Nytt, mindre halkigt bakdäck, vilket?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Gamla Gixxer 1100:an behöver nytt bakdäck igen, det Michelin Pilot Road 4 GT som sitter på klarade inte många mil och kändes väldigt halkigt att åka på*, sladdade lätt vid gaspådrag i svängar. Förslag på bättre alternativ?

*Jämfört med tidigare använda skurna mjuka slicks

Jag gillade mina AngelGT när det bagav sig, men det är ju en knippe år sen nu. Det var sämre i vått än pilot road, men bättre i torrt, och hade en sportigare profil som jag gillade bättre, och jag upplevde feedbacken som skarpare, men det är ju ganska personligt.

Last edited:
Gamla Gixxer 1100:an behöver nytt bakdäck igen, det Michelin Pilot Road 4 GT som sitter på klarade inte många mil och kändes väldigt halkigt att åka på*, sladdade lätt vid gaspådrag i svängar. Förslag på bättre alternativ?

Det var som tusan.

Vanliga PR4 är ett favoritdäck här - bra grepp, framförallt i väta är det exceptionellt, och fortsätter leverera fina egenskaper långt ner mot slutmillimetrarna - efter många mil.

Kört på hojar i 100 - 130 hk-spannet.
Jag gasar för dåligt, det är tydligt.

Kollar man recensioner på PR 4 GT så verkar dessa fega en hel del dom med.

Om man jämför med skurna slicks så vete tusan vad som skulle kunna matcha det. Hur mycket mil tar du ut ur slicksen jämfört med PR4 GT?

Road 4 var ganska kasst på allt, 5:an mycket bättre och 6:an ytterligare några snäpp bättre.
Men hur skall det användas, banåka eller bara gata i både vått och torrt?
Om regn är en vanlig sak vid körning så Road 6, skall det mest åkas torrt så Metzler m9 eller m7.
Både m7 och m9 funkar även på bana om det inte går skitfort.

Jag har kört mycket med pilot road 6 och aldrig haft några problem och även håller många mil.

Hade dom på min H2-SX som både är ganska tung cykel och har mycket hästkrafter. Passade mycket bra till den.

Kör Bridgestone t32 just nu och på gatan behövs inte mer grepp! Vet ej hur bra de är i väta relativt de andra touringdäcken men förstått att pilot road (oavsett generation) ska vara klassledande i vått.

T32 har ersatts av T33. men det är samma typ av däck som Road 4, som numera heter Road 6, så du kommer nog bli besviken.
Bra jobbat att få upp slicksen i arbetstemperatur vid snabb kvällstouring utan däcksvärmare. 🤣

Kör Bridgestone t32 just nu och på gatan behövs inte mer grepp! Vet ej hur bra de är i väta relativt de andra touringdäcken men förstått att pilot road (oavsett generation) ska vara klassledande i vått.
Min Versys1000 som jag köpte ny -23 hade bridgestone monterade från fabrik tror det var T32 (vet inte när T33 släptes).

Fick lite otäcka framhjuls släpp när det blött och halvslitet däck. Har aldrig upplevt liknande med road 6. Har haft road 5&6 på många olika cyklar så det är mitt förstahandsval

Måste även jag säga att Michelin PR4/5/6 är ett väldigt bra däck, alldeles särskilt när det är blött/kallt.

Tjuvsläpp kan man få under de första par hundra metrarna pga det lagringsvax som däck ofta levereras insmorda med, men det vet väl alla om?

Mvh

Måste även jag säga att Michelin PR4/5/6 är ett väldigt bra däck, alldeles särskilt när det är blött/kallt.

Tjuvsläpp kan man få under de första par hundra metrarna pga det lagringsvax som däck ofta levereras insmorda med, men det vet väl alla om?

Mvh
Det där är väl inte sant längre och däcken är hala i början för att ytan är helt slät?

T32 har ersatts av T33. men det är samma typ av däck som Road 4, som numera heter Road 6, så du kommer nog bli besviken.
Bra jobbat att få upp slicksen i arbetstemperatur vid snabb kvällstouring utan däcksvärmare. 🤣
Inga större problem med däcksvärmen, mest f.d. RR-folk som åkte fullt blås några timmar och var röda i trynet och svettblöta i håret vid bensträckarstopp. Men det har förändrats, nyare deltagare åker trots nya sporthojar och tuffa knäpuckar inte så fort och klagar på att de blir rädda om omkörande inte håller minst två meters avstånd vid passering...

Fyra säsonger på ett däck?! Vad kör du för magi? Jag har tur om jag klarar mig på en uppsättning däck per säsong.
Kan ha att göra med krav på godväder och avsaknad av lämpligt sällskap för full gas/full broms-åka så det blir inte så många mil per säsong. Trots detta tog Michelindäcket snabbt slut.

Mvh
Åker inte i blöta eller kyla förutom närmaste vägen hem.
Tycker Michelin var halt tills det var nästan utslitet, lite som ett överhettat bandäck. (Jo, trycket var rätt.)

Min BMW S1000XR är en tung hoj med en del vrid så den äter bakdäck, förra säsongen så krängdes tre bakdäck på 950 mil. Vissa touringdäck jag testat känns riktigt hala när de pressas i högre farter så jag har försökt att hitta däck som har bra grepp med någorlunda bra körsträcka. Riktigt mjuka däck för gata med suveränt grepp slaktas på 150-250 mil, så de går bort i min jakt på det ultimata däcket!!

Så min rekommendation för däck med bra grepp & hyfsade mil är:
Metzeler M7RR & M9RR, Michelin Power 4-5, Michelin 2CT, Pirelli Rosso 2-3-4, Pirelli Diablo Rosso 2-3-4, Dunlop Roadsmart 2-3-4, Dunlop Sportsmart 3-4. 👏

Det är en svår kombination med bra grepp & hållbarhet, blir oftast mellan 300-500 mil på ett bakdäck för min hoj & mitt körsätt.

Nu har jag beställt Mitas Sport Force+ bara för att testa under säsongen. (På väg från Italien just nu)

Däck som jag aldrig kommer köra med igen: Michelin Road 4 🤮
Däck som fungerade sådär: Pirelli Angel ST (kommer säkert testa Angel GT i framtiden)

Min BMW S1000XR är en tung hoj med en del vrid så den äter bakdäck, förra säsongen så krängdes tre bakdäck på 950 mil. Vissa touringdäck jag testat känns riktigt hala när de pressas i högre farter så jag har försökt att hitta däck som har bra grepp med någorlunda bra körsträcka. Riktigt mjuka däck för gata med suveränt grepp slaktas på 150-250 mil, så de går bort i min jakt på det ultimata däcket!!

Så min rekommendation för däck med bra grepp & hyfsade mil är:
Metzeler M7RR & M9RR, Michelin Power 4-5, Michelin 2CT, Pirelli Rosso 2-3-4, Pirelli Diablo Rosso 2-3-4, Dunlop Roadsmart 2-3-4, Dunlop Sportsmart 3-4. 👏

Det är en svår kombination med bra grepp & hållbarhet, blir oftast mellan 300-500 mil på ett bakdäck för min hoj & mitt körsätt.

Nu har jag beställt Mitas Sport Force+ bara för att testa under säsongen. (På väg från Italien just nu)

Däck som jag aldrig kommer köra med igen: Michelin Road 4 🤮
Däck som fungerade sådär: Pirelli Angel ST (kommer säkert testa Angel GT i framtiden)

Jag undrar verkligen hur ni kör på gata alltså.

Touringdäck har jag lyckats få hala på bana, endast. Jag kan absolut inte köra så på gata, det hade varit alldeles för snabbt på gata! Imponerad över att ni kör i ett sånt tempo på landsvägar mm.

Har faktiskt kört Pilot Road 4 på min hypermotard på anderstorp och de var väldigt lömska. Efter 10-15 mins körning så släppte de helt oväntat trots relativt identisk körning de 5 tidigare varven.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick