Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Försöker hålla hastighetsgränserna på kamerasträckorna. I alla fall där kamerorna är placerade. Kalla mig gärna ögontjänare. Solskyddstricket och en hand ivägen är jag väl bekant med. Det händer ju att man slappnar av och glömmer bort sig efter ett par mil på kameraövervakad väg.
Skulle nog vilja påstå att detta trafikbeteende är föga trafiksäkert. Utgår jag från mig själv tittar jag mer efter skåpens placerig än andra faror på vägen. Trafik från höger, cyklister, vilt etc. Ett under att det inte sker fler olyckor faktiskt.
Vägräcken hindrar mötesolyckor, men jag är inte lika säker på att kamerorna gör det överallt där man satt upp dem. Andra faktorer kan nog vara skäl nog att olyckorna minskat. Se tidigare inlägg ovan från mig. Det kommer från en engelsk motortidning som hade ett reportage.
Vägverket tycks ha en blind tro på kamerorna. I samma andetag låter de vägarna på andra håll bli grovt eftersatt. Vägstandarden har blivit betydligt sämre på många håll. Snart tror jag det är dags att köpa en pre - 70 tals bil som var avsedd att köra grusväg med. En 80- tals bil duger. Allt från 90- tal och framåt med lågprofil, sänkt standard chassi kan vi skrota.
I städerna bygger man farthinder och rondeller till allas förtret. Vet inte hur många gånger jag förbannat mig över farthindren i min 911. Funderar starkt på att debitera vägverket eller kommunen nya slutavgasrör.
Finns gott om ombyggnader jag tror man kommer att riva upp om ett par år då man insett att de inte var så genomtänkta. Här i stan har de t ex byggt en busfil på bekostnad av den ena filen för bilar på en av infartslederna. Gissa om många kommer på att de ska byta fil i sista stund? Ligger det glassplitter och bildelar rätt ofta?
Skulle nog vilja påstå att detta trafikbeteende är föga trafiksäkert. Utgår jag från mig själv tittar jag mer efter skåpens placerig än andra faror på vägen. Trafik från höger, cyklister, vilt etc. Ett under att det inte sker fler olyckor faktiskt.
Vägräcken hindrar mötesolyckor, men jag är inte lika säker på att kamerorna gör det överallt där man satt upp dem. Andra faktorer kan nog vara skäl nog att olyckorna minskat. Se tidigare inlägg ovan från mig. Det kommer från en engelsk motortidning som hade ett reportage.
Vägverket tycks ha en blind tro på kamerorna. I samma andetag låter de vägarna på andra håll bli grovt eftersatt. Vägstandarden har blivit betydligt sämre på många håll. Snart tror jag det är dags att köpa en pre - 70 tals bil som var avsedd att köra grusväg med. En 80- tals bil duger. Allt från 90- tal och framåt med lågprofil, sänkt standard chassi kan vi skrota.
I städerna bygger man farthinder och rondeller till allas förtret. Vet inte hur många gånger jag förbannat mig över farthindren i min 911. Funderar starkt på att debitera vägverket eller kommunen nya slutavgasrör.
Finns gott om ombyggnader jag tror man kommer att riva upp om ett par år då man insett att de inte var så genomtänkta. Här i stan har de t ex byggt en busfil på bekostnad av den ena filen för bilar på en av infartslederna. Gissa om många kommer på att de ska byta fil i sista stund? Ligger det glassplitter och bildelar rätt ofta?
Jag är själv en notorisk fortkörare som vägrar rätta mig i ledet som håller hastigheten.
Men kameror är ju aldrig något problem, trots flertalet blixtar har jag aldrig fått en bot från dessa då antingen en hand är i vägen för ansiktet eller så håller man huvudet högt så att solskyddet döljer ansiktet.
Jag har faktiskt inte ens fått sett en bild på mig själv, iofs så har jag bara blivit fotad en gång i privatägd bil, andra gånger har det varit företagsbil.
Men att kamerorna fungerar är ju inget skitsnack, och då menar jag att de räddar liv. Om så bara ett fåtal så är det ju värt det, precis som vajerräcken räddar liv.