Långförvaring - att tänka på inför uppstart? Honda cb1300f -04.

superpeppe

The one and only
Gick med
28 Sep 2006
Hoj
En orange, och det är inte ktm!
Long time no see forumet.

Fick ärva pappas hoj för några år sedan. Men på grund av olika anledningar har den fått stå mer än den förtjänar.

Tänkte göra ett omtag och och starta upp den och kanske köra några mil denna säsongen, men funderar över vad jag behöver preppa?

Servicehistorik sedan jag tog över
2018 - 3173mil = olja + filter, nya däck Michelin pilot road 2.
2019 - 3460mil = drivpaket, tändstift, kylarvätska
2021 - 3488mil = olja + filter.
Kollade mätaren idag 2025 = 3621 mil.

Från 2021 har den stått i isolerad garagelänga, lagerlokal och garage under lägenhetshus. Hyfsat tom tank senaste året. Till och från "upphissad" fram och bak så hjulen hänger fritt. Och däcken har varit pumpade till och från.

Min fråga är: vad ska jag tänka på innan uppstart?

Olja + filter?
Broms/kopplingsvätska?
Kylarvätska?
Packboxar i gaffel?
Däcken?
Något annat?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kolla oljenivån, lufttrycket i däcken,se till att bromsarna funkar, ladda batteriet, tanka. Starta, kör.

Efter några mil kan man byta olja och filter.
Skall man köra långt kan man byta däcken om de är torra.
Det florerar mycket myter om att packboxar spricker och död och förintelsen kommer inträda om man inte totalrenoverar en hoj som stått still mer än en säsong innan uppstart.
Min inställning är att ta problemen när de kommer, till exempel bytet man gaffel tätningarna NÄR de pajjar osv.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Long time no see forumet.

Fick ärva pappas hoj för några år sedan. Men på grund av olika anledningar har den fått stå mer än den förtjänar.

Tänkte göra ett omtag och och starta upp den och kanske köra några mil denna säsongen, men funderar över vad jag behöver preppa?

Servicehistorik sedan jag tog över
2018 - 3173mil = olja + filter, nya däck Michelin pilot road 2.
2019 - 3460mil = drivpaket, tändstift, kylarvätska
2021 - 3488mil = olja + filter.
Kollade mätaren idag 2025 = 3621 mil.

Från 2021 har den stått i isolerad garagelänga, lagerlokal och garage under lägenhetshus. Hyfsat tom tank senaste året. Till och från "upphissad" fram och bak så hjulen hänger fritt. Och däcken har varit pumpade till och från.

Min fråga är: vad ska jag tänka på innan uppstart?

Olja + filter?
Broms/kopplingsvätska?
Kylarvätska?
Packboxar i gaffel?
Däcken?
Något annat?
Det är viktigt att du håller full gas vid uppstart så att du snabbt får upp den till maxvarv och får bränna bort bort alla gamla oljerester och mjuka upp ventilstyrningar 👌🏻

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bensin är färskvara - lättflyktiga (lättantändliga) ämnen försvinner ganska snabbt - om hojen inte sparkar igång direkt så töm tanken o häll på nytt.

superpeppe

The one and only
Gick med
28 Sep 2006
Hoj
En orange, och det är inte ktm!
Tack för svaren och komiken, det lyser upp tillvaron nu när vintern gjorde sig påmind igen.

Min uppfattning av svaren är att det inte är någon panik egentligen, ny olja + filter kan vara trevligt, lite ny bensin sen är vi good to go?

Däck, kylarvätska, broms/kopplingolja osv är ganska åldersbeständiga utifrån det ni skriver.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tack för svaren och komiken, det lyser upp tillvaron nu när vintern gjorde sig påmind igen.

Min uppfattning av svaren är att det inte är någon panik egentligen, ny olja + filter kan vara trevligt, lite ny bensin sen är vi good to go?

Däck, kylarvätska, broms/kopplingolja osv är ganska åldersbeständiga utifrån det ni skriver.
Broms och kopplingsvätska samlar på sig fukt som sänker kokpunkten samt orsakar korrosion i systemen.
Jag byter vart annat år och är nöjd och glad.
Du borde byta innan du börjar köra.
Det går åt en genomskinlig slangstump en 8mm nyckel och en kompis underlättar.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bensinens ohållbarhet är enligt mina erfarenheter rätt överdriven. Hade en ER6a stående i en lada i tre år, eller om det var två. Stoppade i laddat batteri och den startade som vanligt. Tanken var iofs knallfull vilket kanske hjälpte.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det var inte så länge den stått:
kolla luften i däcken.
Starta upp den. fuska eventuellt med startgas. -kör en sväng.
Kör slut på bensinen och fyll på med ny bensin.

kolla att den är tät i motorn, gafflarna osv,
Byt olja och filter, kolla luftfiltret .

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bensinens ohållbarhet är enligt mina erfarenheter rätt överdriven. Hade en ER6a stående i en lada i tre år, eller om det var två. Stoppade i laddat batteri och den startade som vanligt. Tanken var iofs knallfull vilket kanske hjälpte.
Ja, jag fick liv i en hoj som hade stått några år på en gräsmatta med halvfull tank, och innan det något år i ett skjul, med samma soppa i. Den startade och gick som den skulle, allt som krävdes var att vi fick kabla igång den, eftersom batteriet var mer än stendött. Och nej, ingen hade tömt fuggarna innan den övergavs. Och frugans hoj körs en gång per år, den står i varmgarage med halvtank, startar också klockrent.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja, jag fick liv i en hoj som hade stått några år på en gräsmatta med halvfull tank, och innan det något år i ett skjul, med samma soppa i. Den startade och gick som den skulle, allt som krävdes var att vi fick kabla igång den, eftersom batteriet var mer än stendött. Och nej, ingen hade tömt fuggarna innan den övergavs. Och frugans hoj körs en gång per år, den står i varmgarage med halvtank, startar också klockrent.
Samma som den gamla gräsklipparen som man bara rullar in på hösten och när det är dags på våren tar ut drar några gånger och den startar. Tänker varje år "nu startar den nog aldrig och är dags för en ny" har sagt så i säkert 10-12 år

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag fick en tunna bensin(200liter) av en kollega som hans pappa lagt undan på sjuttiotalet. Hällde det i min gamle 240 och andra fordon/maskiner och det gick hur fint som helst.

Så hur dålig bensin blir kan man ju fundera på.

Kanske för att det var gammal blyad bensin?

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli