Miggen
Hortryckare
- Gick med
- 27 Jan 2025
Beräknad lästid: Cirka 4 minuter
Har Miggen kört ifrån farbror blå? Visst har han det. Åker Miggen omkring och medvetet retar och provocerar Polismyndigheten? Knappast. Polisen har ett jobb som kan orsaka störningsmoment i Miggens intresse, Miggen har ett intresse som kan orsaka störningsmoment för polisen. Miggen har hjälpt polisen mer än polisen hjälpt Miggen, tro det eller ej den här skribenten har hjälpt uniformerad personal gripa både våldsverkare och hotfulla narkomaner
De flesta poliser är sköna i min erfarenhet, men det finns självfallet undantag som bekräftar regeln. Man ska inte glömma Fallet Kevin, Sture Bergwall, Kaj Linna, Eric Torell, Kapten Klänning, Mats Löfving med många, många fler när man diskuterar polisen. Som Miggen så fint brukar säga, ”Myndigheter är bara människor.” 
Hur är det möjligt att ha en bombarkarriär i över tio år utan att ha blivit tagen på bar gärning? Mjo, tänka efter före räcker ganska långt. Miggen tar aktiva åtgärder för att försöka minimera huvudvärken som allmänhet och polis kan bli utsatt för till följd av hans utdöende intresse. Miggens grundbultar för körning härstammar direkt från blåljuspersonal och kan sammanfattas extremt kort ungefär såhär: Tid och plats, krocka inte
Vad man bör förstå vad gäller polisen är att deras huvuduppgift är skydda allmänheten, punkt. Det är med andra ord inte jättepopulärt när man gör något som de uppfattar farligt för andra människor
Här blir det ibland friktionsytor mellan okunniga poliser och spetskompetensen hos en sån som Miggen.
Jag har i tidigare trådar efterlyst exempel på när en motorcyklist skadar andra trafikanter med körning i hög hastighet på motorväg och blivit lämnad extremt tomhänt, detta kommer upprepas i denna tråd. Miggen har statistiken på sin sida när han säger att motorcyklister sällan utsätter andra trafikanter för några större risker oavsett körsätt. Bombar man förbi obevakade övergångsställen mitt på dagen, kör på trottoarer eller flyger runt på cykelbanor kan detta självfallet krackelera. Jag kommer använda två exempel i denna tråd för att belysa ämnet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...den-intensiva-jakten-fran-polisens-helikopter
”Polisens första misstanke är därför att det kan vara beväpnade mördare.”
Här kan vi säga att ”tid och plats” grejen slutade extremt olyckligt för motorcyklisterna. Vi kan också konstatera att man från polisens sida gör en riktig jävla Torell vurpa när man antar att en motorcyklist med skinnställ på en sporthoj skulle vara inblandad i en mordkomplott, det är minst sagt långsökt. Jag skulle vara betydligt mer oroad för och intresserad av grabben med linne, shorts och flip flops på en naken hoj istället för skinnställsförarna på sporthojar om jag letade efter skjutglada individer
Exempel nummer två är förmodligen den mest omtalade polisjakten i svensk historia och kan ses i sin helhet här
Christopher visste det inte där och då, men bakom mörkt visir i svettigt ställ presterade han så pass absurda hastigheter på allmän väg att även mäktiga myndigheter häpnade
Den aktiva jakten på Christopher pågick i cirka en halvtimme och enligt mina beräkningar har han under denna tid snittat ungefär 190 kmh. Här har vi ett komplett stopp inräknat vid Bollmora där Christopher och Veronica blir medvetna om att en metallfågel gett sig in i matchen, och även en ombyggnation längst E4an mellan Stockholm och Södertälje som hade kraftig trafikpåverkan. När Christopher och Veronica först får syn på helikoptern befinner de sig nära förstnämndas hem. Det mest tragikomiska i hela händelsen är att deras bästa chans att undkomma de blodtörstiga myndighetsutövarna hade varit att kliva av hojen, knata in i huset, slänga av sig mc kläderna och öppna glatt för inkommande uniformer. I det läget hade de haft mycket bra chanser att klara sig juridiskt om de spelade korten rätt därefter. Men nu blev det inte så, utan att grotta ner mig i för mycket detaljer så tog de helt enkelt till panikartad flykt, en flykt som skulle visa sig sluta brutalt, blodigt och dödligt.
Här följer några av Miggens favoritcitat från poliserna under jakten, samt relevant kommunikation:
”Han pekar finger åt oss!” 17:25 i filmen
”Order? Vafan…” 24:43
”Fyfan o sitta där bak alltså…” 31:10
”Jävla tur att de har full tank, dom tycker de här e kul också!” 31:50
”Får hoppas den tar slut bensinen nu! Woau Ååuuoooåååå!” 32:20
”Sväng nån gång ditt jävla mähä!” Riktat till en pappa med barn i bilen 34:23
”Det går inte köra ikapp den här, det finns inga polisbilar som hänger på.” Helikoptern 35:00
”Han kör hursomhelst, får han en liten chans så går han förbi där. Så om man kan få stopp på hela vägen, om det går, om man får.” Helikoptern 36:48
”Pratat med chefer, inte nått hel stopp här. Ett körfält ska vara öppet. Han ska ha möjlighet att kunna.” Svårt att höra men sammanfattar beslutskedjan, även juridiskt korrekt. 37:28
”Vakthavande meddelar att vi avbryter.” ”Avbryter!?” 39:00
”Han kan ju få motor-, bensinstopp snart.” Notera att en stor förhoppning hos det polisiära är just soppatorsk, se till at ha tanken full
40:28
”… så att han inte känner sig jagad. Inga polisbilar deltar aktivt i nån fysisk jakt här på den hära motorcykeln, order från vakthavande.” 41:43
Här följer över en minut komplett, besviken tystnad från poliserna i kamerabilen
”Han måste ju få, få slut på bensinen såsom han kör måste ju sörpla i sig!” ”Ja det kan ju inte räcka hur länge som helst…” Återigen med bensinen
44:10
”Haru sporten i?” 44:34
”Hehehe, har vi kul här!” 46:05
”Han kör ut på vägrenen, sicksackar mellan bilarna. Vi kommer inte ikapp och vi flyger över typ 200 kmh.” Helikoptern 46:38
”Bra o blåsa ur den här bilen!” 47:17
”Han ramlar, han ramlar! Årstalänken, precis innan avfarten upp mot de hära partihallarna här. I södergående, strax innan tunnlarna, innan rondellen, precis vid avfarten, ligger han på backen.” Helikoptern 47:52
”Underbart…!” 48:45
”(Skicka) Två ambulanser, de var två stycken på hojen.” ”Uppfattat, vi beställer en till.” 49:22
”Får vi en akutbil med en gång också de verkar riktigt skadade.” 49:34
”Härligt med helikoptern.” 49:46
Vad kan vi lära oss av detta? Jo att när polisen sedermera skulle införskaffa nya metallfåglar valdes en modell som klarar cirka 280 kmh, man tog alltså höjd för bombarna på sporthoj som kan få för sig att bränna ifrån snuten
I bil är helikopter inget problem överhuvudtaget. Man skapar lite marginaler till bakomvarande och skuttar sedan in i baksätet med polaren, problem solved
På hoj blir det såklart knepigare, men långt ifrån omöjligt. Det allra bästa är att skutta in någonstans där andra människor uppehåller sig, tex lägenhet, köpcentrum osv, problem solved. I Christophers fall hade det förmodligen varit huset/hemmet.
Det går definitivt att finta bort en helikopter rent körmässigt, men Miggen brukar alltid säga blir man medveten om att en metallfågel fäst sitt hököga på en, släpp idén om att ”köra ifrån”. Ta det lugnt, sansat och strategiskt, gör du rätt kommer du klara dig galant. Polismyndigheten vinner bara om du krockar, eller får soppatorsk
När ägaransvar införs kan Miggen bjuda på en uppdatering, det är nämligen inte några större problem att fortsätta bomba phett när de fascistfasonerna kommer så länge man tänker efter lite före. Precis som med fartkameror är sådana metoder avsedda att våldföra sig på medelsvensson som faktiskt försöker sätta förhoppningar i lagar och regler men konstant blir sönderpiskade av byråkratins brutalitet, de har Miggens sympatier men han får nog inga tillbaks
VIF Christopher
Har Miggen kört ifrån farbror blå? Visst har han det. Åker Miggen omkring och medvetet retar och provocerar Polismyndigheten? Knappast. Polisen har ett jobb som kan orsaka störningsmoment i Miggens intresse, Miggen har ett intresse som kan orsaka störningsmoment för polisen. Miggen har hjälpt polisen mer än polisen hjälpt Miggen, tro det eller ej den här skribenten har hjälpt uniformerad personal gripa både våldsverkare och hotfulla narkomaner


Hur är det möjligt att ha en bombarkarriär i över tio år utan att ha blivit tagen på bar gärning? Mjo, tänka efter före räcker ganska långt. Miggen tar aktiva åtgärder för att försöka minimera huvudvärken som allmänhet och polis kan bli utsatt för till följd av hans utdöende intresse. Miggens grundbultar för körning härstammar direkt från blåljuspersonal och kan sammanfattas extremt kort ungefär såhär: Tid och plats, krocka inte

Vad man bör förstå vad gäller polisen är att deras huvuduppgift är skydda allmänheten, punkt. Det är med andra ord inte jättepopulärt när man gör något som de uppfattar farligt för andra människor


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...den-intensiva-jakten-fran-polisens-helikopter
”Polisens första misstanke är därför att det kan vara beväpnade mördare.”
Här kan vi säga att ”tid och plats” grejen slutade extremt olyckligt för motorcyklisterna. Vi kan också konstatera att man från polisens sida gör en riktig jävla Torell vurpa när man antar att en motorcyklist med skinnställ på en sporthoj skulle vara inblandad i en mordkomplott, det är minst sagt långsökt. Jag skulle vara betydligt mer oroad för och intresserad av grabben med linne, shorts och flip flops på en naken hoj istället för skinnställsförarna på sporthojar om jag letade efter skjutglada individer

Exempel nummer två är förmodligen den mest omtalade polisjakten i svensk historia och kan ses i sin helhet här
Christopher visste det inte där och då, men bakom mörkt visir i svettigt ställ presterade han så pass absurda hastigheter på allmän väg att även mäktiga myndigheter häpnade

Här följer några av Miggens favoritcitat från poliserna under jakten, samt relevant kommunikation:
”Han pekar finger åt oss!” 17:25 i filmen
”Order? Vafan…” 24:43
”Fyfan o sitta där bak alltså…” 31:10
”Jävla tur att de har full tank, dom tycker de här e kul också!” 31:50
”Får hoppas den tar slut bensinen nu! Woau Ååuuoooåååå!” 32:20
”Sväng nån gång ditt jävla mähä!” Riktat till en pappa med barn i bilen 34:23
”Det går inte köra ikapp den här, det finns inga polisbilar som hänger på.” Helikoptern 35:00
”Han kör hursomhelst, får han en liten chans så går han förbi där. Så om man kan få stopp på hela vägen, om det går, om man får.” Helikoptern 36:48
”Pratat med chefer, inte nått hel stopp här. Ett körfält ska vara öppet. Han ska ha möjlighet att kunna.” Svårt att höra men sammanfattar beslutskedjan, även juridiskt korrekt. 37:28
”Vakthavande meddelar att vi avbryter.” ”Avbryter!?” 39:00
”Han kan ju få motor-, bensinstopp snart.” Notera att en stor förhoppning hos det polisiära är just soppatorsk, se till at ha tanken full

”… så att han inte känner sig jagad. Inga polisbilar deltar aktivt i nån fysisk jakt här på den hära motorcykeln, order från vakthavande.” 41:43
Här följer över en minut komplett, besviken tystnad från poliserna i kamerabilen

”Han måste ju få, få slut på bensinen såsom han kör måste ju sörpla i sig!” ”Ja det kan ju inte räcka hur länge som helst…” Återigen med bensinen

”Haru sporten i?” 44:34
”Hehehe, har vi kul här!” 46:05
”Han kör ut på vägrenen, sicksackar mellan bilarna. Vi kommer inte ikapp och vi flyger över typ 200 kmh.” Helikoptern 46:38
”Bra o blåsa ur den här bilen!” 47:17
”Han ramlar, han ramlar! Årstalänken, precis innan avfarten upp mot de hära partihallarna här. I södergående, strax innan tunnlarna, innan rondellen, precis vid avfarten, ligger han på backen.” Helikoptern 47:52
”Underbart…!” 48:45
”(Skicka) Två ambulanser, de var två stycken på hojen.” ”Uppfattat, vi beställer en till.” 49:22
”Får vi en akutbil med en gång också de verkar riktigt skadade.” 49:34
”Härligt med helikoptern.” 49:46
Vad kan vi lära oss av detta? Jo att när polisen sedermera skulle införskaffa nya metallfåglar valdes en modell som klarar cirka 280 kmh, man tog alltså höjd för bombarna på sporthoj som kan få för sig att bränna ifrån snuten

I bil är helikopter inget problem överhuvudtaget. Man skapar lite marginaler till bakomvarande och skuttar sedan in i baksätet med polaren, problem solved

På hoj blir det såklart knepigare, men långt ifrån omöjligt. Det allra bästa är att skutta in någonstans där andra människor uppehåller sig, tex lägenhet, köpcentrum osv, problem solved. I Christophers fall hade det förmodligen varit huset/hemmet.
Det går definitivt att finta bort en helikopter rent körmässigt, men Miggen brukar alltid säga blir man medveten om att en metallfågel fäst sitt hököga på en, släpp idén om att ”köra ifrån”. Ta det lugnt, sansat och strategiskt, gör du rätt kommer du klara dig galant. Polismyndigheten vinner bara om du krockar, eller får soppatorsk

När ägaransvar införs kan Miggen bjuda på en uppdatering, det är nämligen inte några större problem att fortsätta bomba phett när de fascistfasonerna kommer så länge man tänker efter lite före. Precis som med fartkameror är sådana metoder avsedda att våldföra sig på medelsvensson som faktiskt försöker sätta förhoppningar i lagar och regler men konstant blir sönderpiskade av byråkratins brutalitet, de har Miggens sympatier men han får nog inga tillbaks

VIF Christopher