Autobroms på bilar vs motorcyklar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är inget fan av autobroms, långt därifrån. Men ni måste prova innan ni uttalar er. Systemet pallnitar inte, utan det är en ganska mjuk, men bestämd inbromsning. Absolut inte något som gör att man flyger över styret.

Det är ingen ursäkt eller förmildrande omständighet. Det finns ganska många situationer på en motorcykel där jag absolut inte vill ha en extra input från någon som inte tänker som mig.

Jag har ännu inte kört en enda bil där bilens försök till styrning eller inbromsning faktiskt har lett till något bättre än det jag själv tänkte göra.

Fast det var ju vädrets fel, och alla dom bilarna var säkert gamla bilar, säkert med förbränningsmotor dessutom :ajjabajja Och höll alla hastigheten så har det väl egentligen inte hänt?

Det är ytterligare ett bevis på något som alla redan vet - folk söder om Dalälven ska egentligen hållas inomhus om det vankas snö på prognosen. Har man inte växt upp med att sladda Amazon eller fjortontvåa runt byhålans varje kurva så är man helt enkelt en inkompetent förare i vinterväglag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är inget fan av autobroms, långt därifrån. Men ni måste prova innan ni uttalar er. Systemet pallnitar inte, utan det är en ganska mjuk, men bestämd inbromsning. Absolut inte något som gör att man flyger över styret. Jag har kört ganska många nya hojar med de senaste elektroniska hjälpmedlen de senaste 10 åren. Det har väl blivit närmare 23 000 mil sammanlagt och jag kan säga att de fungerar överraskande bra.
Om det verkligen ska bromsa som det gör när en bil bromsar blir det pallnitning.
Farthållare med radar kan jag acceptera, men inte mer än så.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Som jag skrev så är det inget jag gillar eller vill ha. När jag testade det på en 1300 gs, så provocerade jag fram autobromsen för att uppleva hur det kändes. Nu var jag ju beredd, men ingreppet var relativt mjukt med en tydlig progression. Efter att ha testat några gånger stängde jag av det.
Absolut inget jag vill ha, men jag tyckte jag kunde nyansera debatten något :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag såg 110 bilar i seriekrock utanför uppsala på TV, ungefär lika mycket snö

Fast det var ju vädrets fel, och alla dom bilarna var säkert gamla bilar, säkert med förbränningsmotor dessutom :ajjabajja Och höll alla hastigheten så har det väl egentligen inte hänt?

Ja för i Tragikvärkets värld är en aktiv förare som använder aktiv säkerhet, undvika olycka, inget som prioriteras. :fakta

Passiv säkerhet däremot, när olyckan skett, ska konsekvensen inte innebära död eller allvarlig skada. Och ingen dog väl här? Två var allvarligt skadade men läget rapporterades vara stabilt. Så blir det inte bestående invaliditet är visionen uppfylld. :fakta

NOLL VISION :huvet

Har ni hört några pratat om säkerhetsavstånd? Aktiv säkerhet som kan användas av förare med omdöme. Omdöme finns inte som tillval i modärna bilar, det måste föraren själv bistå med! Aktiv säkerhet där förare inte använder telefon, GPS eller andra "hjälpmedel" som tar blicken från vägen. Det kräver att föraren aktivt avhåller sig från annat än köra.
Kanske anpassa hastigheten efter förhållandena?
NIX, det var fri fart och det är borta sedan länge då många inte hade eget omdöme... :(

Känner de modärna bilarna med autobroms av att det är halt?
Gör låsningsfria bromsar att stoppsträckan blir som i sommarväglag?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja för i Tragikvärkets värld är en aktiv förare som använder aktiv säkerhet, undvika olycka, inget som prioriteras. :fakta

Passiv säkerhet däremot, när olyckan skett, ska konsekvensen inte innebära död eller allvarlig skada. Och ingen dog väl här? Två var allvarligt skadade men läget rapporterades vara stabilt. Så blir det inte bestående invaliditet är visionen uppfylld. :fakta

NOLL VISION :huvet

Har ni hört några pratat om säkerhetsavstånd? Aktiv säkerhet som kan användas av förare med omdöme. Omdöme finns inte som tillval i modärna bilar, det måste föraren själv bistå med! Aktiv säkerhet där förare inte använder telefon, GPS eller andra "hjälpmedel" som tar blicken från vägen. Det kräver att föraren aktivt avhåller sig från annat än köra.
Kanske anpassa hastigheten efter förhållandena?
NIX, det var fri fart och det är borta sedan länge då många inte hade eget omdöme... :(

Känner de modärna bilarna med autobroms av att det är halt?
Gör låsningsfria bromsar att stoppsträckan blir som i sommarväglag?

Svar på de två sista frågorna:

1. Ja, självfallet. De kör inte åt dig och ersätter omdömet, men bromsen tar ned hastigheten så mycket det är möjligt utifrån väglag om du nu klantar till det.

2. Absolut inte. Däremot bibehålls styrförmåga och stabilitet under inbromsningen så föraren kan behålla kontrollen på fordonet trots maximal inbromsning.


Mvh
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Svar på de två sista frågorna:

1. Ja, självfallet. De kör inte åt dig och ersätter omdömet, men bromsen tar ned hastigheten så mycket det är möjligt utifrån väglag om du nu klantar till det.

2. Absolut inte. Däremot bibehålls styrförmåga och stabilitet under inbromsningen så föraren kan behålla kontrollen på fordonet trots maximal inbromsning.


Mvh
Men hur "vet" bilen att det är halt och ökar avståndet till framförvarande för att kunna bromsa utan att köra in i framförvarande?

Det nyaste jag äger är tillverkat 2009 så jag måste använda gammaldags omdöme som ingick i "fri fart" tillsammans med erfarenhet.

Erfarenhet är summan av begångna misstag, jag är en väldigt erfaren motorcyklist. :tungan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men hur "vet" bilen att det är halt och ökar avståndet till framförvarande för att kunna bromsa utan att köra in i framförvarande?

Det nyaste jag äger är tillverkat 2009 så jag måste använda gammaldags omdöme som ingick i "fri fart" tillsammans med erfarenhet.

Erfarenhet är summan av begångna misstag, jag är en väldigt erfaren motorcyklist. :tungan

Avståndet måste du hålla som förare alldeles oavsett. Är det halt osv. Ersätter som sagt inte omdöme men de tekniska systemen idag kan avgöra friktionen både där de kör genom gyro/sensorer och framför fordonet med kameror osv.

En erfaren förare är en mycket viktig komponent, systemen träder in först när föraren inte räckt till. Kan inte alls alltid rädda situationen men förmildra följderna så långt möjligt.

Det är tex stor skillnad mellan en krock i 80 km/h och en i 50 km/h med avseende på krockvåld och konsekvenser.

En erfaren förare undviker så långt möjligt krocken.


Mvh
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett gammalt klipp. Jag vet inte hur väderförhållandena framgår i kameran. Ni som fotat i tät dimma vet att dimman inte syns så bra i kameran.

Ovanför Uppsala var det halt redan innan ”snökanonen” satte igång. Snö på redan hal asfalt plus dimma. Hur många meters sikt?
I 90 åker man 25 meter på en sekund.

Avstånd ja, vi vet inte vad som startade masskrocken.
Nu brukar inte alla bilar ligga som ett pärlband med 2 sekunders lucka. Det är lite olika. Några ligger 50-100-150 meter efter framförvarande. Goda marginaler fast de ser ju inte framförvarande. Tänk då att de är en norrlänning i en modern bil med all utrustning nya bäst i test-däck med dubb. Han ser, anar, känner på sig att det är läge att slå av och gör det. Dålig sikt så för att se stannar han 10 meter ifrån den stillastående bilen framför.
Undrar vad som hänt, några tända bromsljus, några med varningsblinkers på syns.
Ska han kliva ur bilen och ställa sig i slänten, det är kallt. Whiplash vs lågskor.
Bilen bakom hinner inte stanna utan smäller in i norrlänningen som trycks framåt. Sen direkt kommer en till. Norrlänningen och första bilen bakom åker fram en bit till.
Sedan kommer en lastbil som trycker bilarna framför sig och in i bilen som norrlänningen först stannade för. Fan, då åker han på självrisken. Han och bilarna bakom har inte hållit avståndet. Att köra in i någon bakifrån är automatiskt vållande.
Sedan fortsätter det tills alla ca 100 bilar krockat färdigt. Oskyldig, erfaren och vållande. Han kunde ju inte stannat 50-70 meter bakom den första, närmaste bilen framför. Den ser han ju inte förrän 20-30 meter innan.
Osäker på siffrorna, jag var inte där. Insert egna siffror. Poängen är att man nog kan skylla på vädret. Att sänka från 90-110 till 50-60 eller 30-40 när snöandet tilltog kunde ha funkat om alla gjorde det och ungefär samtidigt. Även de som tycker att de klarar att köra fortare. Vänsterfilen är ju för omkörning…

Det kom nyligen skärpta krav på vinterdäck. Märkningen alptopp och snöflinga. Kanske att några åkte vidare på de icke godkända. Mycket gummi kvar? Landsail, för spanska vintrar. Godkända på Autobahn. Eller var det en EU-grej?

Dubbdäck är svårslagna i ett par grenar. Is och hårt packad snö. Broms, acceleration och kurvtagning.
Vid nysnö, mjuk snö, kraftigt snöfall påverkar inte ett dubbutstick på 1,6 mm eller mindre. Det är mönstret, gummiblandningen och åldern som spelar roll. Oavgjort vs dubbfria.
Bromsning på torr resp våt asfalt funkar bättre utan dubb. Samma sak med grepp i kurva och acc.
Bränsle/elförbrukning, komfort och ljudnivå blir inte bättre med dubb heller. Pris? Dyrare med dubb såklart.

Passiv säkerhet, dubbdäck. Ni vet, på broar, skuggiga partier, svackor på fält, korsningar, rondeller och vid rödljus. Isfläckar eller polerad is.

Har Norrland bara vit hårt packad slät snö på vägarna? Här hemma så har vi vit fin hårt packad snö i ett dygn. Sen blir det potthål överallt. Salt och blöt och sedan torr asfalt. Perfekt med dubbfria GoodYear. 2a i ViB test 2023. De duger finfint.

Testresultaten kan man vikta om efter egna prioriteringar. Pris spelar mindre roll. Ljudnivå spelar mindre roll i en välisolerad bil osv.

Däcktester gäller endast det året. Nästa år kan däcket ha annan lite gummiblandning, stomme, sajpning osv trots samma namn. Egentligen endast den bilmodellen som användes. Drivning fram, bak, alla. Däcktest för elbilar har jag inte läst. Elbilsgubbar gillar att bränna gummi. Dubb?
Edit: Tester är en sak, att testa sina däck själv på olika underlag är en bra grej.

Nu skyller Flashback på stockholmare och invandrare. Så nedrigt.

Undrar hur försäkringsbolagen gör. Skulle gissa på att alla drabbade får betala självrisk.
Skada fram, självrisk, skada bak motpartens bolag. Vagnskada är bra. Ingår vid privatleasing antar jag.
Polisen skulle väl kunna bötfälla alla? Vårdslöshet i trafik, ej tillräckligt avstånd.
I körkortsboken stod det att man alltid ska kunna stanna om ett hinder plötsligt dyker upp i körbanan. Illustrerat med en brun kartong. Ordet snökanon fanns inte då.
Osäker på om polisen prioriterade det och nykterhetskontroll.

IMG_1290.jpeg
Äsch, bara en bild på Janne ”Flash” Nilssons Porsche. Vi åkte ett snabbt varv på en bana på en sjö i Värmland. Ja innan det hade vi själva kört runt i sex hyrbilar. Äh, en grej med jobbet bara.
 
Last edited:

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag såg 110 bilar i seriekrock utanför uppsala på TV, ungefär lika mycket snö
Jag satt i köerna mot Enköping på E18 igår.
Kom iväg ca 2 min senare än planerat. Vilket var tur annars hade våran bil med stått där i högen av andra bilarna….
Det var -5.5 grader och kom snöfall så att man såg ca 50-70 meter. Detta frös när det landade på vägbanan.

Jag såg tidigt att något hänt framför men bilen reagerade före mig..dock gled bilen bara på svartisen som fanns. Lyckades svänga undan och ut på väggrenen där det var inga som kört och fick stopp på bilen.

Var en ganska skrämmande upplevelse att se folk som inte fick stopp på bilarna…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag satt i köerna mot Enköping på E18 igår.
Kom iväg ca 2 min senare än planerat. Vilket var tur annars hade våran bil med stått där i högen av andra bilarna….
Det var -5.5 grader och kom snöfall så att man såg ca 50-70 meter. Detta frös när det landade på vägbanan.

Jag såg tidigt att något hänt framför men bilen reagerade före mig..dock gled bilen bara på svartisen som fanns. Lyckades svänga undan och ut på väggrenen där det var inga som kört och fick stopp på bilen.

Var en ganska skrämmande upplevelse att se folk som inte fick stopp på bilarna…

Jo, när man bara kan se på och det bara fortsätter måste vara fruktansvärt.

Jag ska kolla batterierna i mina nödpuckar i bilen nu
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inte autobroms men väl automatisk växellåda...
Jag är nyss hemkommen från Spanien efter ett par dagar på helt fantastiska vägar uppe i bergen utanför Barcelona. 1000 kurvor på två timmar på sammetsliknande asfalt, nirvana för någon som älskar kurvor som jag gör...

Men...

Jag hade fått låna en Africa Twin med DCT låda, dvs ingen koppling och en massa "modes" på både motor och växellåda. Rätt mysigt med automat först, i den hysteriska, spanska trafiken...
Sen kom vi till där nirvana började och till en början funkade det hyfsat, jag tog det väldigt lugnt eftersom jag var rostig efter vintern. Efter den stund började det lossna och farten både in och ut i kurvorna samt lutningen ökade. Då märkte jag hur fullständigt värdelöst det var med automat.
Normalt sett kör jag med växellåda och koppling som bakbroms in i böjarna, nedväxling och halv koppling med lite slir för att fånga slacket och få en förväntad och konsekvent hoj, har fungerat i dryga 40 år.

Med automatisk växellåda så växlade fanskapet hela tiden (ja, jag testade alla olika modes som finns). Drivemode, Offroadmode, Sportsmode, Happymode...you name it, men växellådan bara växlade mitt i allt. Det innebar att jag hade en viss motorbroms när jag började insvängningen men mitt i allt så bytte den växel och då också motorbroms, vilket fick till följd att hojen antingen ställde sig upp eller fortsatte i spåret... och i de riktigt snäva kurvorna så var farten ibland så låg att den plötsligt frihjulade, dvs plötsligt försvann motorbromsen helt när man minst anar det.

Konsekvensen blev en orolig körning som jag fick kompensera med väldigt omfattande trailbrake in i böjarna för att få hyfsat stuk på körningen...

Slutreplik: När man ÅKER hoj är automat ganska mysigt, när man KÖR hoj är det värdelöst...
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top