Autobroms på bilar vs motorcyklar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Följande har ju börjat cirkulera i medierna och jag tänkte länka in ursprunget till det hela.
IIHS, amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, har testat lite olika bilar med autobroms mot olika andra fordon med olika resultat.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag vill inte ha nåt sånt på mina hojar. Ju färre elektronik i hojen dessto bättre. Jag anser mig vara rätt bildad och känner mig trygg i min behörighet som mc-förare. En autobroms på hojen känns labilt, mer olycksbådande.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vill inte ha nåt sånt på mina hojar. Ju färre elektronik i hojen dessto bättre. Jag anser mig vara rätt bildad och känner mig trygg i min behörighet som mc-förare. En autobroms på hojen känns labilt, mer olycksbådande.
På hojar skulle nog autobroms bli ganska vådligt.
Men även på bilsidan finns det ju helt klart förbättringspotential.
Lite som det där att Teslas autopilot och att den inte ser skillnad på baggers och bilar som befinner sig långt bort.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag vet inte ens om autobroms på MC är något som det arbetas med speciellt hårt, men hur dåligt själva konceptet fungerar mellan bil och MC är nedslående. Ja, och historiskt även mellan bil och precis vad som helst.

Filmen berättar att det blivit bättre än tidigare. Och det är ju tur det.

Men, de gamla skitsystemen finns fortfarande kvar därute och folk tror verkligen att dom har "autobroms" som löser det mesta och kan därmed rättfärdiga avledande beteenden inne i bilen eftersom dom har "ett system".

Min åsikt är att presentationen av, marknadsföringen kring och den allmänna presentationen om dessa förarstödssystem riskerar att fjärma föraren från konsekvenserna av att framföra fordon i trafiken.

Systemen kan vara hur bra som helst, men när dom felförstås och förare släpper sitt ansvar i trafiken så undrar man vad nettonyttan med tillförda system egentligen blir...?

I filmen får även de system som inte klarar av att upptäcka och hantera motorcyklar ett slags beröm.
Man talar att systemen "mitigates impact" även om dom inte undviker krock helt.
...och det är väl bra?

Nej!
Det blir så fel, när dom inte förstår vad man pratar om:

I filmen ser vi en stillastående motorcykel som "puttas omkull" i tämligen låg hastighet efter en halvhjärtad inbromsning. Det skall man väl klara?

Men så ser inte den verkliga trafiksituationen ut! I verkligheten kommer en herrelös bil i 100 blås ikapp en något långsammare motorcyklist.
Eftersom bilföraren är i baksätet och sover/fyller i besöksrapporter/kollar nätet så rammar bilen motorcykeln bakifrån i fart!

Mitigated or not, vill någon ha den knuffen bakifrån i 90 knyck? Addera Trafikverkets dödsräcken på båda sidor längs den smala delen av 2+1 väg och notera gärna att med den galna skyltningen om 100 km/h så har den vållande till och med "hållit hastigheten" när han kör ihjäl ännu en motorcyklist...

Så ser verkligheten ut, utanför reservatet med Gunnebo och infartskontroll.

Jag kör i verkligheten, och för min del innebär "Autobroms" på andras bilar bara en ökad risk för mig, och att jag måste börja tänka även åt dom som kommer bakom mig.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet inte ens om autobroms på MC är något som det arbetas med speciellt hårt, men hur dåligt själva konceptet fungerar mellan bil och MC är nedslående. Ja, och historiskt även mellan bil och precis vad som helst.

Filmen berättar att det blivit bättre än tidigare. Och det är ju tur det.

Men, de gamla skitsystemen finns fortfarande kvar därute och folk tror verkligen att dom har "autobroms" som löser det mesta och kan därmed rättfärdiga avledande beteenden inne i bilen eftersom dom har "ett system".

Min åsikt är att presentationen av, marknadsföringen kring och den allmänna presentationen om dessa förarstödssystem riskerar att fjärma föraren från konsekvenserna av att framföra fordon i trafiken.

Systemen kan vara hur bra som helst, men när dom felförstås och förare släpper sitt ansvar i trafiken så undrar man vad nettonyttan med tillförda system egentligen blir...?

I filmen får även de system som inte klarar av att upptäcka och hantera motorcyklar ett slags beröm.
Man talar att systemen "mitigates impact" även om dom inte undviker krock helt.
...och det är väl bra?

Nej!
Det blir så fel, när dom inte förstår vad man pratar om:

I filmen ser vi en stillastående motorcykel som "puttas omkull" i tämligen låg hastighet efter en halvhjärtad inbromsning. Det skall man väl klara?

Men så ser inte den verkliga trafiksituationen ut! I verkligheten kommer en herrelös bil i 100 blås ikapp en något långsammare motorcyklist.
Eftersom bilföraren är i baksätet och sover/fyller i besöksrapporter/kollar nätet så rammar bilen motorcykeln bakifrån i fart!

Mitigated or not, vill någon ha den knuffen bakifrån i 90 knyck? Addera Trafikverkets dödsräcken på båda sidor längs den smala delen av 2+1 väg och notera gärna att med den galna skyltningen om 100 km/h så har den vållande till och med "hållit hastigheten" när han kör ihjäl ännu en motorcyklist...

Jag kör i verkligheten, och för min del innebär "Autobroms" på andras bilar bara en ökad risk för mig, och att jag måste börja tänka även åt dom som kommer bakom mig.
Lite kortare innebär Autobroms på bilar
att den säkra hastigheten för MC-föraren är högre hastighet än alla bilar.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?

Vem var det som sa här på SH att man ska "köra som om alla omkring mig ville mörda mig" .. ? :LOL:

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Autobroms på en hoj framförd av en förare som inte riktigt är beredd…det låter ju som en briljant ide som borde torgföras av vårt kära Trafikvärk…
Tekniken finns!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag är emot. By default.
Emot ABS på mina hojar.

Låste förövrigt bakhjulet på Kawan förra veckan. Bromsade från 40 till 20. Obevakat övergångsställe Hammarby Sjöstad.
Ocoolt, men ett svagt leende från två kvinnor.

Har låst bakhjulet på någon gång på TDMen också, bara i stan och på vintern, fart runt 50.

Bilen har ABS. Den motionerar jag ibland på vintern när jag ska svänga in i garaget. ABSen används inte annars inte ens när jag körde inspirerat med gamla dubbfria i sommarregn.
Att ha en modern bil i häcken fram till en rondell och sedan gasa satan ur den så vinterdäcken nästan kasar och innerhjulet spinner lite lite ut ur rondellen är lite kul. ”Ur spår din jävla knegare” byts till att vilja spara el eller fossilbränsle. Byter till P2 på infotainmentsystemet.

Vad säger experterna, är det dödslivsfarligt att köra med dåliga däck? Testar ni aldrig gränserna med den utrustningen ni har i olika underlag? Jag såg två bilar i diket igår. 2 cm snö ute vid Arlanda. Moderna bilar. Hur??
Jag testar med broms och gaspedal ibland.
Gas och fotbroms ibland på hojen när asfalten gnistrar och glimmar eller om jag misstänker svartis.
Motorbroms, vänster fot nere, lite handbroms funkar när det är snorhalt. Smäller jag ändå så har jag kört för fort. Har inte smällt sedan -78.
Påkörd i rondell av den svenska officerskåren har jag blivit iofs. Triggerhappy med hjärnsläpp. ”Såg dig inte.” Autobroms för militärfordon i fredstid är ju ett sätt att skydda befolkningen. Jag är för!

IMG_0285.jpeg

Last edited by a moderator:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag är emot. By default.
Emot ABS på mina hojar.

Låste förövrigt bakhjulet på Kawan förra veckan. Bromsade från 40 till 20. Obevakat övergångsställe Hammarby Sjöstad.
Ocoolt, men ett svagt leende från två kvinnor.

Har låst bakhjulet på någon gång på TDMen också, bara i stan och på vintern, fart runt 50.

Bilen har ABS. Den motionerar jag ibland på vintern när jag ska svänga in i garaget. ABSen används inte annars inte ens när jag körde inspirerat med gamla dubbfria i sommarregn.
Att ha en modern bil i häcken fram till en rondell och sedan gasa satan ur den så vinterdäcken nästan kasar och innerhjulet spinner lite lite ut ur rondellen är lite kul. ”Ur spår din jävla knegare” byts till att vilja spara el eller fossilbränsle. Byter till P2 på infotainmentsystemet.

Vad säger experterna, är det dödslivsfarligt att köra med dåliga däck? Testar ni aldrig gränserna med den utrustningen ni har i olika underlag? Jag såg två bilar i diket igår. 2 cm snö ute vid Arlanda. Moderna bilar. Hur??
Jag testar med broms och gaspedal ibland.
Gas och fotbroms ibland på hojen när asfalten gnistrar och glimmar eller om jag misstänker svartis.
Motorbroms, vänster fot nere, lite handbroms funkar när det är snorhalt. Smäller jag ändå så har jag kört för fort. Har inte smällt sedan -78.
Påkörd i rondell av den svenska officerskåren har jag blivit iofs. Triggerhappy med hjärnsläpp. ”Såg dig inte.” Autobroms för militärfordon i fredstid är ju ett sätt att skydda befolkningen. Jag är för!

View attachment 510475
Inlägg redigerat (GDPR)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Biltillverkarna tävlar ju tyvärr om vem som kan förnedra sig själv mest med idiotisk PK-reklam och som vanligt ligger den svenska stoltheten Volvo i framkant…

För det är väl dom som vevar den där reklamen om och om igen, där en kvinna mitt i karriären (naturligtvis…) och i storstadsmiljö (naturligtvis…) har så förtvivlat svårt att släppa telefonen att hon nästan klipper en gravid (naturligtvis…) fotgängare på ett övergångsställe. Men tack och lov har hon en Volvo, bilen som tvärnitar själv…!

Vilka signaler sänder en sådan reklamfilm…? Att det är helt OK att bete sig som en idiot i trafiken, för bilen stannar ju ändå…?

Tekniken finns!

Det företaget borde nog ha applicerat autobroms på sin produktion långt innan sina produkter…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag såg 110 bilar i seriekrock utanför uppsala på TV, ungefär lika mycket snö

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Usch vill inte ens se förslag om skiten 💩 vore bättre om folk släpper sina jävla mobiler i trafiken för nära 50% surfar öppet eller knäsurfar på dom 10mil om dagen jag åker nu och jag möter helt ärligt hellre ett rattfyllo än en som inte tittar alls på vägen och med mer finesser kommer ännu mer idioter att komma fram 🤮
Överbeskyddandet har inga gränser ibland men orka 😴

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS, KTM & Husaberg 450
Här leder BMW leder vägen!
Från att kört Motardhojar senaste decenniet fick jag möjligheten att köpa en ny BMW 1300GS, jag smiskade på allt lull lull som gick och från att ha varit ett kontroll freak på KTM moppen utan ens ABS står jag nu på andra sidan med tech och jag måste säga att det hänt hur mycket som helst på denna front. Den adaptiva farthållaren och det automatiska inbromsnings systemet är rent av fantastiskt bra. Visst hajade man till när hojen gick in första gången och bromsade själv, men det berodde ju på att jag gick ut alldeles för sent och smekte bilen framför innan jag körde om. Vet man bara att funktionen finns där är den helt kanon! Den går in precis så mycket som den ska utan att ta över. Visst mer lull lull som kan strula kanske men handen på hjärtat sitter det inte en adaptiv farthållare i de flesta bilar idag?
På Autobahn i somras kände jag mig flertalet gånger riktigt trygg när farthållaren går in och begränsar och vetskapen att den nyper till om det blir kritiskt. Det är inte så att hojen tar över, det är mer ett samspel där du förväntar dig att den ska gå in precis innan den gör det.....
Det är väl ingen som ifrågasätter Airbag idag....Jag ger bara tummen upp!

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Körhjälpmedel är skitbra, givet att man kör en bil där de implementerat att system som har just...kvalitet.
BMW och MB's premiumbilar är de som funkar bäst enl mig.
Tesla är inte bra efter deras slopande av radar. För mycket osäkerhet och felaktigheter.
Nu är inte BMW och MB perfekta heller men de är mer förlåtande och överaskar inte. Man vill ha förutsägbarhet i dessa system!
Skulle lätt vilja ha dessa system på en MC med

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I en bil sitter man ofta bältad så en plötslig inbromsning är inget problem. Om mc:n gör en pallnitning kan det bli lite väl spännande.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag är inget fan av autobroms, långt därifrån. Men ni måste prova innan ni uttalar er. Systemet pallnitar inte, utan det är en ganska mjuk, men bestämd inbromsning. Absolut inte något som gör att man flyger över styret. Jag har kört ganska många nya hojar med de senaste elektroniska hjälpmedlen de senaste 10 åren. Det har väl blivit närmare 23 000 mil sammanlagt och jag kan säga att de fungerar överraskande bra.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Felet med säkerhetssystemen är att det är nån j-a byråkrat i bryssel som bestämt att det måste finnas.
Hade varit bättre att låta kunderna som köper fordon få bestämma vad dom vill ha.
Och biltillverkarna hade aldrig tvingas sätta i halvdåliga system eftersom fullgoda hade blivit alldeles för dyrt att bygga. Tex automatisk avlösning av hastighetsskyltar, autobroms och annan dynga som jag inte vill betala för.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli