Släng ett PM om och när ni anmäler er!Både han och jag bor i Malmö så det låter ju lovande. Han är dessutom skåning så han kanske tom kan förstå vad ni säger.
Släng ett PM om och när ni anmäler er!Både han och jag bor i Malmö så det låter ju lovande. Han är dessutom skåning så han kanske tom kan förstå vad ni säger.
Sönderkursad och instruktör som jag är var det först säsongen -24 jag började praktisera trailbrake två dagar på Gelleråsen.…och nuförtiden, efter mycket tjat, så övar vi på både broms i kurva och trailbrake på SMC kurserna
…och framförallt nedför branta alphögerkurvor är det magiskt.Sönderkursad och instruktör som jag är var det först säsongen -24 jag började praktisera trailbrake två dagar på Gelleråsen.
(Ja, jag hade också förstått teorin bakom och sett på youtube diverse material i ämnet som så många med mig.)
Gick från...
-Bromsa in i böj? Är du helt tappad!?
Till...
-Det här kanske inte var så dumt iaf. Men sheit, vad läskigt det är!
Att jag bättre höll tempo med de där hojarna som har clipon och kåpor var ju bara en bonus. Ja, iaf så länge det svängde. Rakt fram är man ju fortfarande rökt. Men vilken idiot som helst kan hålla stumt rakt fram, en särskild idiot gör det i böj.
Första instruktörskursen jag höll med tailbrake så frågade jag hur många som använde det aktivt. Av 20 instruktörer så var det 5 som höll upp handen.Sönderkursad och instruktör som jag är var det först säsongen -24 jag började praktisera trailbrake två dagar på Gelleråsen.
(Ja, jag hade också förstått teorin bakom och sett på youtube diverse material i ämnet som så många med mig.)
Gick från...
-Bromsa in i böj? Är du helt tappad!?
Till...
-Det här kanske inte var så dumt iaf. Men sheit, vad läskigt det är!
Att jag bättre höll tempo med de där hojarna som har clipon och kåpor var ju bara en bonus. Ja, iaf så länge det svängde. Rakt fram är man ju fortfarande rökt. Men vilken idiot som helst kan hålla stumt rakt fram, en särskild idiot gör det i böj.
Nu kan det ju skilja lite i mätutrustning och underlag men vi hade högre värden på bromskraften i G i våra tester. De bästa bromsningarna på grus var på 0,72 G och på asfalt mätte vi konstant 1,1 till 1,2 G med Triumph Tiger 900. Den hade för övrigt väldigt fina bromsar och framgaffel. Jag har även sett Bret Tkacs mätningar från Puget Sound och de ligger lite lågt generellt. Kanske skiljer sig lite mellan amerikansk och europeisk mätutrustning?Bret Tkacs gjorde en test för några år sedan. Man får dra sina slutsatser men de stärker definitivt min tes iaf
Obs att BMW-n i testet inte hade Enduro PRO-läget (kräver paket) och vanliga Enduroläget är kalibrerat för släta däck och ABS kvar på bakhjulet - fokus är på stabilitet, inte kortast möjliga bromssträcka. Bromssträckan hade varit ännu kortare med Enduro PRO.
View attachment 508241
Till viss del så stämmer det även på mig. När man tänker efter så är ju motorbroms broms det med, dessutom.Första instruktörskursen jag höll med tailbrake så frågade jag hur många som använde det aktivt. Av 20 instruktörer så var det 5 som höll upp handen.
Drog teorin bakom och ut på banan och testade. När alla kommit in efter första passet så sade alla unisont: "-Det är ju sådär jag alltid kör..."
Trailbrake är precis som motstyrning, alla (de flesta) använder det utan att tänka på det. Vi kör ju så med bilen så varför ska vi inte göra det med hojen? Finns det någon som aldrig någonsin svängt av motorvägen ner på en avfart med lite broms på ner i svängen? Garanterat att alla gjort det någon gång...och det är trailbrake (planeringsbroms på SMC-språk)
Sannolikt skillnader i mätutrustning. Jag tror inte att mobiltelefonernas G-mätare är helt exakta tex. Sedan kan ju underlagen skilja sig åt liksom däck osv. Ni vet hur ni gjorde, Tkacs redovisar hur han gjorde.Nu kan det ju skilja lite i mätutrustning och underlag men vi hade högre värden på bromskraften i G i våra tester. De bästa bromsningarna på grus var på 0,72 G och på asfalt mätte vi konstant 1,1 till 1,2 G med Triumph Tiger 900. Den hade för övrigt väldigt fina bromsar och framgaffel. Jag har även sett Bret Tkacs mätningar från Puget Sound och de ligger lite lågt generellt. Kanske skiljer sig lite mellan amerikansk och europeisk mätutrustning?
Skillnaden är dock väldigt liten mellan hojarna och till syvende och sist så handlar det som vanligt om förarens förmåga och mod...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|