Test av MC-däck (tyskt test)

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Michelins Pilot Road II är det ju som Hayden själv gör reklam för i MotoGP-pauserna. Så är det verkligen "touring" det här? Visst, det är ju inte DOT-race, men gatdäck med både bra livslängd och grepp.

Stämmer !:)

Jag har Dunlop på min Retta original och det är slitet nu, gillade inte detta däck då det var mkt halt och livslängden 400 mil är på tok för lite tycker jag det fästet inte varit så bra heller.

Är på jakt efter Michelin men vet inte vilket som lämpar sig bäst till hojen, passar väl på att byta framdäcket också, vilket skulle ni rekommendera ?

Jag kör enbart "gata" men vill kunna lite på greppet vid nerläggningar samt kunna åka lite bakhjul utan att bakdäcket slirar samt kombinerat med en lång livslängd över 600 mil tack om det går.

Tack på förhand!

Kör på metzeler sportec nu och är otroligt nöjd. Körde på racetec i sommras och det försvann fort kan jag säga. Ej godkänt för gata dock men otroligt grepp. Nu är det som sagt sportec som jag har fram och bak. Verkar hålla i bra i alla fall. Livslängden får vi se senare.:tummenupp

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Stämmer !:)

Kör på metzeler sportec nu och är otroligt nöjd. Körde på racetec i sommras och det försvann fort kan jag säga. Ej godkänt för gata dock men otroligt grepp. Nu är det som sagt sportec som jag har fram och bak. Verkar hålla i bra i alla fall. Livslängden får vi se senare.:tummenupp

Sportec M3 bak på min överlevde 450-500 mil.

När jag kört ut det M1 jag precis fått krängt på så blir det Sporttouringpuckar för min del iaf.

Återstår att se om det blir Bridgestone BT-021 eller Pilot Road 2 - troligtvis Bridgestone.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Pilot Road hade jag bak på motarden förut och pilot road är för hårt för
någon slags avancerad körning. Så dessa däck om de ligger i samma
spelplan så kommer jag ej att köpa detta vinnar däck!
Blir nog Pilot power 2ct då jag byter mina nuvarande bridgestone däck.

Körde också med road på husabergen jag hade men det var ingen hit tycker jag. Kunde ju köra på plast jämfört med hur nuvarande racetec greppar.

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Sportec M3 bak på min överlevde 450-500 mil.

När jag kört ut det M1 jag precis fått krängt på så blir det Sporttouringpuckar för min del iaf.

Återstår att se om det blir Bridgestone BT-021 eller Pilot Road 2 - troligtvis Bridgestone.
Jag står och väljer mellan BT-021, Pilot Road 2 och Conti Road Attacks just nu. Är misnöjd med livslängden på mina Sportec M1-sulor i alla fall!

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Har fått på BT-020 gillar mönstret på framdäcket men bakdäckets mönster är jag mindre nöjd med kan tilläggas att jag kör en sporttouring och bara på väg o lyckats slita ut 2 framdäck på ett backdäck så kör nog lite mesigt enligt vissa här inne. Innan hade jag Avon azaro AV46-ST bak vilket jag gillade bättre vad det gäller mönster utseendet. Det förra framdäckets märke kommer jag dock inte ihåg men var ej samma som bak iaf.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Intressant läsning!

Min hoj kom med Power!
Det höll som utlovat av Michelin, ca: 500 mil..

Plockade på Qualifier nu senast, och efter 350 mil så börjar däcket ta slut.

Jag kan inte påstå att jag något av däcken har några brister i relation till min "kör förmåga"
Jag upplevde bra grepp med båda.

Men det gjorde jag med Road som jag hade på min tidigare ST3, som dessutom piskades en del på bana.

All respekt till att som kan massor om däck.
Men mitt dilemma nu är att jag har valt en sporthoj som jag visst svänger med.. Men jag måste vara ärlig mot mig själv och säga att majoriteten av tiden körs hojen rakt fram.
Massor med Motorväg.
Och min slutsats till det är att Qualifier, eller Power blir fruktansvärt dyrt i längden. ( Jag har redan drgit i hop 600 mil i år )

Jag läste Rollers inlägg här och köper det. Road är ju inte "lika" spetsigt i profilen, men vad gör jag med hojen??
Finns det någon som har testat Road / Power mixen på en gathoj??

Sen vet inte jag om Michelin eller Dunlop är dom enda alternativen..
Känns lite mun mot mun metoden med dom om jag skall vara ärlig..
Alla pratar om dom och därför säljer dom bra.

Så kan någon!! ( som vet!! )
och med lite fakta för att backa upp det tala om för mig vad jag skall välja för däck??

För med utvecklingen som det ser ut i dag så kommer mitt däck konto ligga på + 20 000 innan den här säsongen är över.

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
2936188 Intressant läsning!

Min hoj kom med Power!

Jag kan inte påstå att jag något av däcken har några brister i relation till min "kör förmåga"

Men det gjorde jag med Road som jag hade på min tidigare ST3, som dessutom piskades en del på bana.

Men mitt dilemma nu är att jag har valt en sporthoj som jag visst svänger med.. Men jag måste vara ärlig mot mig själv och säga att majoriteten av tiden körs hojen rakt fram.
Massor med Motorväg.
Och min slutsats till det är att Qualifier, eller Power blir fruktansvärt dyrt i längden. ( Jag har redan drgit i hop 600 mil i år )

Jag läste Rollers inlägg här och köper det. Road är ju inte "lika" spetsigt i profilen, men vad gör jag med hojen??

och med lite fakta för att backa upp det tala om för mig vad jag skall välja för däck??

För med utvecklingen som det ser ut i dag så kommer mitt däck konto ligga på + 20 000 innan den här säsongen är över.
Ja men testet i början av tråden visar ju på några olika alternativ av det som du frågar efter...

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

Inte än men jag kommer formodligen att köra med den kombinationen i sommar för att se om jag får ut en massa fler mil på bakdäcket. (Tidigare har bakdäcket det tagit slut vid ca 400mil).
Har kört med Bridgestone BT020 bak (motsv. ung. Michelin P. Road) och tror jag fick ut runt 150 mil extra jämfört med BT014. (Hade förväntat mig fler mil)

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag har övervägt o shoppa ett Road2 o stoppa bak för en resa till Nordschleife, men vi får se hur det går. Har kört Dunlop D208 race sulor större delen av förra året, kassa när dom är kalla, bra som fan när dom är varma. Problemet är väl livslängden, fram håller dom 800 mil ungefär, bak 300-500 kanske. Ska stoppa på ett Racetec K1 imorrn för en tripp till Gelleråsen på onsdag, ingen livslängd men grepp ;)

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Blev Michlin Pilot Power 2CT fram o bak 3.500 monterar o klart, lämnade bara in hojen!
Näjd än så länge.. enligt Michelin snubben som var där kunde jag inte valt bättre däck till min hoj, 300-500 mils livslängd dock vilket innebär ett konstant däcksparkonto :)

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
Kör på bridgestone fram å bt14 bak.
Är mycke nöjd med greppet i dom men först efter att de blivit varma! Innan e de inte alls det fästet i dom. Bra på ett sätt för mig som inte kört så länge för man har lärt sig att de kan va viktigt att få däcken varma innan man kör lite hårdare å inte bara ge järnet direkt.

hade ett avlon (inte säker på att jag stavade rätt men ni förstår nog..) som bakdäck å det var kass! tyckte det var halt hela tiden så när jag fick på bridgestonen va ja super nöjd..

räknar med att få ut ca 400 mil på bakdäcket å nästan de dubbla på fram.

Nästa gång blir de till å prova michelins power däck.

Anser att pengarna man lägger på däck dock är lite. Om man tänker på hur liten kontakt yta vi har mot vägen i de hastigheter många av oss kör i, Då vill i alla fall jag ha så bra grepp som möjligt.

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 1400
Intressant läsning!

Min hoj kom med Power!

Massor med Motorväg.

Jodå, köpte den kombinationen i våras till GSX 1400, PPower fram, PRoad bak, blev extremt kurs stabil, ha iof inte kört med andra däck på denna hoj. 1200 mil fram, 1100 mil bak, dock med alldeles för lite tryck bak de sista 100 milen. Hade kanske gått längre annars.

Jodå, köpte den kombinationen i våras till GSX 1400, PPower fram, PRoad bak, blev extremt kurs stabil, ha iof inte kört med andra däck på denna hoj. 1200 mil fram, 1100 mil bak, dock med alldeles för lite tryck bak de sista 100 milen pga av stötigheten. Hade kanske gått längre annars.

Däckhandlaren övertalade mig att prova ett bridgestone denna gång bak.

Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jodå, köpte den kombinationen i våras till GSX 1400, PPower fram, PRoad bak, blev extremt kurs stabil, ha iof inte kört med andra däck på denna hoj. 1200 mil fram, 1100 mil bak, dock med alldeles för lite tryck bak de sista 100 milen. Hade kanske gått längre annars.

Kanske har utvecklats sen 2007 :D

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...