Långförvaring - att tänka på inför uppstart? Honda cb1300f -04.

superpeppe

The one and only
Gick med
28 Sep 2006
Long time no see forumet.

Fick ärva pappas hoj för några år sedan. Men på grund av olika anledningar har den fått stå mer än den förtjänar.

Tänkte göra ett omtag och och starta upp den och kanske köra några mil denna säsongen, men funderar över vad jag behöver preppa?

Servicehistorik sedan jag tog över
2018 - 3173mil = olja + filter, nya däck Michelin pilot road 2.
2019 - 3460mil = drivpaket, tändstift, kylarvätska
2021 - 3488mil = olja + filter.
Kollade mätaren idag 2025 = 3621 mil.

Från 2021 har den stått i isolerad garagelänga, lagerlokal och garage under lägenhetshus. Hyfsat tom tank senaste året. Till och från "upphissad" fram och bak så hjulen hänger fritt. Och däcken har varit pumpade till och från.

Min fråga är: vad ska jag tänka på innan uppstart?

Olja + filter?
Broms/kopplingsvätska?
Kylarvätska?
Packboxar i gaffel?
Däcken?
Något annat?

Kolla oljenivån, lufttrycket i däcken,se till att bromsarna funkar, ladda batteriet, tanka. Starta, kör.

Efter några mil kan man byta olja och filter.
Skall man köra långt kan man byta däcken om de är torra.
Det florerar mycket myter om att packboxar spricker och död och förintelsen kommer inträda om man inte totalrenoverar en hoj som stått still mer än en säsong innan uppstart.
Min inställning är att ta problemen när de kommer, till exempel bytet man gaffel tätningarna NÄR de pajjar osv.

Long time no see forumet.

Fick ärva pappas hoj för några år sedan. Men på grund av olika anledningar har den fått stå mer än den förtjänar.

Tänkte göra ett omtag och och starta upp den och kanske köra några mil denna säsongen, men funderar över vad jag behöver preppa?

Servicehistorik sedan jag tog över
2018 - 3173mil = olja + filter, nya däck Michelin pilot road 2.
2019 - 3460mil = drivpaket, tändstift, kylarvätska
2021 - 3488mil = olja + filter.
Kollade mätaren idag 2025 = 3621 mil.

Från 2021 har den stått i isolerad garagelänga, lagerlokal och garage under lägenhetshus. Hyfsat tom tank senaste året. Till och från "upphissad" fram och bak så hjulen hänger fritt. Och däcken har varit pumpade till och från.

Min fråga är: vad ska jag tänka på innan uppstart?

Olja + filter?
Broms/kopplingsvätska?
Kylarvätska?
Packboxar i gaffel?
Däcken?
Något annat?
Det är viktigt att du håller full gas vid uppstart så att du snabbt får upp den till maxvarv och får bränna bort bort alla gamla oljerester och mjuka upp ventilstyrningar 👌🏻

Last edited:
Bensin är färskvara - lättflyktiga (lättantändliga) ämnen försvinner ganska snabbt - om hojen inte sparkar igång direkt så töm tanken o häll på nytt.

Tack för svaren och komiken, det lyser upp tillvaron nu när vintern gjorde sig påmind igen.

Min uppfattning av svaren är att det inte är någon panik egentligen, ny olja + filter kan vara trevligt, lite ny bensin sen är vi good to go?

Däck, kylarvätska, broms/kopplingolja osv är ganska åldersbeständiga utifrån det ni skriver.

Tack för svaren och komiken, det lyser upp tillvaron nu när vintern gjorde sig påmind igen.

Min uppfattning av svaren är att det inte är någon panik egentligen, ny olja + filter kan vara trevligt, lite ny bensin sen är vi good to go?

Däck, kylarvätska, broms/kopplingolja osv är ganska åldersbeständiga utifrån det ni skriver.
Broms och kopplingsvätska samlar på sig fukt som sänker kokpunkten samt orsakar korrosion i systemen.
Jag byter vart annat år och är nöjd och glad.
Du borde byta innan du börjar köra.
Det går åt en genomskinlig slangstump en 8mm nyckel och en kompis underlättar.

Bensinens ohållbarhet är enligt mina erfarenheter rätt överdriven. Hade en ER6a stående i en lada i tre år, eller om det var två. Stoppade i laddat batteri och den startade som vanligt. Tanken var iofs knallfull vilket kanske hjälpte.

Det var inte så länge den stått:
kolla luften i däcken.
Starta upp den. fuska eventuellt med startgas. -kör en sväng.
Kör slut på bensinen och fyll på med ny bensin.

kolla att den är tät i motorn, gafflarna osv,
Byt olja och filter, kolla luftfiltret .

Bensinens ohållbarhet är enligt mina erfarenheter rätt överdriven. Hade en ER6a stående i en lada i tre år, eller om det var två. Stoppade i laddat batteri och den startade som vanligt. Tanken var iofs knallfull vilket kanske hjälpte.
Ja, jag fick liv i en hoj som hade stått några år på en gräsmatta med halvfull tank, och innan det något år i ett skjul, med samma soppa i. Den startade och gick som den skulle, allt som krävdes var att vi fick kabla igång den, eftersom batteriet var mer än stendött. Och nej, ingen hade tömt fuggarna innan den övergavs. Och frugans hoj körs en gång per år, den står i varmgarage med halvtank, startar också klockrent.

Ja, jag fick liv i en hoj som hade stått några år på en gräsmatta med halvfull tank, och innan det något år i ett skjul, med samma soppa i. Den startade och gick som den skulle, allt som krävdes var att vi fick kabla igång den, eftersom batteriet var mer än stendött. Och nej, ingen hade tömt fuggarna innan den övergavs. Och frugans hoj körs en gång per år, den står i varmgarage med halvtank, startar också klockrent.
Samma som den gamla gräsklipparen som man bara rullar in på hösten och när det är dags på våren tar ut drar några gånger och den startar. Tänker varje år "nu startar den nog aldrig och är dags för en ny" har sagt så i säkert 10-12 år

Jag fick en tunna bensin(200liter) av en kollega som hans pappa lagt undan på sjuttiotalet. Hällde det i min gamle 240 och andra fordon/maskiner och det gick hur fint som helst.

Så hur dålig bensin blir kan man ju fundera på.

Kanske för att det var gammal blyad bensin?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick