ABS offroad

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
…och nuförtiden, efter mycket tjat, så övar vi på både broms i kurva och trailbrake på SMC kurserna😊👍
Sönderkursad och instruktör som jag är var det först säsongen -24 jag började praktisera trailbrake två dagar på Gelleråsen.

(Ja, jag hade också förstått teorin bakom och sett på youtube diverse material i ämnet som så många med mig.)

Gick från...
-Bromsa in i böj? Är du helt tappad!?🤨
Till...
-Det här kanske inte var så dumt iaf. Men sheit, vad läskigt det är!😁

Att jag bättre höll tempo med de där hojarna som har clipon och kåpor var ju bara en bonus. Ja, iaf så länge det svängde. Rakt fram är man ju fortfarande rökt. Men vilken idiot som helst kan hålla stumt rakt fram, en särskild idiot gör det i böj. 😉
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sönderkursad och instruktör som jag är var det först säsongen -24 jag började praktisera trailbrake två dagar på Gelleråsen.

(Ja, jag hade också förstått teorin bakom och sett på youtube diverse material i ämnet som så många med mig.)

Gick från...
-Bromsa in i böj? Är du helt tappad!?🤨
Till...
-Det här kanske inte var så dumt iaf. Men sheit, vad läskigt det är!😁

Att jag bättre höll tempo med de där hojarna som har clipon och kåpor var ju bara en bonus. Ja, iaf så länge det svängde. Rakt fram är man ju fortfarande rökt. Men vilken idiot som helst kan hålla stumt rakt fram, en särskild idiot gör det i böj. 😉
…och framförallt nedför branta alphögerkurvor är det magiskt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sönderkursad och instruktör som jag är var det först säsongen -24 jag började praktisera trailbrake två dagar på Gelleråsen.

(Ja, jag hade också förstått teorin bakom och sett på youtube diverse material i ämnet som så många med mig.)

Gick från...
-Bromsa in i böj? Är du helt tappad!?🤨
Till...
-Det här kanske inte var så dumt iaf. Men sheit, vad läskigt det är!😁

Att jag bättre höll tempo med de där hojarna som har clipon och kåpor var ju bara en bonus. Ja, iaf så länge det svängde. Rakt fram är man ju fortfarande rökt. Men vilken idiot som helst kan hålla stumt rakt fram, en särskild idiot gör det i böj. 😉
Första instruktörskursen jag höll med tailbrake så frågade jag hur många som använde det aktivt. Av 20 instruktörer så var det 5 som höll upp handen.
Drog teorin bakom och ut på banan och testade. När alla kommit in efter första passet så sade alla unisont: "-Det är ju sådär jag alltid kör..." :D
Trailbrake är precis som motstyrning, alla (de flesta) använder det utan att tänka på det. Vi kör ju så med bilen så varför ska vi inte göra det med hojen? Finns det någon som aldrig någonsin svängt av motorvägen ner på en avfart med lite broms på ner i svängen? Garanterat att alla gjort det någon gång...och det är trailbrake (planeringsbroms på SMC-språk) :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bret Tkacs gjorde en test för några år sedan. Man får dra sina slutsatser men de stärker definitivt min tes iaf


Obs att BMW-n i testet inte hade Enduro PRO-läget (kräver paket) och vanliga Enduroläget är kalibrerat för släta däck och ABS kvar på bakhjulet - fokus är på stabilitet, inte kortast möjliga bromssträcka. Bromssträckan hade varit ännu kortare med Enduro PRO.

View attachment 508241
Nu kan det ju skilja lite i mätutrustning och underlag men vi hade högre värden på bromskraften i G i våra tester. De bästa bromsningarna på grus var på 0,72 G och på asfalt mätte vi konstant 1,1 till 1,2 G med Triumph Tiger 900. Den hade för övrigt väldigt fina bromsar och framgaffel. Jag har även sett Bret Tkacs mätningar från Puget Sound och de ligger lite lågt generellt. Kanske skiljer sig lite mellan amerikansk och europeisk mätutrustning?
Skillnaden är dock väldigt liten mellan hojarna och till syvende och sist så handlar det som vanligt om förarens förmåga och mod...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Första instruktörskursen jag höll med tailbrake så frågade jag hur många som använde det aktivt. Av 20 instruktörer så var det 5 som höll upp handen.
Drog teorin bakom och ut på banan och testade. När alla kommit in efter första passet så sade alla unisont: "-Det är ju sådär jag alltid kör..." :D
Trailbrake är precis som motstyrning, alla (de flesta) använder det utan att tänka på det. Vi kör ju så med bilen så varför ska vi inte göra det med hojen? Finns det någon som aldrig någonsin svängt av motorvägen ner på en avfart med lite broms på ner i svängen? Garanterat att alla gjort det någon gång...och det är trailbrake (planeringsbroms på SMC-språk) :)
Till viss del så stämmer det även på mig. När man tänker efter så är ju motorbroms broms det med, dessutom.

Nu har jag fått öva på jämn körning till det extrema då jag tidigare haft co-pilot med whiplash. Då har hastiga förändringar i tempot varit oönskat. Så man har verkligen varit heeelt klar innan böj.

Jävlar vad jag längtar till säsongen nu!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kan det ju skilja lite i mätutrustning och underlag men vi hade högre värden på bromskraften i G i våra tester. De bästa bromsningarna på grus var på 0,72 G och på asfalt mätte vi konstant 1,1 till 1,2 G med Triumph Tiger 900. Den hade för övrigt väldigt fina bromsar och framgaffel. Jag har även sett Bret Tkacs mätningar från Puget Sound och de ligger lite lågt generellt. Kanske skiljer sig lite mellan amerikansk och europeisk mätutrustning?
Skillnaden är dock väldigt liten mellan hojarna och till syvende och sist så handlar det som vanligt om förarens förmåga och mod...
Sannolikt skillnader i mätutrustning. Jag tror inte att mobiltelefonernas G-mätare är helt exakta tex. Sedan kan ju underlagen skilja sig åt liksom däck osv. Ni vet hur ni gjorde, Tkacs redovisar hur han gjorde.

Skillnaderna mellan hojarna är intressanta.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top