Test av MC-däck (tyskt test)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Fick detta test på emailen och tänkte lägga upp. Bridgestone vill ju vissa upp sig så varför inte visa upp när det går bra. Är det någon därute som testat deras gatdäck? Jag kör med racedäcken och de har sjukt bra slitage.

Bridgestone får högsta betyg på många kategorier! :tummenupp

bridgestone.jpg
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Däcken verkar vara mer åt touringhållet än åt racinghållet, därav avsaknad av Pilot power.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Michelins Pilot Road II är det ju som Hayden själv gör reklam för i MotoGP-pauserna. Så är det verkligen "touring" det här? Visst, det är ju inte DOT-race, men gatdäck med både bra livslängd och grepp.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Var inte Dunlop Qualifier med? :confused:
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Pilot Road hade jag bak på motarden förut och pilot road är för hårt för
någon slags avancerad körning. Så dessa däck om de ligger i samma
spelplan så kommer jag ej att köpa detta vinnar däck!
Blir nog Pilot power 2ct då jag byter mina nuvarande bridgestone däck.
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
2921876 Pilot Road hade jag bak på motarden förut och pilot road är för hårt för
någon slags avancerad körning. Så dessa däck om de ligger i samma
spelplan så kommer jag ej att köpa detta vinnar däck!
Blir nog Pilot power 2ct då jag byter mina nuvarande bridgestone däck.
Vad har du för Bridgestone-sulor idag då?
 

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Firestorm
Pilot Road hade jag bak på motarden förut och pilot road är för hårt för
någon slags avancerad körning. Så dessa däck om de ligger i samma
spelplan så kommer jag ej att köpa detta vinnar däck!
Blir nog Pilot power 2ct då jag byter mina nuvarande bridgestone däck.

Det ska enligt Michelin själva vara väldigt stor skillnad på det gamla Road och det nya Road II. Det nya har olika gummiblandningar på mitten respektive sidorna. Prioriterar man fäste framför livslängd lär nog Power vara ett bättre alternativ dock.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Vad har du för Bridgestone-sulor idag då?
Kör idag på Battlax BT-014. Helt ok varma men slitna nu, usla kalla!

Det ska enligt Michelin själva vara väldigt stor skillnad på det gamla Road och det nya Road II. Det nya har olika gummiblandningar på mitten respektive sidorna. Prioriterar man fäste framför livslängd lär nog Power vara ett bättre alternativ dock.

Det där har jag också tänkt på att det är olika blandningar i däcket!
Men är kanterna som gamla pilot road och mitten ännu hårdare eller
är mitten som gamla pilot road och kanterna mjukare än gamla road???
 
Last edited:

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Pilot Road hade jag bak på motarden förut och pilot road är för hårt för
någon slags avancerad körning. Så dessa däck om de ligger i samma
spelplan så kommer jag ej att köpa detta vinnar däck!
Blir nog Pilot power 2ct då jag byter mina nuvarande bridgestone däck.

Jag kör med Pilot power 2 ct på framslangen suveränt grepp :tummenupp
blir ett likadant på bakdäcket nästa ggr jag byter..håller med o,m att road är alldeles för hårt och studsigt för att ha kul!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kul att Bridgestone gör bra ifrån sig. Själv har jag tjackat en uppsättning Bridgestone slicks till motarden som jag tänkte testa på bana. Robban Gull vann första SM-deltävlingen på Anderstorp på just Bridgestone slicks så jag e övertygad om att dom rockar! Men nu hamnade jag lite OT.
 

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
tibro
Hoj
Triumph 800xc -14
Är dunlop d208 något att ha på min motard?? Fick med ett nytt sånt när jag köpte hojjen men vet nu inte om jag ska köpa ett sånt och sätta bak oxå, är den nån som har erfarenhet av denna modell??
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Bridgestone är ett helt OK däck när termometern kryper upp i dom varmare regionerna då dom annars är extremt opålitliga & hala enligt mig och många andra som har fått dom som orginal monterade på tex GSX-R1000 moppar mm - skall man satsa på något bra för gatan så är dessa märken klart bättre på dom flesta punkterna MICHELIN, DUNLOP, PIRELLI!!
/Fürstenhoff.

Det där är en sanning med modifikation. Det är sant att BT014 behöver bli varmt för att bli riktigt bra, men det däcket är en förhållandevis gammal konstruktion och de nya (BT015, BT002RS och naturligtvis BT021) är inte alls lika känsliga för låga temperaturer.
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Håller med Dig Fürstenhoff, tror också Bridgestone är ledande inom en snar framtid, men just nu känns Michelin PP 2CT tryggast.

Bakdäcket Michelin PILOT POWER 2CT Rear 190/50 ZR17 TL 73W M har jag hittat som billigast för 1721,90 SEK inkl. moms + frakt, någon som har hittat det billigare?
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Jag har Dunlop på min Retta original och det är slitet nu, gillade inte detta däck då det var mkt halt och livslängden 400 mil är på tok för lite tycker jag det fästet inte varit så bra heller.

Är på jakt efter Michelin men vet inte vilket som lämpar sig bäst till hojen, passar väl på att byta framdäcket också, vilket skulle ni rekommendera ?

Jag kör enbart "gata" men vill kunna lite på greppet vid nerläggningar samt kunna åka lite bakhjul utan att bakdäcket slirar samt kombinerat med en lång livslängd över 600 mil tack om det går.

Tack på förhand!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tjena Eureka! Jag svarar här ist för på ditt PM så kan alla ta del av min expertis! :tummenupp Det är svårt att kombinera livslängd och grepp. Man får nästan välja antingen eller. För mig håller ett Michelin Pilot Power ca 500 mil. Jag har aldrig kört på Pilot Road men har köpt en uppsättning Pilot Road II nu för utvärdering. Så jag kan inte säga hur många mil det håller. Det är helt individuellt men räkna med det dubbla.

Ett alternativ är att göra som Mattias, sätta ett Power fram och ett Road bak. Då har du grepp på framdäcket och livslängd för dina wheelies på bakdäcket. Många säger att det inte är nåt grepp i bakdäcket. Jag säger tvärtom. Du kan lätt knäskrapa i alla kurvor med ett road-däck (Mattias kör SUB-5 repor med ett Road-däck bak och power fram). Att tänka på är förstås att inte vara för digital med gasen, då kan det gå käpprätt åt ett visst håll oavsett däck du kör på.

Sen finns det dom som lyfter ett varningens finger när det gäller att köra på olika däck fram och bak. Så länge man inte jagar 100-delar på bana så tycker inte jag att det spelar nån roll.

Fick du nån hjälp?

Jag har Dunlop på min Retta original och det är slitet nu, gillade inte detta däck då det var mkt halt och livslängden 400 mil är på tok för lite tycker jag det fästet inte varit så bra heller.

Är på jakt efter Michelin men vet inte vilket som lämpar sig bäst till hojen, passar väl på att byta framdäcket också, vilket skulle ni rekommendera ?

Jag kör enbart "gata" men vill kunna lite på greppet vid nerläggningar samt kunna åka lite bakhjul utan att bakdäcket slirar samt kombinerat med en lång livslängd över 600 mil tack om det går.

Tack på förhand!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Tackar :tummenupp
Ett Road II fram o bak skulle det ge bra grepp jämfört med Dunlop som jag har nu ? kommer inte ihåg vilken benämning det är på dem dock

Tjena Eureka! Jag svarar här ist för på ditt PM så kan alla ta del av min expertis! :tummenupp Det är svårt att kombinera livslängd och grepp. Man får nästan välja antingen eller. För mig håller ett Michelin Pilot Power ca 500 mil. Jag har aldrig kört på Pilot Road men har köpt en uppsättning Pilot Road II nu för utvärdering. Så jag kan inte säga hur många mil det håller. Det är helt individuellt men räkna med det dubbla.

Ett alternativ är att göra som Mattias, sätta ett Power fram och ett Road bak. Då har du grepp på framdäcket och livslängd för dina wheelies på bakdäcket. Många säger att det inte är nåt grepp i bakdäcket. Jag säger tvärtom. Du kan lätt knäskrapa i alla kurvor med ett road-däck (Mattias kör SUB-5 repor med ett Road-däck bak och power fram). Att tänka på är förstås att inte vara för digital med gasen, då kan det gå käpprätt åt ett visst håll oavsett däck du kör på.

Sen finns det dom som lyfter ett varningens finger när det gäller att köra på olika däck fram och bak. Så länge man inte jagar 100-delar på bana så tycker inte jag att det spelar nån roll.

Fick du nån hjälp?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top