även hos SMC! :tummenupp
Visst kan det upplevas som trögt men det är en stor organisation, vi har ögonen på oss, vi måste ha försäkringsbolagen med oss och varje förändring måste ha ett tydligt syfte, därför tar förändringar tid.
Vi är dessutom certifierade av tyska DVR som utfärdar kvalitetsbevis för hela EU och inom den övriga världen finns det många tankar, synpunkter och andra sätt att köra hoj på så vad vi lär ut måste det finnas mycket torra fötter bakom, vilket påverkar tiden.

Å andra sidan kan vem som helst från SMC stå och prata med vem som helst om hur man kör hoj och lär ut hojkörning och veta att det finns en orsak och ett syfte med precis allt vi gör. Det finns inget ”tyckande” utan allting är väl grundlagt.
Hur många andra gör tex en ABS test på det sättet vi gjorde det?

Jag är dock den första att både veta och stå bakom att det finns fler sätt att köra hoj på. Senast i somras var vi i Österrike och jobbade med KTM Advanced Training School och vi hade olika syn på hur man panikbromsar en motorcykel och när jag testade deras variant så var den inte fel, bara något annorlunda.
Om vi bara tar t ex trailbrake så finns det många åsikter. Bara för att det finns 800 videos och lika många youtubers så innebär det inte att det är hela sanningen. Sen att jag själv kört trailbrake både på asfalt och grus i 30 år innebär det ju inte att det är rätt för alla.
Det finns 100 olika sätt att köra hoj på och vi har bara upptäckt 25 av dem än så länge😃
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Visst kan det upplevas som trögt men det är en stor organisation, vi har ögonen på oss, vi måste ha försäkringsbolagen med oss och varje förändring måste ha ett tydligt syfte, därför tar förändringar tid.
Vi är dessutom certifierade av tyska DVR som utfärdar kvalitetsbevis för hela EU och inom den övriga världen finns det många tankar, synpunkter och andra sätt att köra hoj på så vad vi lär ut måste det finnas mycket torra fötter bakom, vilket påverkar tiden.

Å andra sidan kan vem som helst från SMC stå och prata med vem som helst om hur man kör hoj och lär ut hojkörning och veta att det finns en orsak och ett syfte med precis allt vi gör. Det finns inget ”tyckande” utan allting är väl grundlagt.
Hur många andra gör tex en ABS test på det sättet vi gjorde det?

Jag är dock den första att både veta och stå bakom att det finns fler sätt att köra hoj på. Senast i somras var vi i Österrike och jobbade med KTM Advanced Training School och vi hade olika syn på hur man panikbromsar en motorcykel och när jag testade deras variant så var den inte fel, bara något annorlunda.
Om vi bara tar t ex trailbrake så finns det många åsikter. Bara för att det finns 800 videos och lika många youtubers så innebär det inte att det är hela sanningen. Sen att jag själv kört trailbrake både på asfalt och grus i 30 år innebär det ju inte att det är rätt för alla.
Det finns 100 olika sätt att köra hoj på och vi har bara upptäckt 25 av dem än så länge😃
Haha, nu får du det att låta som att något så enkelt som att bestämma vad som skall serveras till lunch på kursdagarna kan motivera ett enormt komplicerat projekt som kräver en rigorös process och obligatorisk förankring på två efterföljande årsmöten 😅

Nä, det var skämtsamt menat. Är imponerad av SMC:s arbete i denna och många andra frågor.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Haha, nu får du det att låta som att något så enkelt som att bestämma vad som skall serveras till lunch på kursdagarna kan motivera ett enormt komplicerat projekt som kräver en rigorös process och obligatorisk förankring på två efterföljande årsmöten 😅

Nä, det var skämtsamt menat. Är imponerad av SMC:s arbete i denna och många andra frågor.
Du anar inte vilket problem det är med luncherna, och var bajamajorna skall placeras. Det är ett EU-projekt bara det😱😊
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bret Tkacs gjorde en test för några år sedan. Man får dra sina slutsatser men de stärker definitivt min tes iaf


Obs att BMW-n i testet inte hade Enduro PRO-läget (kräver paket) och vanliga Enduroläget är kalibrerat för släta däck och ABS kvar på bakhjulet - fokus är på stabilitet, inte kortast möjliga bromssträcka. Bromssträckan hade varit ännu kortare med Enduro PRO.

IMG_1373.png
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Absolut! Alla instruktörer och distrikt är har inte kommit lika långt dock, detta blev officiellt förra säsongen. Men kommer du till Skåne är det fullt implementerat!
Både han och jag bor i Malmö så det låter ju lovande. Han är dessutom skåning så han kanske tom kan förstå vad ni säger.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top