Ägaransvar vid fortkörning?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Försöker hålla hastighetsgränserna på kamerasträckorna. I alla fall där kamerorna är placerade. Kalla mig gärna ögontjänare. Solskyddstricket och en hand ivägen är jag väl bekant med. Det händer ju att man slappnar av och glömmer bort sig efter ett par mil på kameraövervakad väg.

Skulle nog vilja påstå att detta trafikbeteende är föga trafiksäkert. Utgår jag från mig själv tittar jag mer efter skåpens placerig än andra faror på vägen. Trafik från höger, cyklister, vilt etc. Ett under att det inte sker fler olyckor faktiskt.

Vägräcken hindrar mötesolyckor, men jag är inte lika säker på att kamerorna gör det överallt där man satt upp dem. Andra faktorer kan nog vara skäl nog att olyckorna minskat. Se tidigare inlägg ovan från mig. Det kommer från en engelsk motortidning som hade ett reportage.

Vägverket tycks ha en blind tro på kamerorna. I samma andetag låter de vägarna på andra håll bli grovt eftersatt. Vägstandarden har blivit betydligt sämre på många håll. Snart tror jag det är dags att köpa en pre - 70 tals bil som var avsedd att köra grusväg med. En 80- tals bil duger. Allt från 90- tal och framåt med lågprofil, sänkt standard chassi kan vi skrota.

I städerna bygger man farthinder och rondeller till allas förtret. Vet inte hur många gånger jag förbannat mig över farthindren i min 911. Funderar starkt på att debitera vägverket eller kommunen nya slutavgasrör.

Finns gott om ombyggnader jag tror man kommer att riva upp om ett par år då man insett att de inte var så genomtänkta. Här i stan har de t ex byggt en busfil på bekostnad av den ena filen för bilar på en av infartslederna. Gissa om många kommer på att de ska byta fil i sista stund? Ligger det glassplitter och bildelar rätt ofta?

Jag är själv en notorisk fortkörare som vägrar rätta mig i ledet som håller hastigheten.
Men kameror är ju aldrig något problem, trots flertalet blixtar har jag aldrig fått en bot från dessa då antingen en hand är i vägen för ansiktet eller så håller man huvudet högt så att solskyddet döljer ansiktet.
Jag har faktiskt inte ens fått sett en bild på mig själv, iofs så har jag bara blivit fotad en gång i privatägd bil, andra gånger har det varit företagsbil.

Men att kamerorna fungerar är ju inget skitsnack, och då menar jag att de räddar liv. Om så bara ett fåtal så är det ju värt det, precis som vajerräcken räddar liv.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Förare som kör bilar registrerade på någon firma kan väl också köra för fort utan större risk att åka fast (arbetsgivaren lär väl knappast sätta dit dem).

Jag saknar verkligen att ha tjänstebil :(.

Hyrbil ställd i Örebro, uthyrd till bolag i Karlstad som "poolbil" och använd av mig främst i Sthlm. Hade nästan varit kul att följa hur de skulle försökt reda ut en fortkörning där :D!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Obs att det är en motion.

Helt rätt, det är en motion. Och kommer, som de tidigare motionerna om fortkörning ska straffas av ägaren, troligen att inte gå igenom.
Ägaransvar betyder att det blir som en parkeringsbot som det ser ut nu.
Men blir det som i UK med en NIP så blir det inte trevligt när det inte är 60 mph, 96 kph, utan Noll Vision med hastigheter för bilister att krocka utan att dödas eller skadas allvarligt.
För oss på motorcykel är det slumpen som gör om vi dör i 30 och klarar oss i 130 eller tvärt om...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det VAR en motion...

Ärendet avslutat. Utskottet föreslog att avslå motionen och så blev beslutet. Med acklamation dessutom.

Se punkt 11.

Värt att märka är att SD och V reserverade sig... tomtar.
Det var mer än väntat.

Ägaransvar för fortkörning faller på två saker huvudsakligen. Den ena är att fortkörning är ett brott (tekniskt sett en förseelse vilket innebär att det är ett brott som inte hamnar i belastningsregistret) Den andra är att vi har rättsprincipen att man inte får dömas för ett brott om det inte kan fastställas bortom rimligt tvivel att man faktiskt är den skyldige.

För att kunna få till ägaransvar så är alltså den ena vägen att avkriminalisera fortkörning och göra det till en kontrollavgift på samma sätt som felparkering. Men då får man betydligt sämre möjligheter att vidtaga åtgärder mot den som kört för fort. Man tappar exempelvis möjligheten att omhänderta körkortet vid vägkanten och polisen får sämre rättigheter rent generellt för att beivra.
Det är något som man absolut inte vill eftersom man vill ha fortkörning som ett brott för att ha så stora möjligheter och rättigheter som man kan för att beivra. Dvs det kommer man inte att vilja driva igenom.

Den andra tänkbara åtgärden är att man tar bort kravet på att man skall vara bevisat skyldig för att kunna dömas för ett brott. Men det är grundlagsskyddat och kräver därmed att man ändrar i grundlagen vilket kräver att det går igenom två gånger i riksdagen med regeringsskifte däremellan. Det skulle dessutom urholka den svenska rättsprincipen avsevärt och det vill man ännu mindre än det första alternativet eftersom man fortfarande vill att Sverige skall anses som en rättsstat.

Dvs det finns ingen riktigt framkomlig väg för att få till ägaransvar för fortkörning. Varför dom håller på och lägger tid och resurser på att skriva motioner om det är för mig ett mysterium eftersom det inte finns någon som vill driva igenom det. I vart fall inte i närheten av någon majoritet utan endast ett litet fåtal puckon.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
De vill så gärna, men vi har en underbart Moment 22. Den politiker som föreslår ägaransvar måste också motivera varför det inte är brottsligt att köra för fort. Du kan nämligen inte straffa en oskyldig enligt Sveriges Grundlag, däremot kan du ta en avgift från ägaren, vilket innebär att du då fråntar fortkörning som ett brott.

Ingen politiker kommer någonsin lyckas med detta så låt dem hållas.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag saknar verkligen att ha tjänstebil :(.

Hyrbil ställd i Örebro, uthyrd till bolag i Karlstad som "poolbil" och använd av mig främst i Sthlm. Hade nästan varit kul att följa hur de skulle försökt reda ut en fortkörning där :D!
Ha numera körs facerecognition mot passfotobasen och körkortsdatabasen , så nu blir ni rövknullade fast ni kör utan skylt :arsele

Kom ihåg var ni hörde det först:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ha numera körs facerecognition mot passfotobasen och körkortsdatabasen , så nu blir ni rövknullade fast ni kör utan skylt :arsele

Kom ihåg var ni hörde det först:tummenupp
Näpp, bara på registrerad ägare, vilket kräver att dom får registreringsnimret på bild, samt personer med körkort boendes på samma adress.

Fortfarande kasseras majoriteten av bilderna dom tar för att det är för svårt att identifiera föraren

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Näpp, bara på registrerad ägare, vilket kräver att dom får registreringsnimret på bild, samt personer med körkort boendes på samma adress.

Fortfarande kasseras majoriteten av bilderna dom tar för att det är för svårt att identifiera föraren
Nej dom kör ansiktsigenkänning mot passreg/kkreg så nu , ny lag så det är fritt fram - folk har redan åkt dit med bilar helt utan koppling
samt blivit informerade angående ny utredningsteknik :crash

Misspiggymask på :mattias

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej dom kör ansiktsigenkänning mot passreg/kkreg så nu , ny lag så det är fritt fram - folk har redan åkt dit med bilar helt utan koppling
samt blivit informerade angående ny utredningsteknik :crash

Misspiggymask på :mattias
Har du källa på det. Enligt alla källor jag hittar (Lawline och polisen bland annat) så kontrollerar man bara mot tänkbara förare som är på något sätt relaterade till fordonets ägare. Dvs bara personer som är släkt med ägaren eller skrivna på samma adress typ.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Har du källa på det. Enligt alla källor jag hittar (Lawline och polisen bland annat) så kontrollerar man bara mot tänkbara förare som är på något sätt relaterade till fordonets ägare. Dvs bara personer som är släkt med ägaren eller skrivna på samma adress typ.
Nej ingen källa men man har lagstöd att köra detta numera , kräver naturligtvis personlig bedömmning men det sabbar möjligheten att hålla sig undan om man är för lik på passfotot - ät upp er så ni ser ut som fetton/mongos inför varje pss/kk foto och se ut som smala fotomodeller ut mellan löptiderna :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej ingen källa men man har lagstöd att köra detta numera , kräver naturligtvis personlig bedömmning men det sabbar möjligheten att hålla sig undan om man är för lik på passfotot - ät upp er så ni ser ut som fetton/mongos inför varje pss/kk foto och se ut som smala fotomodeller ut mellan löptiderna :hihi
Utan källa köper jag inte den uppgiften, dom får ju för fan inte ens köra en film genom ansiktsigänkänninsfilter vid skjutningar och mord.

Istället lägger dom ut kraftigt maskerade bilder i pressen och frågar om någon känner igen personen med pixslat ansikte...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Utan källa köper jag inte den uppgiften, dom får ju för fan inte ens köra en film genom ansiktsigänkänninsfilter vid skjutningar och mord.

Istället lägger dom ut kraftigt maskerade bilder i pressen och frågar om någon känner igen personen med pixslat ansikte...
Man börjar med dom enkla som stillbilder med blixt som fartkameror med perfa ansikte.

Man får träffar som man sedan gör personlig bedömning på

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är det någon Ford-ägare här med Quickclear i framrutan (GIA-modeller t.ex.) som fastnat i fartkamera? Tydligen gör värmeslingorna underverk med kvaliteten
Är det någon Ford-ägare här med Quickclear i framrutan (GIA-modeller t.ex.) som fastnat i fartkamera? Tydligen gör värmeslingorna underverk med kvaliteten på de tagna fotografierna.

på de tagna fotografie

Jag säger ingenting mera :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon Ford-ägare här med Quickclear i framrutan (GIA-modeller t.ex.) som fastnat i fartkamera? Tydligen gör värmeslingorna underverk med kvaliteten på de tagna fotografierna.
Även franska bilar med värmeskikt i framrutan (tex Renault Espace) har en tydlig effekt.

Om det sedan är värt att köra Ford/franskt bara för att chansa förbi fartkameror undandrar sig min bedömning...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det låter faktiskt troligt att ett extraskikt i rutan kan göra att blixten bara lyser upp utsidan av rutan och allt innanför förblir i mörker.

Jag har en bekant som har satt reflexfilm på innerbackspegeln och solskydden (alltså ut mot rutan) och han HAR blivit fotograferad men inte fått hem någon bild.
Han menar på att reflexfilmen blir så ljus att kameran inte kan fotografera den som sitter i förarsätet.

Det fungerar om man ställer sig och försöker fota med en systemkamera med blixt i ungefär samma vinkel i alla fall, det har dom provat.

Jag har mött honom med halvljuset på och det funkar, men blinkar man åt honom med helljuset bländar man nästan sig själv

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
En solig vinterdag i corona tider blir de svårt att vem som kör om man har mössa, solglasögon å ansiksskydd på sig..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning