Ägarbyte fler gånger??

Soft

www.soft.se
Gick med
25 Jun 2005
Hoj
s1000rr
För att avsluta en året runt försäkrning så "säljer man hojen" på hösten, för att sen till våren "köpa hojen igen".
Undrar om försäkrningsbolaget blir sura om de märker tex att man ägt samma hoj 5 ggr, kan de neka ersättning om något händer??
Detta är ju helt enligt laaagen!

Smagatusk

Guest
Nog sparar man en slant, men det ser kanske inte så trevligt ut i regbeviset med 20 ägare efter några år.

Smagatusk

Guest
Gör ju inget, då 2 st ägare har ägt hojen 10 ggr var:)

Ok. Då är det ju tämligen lättförklarat för nästa ägare.

I så fall förstår jag TS fråga lite bättre. FB kan utan tvekan neka dig att försäkra hos dem om de misstänker att du drar dem vid näsan, för att använda ett slitet uttryck. Skenförsäkrade min bil i 10 är tills de nekade "morsan" att försäkra hos dem mer.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur vågar man ha hojen ståendes ett halvår i taget helt utan försäkring egentligen?

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
Jag tänkte jag skulle kolla upp min bil försäkring eftersom volvia bara höjer och höjer ju äldre bilen blir...
Jag betalar 9.000 idag.
Ringde folksam och kollade, 28.000:- skulle dom ha! WTF!
Har ni knarkat eller?
Nä men du har bytt förskring 8-gånger på för kort tid och därför verkar du inte vara en genuin kund eller något annat dravel.

Försäkringsbolag är sjuka i huvet, men det var som sagt bilförsäkringen.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag tänkte jag skulle kolla upp min bil försäkring eftersom volvia bara höjer och höjer ju äldre bilen blir...
Jag betalar 9.000 idag.
Ringde folksam och kollade, 28.000:- skulle dom ha! WTF!
Har ni knarkat eller?
Nä men du har bytt förskring 8-gånger på för kort tid och därför verkar du inte vara en genuin kund eller något annat dravel.

Försäkringsbolag är sjuka i huvet, men det var som sagt bilförsäkringen.

På SIBA skulle prislapparna ut såhär:

3995:- för trogna kunder / 9995:- för kunder som även handlar på On-Off då och då.

Så är det natuligtvis INTE.

Vad är det som gör att konsumenterna accepterar ett bovaktigt beteende fr försäkringsbolag och bankers sida men inte hos andra?

Eller såhär.
Läkaren till patienten:
- Eftersom du röker så skriver jag inte ut någon antibiotika för din lunginflammation.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jo, det är en klar trend att dom även premierar trogna kunder. Har haft hoj länge och verkar bara få vettiga premier där jag haft fordon försäkrade. Jag gissar att FB på ett eller annat sätt ser till att det inte är lönsamt att göra ägarbyten för att slippa årspremie...

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Dom kan ju inte neka till ersättning sålänge den är försäkrad. sen ifall ni har lust att byta hoj varje år har ju inte dom med att göra.
Tycker det är rätt fult att ta så extremt mycket betalt för att försäkra en Sporthoj och att man samtidigt inte kan ställa av den, klart som fan man vill spara pengar på såna premier

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Kan man inte avsluta försäkringen på hösten och då skaffa en försäkring som går att ställa av på. Sen har man den tills våren och då skaffar tillbaks till åretrunt-försäkring.

Går inte det?

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
verkar vara jobbigt det där med att byta ägare fram och tillbaka. Bättre att köpa en hoj med rimlig försäkring om man måste byta fram och tillbaka på det där sättet.

JAg förstår om ett försäkringsbolag skulle ta en högre premie för någon som byter hela tiden, de kommer aldrig kunna göra någon vinst på en person som tex krashar hojen och sedan byter bolag. Men generellt sett tycker jag (så klart) att alla bolag är svinigt dyra när det gäller fordonsförsäkringar.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
verkar vara jobbigt det där med att byta ägare fram och tillbaka. Bättre att köpa en hoj med rimlig försäkring om man måste byta fram och tillbaka på det där sättet.

Alla vill inte åka BMW.

Jag kommer högst troligen att sälja hojen till farsgubben i höst och köpa tillbaka den till våren. Att betala 800 pix i månaden även på vintern när den bara står känns lite onödigt.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
På SIBA skulle prislapparna ut såhär:

3995:- för trogna kunder / 9995:- för kunder som även handlar på On-Off då och då.

Så är det natuligtvis INTE.

Vad är det som gör att konsumenterna accepterar ett bovaktigt beteende fr försäkringsbolag och bankers sida men inte hos andra?

Eller såhär.
Läkaren till patienten:
- Eftersom du röker så skriver jag inte ut någon antibiotika för din lunginflammation.

Eller så här

Telefonbolag/Elbolag -Den här har varit trogen kund hos oss i 25 år så ge honom/henne det högsta priset så vi har råd att hala in nya kunder med lågpriserbjudanden. OH SHIT, SÅ ÄR DET JU !:huvet

Skattemyndigheten -Den här har jobbat satan, betalat ruggigt med skatt och aldrig tagit ut något bidrag av något slag och nu har han/hon fått lite lönelyft, för helvete flytta upp honom/henne i skattetabellen så vi kan gå på krogen oftare. OH SHIT, SÅ ÄR DET JU !:huvet

Soft

www.soft.se
Gick med
25 Jun 2005
Hoj
s1000rr
Bra svar, alla vill inte åka BMW:banana
Fråga, fsb kan väl inte neka ersättning om de märker att man har satt detta i system pga att det är ju inte olagligt att köpa tillbaks en hoj som man tidigare ägt, eller???
det blir ju inte någon skenförsäkrning heller, då rätt brukare äger hojen då olyckan kan vara framme, dvs april till sept.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Bra svar, alla vill inte åka BMW:banana
Fråga, fsb kan väl inte neka ersättning om de märker att man har satt detta i system pga att det är ju inte olagligt att köpa tillbaks en hoj som man tidigare ägt, eller???
det blir ju inte någon skenförsäkrning heller, då rätt brukare äger hojen då olyckan kan vara framme, dvs april till sept.

Nä, men man kan få en helt annan premie om de och när de ser historiken.
Kom ihåg att de lämnar en offert som man antingen accepterar, och ingår ett avtal, eller som man förkastar.

m a o så när samma fordon återkommer på samma ägare den hade på hösten så tittar de kanske en aning längre åt höger i tarifflistan.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Alla vill inte åka BMW.

Jag kommer högst troligen att sälja hojen till farsgubben i höst och köpa tillbaka den till våren. Att betala 800 pix i månaden även på vintern när den bara står känns lite onödigt.

Så där tänkte jag också göra faktiskt om jag köper hojen jag kollat på... borde väl inte vara några problem. Det kan väl inte bli något problem sen?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Så där tänkte jag också göra faktiskt om jag köper hojen jag kollat på... borde väl inte vara några problem. Det kan väl inte bli något problem sen?

Har svårt att tänka mig att det blir några problem. Jag kör ju med suzukis märkesförsäkring, där det är fasta priser förvisso.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA