Ägarbyte vid dödsfall - hur gör man?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tyvärr gick min svärfar hastigt bort förra veckan och eftersom svärmor inte har körkort så har hon beslutat att att sälja bilen (värde ca 20.000kr).
Men - hur gör man detta?? bilen står ju på honom och det blir ju lite svårt med namnteckningar osv...
Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Det finns rutiner för det där, ta kontakt med skattemyndigheten så föklarar dom hur man bildar ett "Dödsbo", så blir svärmor eller någon annan person ansvarig och kan skriva under papper istället.

Mats

crassappeal

Pillar...
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMC -10
Beklagar sorgen, men jag tror bilen direkt går till dödsboet när man dör, då är det dumt att sälja den iom tvister som kan uppstå osv. Vet inte ens om man kan sälja en bil som hör till dödsboet? Om det går borde svärmor din kunna skriva under (antar att hon är arvtagare?).

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Kvarlåtenskapen efter svärfar tillfaller dödsboet. Dödsboet är en juridisk person och kvarlåtenskapen skall enligt lag förtecknas i en bouppteckning ej senare än tre månader efter dödsfallet. Fram till arvsskiftet förvaltas kvarlåtenskapen av de efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom. Ett dödsbo kan även förvaltas av en bouredningsman. Detta är det vanligaste, t ex, begravningsbyrån som ni anlitar elller din svärfars bank brukar kunna tillhanda hålla jurister med inriktning på familjejuridik.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vet inte ens om man kan sälja en bil som hör till dödsboet?
Nej. Hon får inte röra något som står på honom innan bouppteckning är gjord. När det är klart och bilen står på henne kan hon sälja den bäst hon vill (förutsatt att de var gifta och inga andra arvingar är inblandade).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror att den som är boupptecknare eller vad det nu heter har rätt att sälja prylar men pengarna skall in till dödsboets konto.

Minns inte de exakta detaljerna men några regler i den stilen ska det finnas.

Ett tips är att trots detta slira lite med lite insättning av kontanterna för det brukar finnas kostnader i ett dödsbo också som måste betalas och det kan bli struligt att få fram kontanter till detta om dom är låsta på ett konto.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Tror att den som är boupptecknare eller vad det nu heter har rätt att sälja prylar men pengarna skall in till dödsboets konto.

Minns inte de exakta detaljerna men några regler i den stilen ska det finnas.

Ett tips är att trots detta slira lite med lite insättning av kontanterna för det brukar finnas kostnader i ett dödsbo också som måste betalas och det kan bli struligt att få fram kontanter till detta om dom är låsta på ett konto.

Det där e något som jag som jurist direCkT sötter ned foten på! Håll tassarna borta från dödsboet, det kan stå dig dyrt! Om det endast finns en dödsbodelägare och inget testamente går det tämligen fort att skifta boet.
Är det verkligen så viktigt med en snabb affär i detta läge?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där e något som jag som jurist direCkT sötter ned foten på! Håll tassarna borta från dödsboet, det kan stå dig dyrt! Om det endast finns en dödsbodelägare och inget testamente går det tämligen fort att skifta boet.
Är det verkligen så viktigt med en snabb affär i detta läge?

Du har säkert rätt och i det enda dödbo jag hanterat fanns det bara en dödsbodelägare så ingen klagade direkt på att formaliteterna kanske sköttes lite flexibelt men att allt ska vara helt låst i ett par månader är ju inte heller riktigt rimligt.

Vissa saker som en bil kan ju på ett par månader ticka iväg med ganska stora kostnader, särskillt i förhållande till det värde dom har. Även en bostad ticker ju fort pengar men där är det ju oftast i förhållande till värdet mer ok att vänta.
Eller ta en högt belånad aktieportfölj? En sådan måste ju rimligtvis kunna avvecklas snabbt. Annars kan det snabbt få rent förödande konsekvenser.

Över huvud taget kan man nog räkna med att mycket tid som kan rinna iväg innan allt är sålt i ett dödsbo och en bil kan ju ändå inte delas på flera personer.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
En tanke som slår mig är ju att berätta för ev köpare om läget och därför fejka hans underskrift.

Om alla pengar ska till en person borde detta vara det plättlättaste. Fast det kanske man åker dit p sen när boupptäckningen görs?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Formaliteter är tråkiga och kan givetvis få förödande konsekvenser. Men de finns där av en anledning och jag tycker att vi ska vara glada för det, även om jag är rätt övertygad om att det funnits dödsbodelägare som råkade illa vid snabba värdefall, där dödsboets innehav minskat snabbt i värde på den tiden då man skulle betala arvskatter. Vill minnas att det stått ett par snyfthistorier om det efter IT kraschen.

Om jag vore osäker skulle jag ta kontakt med en bouppteckningsman eller jurist. Som jag förstått det får man inte röra boet förrän en bouppteckning är uppförd. Det enda man har rätt till är att betala dödsboets räkningar under tiden. Om inte några särskilda hinder finns kan en bouppteckning uppföras snabbt och smidigt och dödsboet kan skiftas.

Om alla dödsbodelägare är överens är det inga problem att sälja bilen innan arvsskiftet är gjort. Intakterna ska givetvis in i dödsboet igen.

Du har säkert rätt och i det enda dödbo jag hanterat fanns det bara en dödsbodelägare så ingen klagade direkt på att formaliteterna kanske sköttes lite flexibelt men att allt ska vara helt låst i ett par månader är ju inte heller riktigt rimligt.

Vissa saker som en bil kan ju på ett par månader ticka iväg med ganska stora kostnader, särskillt i förhållande till det värde dom har. Även en bostad ticker ju fort pengar men där är det ju oftast i förhållande till värdet mer ok att vänta.
Eller ta en högt belånad aktieportfölj? En sådan måste ju rimligtvis kunna avvecklas snabbt. Annars kan det snabbt få rent förödande konsekvenser.

Över huvud taget kan man nog räkna med att mycket tid som kan rinna iväg innan allt är sålt i ett dödsbo och en bil kan ju ändå inte delas på flera personer.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Alla kostnader stannar ju på dödsboet så det är ju ingen utomstående som drabbas ekonomisk. Och frågan uppstår ju, är det dödsboet som skall skydda eller de efterlevande som vänter på ett eventuellt arv?

Om det finns tillgångar som ej kan delas, typ en bil eller en fastighets så skall dessa realiseras så att alla dödsbodelägare får sin arvslott.

Du skulle bli bra förvånad om du visste hur många särkullbarn som plötsligt dyker upp vid ett dödsfall. Man behöver ju inte vara den enda dödsbodelägaren bara för att man själv lever i den villfarelsen.
Det fiinns dödsbon som har "levt" i 10 år och längre

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alla kostnader stannar ju på dödsboet så det är ju ingen utomstående som drabbas ekonomisk.

Nej, ingen kan ju få mindre än noll men den som trode sig få ärva en miljon kanske ändå känner sig lite drabbad när han efter en börskrash får veta att det inte ens finns pengar kvar till att skotta ner liket.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
att det inte ens finns pengar kvar till att skotta ner liket.
När såg du senast ett lik som blivit lämnat att ruttna ovan mark på grund av ekonomiska orsaker i Sverige?

(Jag ber om ursäkt om någon skulle ta illa vid sig av detta något starka uttalande.)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Liksom. Jag vet en 2-taktad 3hjulig lastbil stå öde i trakterna vid mig.

Om ägaren liksom är död och inte har någon att ge arvet till. Hur gör man då? :rolleyes:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När såg du senast ett lik som blivit lämnat att ruttna ovan mark på grund av ekonomiska orsaker i Sverige?

(Jag ber om ursäkt om någon skulle ta illa vid sig av detta något starka uttalande.)

Finns det pengar i dödsboet så ska dödsboet betala.

Är pengarna slut blir naturligtvis också liket nerskottat.

Jämför med att jag inte ens har pengar till mat! Jag svälter ändå som svensk inte ihjäl. Har jag inte pengar till mat så får jag mat via socialen men i första hand är det mina egna pengar jag ska köpa mat för.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jaha? Jag är ju inte jurist... Får man ärva mer än noll då om dödsboet efter börskrashen har större skulder än tillgångar?

Om dödsboet har större skulder än tillgångar så kan man begära det i konkurs precis som vilket företag som helst för att se till att fordringsägarna får sitt.

Inte arvingarna utan om det finns fodringsägare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om dödsboet har större skulder än tillgångar så kan man begära det i konkurs precis som vilket företag som helst för att se till att fordringsägarna får sitt.

Inte arvingarna utan om det finns fodringsägare.

Jaha? Noll är alltså fortfarande noll?

Så vad hjälpte det då att man inte fick sälja den tungt belånade aktieportföljen?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Är det noll i kassan så kan det vara nödvändigt att behöva sälja bilen lite kvickt, EN begravning är inte billig. Även om man väljer ett billigt alternativ.
Men är Det helt kört med pengar så går kommunen in och hjälper till.

När farsan dog blev brorsan tillfällig firmatecknare i dödsboet och bilen gick att sälja. Men det var ju ett måste för att komma åt pengar som fanns på kontot också. Gick snabbt att fixa, var inga problem. Sedan ska det ju deklareras när allt är klart osv.

Mats

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...