Men det stod väl 110 på skylten?Jag såg 110 bilar i seriekrock utanför uppsala på TV, ungefär lika mycket snö
Kör ej över skyltad hastighet!
Men det stod väl 110 på skylten?Jag såg 110 bilar i seriekrock utanför uppsala på TV, ungefär lika mycket snö
Jag är inget fan av autobroms, långt därifrån. Men ni måste prova innan ni uttalar er. Systemet pallnitar inte, utan det är en ganska mjuk, men bestämd inbromsning. Absolut inte något som gör att man flyger över styret.
Fast det var ju vädrets fel, och alla dom bilarna var säkert gamla bilar, säkert med förbränningsmotor dessutomOch höll alla hastigheten så har det väl egentligen inte hänt?
Om det verkligen ska bromsa som det gör när en bil bromsar blir det pallnitning.Jag är inget fan av autobroms, långt därifrån. Men ni måste prova innan ni uttalar er. Systemet pallnitar inte, utan det är en ganska mjuk, men bestämd inbromsning. Absolut inte något som gör att man flyger över styret. Jag har kört ganska många nya hojar med de senaste elektroniska hjälpmedlen de senaste 10 åren. Det har väl blivit närmare 23 000 mil sammanlagt och jag kan säga att de fungerar överraskande bra.
Jag såg 110 bilar i seriekrock utanför uppsala på TV, ungefär lika mycket snö
Fast det var ju vädrets fel, och alla dom bilarna var säkert gamla bilar, säkert med förbränningsmotor dessutomOch höll alla hastigheten så har det väl egentligen inte hänt?
Ja för i Tragikvärkets värld är en aktiv förare som använder aktiv säkerhet, undvika olycka, inget som prioriteras.
Passiv säkerhet däremot, när olyckan skett, ska konsekvensen inte innebära död eller allvarlig skada. Och ingen dog väl här? Två var allvarligt skadade men läget rapporterades vara stabilt. Så blir det inte bestående invaliditet är visionen uppfylld.
NOLL VISION
Har ni hört några pratat om säkerhetsavstånd? Aktiv säkerhet som kan användas av förare med omdöme. Omdöme finns inte som tillval i modärna bilar, det måste föraren själv bistå med! Aktiv säkerhet där förare inte använder telefon, GPS eller andra "hjälpmedel" som tar blicken från vägen. Det kräver att föraren aktivt avhåller sig från annat än köra.
Kanske anpassa hastigheten efter förhållandena?
NIX, det var fri fart och det är borta sedan länge då många inte hade eget omdöme...
Känner de modärna bilarna med autobroms av att det är halt?
Gör låsningsfria bromsar att stoppsträckan blir som i sommarväglag?
Men hur "vet" bilen att det är halt och ökar avståndet till framförvarande för att kunna bromsa utan att köra in i framförvarande?Svar på de två sista frågorna:
1. Ja, självfallet. De kör inte åt dig och ersätter omdömet, men bromsen tar ned hastigheten så mycket det är möjligt utifrån väglag om du nu klantar till det.
2. Absolut inte. Däremot bibehålls styrförmåga och stabilitet under inbromsningen så föraren kan behålla kontrollen på fordonet trots maximal inbromsning.
Mvh
Men hur "vet" bilen att det är halt och ökar avståndet till framförvarande för att kunna bromsa utan att köra in i framförvarande?
Det nyaste jag äger är tillverkat 2009 så jag måste använda gammaldags omdöme som ingick i "fri fart" tillsammans med erfarenhet.
Erfarenhet är summan av begångna misstag, jag är en väldigt erfaren motorcyklist.![]()
Jag satt i köerna mot Enköping på E18 igår.Jag såg 110 bilar i seriekrock utanför uppsala på TV, ungefär lika mycket snö
Jag satt i köerna mot Enköping på E18 igår.
Kom iväg ca 2 min senare än planerat. Vilket var tur annars hade våran bil med stått där i högen av andra bilarna….
Det var -5.5 grader och kom snöfall så att man såg ca 50-70 meter. Detta frös när det landade på vägbanan.
Jag såg tidigt att något hänt framför men bilen reagerade före mig..dock gled bilen bara på svartisen som fanns. Lyckades svänga undan och ut på väggrenen där det var inga som kört och fick stopp på bilen.
Var en ganska skrämmande upplevelse att se folk som inte fick stopp på bilarna…
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |