Jag tror att R9:an är en sådan hoj som tack vare sin lättkördhet och att den saknar det sista som "racehoj" kommer att göra väldigt många bandagsåkare snabbare i praktiken.
Det var precis som 2003 när Honda och Kawasaki släppte sina nya generations sport 600 or. De var mycket sportigare än föregående generation, mycket mer effekt, sportigare fjädring, rejsigare körställning osv. Jag testade alla modellerna på Kemora i Finland och jag var fortfarande snabbare på R6:an som var en gungig gathoj i jämförelse. Men den hade ett mellanregister som gjorde den lättkörd och man kom ut ur kurvorna mycket snabbare. Den mjukare fjädringen gjorde också att hojen "pratade" tydligare med mig, vilket gjorde mig tryggare och jag vågade köra fortare.
Det var samma sak med CBR1000 från 2008, den saknade en massa toppeffekt mot konkurrenterna men hade ett fett mellanregister som sköt hojen ut ur kurvorna med rejält oumph. Lättkörd och väldigt snabb!
2006 kom ju den nya R6:an som då blev lika rejsig som de andra, och likaledes mer svårkörd. Den kunde inte ens börna på vått gräs om man inte dumpade kopplingen från 12000 varv...