Nytt, mindre halkigt bakdäck, vilket?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Gamla Gixxer 1100:an behöver nytt bakdäck igen, det Michelin Pilot Road 4 GT som sitter på klarade inte många mil och kändes väldigt halkigt att åka på*, sladdade lätt vid gaspådrag i svängar. Förslag på bättre alternativ?

*Jämfört med tidigare använda skurna mjuka slicks

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gillade mina AngelGT när det bagav sig, men det är ju en knippe år sen nu. Det var sämre i vått än pilot road, men bättre i torrt, och hade en sportigare profil som jag gillade bättre, och jag upplevde feedbacken som skarpare, men det är ju ganska personligt.

Last edited:

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Gamla Gixxer 1100:an behöver nytt bakdäck igen, det Michelin Pilot Road 4 GT som sitter på klarade inte många mil och kändes väldigt halkigt att åka på*, sladdade lätt vid gaspådrag i svängar. Förslag på bättre alternativ?

Det var som tusan.

Vanliga PR4 är ett favoritdäck här - bra grepp, framförallt i väta är det exceptionellt, och fortsätter leverera fina egenskaper långt ner mot slutmillimetrarna - efter många mil.

Kört på hojar i 100 - 130 hk-spannet.
Jag gasar för dåligt, det är tydligt.

Kollar man recensioner på PR 4 GT så verkar dessa fega en hel del dom med.

Om man jämför med skurna slicks så vete tusan vad som skulle kunna matcha det. Hur mycket mil tar du ut ur slicksen jämfört med PR4 GT?

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000

Road 4 var ganska kasst på allt, 5:an mycket bättre och 6:an ytterligare några snäpp bättre.
Men hur skall det användas, banåka eller bara gata i både vått och torrt?
Om regn är en vanlig sak vid körning så Road 6, skall det mest åkas torrt så Metzler m9 eller m7.
Både m7 och m9 funkar även på bana om det inte går skitfort.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har kört mycket med pilot road 6 och aldrig haft några problem och även håller många mil.

Hade dom på min H2-SX som både är ganska tung cykel och har mycket hästkrafter. Passade mycket bra till den.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Kör Bridgestone t32 just nu och på gatan behövs inte mer grepp! Vet ej hur bra de är i väta relativt de andra touringdäcken men förstått att pilot road (oavsett generation) ska vara klassledande i vått.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...