Äga en GP-racer

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag trodde det där bara var löst prat och örverdrifter, faktiskt. Man har ju alltid hört från olika håll att så är fallet, att hojarna förstörs, men aldrig tidigare har jag hört det i första hand. Jag kunde liksom inte bara få in i min skalle att de lytre upp hojen med magneten och helt sonika släppte ner den i tuggen. Så brutalt! Jag trodde givetvis att när man sade förstöra egentligen menade demontera, att vissa delar återanvändes, oanvändbara delar sparades och bara delar som var trasiga slängdes. Men att boktavligen SKROTA en fullt fungerande komplett racer....det fanns inte i min värld. Det är ju ett kulturarv som går förlorat.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6

Blir lite förbannad av det där faktiskt!

Det står en hel kavalkad av underbara hojar uppställda utan att användas...

Som någon sa i en amerikansk skitfilm: I`m not afraid for the guy who whants XXst nuclear warheads, I´m afraid for the guy who only whants one...

En hoj från Superbike, AMA osv ska väl gå att få tag i men en modernare GP-racer är nog näst intill omöjligt!
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Blir lite förbannad av det där faktiskt!

Det står en hel kavalkad av underbara hojar uppställda utan att användas...

Som någon sa i en amerikansk skitfilm: I`m not afraid for the guy who whants XXst nuclear warheads, I´m afraid for the guy who only whants one...

En hoj från Superbike, AMA osv ska väl gå att få tag i men en modernare GP-racer är nog näst intill omöjligt!
Håller med. Dels känns det inte sådär jätteimponerande med WSBK-Superbikes. Sköld körde ju en i Nordic Superbike som i princip hade samma (eller värre?!) specifikationer än då den dånade runt på Imola och Estern Creek. Och norrmannens YZF-R7 i samma serie tror jag också en f.d. WSBK-pjäs; i alla fall med våldsamt häftig specifikation.

Däremot har jag aldrig sett eller hört talas om någon (sedan Sköld körde RS 500 på 80-talet) som haft en egen GP-racer.

Håller med 2: uppradade racemaskiner i ”museum” är grymt trist. De ska köras. Hårt!
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Håller med. Dels känns det inte sådär jätteimponerande med WSBK-Superbikes. Sköld körde ju en i Nordic Superbike som i princip hade samma (eller värre?!) specifikationer än då den dånade runt på Imola och Estern Creek. Och norrmannens YZF-R7 i samma serie tror jag också en f.d. WSBK-pjäs; i alla fall med våldsamt häftig specifikation.

Precis då man antagligen kan få ut ännu mer hästar en WSBK/AMA cyklar med en stor plånbok!

Såldes väl även på sporthoj en gammal Attakk Kawwa ZX10R och det känns ju inte alltför oupnåeligt!

Stensmo:
Inte för att vara kinkig men jag räknar endast MGP-cyklar med 800/990cc och det är väl en otroligt liten skara som kan tänkas ha en sådan i garaget!
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Finns en hel del kul på denna sidan

Classic Motorbikes

Bl.a. en del gamla 500cc, synd att de flesta av dom hojarna har p.o.a.

Nedanstående från annons om en ROC yamma från tidigt 90 -tal.
Är det verkligen så att magnusiuminnehållet i ( de rena fabrikarna YZR ) motorerna , själva blocken är det väl som avses, gör dem oanvändbara, som det skrivs här ?

This Yamaha 500 Grand Prix participated in the 1994 500 cc Word Championship ridden by the Spanish rider Juan López Mella.
Produced by the French company ROC, the 500 ROC was similar to the works Yamaha YZR 500. The difference concerned only the engine carter, which was in aluminum, whereas the YZR was equipped with the far more expensive but less reliable magnesium carters.
The 500 V4 aluminum engines were delivered by the Yamaha factory directly to the ROC team.
About 30 of the 500 ROC were produced from 1990 to 1994. The here presented (serial number ROC GP 1 – 9403) was one of the last leaving the ROC workshop.
The fact that the bike is equipped with an aluminum carter allows actually riding it, whereas the magnesium carters of over 15 years age can no longer be operated, as the magnesium ages so quickly. The factory never sold those magnesium carters to privates and thus they are impossible to find nowadays.
The only possibility to ride one of the most fabulous two stroke 500 GP today is this 500 ROC. With 175 HP for only 130 kilos, sensation is guaranteed.
 
Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
:lol

Det vore riktigt roligt att se en glad amatör på en sådan en tisdagkväll i Linköping.

Ah, härligt. Riktigt snygg lack på den där ex-Goddard hojen. Det ser ut som den framlider sina dagar i en ngt mindre fashionabel miljö än GP depån numera

Den här käcka mopeden kan man köpa i Spanien för ringa 800 tusen, man får med en massa delar också. Hojen har gått i VM 94. Ingen fabrikare förstås, men närmare nirvana än så kan nog inte en vanlig racingnörd med tvåtaktsböjelser komma. Priset, tja sannolikt "zum verhandlungsbazis" som tysken säger.
Denna hojen blev 15.e totalt i VM -94 och som bäst 10 i mål vid två tillfällen.
 

Bifogat

  • show_image.jpg
    show_image.jpg
    91.5 KB · Visningar: 95
  • show_image 2.jpg
    show_image 2.jpg
    73.8 KB · Visningar: 105
  • show_image 3.jpg
    show_image 3.jpg
    88.1 KB · Visningar: 95
Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Någon som kan tala om för mig vad detta är för hoj? :D

Aldrig sett dessa förut och dem verkar aaaaaas coola! :) Fräck som fan

http://www.classic-motorbikes.com/stock.asp?Ref=DW45&Lang=en

Här kan du läsa lite om Mondial fabriken och just denna hojen var deras sista produkt, motorn från Honda SP 1 ( RC 51 ) resten egentillverkat.
Saga utan lyckligt slut dock.

"FB-Mondial [1] was a motorcycle manufacturer from Milan, Italy between 1948 and 1979, known for its Grand Prix motorcycle racing successes during the 1950s. Prior to World War II, it manufactured delivery tricycles. The firm produced some of the most advanced and successful Grand Prix road racers of the time, winning 5 World Championships.

The "F.B." in the name stood for "Fratelli Boselli", after the owners, the Counts Boselli, a noble family from the Milan area. During a time when MV Agusta and Ducati produced economy lightweight 2-stroke motorcycles, mopeds and scooters, Mondial produced high-quality sporting motorcycles. The Mondial factory in Milan was much smaller than the large Moto Guzzi. Gilera or Benelli concerns, and was more of a "boutique" manufacturer, specializing in high-performance, small-displacement motorcycles. Much of the production of each motorcycle was done by hand, which kept output low, with production numbers typically ranging between 1,000 and 2,000 units per year.

In 1949, when MV Agusta decided to produce a 4-stroke motorcycle, they purchased a Mondial 4-stroke motorcycle to use as an example. After the 1957 Grand Prix season, the major Italian motorcycle manufacturers including Gilera, Moto Guzzi, MV Agusta and Mondial announced that they would pull out of Grand Prix competition citing increasing costs and diminishing sales (MV Agusta later reconsidered and continued racing). [1] Mondial had prepared a bike with desmodromic valve actuation (before Ducati) but did not produce it.

The last all-Mondial motorcycle left the factory in 1960. After this, Mondial purchased engines from proprietary makers. In this hybrid form, motorcycles with Mondial frames and ancillary parts, but non-Mondial engines, were produced by the factory for the next 19 years.

In 1957, Soichiro Honda approached Mondial owner Count Boselli for purchase of a Mondial racebike, with which the firm had just won the 125 cc and 250 cc world titles. Count Boselli gave Mr. Honda a racing Mondial; Honda used this bike as a standard to which he aspired, in order to compete on a world-scale.

An original Mondial 125 cc racebike is the first bike on display when entering Honda’s Motegi Collection Hall.

In 1957, Soichiro Honda approached Mondial owner Count Boselli for purchase of a Mondial racebike, with which the firm had just won the 125 cc and 250 cc world titles. Count Boselli gave Mr. Honda a racing Mondial; Honda used this bike as a standard to which he aspired, in order to compete on a world-scale.

An original Mondial 125 cc racebike is the first bike on display when entering Honda’s Motegi Collection Hall.

In 1999 Roberto Ziletti attempted to revive the marque. Ziletti's father died, leaving him in charge of the Lastra Group. Mondial's difficulties occurred when Lastra acquired Mitsubishi Corp.’s worldwide graphic arts division, leaving Roberto Ziletti insufficient time to resolve Mondial’s problems. He had spent more than 11 million Euros on the company, and after failing to farm Mondial out to a Swiss company, the Arcore factory was placed in the hands of the Monza bankruptcy court in July 2004, with around 35 Mondial Piega 1000s in various states of completion. To place this in perspective, Lastra Group had a turnover exceeding 500 million Euros in 2004.[2]

In interviews in March 2005, Andrew Wright, south Georgia motorcycle dealer, stated that the courts had arranged to sell Mondial to his American firm, Superbike Racing, on February 28, 2005, and that they would continue the marque. However, the Monza courts sold Mondial Moto SPA to another buyer on July 27, 2005. Wright claimed his deposit had been seized and the company sold to asset strippers. The Monza court version of events is unavailable.[citation needed]

In March 2006, Wright was convicted of smuggling, mail fraud, wire fraud and false statements. These charges related to the smuggling of two motorcycles into the United States, falsely labeling them as being approved by the US EPA and DOT regulatory agencies, and selling them. He had previous convictions for the same offence.[3] He was sentenced to 27 months in prison, but on December 7 2006, instead of reporting to prison, he fled. When his flight from prosecution began, he emailed several news outlets stating, in part, "You will never take me alive to be tortured in you(r) death chambers."

Från engelska Wikipedia
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nä tyvärr är det nog så att serieproducerade maskiner framtagna för racingbruk är det mest exostiska som det här landet innehar.
träffade en riktigt skön mytoman på anderstorp för några år sedan som sa att han kört 1.31 på doohans gamla 500,den hade han hittat stående i en lada i tyskland enligt egen utsago.jag påpekade lite snällt att tiden lät väldigt osanolik och fick till svar att det var med den gamla bansträckningen,innan de byggde shikanen.jag orkade bara inte mer:)


underbar tråd Nyteknik...
har en fin bild av cagivas racer på väggen hemma från tidigt 90 tal,en sådan på sviestad en tisdag....
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
nä tyvärr är det nog så att serieproducerade maskiner framtagna för racingbruk är det mest exostiska som det här landet innehar.

Fast mer exklusivt material har vi ju faktiskt. Beroende på hur man räknar serieproducering. Är man riktigt skitnödig så kan man ju få alla cyklar i MotoGP till att vara serieproducerade.
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun

Räkna ihop alla lösa motorer, chassin och delar så är det lite mer än t ex. de fyra M1:eek:r man ser varje helg.



Edit: Och ännu fler fanns det utav 500cc på mitten/slutet utav 90-talet, en HRC motor med A-kit prylar i ett TSR chassi är klart mer exklusivt än en sådan cykel.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top